Om du köpt, sålt eller varit spekulant på en bostad som förmedlas av en mäklare som gjort fel så finns det flera olika saker du kan göra. Vad man väljer att göra beror på vilken typ av fel och hur allvarligt felet är. Kanske känner du dig bara besviken och vill klaga på mäklarens agerande eller så vill du rent av kräva skadestånd/ersättning av mäklaren.
- Läs även vår artikel: Mäklarens ansvar och skyldigheter
Artikelns innehåll:
1. Anmäla mäklaren
2. Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman för gratis rådgivning
3. Kräva ersättning eller skadestånd av mäklaren
4. Kontakta FRN vid tvist med mäklaren
Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
Anmäla mäklaren
Om du endast är missnöjd och vill klaga på mäklaren så skall du vända dig till fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Fastighetsmäklarinspektionens uppgift är att granska Sveriges verksamma fastighetsmäklare. Dit vänder du dig och framför dina klagomål. FMI kommer då att avgöra om det finns skäl nog att granska mäklaren. Om FMI väljer att granska mäklaren kan något av följande utfall ske:
- Anmälan avskrivs – FMI anser inte att det föreligger något fel från mäklarens sida.
- Erinran – Mäklaren får en tillsägelse
- Varning – Mäklaren får en varning och en prick i FMI:s register
- Avregistrering – Mäklaren avregistreras och får inte arbeta som mäklare under en tid.
För en fastighetsmäklare är det inte roligt att bli granskad av nämnden. Det är psykiskt pressande och en prick i registret vill man inte ha som mäklare. Än mindre vill man ha en avregistrering som gör att man som mäklare får söka nytt jobb.
Det kan därför vara värt att anmäla en mäklare som missköter sig trots att det inte finns någon direkt vinning för dig som privatperson. Du kanske kan rädda någon annan människa från att råka ut för en dålig mäklare. Av samma anledning skall man inte heller anmäla fastighetsmäklare till FMI för struntsaker. Fundera igenom ditt beslut noga innan du anmäler. I de allra flesta fall har inte mäklaren agerat felaktigt med avsikt.
Kontakta fastighetsmäklarinspektionen (FMI)
FMI kan även hjälpa dig att svara på följande frågor:
- Allmänna frågor om vad som gäller när en mäklare ska utföra sitt uppdrag.
- Allmänna frågor om ett fastighetsmäklarföretags skyldigheter.
- Frågor om en mäklare eller ett fastighetsmäklarföretag har registrering hos oss, har blivit anmäld till oss eller har fått en disciplinär påföljd.
- Frågor om de formella kraven som gäller för att bli registrerad som mäklare eller fastighetsmäklarföretag.
- Frågor om FMI:s verksamhet.
- Frågor om en mäklares eller ett fastighetsmäklarföretags registrering och den årliga avgiften.
💡 Nyhet! – Nu jämför Lendo även bolån & lånelöften!
På Lendo.se kan du nu jämföra räntor och villkor på bolån & lånelöften hos flera olika banker med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och väljer själv om du vill acceptera ett erbjudande eller inte. Det är gratis och du förbinder dig inte till något när du ansöker.
Lendo kan även hjälpa till med att sänka räntan på dina befintliga bolån.
Kontakta Mäklarsamfundets kundombudsman
Börja med att kontakta Mäklarsamfundet. De erbjuder kostnadsfri juridisk vägledning via sin kundombudsman på telefon. Ring telefonnummer 08-83 22 66 för att få hjälp med hur du skall gå vidare samt få hjälp med att ta reda på om du har rätt till ersättning eller inte.
Kräva ersättning eller skadestånd
Om du råkat ut för en ekonomisk skada på grund av fastighetsmäklaren så kan du kräva skadestånd/ersättning. Följ stegen under nästa rubrik om du har en tvist med mäklaren och vill ha ersättning.
Ett exempel på hur mäklaren kan ha orsakat dig en ekonomisk skada är om mäklaren har lovat dig något som sedan inte stämmer. Mäklaren kanske har lovat dig som köpare av en bostad att det går att slipa parkettgolvet i vardagsrummet. Om parkettgolvet inte går att slipa så har mäklaren gjort utfästelser som inte stämmer och du kan kräva ersättning.
Mäklarna har ansvarsförsäkringar som i de flesta fall träder in och betalar ut ersättning när mäklarna gjort fel och blir dömda att betala ersättning.
Kontakta FRN – Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd
FRN är en branschnämnd som främst prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Tvisten kan gälla ett krav på skadestånd eller nedsättning av provisionen.
