Beräkna vinst/förlust & skatt på bostadsrätt

Fyll i de   GRÖNA   fälten för att automatiskt beräna vinst eller förlust och skatt.

K6 kalkylator - räkna ut skatt

Ägareandel i procent av den sålda bostadsrätten
=
%
1. Försäljningspris (enligt köpekontrakt)
+
2. Försäljningsutgifter (mäklararvode m.m.)
-
3. Inköpspris m.m.
-
4. Förbättringsutgifter: grundförbättringar t.ex. ny-, till- eller ombyggnad
-
5. Förbättringsutgifter: förbättrande reparationer och underhåll
-
6. Kaptialtillskott
-
7. Bostadsrättens andel av inre reparationsfond vid försäljning
-
8. Bostadsrättens andel av inre reparationsfond vid köpet
+
9. Vinst eller förlust
=
+/-
10. Ägarandel av den sålda bostaden
=
+/-
11. Återföring av uppskovsbelopp
+
12. Vinst
=
13. Förlust
=
Skatt att betala
-
Skatt att få tillbaka
=


Skriv ut din K6 blankett efter att du fyllt i relevanta fält

Låt din mäklare hjälpa dig

Hjälp med deklarationen skall ingår i mäklarnas arvoden. Jämför mäklarna och deras offerter på Hittamäklare.se. Offerterna kan du sedan nyttja för att förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Du förbinder dig inte till något och tjänsten är helt kostnadsfri.

Förklaringar

+ Ägarandel i procent av den sålda bostadsrätten
I detta fält skall du fylla i din ägarandel i procent.
Äger du halva bostaden skall du fylla i 50, äger du hela skall du fylla i 100.
+ 1. Försäljningspris (enligt köpekontrakt)
Fyll i det pris som du sålde bostaden för.
+ 2. Försäljningsutgifter
Här fyller du den totala kostnad du haft för själva försäljningen.
Exempel:
- Mäklararvode
- Kostnad för ev besiktning eller värdering av bostaden inför en försäljning
- Administrativa avgifter för överlåtelsen. Denna avgift tas ut av bostadsrättsföreningen eller HSB/Riksbyggen eller liknande.
- Kostnad för homestyling
- Advokatutgifter
- Kostnad för försäkring mot dolda fel
- Kostnader för resor som görs i syfte att sälja bostadsrätten (exempelvis för visning, till mäklare, för att skriva på kontrakt och lämna nycklar)
+ 3. Inköpspris
Här fyller du i den totala kostnad du haft för inköp av bostaden
Exempel:
- Pris för bostaden
- Administrativa kostnader
- Pantförskrivningskostnader
- Tillval (vid köp av nyproduktion)
+ 4. Förbättringsutgifter: grundförbättringar t.ex. ny-, till- eller ombyggnad
Här fyller du i ny, till eller ombyggnationer som gjorts på bostaden under din tid som ägare.
I detta fält är hela summan 100% avdragsgill oavsett ålder.
Kravet för att en kostnad skall få ligga i detta fält är att det skett en värdehöjande FÖRÄNDRING av bostaden samt att totalsumman för alla förändringar under ett och samma år överstiger 5000 kr.
Exempel:
- Byggnation av altan
- Installation av en vitvara där det tidigare saknades denna typ av vitvara.
- Ombyggnad av rum
- Badrumsrenovering med kakel och klinker där det tidigare inte fanns kakel och klinker
- Förändring av planlösning
- Plattsättning
- Byggnation av lekstuga/Attefallshus/Friggebod
- Installation av parkettgolv där det tidigare låg plastmatta
- Vid arbeten utförda där du fått ROT-avdrag så får du ta med totalkostnaden EFTER ROT-avdrag i detta fält.
+ 5. Förbättringsutgifter: förbättrande reparationer och underhåll
Här fyller du i renoveringar och förbättringar som gjorts.
Kravet för detta fält är att renoveringen/förbättringen är MAX 5 år gammal samt att totalsumman för alla renoveringar under ett och samma år överstiger 5000 kr.
Skatteverket vill även att man skall göra ett ålder- och slitagesavdrag på renoveringen.
Detta är det dock nästan ingen som gör.
Exempel:
- Ommålning eller tapetsering
- Byte av köksluckor
- Byte av vitvaror
- Byte av golv
- Vid arbeten utförda där du fått ROT-avdrag så får du ta med totalkostnaden EFTER ROT-avdrag i detta fält.
+ 6. Kapitaltillskott
Här skall du fylla i ifall ni gjort ett extra kapitaltillskott till föreningen, dvs om ni skjutit till extra kapital till föreningen.
Även det kapitaltillskott som görs via månadsavgiften skall fyllas i här.
Varje gång du betalar din månadsavgift till bostadsrättsföreningen går en del av pengarna till att betala av på föreningens lån.
Denna summa är avdragsgill och uppgiften får du från din bostadsrättsförening.
Om din bostadsrättsförening är ansluten till HSB, Riksbyggen eller liknande så finns uppgiften hos förvaltaren.
Uppgiften skickas ut på posten på ett papper som heter kontrolluppgift.
+ 7. Bostadsrättens andel av inre reparationsfond vid försäljning
Här skall du fylla i om det fanns pengar i den inre reparationsfonden då du sålde bostadsrätten.
+ 8. Bostadsrättens andel av inre reparationsfond vid köpet
Här skall du fylla i om det fanns några pengar i den inre reparationsfonden när du köpte bostadsrätten.
+ 9. Ägarandel av den sålda bostaden
Samma som fältet ovan. Här fyller du i din ägarandel av bostadsrätten som säljs.
+ 10. Återföring av uppskovsbelopp
Om du har ett gammalt uppskov som skall beskattas så skall detta fyllas i här.
Ditt gamla uppskov adderas på din vinst/förlust från denna försäljning och ger en totalsumma.
+ Skatt att betala
Skatten är 22% av din vinst.
Denna skall sättas in på ditt skattekonto hos Skatteverket.
Helst skall beloppet sättas in INNAN februari för att undvika att betala en mindre ränta på beloppet till Skatteverket.
Kontakta skatteverket för mer info om hur du sätter in pengar på ditt skattekonto.
+ Skatt att få tillbaka
Om du gör en förlust på din bostadsrätt så är halva den förlusten avdragsgill gentemot andra vinster och inkomster. 50% av din förlust blir alltså ditt förlustavdrag.
På de första 100.000 kronorna av förlustavdraget får du en skattereduktion på 30%. Dvs du får tillbaka 30.000 kr på skatten för de första 100.000 kronorna. På den del av förlustavdraget som överstiger 100.000 kr får du skattereduktion på 21%. Dvs du får tillbaka 21.000 kr på varje 100.000 kr som överstiger.