Steg 1 – kräv ersättning av mäklaren direkt
Kontakta mäklaren direkt via mail eller brev. Specificera vad det är du vill ha ersättning för, varför du vill ha ersättning samt hur mycket du vil ha. Oftast inser mäklaren om han/hon har agerat fel och ersätter skadan om det handlar om mindre summor.
Steg 2 – om du är säljare av en bostad. Vänd dig till FRN
Är du säljare och är missnöjd med mäklaren du anlitat, vill ha sänkt provision eller skadestånd? Vänd dig till FRN.
Steg 3 – stämma mäklaren och kräva ersättning via tingsrätten
Detta är det absolut sista steget att ta. Det kan bli kostsamt att driva en process mot en fastighetsmäklare. Ta därför en rejäl funderare och diskutera med en kunnig jurist om det är värt det. Det är sällan värt allt arbete med att stämma mäklaren om det endast gäller några tusenlappar. Mäklarfirmorna har dessutom duktiga jurister bakom sig så det gäller att du har kött på benen om du skall ge dig in i denna strid.
💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Hej! Vi hittade ett hus som vi älskade. Vi skrev 4 mejl till mäklaren men fick inga svar. På visningen påpekade jag att vi ville ha svar. (Frågade om en klausul om att vi måste sälja först.) det skulle inte vara problem och hon visste folk som ville köpa vårt hus. Dagen efter skickade hon ut sms om att huset var sålt med dolt bud och friskrivningsklausul. Vi hann inte ens lägga bud. Hon sålde huset till en vän.
Kan detta verkligen ha gått rätt till?? Mvh Camilla
Hej Camilla.
Ja, om säljaren ville att det skulle gå till på detta sätt så är det korrekt.
Om mäklaren sålde huset till sin egen vän så får man hoppas att säljaren var fullt införstådd med det.
Säljare har rätt att sälja sin bostad till vem han/hon/de vill. Oavsett om du är intresserad och vill lägga bud så har säljaren rätt att strunta i dina bud och sälja till någon annan.
Om det däremot är mäklaren som har fifflat (vilket jag inte tror) så är det såklart inte okej. Då skall man anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen.
Mvh admin på Ekonomifokus
Tips
1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
2. Lendo.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån
Hej har köpt en fastighet och i objektbeskrivningen står det att det finns 7 nycklar och i dag på tillträdesdagen fick vi bara 6 nycklar säljaren och mäklaren tvistade om vilken som hade den 7 nyckeln säljaren sa mäklaren,mäklaren sa säljaren blev lite vass stämning och mäklaren sa åt oss att gå vi fixar detta jag sa då att jag ville ha den 7 nyckeln inom 3 dagar annars blir det låsbyte hur ska vi ställa oss i detta
Hej Gun.
Om det stod att det fanns 7 st nycklar så skall du också få 7 st nycklar.
Jag vet dock inte vilken typ av ersättning du har rätt till.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du gratis rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på EKonomifokus
Hej, hur gör jag ? Igår var vi på visning bostadsrättlägenhet ( radhus ) och är intresserad att ge bud, men vi har försökt få prata med mäklaren igår på visning men lyckas inte få kontakta i 30 min, mäklaren står och pratade länge med par personer och jag ger upp och gick hem och mejl direkt till mäklaren och ställer några frågor som jag vill ställa frågor som jag vill reda på innan jag ger bud men mäklaren hörde aldrig av sig och mäklaren frågade inte mig hellre om jag är intresserad av radhus, ja eller nej tack. vi tänker ge bud men mäklaren har inte hört av sig än. Själv har vi varit på många visning under många året och har köpt och säljas men den gången mäklaren igår som tog inte oss bra sätt när vi kom och kom inte till oss och frågade om våra mobilnummer eller annat, Och det är många folk (vuxna och barn ) på plats på 121 kvm, är det helt ok när det är covid-19 och det är för många folk ? och jag är själv riskgruppen och har bett få privat visning så gav mäklaren mig en tid privatvisning, när jag kom på plats så var det mycket folk som kommer på den tiden, är det ok för mäklaren som inte har gjort sin löfte till mig ? Bud är redan igång ser vi, ca 400.000 kr mer än annonspris står så bud har börjat igång efter visning eller i morse men mäklaren har inte kontakta med oss än och vi har mejl till mäklaren igår kväll.. men ej svar.. oseriös mäklaren ??
Hej Maria.
Ta det lugnt.
Om du har mailat mäklaren att du vill lägga bud så kommer han/hon att återkomma till dig. Förmodligen har mäklaren bara inte hunnit ringa runt till spekulanterna ännu.
Du kan ju testa att ringa till mäklaren igen nu under dagen.
Gällande frågan om Covid -19 så vet jag inte vad som gäller tyvärr.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej!
Har sålt en lägenhet vi renoverade för ett halvår sedan och nu 5 månader senare har köparna kommit med att tydligen i det stambytt badrummet var det ingen golvvärme som det stod i anonsen. Jag sa till mäklaren att jag trodde det fanns men inget tydligare än så. Nu kräver köparna skadestånd och att golvvärme sätts in. Vem är det som bär ansvaret där? Mäklaren säljer till köparna att dem får skriva till mig och att jag ska stå för allt. Vet inte riktigt vad jag ska göra för anlitade ju en mäklare för allt.
Tack på förhand😊
Hej Lina.
Ja, om det står i objektsbeskrivningen att det finns golvvärme så är du ansvarig för att den uppgiften stämmer.
Då är det bara att betala tyvärr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej jag är jordägare till ett bostadsarrende som nu skulle säljas som jag köpte in eftersom jag har förköpsrätt eftersom jag äger marken. I objektbeskrivningen finns brygga och bojar med i fotografier. I köpet avtalet som vi skrev hos mäklare så står det att säljaren får ta med sig inventarier som säljaren vill och resten lämnas men nu har dom även tagit flytbrygga och bojar min fråga är då : är flytbrygga och bojar inventarier eller är det fast egendom som skall följa med försäljningen har försökt tagit upp detta med mäklaren som har hand om försjäljningen men får inget svar av henne
Hej Gun.
Jag är osäker på vad som gäller för en flytbrygga tyvärr så jag kan inte ge något bra svar.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej!
Hur vet man att budgivningen gått rätt till? Köpte ett radhus 2016 och det var en märklig historia med den andra spekulanten som vi bjöd mot. Till slut blev jag så arg på mäklaren så jag ringde upp hen och sa vad jag tyckte. Då fick vi köpa huset. Men då hade det gått upp med 500 000 kr. Och motparten fick tre ggr så mycket tid på sig att lägga bud och vi fick specificerade klockslag. Nu har radhuset bredvid sålts av samma mäklare och köparna känner sig lite lurade. En konstig budgivning med liknande premisser som oss och fastän de skulle skriva papper så dök det då upp en budgivare som bjöd över 100 000kr varje gång ( i en mindre stad) och när de sa att de inte var längre var intresserade så fick de köpa huset.
Enligt denne köpare så har den här mäklaren åkt dit tidigare för att ha fuskat med budgivningar och fick då inte jobba under ett år. Hur kollar man att budgivningen faktiskt var ok?
Hej Emil.
Som köpare får man en lista med namn och kontaktuppgifter till alla budgivarna.
Man kan kolla upp budgivarna och se om de har någon koppling till mäklaren eller till säljaren.
Hittar man någon koppling så kan man anmäla mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen.
Hittar ni inga kopplingar eller bevis på att något fusk har förekommit så är det nog bara att ge upp tyvärr.
Mvh admin på EKonomifokus
Fastighetsmäklar säljer monteringsfärdiga trähus för ett företag. Hon är anställd av företag och har fast lön med möjlighet att få en bonus vid god försäljning. Makarna inledde förhandlingar med mäklare om köp av ett av företags största och dyraste hus. Förhandlingarna var hårda och för att få en försäljning till stånd lovade mäklare att företag skulle svara för monteringskostnader och vissa anläggningsarbeten vilket inte ingick i köpet enligt det prospekt som företaget hade skapat. Är mäklares utfästelser bindande för företaget?
Hej N.
Det vågar jag inte svara på tyvärr.
Det är konsumentombudsmannen som kan hjälpa till med den typen av frågor.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, Jag trodde att jag hade köpt ett hus. Det var muntligen avtalat och jag uppmanades beställa tid för besiktning innan vi skulle skriva kontrakt. Detta gjorde jag inom en timme samma dag och meddelade mäklaren detta. Allt verkade ok. Huset togs bort från marknaden och slutpriset, X kr, på huset publicerades på Internet. Jag var glad husägare.
En arg budgivare har därefter ringt mäklaren ringer och sagt sig vilja lägga ett högre bud. Budgivaren hade två dagar tidigare deltagit i budgivning och fått besked om bud som lagts, men bjöd inte över.
Mäklaren låter nu denne budgivare ge nytt bud och en budgivning mellan två personer startar.