Här kan du ladda ner blanketten hos Skatteverket som PDF.

Betala inte onödigt mycket för mäklaren

Jämför mäklarna och deras offerter på Hittamäklare.se. Offerterna kan du sedan nyttja för att förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Du förbinder dig inte till något och tjänsten är helt kostnadsfri.

161 KOMMENTARER

  1. Hej,
    Jag försöker få rätt på redovisningen av min och hustruns bostadsförsäljning på K6-blanketten.

    Under ”Allmänna uppgifter” nästan längst ner står rutan ”Andel av boyta som använts för eget eller närståendes boende” – ska jag här fylla i 100% eller 50% (med tanke på att jag och hustrun ägde lägenheten 50/50)?

    Under andra fliken ”Beräkna vinst eller förlust” är det samma fråga med rutan ”Den andel av bostaden som du har sålt” samt nästan längst ner ”Din andel av vinst”. Jag har här fyllt i 50% på alla – är det korrekt?

    Med vänlig hälsning

    • Hej Ola.

      1. Andel av boyta som används……..
      Svar: där skall det stå 100% (om ni bott där som vanligt)

      2. Den andel av bostaden som du har sålt…
      Svar: där skall det stå 50% (om ni ägde bostaden 50/50)

      3. Din andel av vinst….
      Svar: där skall det stå 50% (om ni ägde bostaden 50/50)

      Mvh admin på EKonomifokus

  2. Hej!

    Vi ska sälja vår lägenhet i en oäkta förening och funderar kring vad vinsten blir.

    Exempel
    Inköp: 4385000Kr
    Försäljning: 500000kr
    Renovering: 167000kr
    Mäklararvode: 75000kr

    Vad ska vi då betala i skatt? Och vad blir vinsten?

    Tack på förhand!

    • Hej Carro.

      Er vinst blir 373.000 kr och skatten ni skall betala är 25% av det.
      Dvs 93.250 kr.

      Mvh admin på EKonomifokus

    • Tips
      1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lendo.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

  3. Gör en fråga igen,Sålt en bostadsrättslägenhet 2 150.000 Köpt ny lägenhet 1.200.000
    Uppskov 20.000. Betalt skatt 286.000 .
    Mäklare räknat ut skatten på försäljningspriset.
    Varför skall jag betala 70.000 till.Nu har jag ej tagit med mäklararvode eller annat.

  4. Lägenhet försäljning 2.150.000 ,Inköpt nylägenhet 1.200.000 ,Betalt skatt 286.000,Mäklararvode 53.750, Reprationer 93.514 ,Lägenhetsfond 13.334. Vad kommer det sig att jag är 79.000 som skall betalas till skattemyndigheten. Mäklare räknat ut vinstskatten.Flytten 3.500 Städ 2300
    Inbe.talt lån 310.900 +320.935 +50.000 Betalt ränta under 2016 16.956
    Blir inte klok på vad det som skall betalas?

    • Hej Agneta.

      Jag förstår inte din fråga.
      Omformulera den gärna och var tydligare.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  5. Hej igen,

    ny fråga dök upp.
    Jag har en vinst från fondandelar på 55 000 kr som står färdigtryckt i deklarationen.
    ska jag redovisa skatten själv eller är det också hanterat av skatteverket?
    Skatten på vinsten skulle bli ca 15 000 kr och den hittar jag inte i deklarationen alls.
    Är det är K4 som ska fyllas i eller hur går jag vidare?

    • Hej Micke.

      Om den är förtryckt så skall du inte behöva göra någonting vad jag vet.

      Mvh admin på EKonomifokus

  6. Hej, tack för informativ sida.
    Har en fråga om en förlustaffär på bostadsrätt.
    Har en förlust på ca 190tkr efter avdrag för mäklare och förbättringar.
    Ska jag endast fylla i blanketten hos skatteverket i deklarationen och sen vänta på slutgiltigt resultat om summa att få tillbaka?
    I er simulering ser jag ett belopp direkt men det kan väl inte stämma eftersom det måste anpassas efter mina inkomster?

    Och ska min fru göra samma sak fast med 50% av beloppen?

    • Hej Micke.

      Vår kalkylator är en förenklad modell.
      Du deklarerar försäljningen som vanligt och får en kapitalförlust.
      Denna kapitalförlust skall du föra över till ruta 8.5 din inkomstdeklaration.
      Resten löser sig automatiskt om jag inte minns fel.

      ”Du som har sålt en privatbostad med förlust får dra av 50 procent av förlusten.
      Med detta menas att ditt avdrag blir 50 000 kronor om din förlust är 100 000 kronor (100 000 x 50 procent)”

      Mvh admin på Ekonomifokus

  7. Hej! På blanketten K6 står att man ska kryssa i beloppen 1-9 som ”Gemensamma för flera delägare” eller ”Individuella”. Jag deklarerar som ensam dödsbodelägare, inga andra finns inblandade, så vilken av dem ska jag välja? Mäklare och Skatteverket säger olika så jag vet inte vilket som gäller och skulle uppskatta ett korrekt svar. Tackar för hjälpen!

    • Hej Maria.

      Välj Gemensam. Jag tror dock att du får samma resultat oavsett. Det som är viktigt är att du fyller i ägarandelen rätt, dvs 100 %.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  8. Hej!
    Jag sålde en bostadsrätt i 2018 som min dotter har bott i. Jag stod som ägare med 90 % och min dotter 10%. Hon är student och ingen inkomst. Ska hon betala reavinst skatt på de 10% hon ägde och jag betala för 90%. Eller kan jag betala reavinst skatt för 100% av lägenheten?

    • Hej Berit.

      Hon skall betala 10% och du skall betala 90% av skatten.
      Sen kan ju du såklart betala hennes del också om du vill men i deklarationen skall det tas upp 90/10.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  9. Hej!
    Jag missat dra av kapitaltillskott när jag sålde min tidigare bostad då fick jag inget kontrolluppgift från min BRF. Kan jag dra den nu i efterhand efter jag fick den.
    Tackar på förhand !!
    Mvh
    Hazem

    • Hej Hazem.