Kan denne mäklare ha anses agerat felaktigt?
Hej Erik.
Nej, mäklaren har inte agerat felaktigt. Mäklaren har följt lagen, precis så som han/hon måste göra.
En husaffär är aldrig klar förrän ett köpekontrakt är signerat av köpare och säljare.
Muntliga avtal gäller alltså inte vid hus-affärer.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej! Vi har precis köpt nytt hus där det i beskrivningen stod att tvättmaskinen var från 2015. Jag har nu kollat upp maskinen då jag tyckte den såg väldigt gammal ut, det visade sig att tvättmaskinen var från 2003. Maskinen är alltså 17 år gammal, inte 5 år. Vad gäller här? De hävdar att de har blivit en miss men de har tydligt skrivit ”tvättstuga 2015, ny tvättmaskin”…
En 5 år gammal maskin räknar man ju med ska fungera fint ett tag till medan en som är 17 år kan gå sönder när som helst.
Hej Lena.
Du har rätt till ersättning för mellanskillnaden i värde.
Gör en uppskattning av värdeskillnaden på tvättmaskinen för om den vore 5 år gammal istället för 17 år gammal.
Skriv ett mail eller ett brev till säljaren där du redovisar din beräkning och hur mycket du vill ha i ersättning.
Be säljaren att swisha eller att sätta in summan på ditt konto.
Om säljaren vägrar betala så får du stämma säljaren (vilket du förmodligen inte kommer orka göra).
Du får helt enkelt hoppas på att säljaren vill göra rätt för sig.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej
Vi fick frågan av ett äldre par om vi var intresserade av att köpa deras hus. De hade hört från en gemensam vän att vi letade boende. Samma dag vi skulle komma och titta på huset blev vi kontaktade av en mäklare som sa att han blivit ombedd att förmedla huset genom det äldre parets barn, som fått fullmakt. Vi var välkomna på visning veckan efter. Gubben som äger huset fortsätter hålla kontakten med oss och säger att han gärna vill sälja till oss.
Ett bud på 2 500 000 kommer in efter visningen, gubben hör av sig och säger att vi får det om vi lägger 2 600 000. En timme senare ringer mäklaren och säger att vi inte får ha kontakt med gubben, och vi får inte berätta vad vi lagt för bud eller att vi ens har lagt bud.
Två dagar senare har ingen lagt högre bud och mäklaren säger att det lutar åt att vi får huset. En dag senare lägger en ny budare 2 610 000, vilket vi väljer att inte höja med förklaringen att gubben vet att vi skulle lägga 2.6, och vi vill att han ska veta vilket bud som är vårt eftersom vi inte ”får” prata med honom. Mäklaren säger att han ska meddela barnen, som har fullmakt, och återkomma nästkommande dag. Vi hör inget dagen efter men ytterligare en dag senare kommer det ett sms på kvällen från mäklaren som skriver att de som hade lagt 2 610 000 hade kontaktat säljaren och kommit överens om ett högre bud. Detta gjorde oss väldigt besvikna eftersom vi fått direktiv att inte prata med gubben, plus att vi inte fått höra att budet höjts och skillnaden inte längre ”bara” gällde 10 000 längre. Och att vi bara fick ett sms om att huset var sålt. Vi känner att vi inte fick en chans. När jag dagen efter gick in och tittade på vad huset blev sålt för står det 2 610 000, på vilket sätt har de då höjt sitt eget bud? Lagt pengar vid sidan av?
Jag ringde upp mäklaren och frågade vad som hänt och varför vi inte fick information om vad som hände, eftersom han visste att vi var intresserade av huset. Han visste att vi inte höjde budet på grund av att vi ville att gubben skulle veta vilket bud som var vårt. Fick då till svar att gubbens barn inte tror på att vi har haft kontakt med honom. Vi förstår ingenting och känner oss snuvade på ett hus. Har dessutom samtalslistor som visar på hur mycket kontakt vi haft med gubben, fram tills vi fått till oss att vi inte fick ha kontakt längre.
Har mäklaren gjort rätt?
Hej Sanna.
Givetvis får ni ha kontakt med gubben om ni vill men förmodligen har gubben lämnat över ansvaret för försäljningen på barnen.
Kan det varit så att gubben var snurrig och därför överlämnade ansvaret på sina barn?
Ni valde ju att inte höja ert bud mer och då kan ni ju inte säga att ni blev snuvade på huset.
Ni stannade ju i budgivningen.
Det är förmodligen så att det pris som står som ”slutpris” på nätet inte stämmer.
Slutpriset på nätet baseras på det senaste offentliga budet i online-budgivningen om inte mäklaren manuellt lägger in det slutgiltiga priset. Mäklaren har förmodligen inte lagt in det förhandlade priset i budgivningen på nätet och därför står det 2 610 000 kr som slutpris.
Min gissning är att det var korrekt att det var barnen som var ansvariga för försäljningen och att mäklaren har agerat helt korrekt.
mvh admin på Ekonomifokus
Tack för snabbt svar. Vårat villkor har inte varit med. Det har bara kommit sms med nya bud, endast siffror inte några villkor.
Vad kan vi göra? Och vad skulle det innebära för mäklaren?
Jag tror inte mäklaren har menat illa men samtidigt vill vi att dem andra budgivarna ska få ett rimligt pris. Är mäklaren skyldig att informera dem om vi tar tillbaka våra bud?
Hej igen Matilda.
Villkoret måste ej stå i SMS:en men i budgivningslistan som köparen får vid köpet.
Ni bör inte göra något eftersom mäklaren förmodligen inte begått något fel. Lägg er energi på att hitta en ny bostad istället.
Det ni skulle kunna göra är att anmäla det till fastighetsmäklarinspektionen och om det visar sig att mäklaren inte skrivit in ert villkor i budgivningslistan så kan mäklaren få en erinran eller en varning.
Jag förstår inte varför det inte skulle vara ett rimligt pris som köparen betalar?
Ni var ju beredda att betala det pris som ni lade i bud. Att ni sedan hade villkor utöver det spelar ju ingen roll. Priset som bostaden köps för är ju således ett marknadsmässigt pris eftersom det fanns substans bakom ert bud.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman om du vill har rådgivning kostnadsfritt:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på EKonomifokus
Hej.
Vi har bjudit på ett fritidshus, buden har varit villkorade med att få en till visning tillsammans med en kunnig vän eller att få göra en besiktning.
Från början tog det väldigt lång tid innan sms-budgivningen kom igång och inga bud kom upp på hemnet. Mäklaren sa att buden skulle komma på sms efter andra visningen men sms-budgivningen kom igång först efter en tredje visning. Alltså vet vi inte vem som budade vad bara att det kom in flera bud med start vid första visningen.
Vi höjde vårt bud flera gånger, hela tiden med uttalat villkor att få titta på huset igen innan kontraktskrivning. När vi hade högsta budet och ingen annan ville bjuda över kontaktade mäklaren oss på en fredag och sa att vi vunnit budgivningen men att kontrakt måste skrivas senast i början veckan efter. Vi sa okej och frågade när vi kunde se huset igen.
Då började massa krångel och samtal fram och tillbaka, första när jag frågade rakt ut om säljaren tänkte låta oss se huset igen svarar mäklaren att säljaren inte vill ha besiktning eller visa huset igen, nu ville de istället sälja till en annan budgivare.
Vi vet att de har rätt att sälja till vem de vill så ìnget konstigt med det, men får mäklaren acceptera våra villkorade bud om säljaren inte går med på villkoret? Vi upplever att mäklaren har låtit oss trissa upp budgivningen på detta sätt. Det bud som sen accepterades hade ju inte legat lika högt om inte vi höjt vårat bud. Finns det något vi kan göra för att mäklaren inte ska kunna göra liknande saker igen?
Hej Matilda
Nej mäklaren har inte gjort något fel när han/hon tagit emot era bud och lagt in dom i budgivningen så länge mäklaren även noterat ert villkor i budlistan.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej och tack Andreas,
Har reklamerat till säljaren förra veckan och fick svar igår att hon inte acceptera den, för hon har inte gjort något fel. (Hennes sms).
Du skrev att man får går vidare till tingsrätten? Hur då?
Skaffa ett ombud? Kan man ansöker själv oxå? Hur går man tillväga?
Hej Melanie.
Jag vet faktiskt inte exakt hur man går vidare.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Köpt en obebyggd tomt där mäklaren muntligt sa att det åligger stamfastighetsägaren att lösa vattenavrinning och dikning. Vi hade kontakt med kommun om bygglov för att höja huset så mycket som möjligt eftersom dikningen inte var färdigställd. Nu när grunden är gjuten och uppbyggt har vi fått lägga ut över 200000 kr i material för att säkra huset från vatten.
Vad kan vi göra, mäklaren har lovat saker som inte stämmer. Vi har lagt ut enorma summor för att få till tomten. Det är fortfarande inte klart eftersom vi inte kan få bort vattnet från tomten.