      Ja du kan komplettera din deklaration i upp till 5 år efter det att deklarationen är inskickad.
      Kontakta skatteverket och fråga hur du skall gå till väga.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  10. Hej,
    Jag sålde en lägenhet 2018 med en vinst, vilket ger en skatt att betala.
    Jag försökte även sälja lägenhet 2, men det fungerade inte så bra.
    Den beräknas säljas 2019, och tyvärr kan det gå så att den går minus.
    Till saken hör, att jag köpte en ny bostad 2018 som kostade med än lägenhet 1 som jag sålde.
    Nu till min fråga, Om jag ansöker om uppskov nu i 2019, och betalar dom 0,5 procent för lägenhet 1.
    Så skjuter jag fram skatten till 2020, och den andra lägenheten som jag tyvärr beräknar göra en förlust
    vid försäljningen 2019 och som skall beskattas 2020. Kan jag då kvitta förlusten mot vinsten och betala
    in det 2020? Hoppas Ni förstår min fråga.

    • Hej Xinxian.

      Ja det är en av de stora fördelarna med att göra uppskov.
      Du kan kvitta bort hela eller delar av din uppskjutna vinst med andra förluster.
      Du kan använda förluster från bostäder men även från aktier och andra kapitaltillgångar.
      Så i ditt fall rekommenderar jag absolut att du gör uppskov för att sedan kvitta det mot förlusten.

      Mvh admin på EKonomifokus

  11. Hej!

    Kan vindskydd/insynsskydd till terassen/balkongen ses som någon form av värdehöjande åtgärd så att det kan bli avdragsgillt?

    • Hej Emma.

      Endast om det är tillbyggt för stadigvarande bruk.
      Dvs det skall vara fastmonterat och det skall följa med bostaden vid försäljningen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  12. Hej,

    Jag har sålt min bostad 2018 och gjort vinst och ska betala 50000 i vinstskatt. Jag har även köpt en dyrare bostad som jag vill sälja, dock är det sannolikt att det blir förlust på denna.

    Om jag säljer den nya bostaden samma år med 100000 (där 50000 är mäklararvode) i förlust hur mycket av detta kan jag ”rädda” med hjälp av vinstskatten? Dvs exakt hur mycket förlorar jag rent konkret.

    Mvh

    • Hej Alexander.

      Du kan kvitta din förlust mot din vinst rakt av.
      Dvs du tar din vinst och från den drar du av din förlust på 100.000 kr.
      Det som blir kvar av vinsten skall beskattas med 22%.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  13. Hej,

    En fråga om uppskov av reavinstskatt

    Jag säljer en bostadsrätt för 3 840 000 SEK, vi flyttade in i den 20171023. Vi skriver ett avtal med köparen 20181007 och gör den slutliga överlåtelsen den 2/1 2019.

    Vinsten blir ca 750 000 SEK

    Vi köpte en annan bostadsrätt för 3 500 000 SEK 15/9 2018 och tar den i besittning 20181217.

    Jag har varit inne och knappat på skatteverkets hemsida och hittat att trots att man köper en billigare lägenhet så kan man få uppskov på större delen av vinstskatten.

    Stämmer det?
    När gör jag ansökan om uppskov? I och med att skatten om uppskovet inte gäller så måste jag betala skatten i februari.
    Ska man betala in först och begära uppskov sen?

    Mvh, Björn

    • Hej Björn.

      Du skall inte betala in först och göra uppskov sedan.
      Uppskov gör du direkt och den delen som du inte kan göra uppskov på skall du betala in.
      När man köper en billigare bostad än den man säljer så använder man en speciell beräkning (Vinsten minus mellanskillnaden) för att beräkna sitt maximala uppskovsbelopp.
      Sök här på Ekonomifokus på ”Beräkning av vinstskatt och uppskov” så hittar du bra information kring hur du skall räkna.

      Mvh admin på EKonomifokus

  14. Är inte siffrorna vid förlust fel?
    Enligt Skatteverket är det ”Om ditt underskott i inkomstslaget kapital blir högst
    100 000 kronor får du skattereduktion med 30 procent av
    underskottet. Är underskottet större än 100 000 kronor
    får du skattereduktion med 30 procent av 100 000 kronor, det vill säga 30 000 kronor, plus 21 procent av den
    del av underskottet som överstiger 100 000 kronor.”

    Från deras broschyr SKV 321 utgåva 17 sista sidan under rubriken ”Skattereduktion vid förlust”

  15. Jag köpte min BR för 500000 kontantinsats 75000 plus att jag amorterat på lånet. Hade 400000 i lån när jag sålde för 1200000. Hur räknar jag ut vinsskatten? Ska väl inte skatta för dom 100000 som jag betalat med redan skattade pengar Eller?

    • Hej Anna.

      Blanda inte in lån eller amorteringar i din skatteberäkning.
      Sök på beräkning av vinstskatt här på Ekonomifokus så finner du en bra artikel om hur du skall räkna.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  16. Hej!
    Jag planerar köpa en villa innan försäljning av nuvarande bostad för mindre pris än min nuvarande bostadsrätt.T ex för 800000kr. Jak räknar med att jag kan sälja sedan min bostadsrätt för ca 1200000kr. När jag räknar vinst får jag dra av inköp av villa trots att jag köper den innan försäljning av bostadsrätt?

    Mäklare etc. t ex 30000kr
    Förbättringar ca 80000kr

    Räknar jag då
    1200000 – 800000 – 30000- 80000 = 290 0000
    alltså skatt 22% x 290000

    MVH
    Alexandra

    • Hej Alexandra.

      Nej nu har du fått det helt om bakfoten.
      Köpet av det nya huset har inget med beräkningen att göra.
      Kika på vår sida så finns det bra artiklar för hur du räknar ut skatten.
      Sök på ”Beräkning av vinstskatt”.

      Ditt nya hus skall endast tas med i beaktning om du skall göra uppskov men i din vinstskatteberäkning skall den inte vara med.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  17. TAck för svaret!

    Jag blev inte riktigt klok på artikeln.

    Så här ser vår situation ut:

    Vi har ett sedan tidigare uppskov på cirka 800 000kr
    Vi säljer vår lägenhet för 4 600 000kr
    Vi köper vår nya bostad för 4 900 000kr
    Vi gör ingen vinst på den här försäljningen.

    Hur påverkr det möjligheten att söka uppskov?

    Mvh

    Jon

  18. Hej!

    Jag har en fråga angående hur en tidigare uppskjuten vinstskatt hanteras när man köper ny bostad.

    Jag ska sälja en lägenhet och köpa ett hus. När jag sålde min förra lägenhet och köpte den nuvarande hade jag en vinst på cirka 800000 som jag beslutade att skjuta upp skatten på.

    När jag räknade på om jag skulle ha råd att köpa huset tänkte jag inte på den uppskjutna vinstskatten och har egentligen inte utrymme att betala tillbaka vinstskatten på cirka 170000 utan skulle behöva fortsätta att skjuta upp den. Går det?

    Vore mycket tacksam för svar!