Inget skriftligt löfte om markägarens åtagande i objektbeskrivningen. Däremot ett muntligt löfte.
Hej Niklas.
Det är alltid svårt att få ersättning när man endast har muntliga löften.
Du kan skriva ett brev till mäklaren där du skriver hur mycket du vill ha i ersättning samt varför.
Funkar inte det så får du stämma mäklaren men du lär inte vinna den stämningen eftersom du inte har några skriftliga bevis.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hejsan, jag har precis köpt en bostadsrätt där det i objektbeskrivningen stod golvvärme i badrummet.
Vid tillträde visade det sig att ingen golvvärme finns.
Säljaren säger att hon aldrig sagt detta. Mäklaren säger att hon inte minns vad som sades.
Jag vet inte vad som har hänt, men det verka som Mäklaren klantat sig, då flera saker av mindre betydelse var felaktig i objektbeskrivningen.
Mäklaren i sin tur säger jag får reklamera till säljaren.
Har även pratat med konsumentrådgivare och han säger jag ska reklamera till mäklaren som gjort fel.
Jag vill har skadestånd. Vad tror ni om det? Och hur går jag tillväga? Bli knäpp snart. Det tär på mitt psyke!
Hej Melanie.
När säljaren signerar objektsbeskrivningen så godkänner säljaren att informationen är korrekt.
Det är alltså säljaren som du skall kräva ersättning av. Sedan får säljaren kräva ersättning av mäklaren om hon/han känner att det är mäklarens fel.
Du skall dock vända dig mot säljaren.
Börja med att skriva ett brev där du skriver vad du vill ha ersättning för och hur mycket.
Om du inte lyckas komma överens med säljaren så får du gå via tingsrätten. Där kommer du att vinna eftersom du har skriftligt bevis på att det står att det skall finnas golvvärme.
Om du vill ha kostnadsfri rådgivning kan du ringa mäklarsamfundets kundombudsman.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på EKonomifokus
Hej.
Vi köpte ett hus för ca 5 årsen. I objektbeskrivningen och i anticimex besiktningsprotokoll så står det att huset består av trästomme som vi nu märkte när vi bytte fönster att så inte är fallet utan stommen består av blåbetong vilket i sin tur efter mätningar att värdet är för höga. vi ska sätta in ett så kallat ftx system för att få ner värdena men detta kostar ca 250000kr Kan man kräva säljaren eller mäklaren på dessa pengar? För det täcks inte av säljarens ansvarsförsäkring. Eller hur går man vidare?
Mvh Erik
Hej Erik.
Ja det borde ni kunna få ersättning för.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk vägledning
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på EKonomifokus
Hej!
Vi har nyligen köpt hus och på visningen såg ju alla att golvet var väldigt slitet. Mäklaren förklarade då för alla att det är ett trägolv som går att slipa och så blir det som nytt. Vi anlitade en firma att slipa och när de kommer så säger de att det absolut inte går att slipa då slipen skulle gå rätt igenom golvet. Det är med andra ord ett jättetunt fanergolv inte träparkett. Så mäklaren inte bara gav oss felaktig information utan försäkrade alla att det gick att slipa. Vad gäller? Har vi rätt till ersättning?
Hej Mikael.
Ja ni har rätt till ersättning.
Om det står i objektsbeskrivningen så är det säljaren ni skall kräva på ersättning.
Om det endast var en uppgift ni fick av mäklaren så är det mäklaren ni skall kräva på ersättning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag har köpt en bostadsrätt och fick vid överlämnandet inga portnycklar till lägenheten hör 3 st. Säljaren sa att hon inga hade. Hon hade inte heller lämnat kvar router och tvbox som tillhör lägenheten. Jag har fått beställa nytt varpå jag bad säljaren betala för detta och fick till svar att vi kan dela på kostnaden. Det är ju säljaren som ska betala detta för mig är det självklart något annat skulle vara befängt. Har mäklaren skyldighet att hjälpa till så att jag får pengarna? Vad har jag för rättigheter?
Mvh
Sofia
Hej Sofia.
En mäklare har ingen skyldighet att hjälpa dig att få ersättning nej men mäklarna brukar försöka hjälpa till och medla mellan köpare och säljare så gott det går.
Gällande nycklarna:
Enligt reglerna skall säljaren lämna över samtliga nycklar som finns i säljarens ägo. Om det saknas nycklar får du som köpare avgöra om du vill kopiera upp fler nycklar eller inte.
Du har alltså ingen rätt till ersättning för nycklarna.
Gällande router och box:
Min bedömning är att säljaren är skyldig att ersätta dig med en likadan router och box alternativt ersätta dig med pengar för den kostnad som du får för att köpa router och box.
Skriv ett brev, sms eller e-mail till säljaren och be att säljaren swishar kostnaden för router + box till dig.
Om säljaren inte vill betala så får du hota med att du kommer att dra ärendet till tingsrätten.
Du kan även höra med föreningen om de möäjligtvis kan skicka fakturan för router + box still säljaren.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi köpte fritidshus, innan köpet vi frågade mäklaren hur djupt vatten brunnen är borrad och skorstenen om den var godkänd.
Mäklaren sa att skorstenen var godkänd men den var inte godkänd pga sotare har inte besiktad.
Mäklaren sa att brunnen var 75 meter djup.
Efter köpet vi hämtade en borrare och han tog mått hur djup brunnen är och det var 5meter djup.
Sen hade vi kontakt med mäklaren ang om att fel information och att brunnen var inte 75 meter och skorstenen var inte godkänd.
Mäklaren sa att han kan inte göra nåt mer?
Vad kan vi göra?
Om vi visste det vi skulle inte köpt huset.
Hej Deniz.
Om ni fått uppgifterna skriftligt så kan ni kräva ersättning.
Om ni endast fått uppgifterna muntligt så blir det svårt att bevisa något och därmed i princip omöjligt att få någon ersättning.
Om det är säljaren som lämnat uppgifterna till mäklaren är det säljaren som ni kan kräva på ersättning.
Om mäklaren lämnat uppgifterna utan att ha fått dom från säljaren så är det mäklaren som ni kan kräva på ersättning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Vi vann en budgivning och när vi frågade mäklaren om besiktning sa hen att det inte behövdes eftersom huset var Varudeklarerat. När jag sa att vi som köpare har ju undersökningsplikt svarade hen att det täcks in av varudeklarationen. I varudeklarationen står det angivet att man måste besikta vissa delar av huset då det ej kunnats göra vid besiktningstillfället. Vad gäller?
Hej Nina.
Du har helt rätt.
Varudeklarerat innebär endast att säljaren har förhandsbesiktigat huset.
Ni som köpare kan välja följande:
1. Anlita en egen besiktningsman och göra en egen besiktning (det tryggaste alternative)
2. köpa in er på förhandsbesiktningen så att besiktningsmannen är juridiskt bunden även till er som köpare.
3. Strunta i besiktning och chansa (rekommenderas inte)
Om till exempel Anticimex eller någon annan trovärdig besiktningsman gjort förhandsbesiktningen så kan det räcka med att ”köpa in sig” på den befintliga besiktningen.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej!
Jag kontaktade en mäklare för att få min sommarstuga värderad. Värderingen skulle banken ha för jag ville låna ca 100.000-120:000 kr för att borra efter vatten.
Stugan värderades till 845.000kr, så jag fick låna pengar. Nu har jag lån för sammanlagt 495.000kr.
Nu har det visat sig att de skrev fel belopp i den skriftliga värderingen och det skulle bara vara 485.000kr.
Nu har jag lån för mer än stugan är värd och jag vet inte vad konsekvenserna blir om banken får veta detta. Om jag hade fått rätt värdering så hade jag inte fått lånet.
Nu känner jag mig lurad att jag fått för höga lån och vid en försäljning går jag med förlust.
Vart vänder jag mig för att få hjälp med en anmälan om skadestånd?
Hur mycket tror du jag kan begära?
Hej Susanne.
Som jag förstår det så har du inte lidit någon ekonomisk förlust eller skada på grund av detta fel.
Därför tror jag inte att du har rätt till någon ersättning. Jag är dock inte helt säker.
Om du vill få gratis vägledning av en jurist kan du kontakta mäklarsamfundets kundombudsman:
Telefon: 08-83 22 66
Jag vet inte om banken kan kräva tillbaka lånet i efterhand men hade det varit min stuga så hade jag bara varit tyst om allt och hoppats på att det inte kommer fram.