    Mvh

    Jon

    • Hej Jon.

      Ja det går så länge mellanskillnaden i pris på den bostad som du nyss köpt och den lägenhet som du nu skall sälja är större än din totala vinst + ditt gamla uppskov.
      Sök gärna på Ekonomifokus.se på ordet uppskov så får du upp en bra artikel om hur du räknar ut ditt maximala uppskov.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  19. Hej
    Jag har friköpt en BRF 2017 och fått en kontrolluppgift på kapitaltillskott från HSB. Nu slår Skatteverket ner på summan och meddelar att summan är för hög. Vid frågeställning till HSB gällande summan så säger dom sig ha lämnat felaktig uppgift till skatteverket. Enligt beräkningen från HSB så är kontrolluppgiften beräknad på när alla BRF:s lån var avbetalade och inte när jag betalade min sista hyra till BRF:n. Jag betalade sista hyran aug 2017 och föreningen lån betalades sept 2017. Har ägt BRF lgh sedan 1992 och kapitaltillskottet som skatteverket vill godkänna är 237115:- och på kontrolluppgiften från HSB står det 1218079:- Inköpspris 1992 var 131419:-

    Mvh // Roland

  20. Jag köpte en lägenhet för ca 20 år sedan för 450 000kr. Jag säljer nu för 3 000 000kr. Jag köper en ny lägenhet nu för ca 2 200 000kr. Hur räknar jag vinsten och beloppet jag kan göra uppskov?
    har priset jag köpte min lägenhet för 20 år sedan någon betydelse när jag räknar vinsten jag kan göra uppskov med?
    Med vänlig hälsning
    Cecilia

    • Hej Cecilia.

      Vinsten på din lägenhet är 2.550.000 kr (utan att ha räknat med några avdrag).
      Mellanskillnaden på din sålda lägenhet och din nyligen köpta är 800.000 kr.

      Du kan alltså göra uppskov på 2550.000 kr minus 800.000 kr = 1.750.000 kr
      Resten av vinsten måste du betala 22% i skatt på.

      Observera att det i nuläget är betydligt billigare att betala av hela skatten än att ”låna”/skjuta upp den hos Skatteverket.
      Då är det bättre att ha mer lån hos banken nu när räntorna är så extremt låga.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  21. Hej, jag flyttar från Göteborg till Karlstad som medfört en del resor mellan städerna. Visning och kontraktskrivning, flytt etc. Är resorna avdragsgilla?

    • Hej Owe.

      Ja, resor som krävs för att genomföra försäljningen är avdragsgilla.

      Mvh admin på EKonomifokus

  22. Hej,

    Vad händer om man fuskar med kvitton och skatteverket kommer på en?
    Tex att man ändrar siffrorna på faktorer till ett högre belopp.

    • Hej Andersas.

      Du kan väldigt enkelt fuska i deklarationen.
      Om man endast fuskar med småsummor och fuskar lite med olika avdrag så riskerar man att få betala skattetillägg. Är det ett grövre skattebrott så riskerar man i värsta fall fängelse.
      Att förfalska fakturor lär inte vara så uppskattat. Det kan du nog åka dit rejält på. Jag vågar dock inte svara på hur hårt de bestraffar ett sådant brott.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  23. Hej
    Om jag har köpt en lägenhet för 505.000kr 2014.
    Säljer den för 1200.000kr 2018.
    Har renoverat alla ytskickt samt bytt kök för ca 125.000kr.
    Mäklaren vill ta 70.000kr i arvode.
    Man räknar ut vinsten med
    Försäljningspriset
    Minus Förbättringkostnader
    Minus Mäklararvoden
    etc..
    Det blir 500.000kr i vinst. minus 22% ( 110.000kr i skatt )

    Min fråga är:
    Får jag tillbaka mina pengar jag lagt i förbättringar.
    alltså de 125.000kronorna som jag investerat i lägenheten + 390.000kr som är kvar av vinsten efter skatt?
    Vilket skulle ge mig 515.000kr på kontot efter försäljning.
    Är jag ute och cyklar?
    Tacksam för svar
    Mvh Hannes

    • Hej Hannes.

      Du är ute och cyklar ja :). Man får inte tillbaka alla pengar man lagt på renoveringar. Vem skulle betala dig dom pengarna?
      Annars skulle alla renovera max hela tiden om det var helt gratis att renovera.
      Anledningen till att man drar av renoveringar i sin skatteberäkning är för att man inte skall behöva betala vinstskatt för de pengarna som man lagt ut på renovering. Tanken är att man endast skall betala vinstskatt på sin vinst, inte på de pengar som man lagt ut på bostaden i form av renoveringar, inköp osv.

      Mvh admin på EKonomifokus

  24. Hej!
    Jag köpte ut min sambo 2011, hon skattade för hela den summan som jag betalade henne. Nu har jag sålt lägenheten (2018) – visst är det så att jag kan dra av den summa som som mitt ex skattade för 2011 från det jag nu ska skatta? Vill säkerställa att jag gör rätt och gärna inte ”dubbelskatta” för detta?

    Mvh / Love

    • Hej Love.

      Du skall räkna med 50% av inköpspriset från när ni köpte bostaden plus den summa som du köpte ut din sambo för.
      Då får du fram ditt totala inköpspris.
      Sedan räknar du bara som vanligt.
      Försäljningspris minus inköpspris och eventuella avdrag.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • Tack Andreas, jag förstår inte 100%igt – har du en möjlighet att förklara lite närmare baserat på nedan information?

        Vi köpte lägenheten för 2.080.000 SEK där vi ägde 50% var. När vi separerade tog vi dit en mäklare som värderade bostaden, jag betalade henne 50% av vinsten (värdering – anskaffningsvärde / 2) = 420.000 och jag tog över alla lån (100% ägare). Hon har skattat på sin del av vinsten (420.000 SEK). Tidigare i år sålde jag lägenheten för 4.100.000 SEK. Min tolkning är att att vinsten (dvs den del jag ska beskattas för) är följande; 4.100.000 – 2.500.000 (2.080.000 + 420.000) = 1.600.000 SEK, 1.600.000 x 0,22 = 352.000 SEK (den skatt jag ska betala).

        Är detta korrekt?

        //Love

  25. Hej,
    vi separeras och jag seljer min del 50 % av bostadsrätten til min sambo som blir boende i lägenheten.
    Vilken summa skal i p. 1 ? Är det den summan sambo betalar eller är det summan x 2 för at få rätt vinst och skatt ?
    Mvh Tom

    • Hej Tom.

      Du skall skriva totalsumman och sedan ange att det gäller endast 50% av bostaden.
      Du kan även bocka i ”individuella uppgifter” och isåfall skall du uppge summan som din sambo betalat, dvs halva bostadens totala pris.

      Mvh Admin på Ekonomifokus

  26. Bostadsuppskov.I min deklaration framgår det summan 125 634 kr som uppskov. Vid beräkningen dubblar jag den eftersom min man äger hälften. 251268 känns som ett högt belopp.Hur kan jag få reda på hur man kommit fram till det beloppet?
    Vi kommer få skatta ca 450.000 och kvar när lånen är lösta ca 720.000.
    Kan vi köpa in oss i sönernas sommarboende – året runt bostad för att slippa skatta så mycket?

    • Hej Karin.

      Det är du själv som någon gång deklarerat ett uppskov.
      Kolla i din deklaration det året då du sålde bostaden och gjorde uppskov. Där finns din uträkning.
      Om du har ett uppskov på 125 634 kr så innebär det en skatt på 27 639 kr vilket ju inte är någon jättesumma.

      Din sista fråga kan jag tyvärr inte svara på eftersom frågan är för otydlig.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  27. Hej,

    Jag bor i en bostadsrätt jus nu. Jag har bokat en lite större nyproduktion lägenhet för en viss tid sen och tillräde är nästa år.

    Jag undrar om jag säljer den ny lägenhet utan att bo i lägenheten en viss tid, vad gäller med försäljning av lägenheten vid vinst eller förlust? I vanligt fall jag vet att det är 22% skatt vid vinst och 50% avdrag i förlust men jag vet inte om de regler gäller i mitt fall.
    Mvh Sara

    • Hej Sara.
      Det är samma förutsättningar även för nyproduktion.
      Även om du inte bor i bostaden innan du säljer den så är det 22% i vinstskatt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  28. Hej!

    När jag fyller i ER K6-blankett får jag andra siffror i min uträknade vinst, jämfört med vad jag får i bilagan på skatteverkets hemsida. De siffror jag får hos er stämmer dock helt överens med de jag fått från vår mäklare.

    Samtliga siffror vi kan se överensstämmer mellan de på skatteverket och de i er blankett. Har ni någon aning om var det kan finnas ett fel här…

    • Hej Jonas.

      Det kan vara att Skatteverkets kalkylator gör åldersavdrag på renoveringarna osv.
      Det finns vissa sådana regler men det är väldigt få som följer de reglerna.
      Jag brukar aldrig göra åldersavdrag på renoveringar på de deklarationer jag gör även om Skatteverket egentligen vill att man skall göra det.
      Ekonomifokus deklarationstips är mer av den praktiska sorten och följer inte alltid Skatteverkets regler till punkt och pricka där vi inte anser att det behövs.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  29. Hej,

    tack för bra information! jag var tvungen att ta ett överbryggslån i samband med min försäljning med väldigt hög ränta. kan man dra av för detta?

    • Hej Robbin.

      Endast räntan du betalat är avdragsgill som en vanlig räntekostnad i deklarationen.
      Du kan inte dra av det på något annat sätt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  30. Hej
    2008 köpte jag en lägenhet för 2.8 mkr. 2010 köpte jag och min fru(50/50) lägenheten bredvid för ca 2 mkr. Vi slog ihop dem 2010 och har nu en 5.a. Vi hållet på att sälja lägenheten, som en 5a, och den totala vinsten blir nog ca 5 mkr. I föreningens lägenhetsregister så är den listad som en 5a men formellt, som jag förstår det, så är det fortfarande två lägenheter. Med formellt menar jag hos Sbc och skatteverket och lånen är uppdelade på två lägenheten. Vi har köpt ett hus.
    Jag undrar om jag vid en deklaration kan betrakta det som en försäljning av en lägenhet? Eller om jag måste deklarera två lägenheten? Och om vi isf kan göra uppskov för två lägenheter? Arbetet med nya dörrar, stänga igen dörrar, bygga nya rum, öppna upp en dörr, bygga garderober, göra ett nytt dusch och tvättrum, ja allt vi gjorde för att göra den till en 5a och då även öka värdet, är de utgifterna avdragsgilla? Om vi måste deklarera vinst för två lägenheter, vilken lägenhet gör man då avdragen på?

    • Hej Håkan.

      Där måste du nog ringa till Skatteverket och höra.
      Det brukar vara så att det är uppgifterna i lägenhetsregistret som gäller.
      SBC sköter ju föreningens lägenhetsregister så om det är registrerat där som en 5:a så skall det vara registrerat både hos SBC och i föreningens register.

      Om ni registrerat om den så skall ni deklarera det som en enda försäljning.
      Era kostnader för renoveringarna/ombyggnaden är avdragsgilla.
      Om det är så att ni skall deklarera två separata försäljningar så spelar det ingen större roll vilken av lägenheterna ni lägger avdragen på.
      Så länge Skatteverket får in korrekt summa i skatt så kommer de inte att bråka med dig.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  31. Hej!
    Har förstått att man få göra avdrag på både mäklarkostnader och för kostnader för stylingfirman (sålde lägenheten förra året). Men VAR exakt ska jag skriva in dem i deklarationen – använder den elektroniska blanketten och har inte hittat ett ställe att göra avdrag på just dessa.
    Med vänlig hälsning Emma

    • Hej.

      Mäklararvode och Styling skall deklareras under rubriken försäljningsutgifter.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  32. Hej,
    Väldigt informativ sida, tack.

    Jag har sålt min fars lägenhet efter att han gått bort 2017. Denna lägenhet köptes för 25 år sedan för en struntsumma, kan man göra någon indexjustering på inköpspriset?
    Min far gjorde en hel del underhållsarbete på lägenheten, skulle gissa runt en 30-40 tusen de senaste 5 åren. Dock blev han dement och väldigt sjuk mot slutet och vi hittar inga kvitto på utfört arbete… Kan man sätta upp detta under Förbättringsutgifter: förbättrande reparationer och underhåll, eller är det inte lönt eftersom kvitto saknas?

    • Hej Sten.

      Du kan inte använda något annat inköpspris än det verkliga inköpspriset om det var 25 år sedan han köpte bostaden.
      Du skall använda det pris han gav.

      Du kan testa att göra avdraget på 40.000 kr och skriva i fältet övrigt att du saknar kvitton på dessa renoveringar på grund av din pappas demens.
      Jag bedömer det i princip som omöjligt att du skulle få något straff ifall Skatteverket begär in bevis för avdraget.
      De kommer med största sannolikhet endast att neka avdraget isåfall.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  33. Hej! Hoppas ni hinner svara mig imorrn, behöver svara min mäklare .
    Jag har inte haft koll på det här med möjlighet att dra av för förbättringar och tror inte jag har sparat kvitton och om jag har sparat dem så har jag inte koll på var de är så jag räknar inte med att finna dem dessvärre, ej heller fotat före och efter eftersom jag inte visste om möjligheten.
    Jag sålde 2017 och köpte annan bostadsrätt samtidigt. Jag målade om den förra lägenheten, det byggdes upp en vägg med snygg skjutdörr, sovrummets slitna heltäckningsmatta drogs ut och jag köpte parkett som lades in. Jag köpte köksbänks led belysning som installerades, jag köpte teaktrall till hela balkongen, köpte material och min kille byggde en väggfast kläd/hatthylla i hallen.
    Detta blir inga jättesummor men uppskattar till ca 15 000-20 000kr.
    Det gjordes 2013+2014.
    Några scenarion:
    1. vad händer om jag deklarerar
    och skriver ”utan kvitton” och de granskar mig och inte kan bevisa, får jag straffavgift då? hur stor blir den avgiften? Hur räknas den?
    Jag har sen tidigare uppskov av vinst och köpte dyrare så jag har ett ganska stort vinstuppskov nu denna deklaration, Jag vill ju inte riskera nu att få betala mycket i straffavgift…
    2. samma som ovan men om jag inte kryssar i ”utan kvitton”, förändrar det något/ uppstår annan risk med det?
    Tack på förhand!
    Mvh

    • Hej Malin.

      Med de små summorna som du nämner så är risken i princip obefintlig att du får något straff skulle jag säga.
      Gör avdragen och skriv att du saknar kvitton. I min värld är det värsta som kan hända att Skatteverket nekar avdragen.
      Jag kan ej säga vilket straff du riskerar om Skatteverket skulle vilja straffa dig då det bedöms på lite olika sätt vad jag förstått.
      Straffet för att undanhålla 4400 kr från Skatteverket borde rimligen vara väldigt litet.

      Ett avdrag på 20.000 kr sparar dig endast 4400 kr i skatt. Om du vill vara 110% säker på att du gjort rätt och vill kunna sova gott på natten så kan du ju faktiskt skippa ditt avdrag.
      Jag hade dock gjort avdraget.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  34. Hej,

    Har en fråga angående återföring av uppskovsbelopp. Jag har tidigare uppskov som jag ska betala av, och har även sålt min lgh år 2017 så ska betala vinst skatt för den samtidigt. Ringde skatteverket för någon dag sedan och frågade om inte den gamla uppskov ska plussas helt på skatten från den nya försäljningen. Men när jag fyller i allt i erat formulär och lägger till mitt gamla uppskov så plussas det inte med totala slutskatten som ska betalas.

    Min fråga är: Ska inte den gamla uppskovet plussas på den nya vinstskatten?

    • Hej Johan.

      Ditt gamla uppskov skall plussas på din nya vinst.
      Inte plussas på din nya skatt.

      Det är vinsten som du tidigare skjutit upp och den plussas då på den nya vinsten.
      Sedan tar du 22% på totalsumman för att få fram din skatt att betala.

      mvh admin på EKonomifokus

  35. Hej! Jag undrar lite om nr 6 (Kapitaltillskott).

    Som jag förstår det så kan jag göra avdrag för den del av månadsavgiften som gått till att betala föreningens lån?
    Har jag fattat det rätt?
    Kan jag isåfall också dra av för den del av månadsavgiften som gått till föreningens reparationsfond?

    Sen en fråga till, om jag planerar att sälja och köper en ny säng för att den gamla var en tältsäng och en soffa för att jag inte hade någon innan, det borde väl kategoriseras som styling och därmed värdehöjande?

    Mvh Simon

    • Hej Simon.

      Du har förstått det hela rätt.
      Som svar på din första fråga är svaret nej.

      Som svar på din andra fråga är svaret nej.
      Styling är endast avdragsgillt om du anlitar en stylingfirma och/eller hyr inredning till försäljningen.
      Köp av inredning får du inte dra av.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  36. Hej!
    Tusen tack för artikeln och blanketten!
    Har dock några frågor då jag tycker det är svårt att förstå vad som är grundförbättringar och förbättrande reparation och underhåll.
    1. Jag läste på Skatteverkets webbsida att man bara får dra av skillnaden mellan t.ex. nytt golv som är värdehöjande (i vårt fall bambugolv) och samma material som fanns tidigare, alltså plastmattan… hur ska jag räkna ut det? Titta på byggmax webbsida och välja det billigaste plastmatta och räknar skillnaden mot min faktura?
    2. Hur är det med badrumsrenovering? Vi har renoverat hela badrummet; bytt våtrumsmatta mot kakel och klinker, nytt innertak med takspots och bytt wc stol, tvättställ etc. Dessutom tog vi bort en bastu som fanns i anslutningen till badrummet och byggde en jättedusch på samma ställe… är kakel & klinker och den nya duschen grundförbättringar och porslinet förbättrande reparation? Eller ska jag ta hela beloppet som grundförbättringar? Om jag ska uppdela i grundförbättringar och reparation, hur gör man det när man bara ha en totalsumma på fakturan?
    3. Och det är bara materialet man får dra av som grundförbättringar, arbetskostnader (efter ROT), faller alltid under renovering/underhåll och de får man bara dra av för säljåret & 5 år tillbaka, eller?
    4. Hur är det med installation av larm? Kan man dra av det som nyinstallation? Det var kostnader av 6500 men inte specificerat om det är material eller arbetskostnader?
    5. Helrenovering av kök med nytt golv, nytt innertak med spotlights, uppsättning av väggstenar, nya skåp, nya vitvaror. Är det bara bambugolvet och väggstenar (ser ut som murat) i köket som är en grundförbättring och resten är reparation? Eller får man ta ett nytt innertak med inbyggda spotlights som grundförbättring mot det gammalt målade furutaket?
    6. Det fanns en mekanisk till- och frånluftaggregat som slutade fungera och vi köpte en ny med dagens standard. Faller det under ”Byte till bättre material eller byggnadsdel”? Ett nytt aggregat är ju definitivt bättre en ett trasigt. Och det är ju definitivt något som höjde värdet av huset vid försäljningen när ventilationen fungerar.
    7. Och när det gäller reparation och underhåll och tidsperioden säljåret & 5 år innan… vi sålde huset nu i mars 2018 (jag vet att behöver deklarera först 2019) … är det då bara 3 månader i mars 2018 som gäller som säljåret och därifrån 5 år tillbaka (alltså hela 2013) eller är det månad till månad, alltså tillbaka till mars 2017 som är säljåret och sen 5 år till (mars 2012)? Vi har gjort många renoveringar under 2012 så den frågan är ganska viktig för oss då det handlar om mycket pengar. 😉
    8. Och en sista fråga: hur länge tillbaka ska man spara kvitton och bilder etc. som bevis för skatteverket? Om de vill se bevis för avdragen man gjort blir det då i deklarationsåret (2019) eller kan de kommer efter xx år och kräver bevis efteråt?

    Vore verkligen tacksam för svar.

    • Hej Claudia.

      1. Det är väldigt få som bryr sig om den regeln.
      De allra flesta drar av hela kostnaden.

      2. Jag hade absolut lagt totalbeloppet som ny- till- och ombyggnad.

      3. Jag delar aldrig upp dessa. Om man anlitat en snickare som byggt om köket så drar jag både material och arbetskostnad (efter ROT-avdrag) som grundförbättring/Ny- till- och ombyggnad.

      4. Om larmet sitter kvar i huset när du säljer det så hade jag definitivt dragit av det som en grundförbättring.

      5. Jag hade lagt allt som grundförbättring om det är vad som krävs för att du skall kunna ta med avdraget.

      6. Att byta ut en värmepump mot en ny värmepump är tyvärr ett underhåll på samma sätt som om du byter ut en spis mot en ny eller liknande.

      7. Det är kalenderår som räknas så om du sålde 2018 så får du ta med avdrag som är från år 2017, 2016, 2015, 2014, 2013.

      8. Spara bevisen tills dess att du får ett slutbesked av Skatteverket (hösten 2019 i ditt fall). När du fått ett slutbesked att allt är grönt så kommer inte Skatteverket att öppna ditt fall igen ifall inget konstigt inträffar i efterhand.

      Observera att mina tips baseras på ”Hur man brukar göra”. Jag har själv gjort hundratals deklarationer och har inte fått någon påbackning på en enda. Dock är ju mina tips inte helt korrekta enligt Skatteverkets regler men det är väldigt få som följer reglerna slaviskt.

      Mvh admin på EKonomifokus

  37. Min son och svärson har sålt sin bostadsrätt, som dom ägde till hälften var. Hur gör dom med avdrag för nybyggnad, renovering, mäklararvode och dylikt? Ska dessa kostnader uppges till 100% eller 50% för var och en? Tacksam för svar.

    • Hej Karin.

      Alla uppgifter som rör själva bostaden och inte personen skall fyllas i till 100% i båda personernas deklaration.
      Man fyller sedan i att man äger 50% av bostaden i ett fält och sedan räknar man ut slutsumman.

      Använd gärna vår K6 kalkylator här på Ekonomifokus så blir det säkert tydligt för dig hur du skall göra.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  38. Sorry for asking in English. I have sold an apartment in 2018, which I bought about 10 years ago in a quite bad condition. In 2014 I did a complete renovation of it, such as: the floor were flattened and then changed, new walls installed, some removed, wallpaper removed, flattened (spackle) and painted instead, tales were set, bathroom and toilet totally renewed, modified in layout, and all new stuff there were bought, installed diskmaskin, tvätt/tårk machines, new garderob, mosaic, etc… So it was a really big renovation, basically from scratch. In fakturor that I have from craftsmen, electricians, VVS, etc, it was all those various works being put all together, no detailed specification but just ”renovering av lägenhet” (same for materials in those bills – all in one heap). So, I can calculate the total cost of the renovation (sum up all pay slips and bills), but I have a big difficulty to split this all into separate items and then to classify each as improvements or maintenance. And there are a lot of things pushed into that mess of bills and payslips…. In my situation, it is ok if I take the total cost, and then try to guess that, for example, 70% goes for improvements (=new things+added value) and 25% for maintenance (=change/update of old things), and say 5% will be left for no deduction (=20% of the maintenance cost will not be deducted)? Could those proportions and my feeling be acceptable? Is that method ok? Or, otherwise, what would you advise me to do in my situation? Thank you!

    • Hello Alex.

      Since you did all the renovating less then 5 years ago you can put the whole amount on ”underhåll och reparation”.
      The result will be the same.
      There is no meaning in spliting it up by a percentage beacuse it doesnt matter.
      If it was me i would have written 100% of the amount as a Underhåll och reparation.

      As long as you have receipts or other proof that you really did spend the ammounts you write Skatteverket will not punish you.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  39. Hej,

    den vinst som redovisas i formuläret och den skatt man skall betala tillbaka enligt formuläret, är totalsumman på skatt att betala tillbaka redan avdragen i totalsumman för vinsten eller skall man ta totalsumman för vinsten och dra av skatten att betala tillbaka?

    • Hej Maria.

      Oj nu blev det snurrigt för mig.
      Du räknar ju fram en total vinst. Sedan tar man den vinsten och multiplicerar med 0,22. Då får du fram beloppet som du skall betala i skatt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  40. Hej Andreas,
    Tack för en mycket bra redogörelse för gällande regler. Jag har sålt en bostadsrätt med vinst och har några funderingar vad gäller kategoriseringen av mina förbättringsutgifter och med vilka belopp jag får dra av detta från vinsten. Vad gäller i följande fall?

    1. När jag flyttade in var trägolvet svartmålat. Jag tog in en hantverkare som slipade bort färgen och oljade golvet. Hela kostnaden avdragsgill som reparationer och underhåll?

    2. När jag flyttade in var köket i öppen planlösning med en slags vardagsrumsdel. Jag tog in en hantverkare som satte upp en vägg så att jag fick ett separat kök och ett separat sovrum. Hela kostnaden avdragsgill som ombyggnad?

    3. För att få upp väggen var vi tvungna att riva ner delar av köket som hamnade på fel sida om väggen, dvs i sovrummet. Huvuddelen av det gamla köket hamnade dock i det nya separata köksutrymmet. Det gamla köket funkade dock inte alls med den nya planlösningen. Vi rev därför hela det gamla köket och tog in hantverkare som byggde ett nytt. Vi behöll inga skåp, inte diskbänken eller liknande. Vi bytte ut kylskåp, induktionshäll och diskmaskin, disko och blandare till nya sådana. Är detta en ombyggnad? Eller reparation och underhåll? Är allt avdragsgillt, dvs hantverkarnas arbete, det nya köket och de nya vitvarorna, eller måste vi räkna bort något?

    4. Vi målade själva om hela lägenheten. Målarfärg och penslar är väl avdragsgillt i dess helhet som reparation och underhåll?

    5. Vi tog in elektriker som bytte ut eluttagen i hela lägenheten. Främst av estetiska skäl. Arbete och nya eluttag, är detta avdragsgillt i dess helhet som reparation och underhåll?

    Jag skulle vara väldigt tacksam om du skulle kunna ge någon input angående detta.

    Stort tack på förhand!

    Hälsningar,

    Johan

    • Hej Johan.

      1. Hela kostnaden är avdragsgill som reparation och underhåll.

      2. Hela kostnaden som ombyggnad

      3. Det låter som att du har byggt om köket och det dras av som ombyggnad.
      Vitvarorna kan du endast dra av som grundförbättring om du satt in tex diskmaskin och att det inte satt någon diskmaskin där innan.
      Dvs du har installerat något som inte fanns där innan.
      Om det var mindre än 5 år sedan du gjorde allt detta så kan du lika gärna lägga vitvarorna som reparation och underhåll.

      4. Målningen drar du av helt som reparation och underhåll. Penslarna är jag osäker på men jag hade definitivt bakat in penslarna i summan jag drar av.

      5. El-renoveringen är helt avdragsgill som reparation och underhåll.

      Om du fått ROT-avdrag på någon av hantverkartjänsterna så är det summan efter ROT-avdrag som är avdragsgill.

      Mvh admin på EKonomifokus

  41. Hej. Jag ska göra uppskov på reavinsten. Vad fyller jag i för belopp? Hela reavinsten, eller 22/30 av reavinsten?

    • Hej Niklas.

      Hela vinsten skall skrivas in.
      Det är hela vinsten som du göra uppskov på.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  42. Hej.

    Jag och min fru sålde en lägenhet med vinst 2017 där jag stod som100% ägare.
    Vi köpte en dyrare lägenhet ca en månad efter, också 2017, men som ägare 50/50.
    Vi tänkte söka uppskov men lite frågande kring det.
    Skulle detta räknas som att jag sålt 100% av värdet i gamla lägenheten men endast köpt 50% av värdet utav den nya?
    Detta skulle betyda att jag köpt ”billigare” än jag sålt?

    Hoppas det inte blev för rörigt ;).

    //L

    • Hej Lars.

      Du har tyvärr helt rätt.
      Du har sålt 100% men endast köpt 50% av den nya bostaden.
      Om 50% av den nya bostaden inte har ett högre pris än 100% av den gamla så kan du inte göra uppskov med hela beloppet.
      Då är det vinsten minus mellanskillnaden som gäller för att räkna ut ditt maximala möjliga uppskov.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  43. Sålde ĺägenhet med total vinst på 950000kr, har tagit vinsten + sparandet och lagt in dom i ett hus. Vilket är bäst att göra? Skjuta skatten vidare med 0.5% eller låna 200 k för att betala vinstskatter. Har låst mina pengar i hus å landställe.

    • Hej Tommy.

      Det är billigare för dig att låna pengar på banken och betala av skatten.
      Så länge bankräntan är under 3,25% så tjänar du på att låna av banken istället för av Skatteverket.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  44. Hej,

    Jag har köpt lägenhet 2017 och sålt nuvarande 2018. Jag har gjort följande i den lägenhet jag precis har sålt.

    – Målat alla väggar och tak samt slipat golv för en kostnad om ca 31 000 (2014)
    – Glasat in balkongen samt köpt till specialtillverkade persienner för en kostnad om totalt ca 67 000 (2017).

    Vilken typ av avdrag är dessa: grundförbättringar eller förbättrande reparationer och underhåll? Kan man få avdrag för persiennerna? De är tillverkade av inglasningsfirman för att balkongen inte ska bli för varm då den har sol hela dagen.

    Jag antar att jag deklarerar vinsten samt förbättringarna 2019?

    • Hej Anna.

      Om du skrev kontrakt på lägenheten under 2018 skall försäljningen deklareras 2019.
      Målning + slipning av golv = underhåll/renovering
      Inglasning + persienner = ny- till och ombyggnad.

      Du kan göra avdrag för allt du nämner ovan.

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej Mohsen.

      Räntan är 0,5% på vinsten som du skjuter upp.
      Om du gör 100.000 kr i vinst så skall du skatta 22.000 kr på den vinsten.
      Men det är alltså på vinsten, inte skatteskulden som du betalar 0,5% på.

      Om du skjuter med dig 100.000 kr i vinst blir räntan 500 kr/år.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  45. Hej,

    Fem år sen, köpte jag en lägenheten som ägdes av föreningen. Räknas en sådan transaktion som ett extra kapitaltillskott till föreningen?

    Tack.

    /A

  46. Hej,

    Angående kapitaltillskott i formuläret ovan; om jag äger 50% av bostadsrätten som är såld är det då bara min del av tillskottet som ska fyllas i i fält 6 eller min + min frus om man har 50% längst upp till höger (alla andra belopp är 100% dvs min + min frus del förutom återföring av uppskov)?

    Tack.

    • Hej Daniel.

      Om du valt 50% uppe i högra hörnet så skall du sedan fylla i 100%, alltså totalbeloppet av alla avdrag som gäller bostaden (tex kapitaltillskott, renoveringar osv).
      Du skall däremot endast fylla i ditt eget personliga belopp om du skall göra återföring av tidigare uppskov.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • Hej,

        Tack så mycket för svaret! Det var det jag trodde, men blev osäker när det inte var räknat så på det underlag jag fick från mäklaren. Hon hade räknat 100% på allt utom kapitaltillskott och då det personliga beloppet för återföring av tidigare uppskov som du säger. Tack för du klargjorde detta, då vet jag.

  47. Hej,

    Kan jag dra av kostnaden jag fick betala för att bygga balkong på min bostadsrätt 2016/2017 nu när jag sålt den?

    /Therese

    • Hej Therese.

      JA om du bekostade den själv.
      NEJ om föreningen betalade.

      Om föreningen bekostade renoveringen men du fick skjuta till pengar till föreningen så blir det avdragsgillt som ett kapitaltillskott istället.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • På min hyresavi till BRF:en betalar jag varje månad 149 kr för ”Balkonginglasning ombyggd balkong”. Kan jag göra avdrag för detta som kapitaltillskott?

        • Det beror på om de 149 kronorna går till att betala av på föreningens lån.
          Det får du kolla upp med föreningen.

          Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej Kristina.

      Lån eller räntor skall inte räknas med när du beräknar skatt på en bostadsförsäljning.

      Lån, dvs räntekostnader tas upp på en annan del av deklarationen varje år. De deklareras som räntekostnader och de siffrorna brukar din bank skicka in till skatteverket vilket gör att de är förtryckta i deklarationen.

      Mvh admin på EKonomifokus

Ställ en fråga eller skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här