Mvh admin på EKonomifokus
Jag köpte en bostadsrätt för drygt ett år sedan och i prospektet stod att stambyte skulle ske inom en snar framtid, enL ordföranden, samt att det skulle innebära en höjning av hyran på 200-300/mån. INGA HYRESHÖJNINGAR I ÖVRIGT skulle ske inom den snara framtiden! Säljaren framhöll även han att stambytet skulle se under 2019, visade mig även hur/vad styrelsen (i vilken han satt med) hade valt ut vad som skulle ingå som standard, vad gällde kakel mm. Mäklaren tryckte även hon, antagligen i försäljningsteknik, inser jag nu ?! på att nytt badrum skulle fås för endast höjning på 200-300 kr i månaden Nu visar det sig att detta inte stämmer skjuts på framtiden, är inte med ens på en 5-årsplan som gjorts fr o m 2020??? DESSUTOM höjs hyrorna med 3 % per år nu åtminstone de två första åren???? Ordförande säger dessutom nu när jag ifrågasätter detta ”att visst vi kan göra stambte nu men då blir det en hyreshöjning på 700-800 kr!!!??? OSERIÖST!
Hej Birgitta.
Det beror ju helt på vad styrelsen sagt tidigare.
Ifall uppgifterna var korrekta när du köpte bostaden så kan ju inte säljaren eller mäklaren rå för om styrelsen ändrar på uppgifterna i efterhand.
Ifall uppgifterna var helt fel från början så kan du ha rätt till ersättning om du kan bevisa att du fått dessa uppgifter.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej.
Jag har idag skrivit på kontrakt på ett hus och fick efter det lista på budgivare, mäklaren berättar då att det är säljarens moster som har budat mot mig från första bud från mostern på 950 000 kr, till slutbud från mig på 1 415 000 kr. Är detta något jag kan göra något åt? Det osar i min mening falsk budgivning.
Mvh Sonny
Hej Sonny.
Det behöver inte alls vara en falsk budgivning.
Det kan vara så att mostern faktiskt ville köpa huset och att säljaren ville att hon skulle vara med i budgivningen som alla andra så att det blir ett marknadsmässigt pris.
Det är ganska vanligt att det går till så.
Eftersom mäklaren och säljaren var öppna med att det var en moster som hade budat så är nog ovanstående scenario är det mest sannolika.
Man kan dock aldrig veta säkert om hon verkligen avsåg att köpa huset.
Du kan kontakta mäklarsamfundets kundombudsman om du vill diskutera ärendet med deras jurister eller få hjälp med hur du kan gå vidare. Det är gratis att ringa dom på Telefon: 08-83 22 66.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Vi köpte en villa för 6 månader sedan.
I vårt köpekontrakt har mäklaren förklarat och skrivit att fastigheten inte har del i följande samfälligheter eller gemensamhetsanläggningar.
Detta enligt hennes utdrag från Lantmäteriet.
Nu när denna vägen har stora hål som behöver fixas så kontaktade jag kommunen. Kommunen förklarar då att dem inte sköter den vägen utan att den tillhör en gemensamhetsanläggning sedan 18-talet. Jag dubbelkollade med Lantmäteriet som bekräftade vad kommunen sa.
Vad kan vi nu göra?
Vad har mäklaren för ansvar i detta?
Vi är inte intresserade av att betala för undehåll av en väg som dessutom är väl traffikerad av både skolbuss och andra billister.
Tack på förhand!
Hej Anche.
Jag förstår därför inte vad frågan är, eftersom fastigheten inte har del av samfälligheten så behöver ni ju inte betala?
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Vi har köpt en bostadsrätt där mäklaren på visningen sade att det hade varit stambyte i huset för inte så länge sedan. Nu visar det sig att det inte stämmer och att detta skall göras i år med påföljd att vi är utan avlopp och toalett i två-tre månader. Har vi rätt att kräva någon ersättning av mäklaren?
Hej Malin.
Ni har ju uppenbart fått felaktiga uppgifter så rätt till ersättning har ni.
Om ni endast fått informationen muntligt så blir det dock extremt svårt att få någon ersättning av mäklaren.
Om ni endast fått den muntligt så får ni hoppas på att mäklaren är ärlig och står för sitt misstag.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag misstänker att mitt villkorade bud (acceptpris på fastigheten, svar inom två dagar) inte förmedlats till säljaren innan tiden för villkoret gick ut.
Jag misstänker också att mäklaren har ljugit för mig om en massa andra bud som har kommit in i ett försök att få mig att gå upp några hundra tusen. Det är inga bud alls registrerade på fastigheten och den firman registrerar alltid bud direkt om de inte är villkorade.
Jag vet att mäklaren har angivit ett alldeles för lågt driftpris på bostaden. Ungefär en tredjedel av det faktiska driftpriset. Jag vet inte om det är i samförstånd med säljarna.
Mäklaren svarar inte i telefon eller på sms. Det enda som fungerar är att ringa in till kontoret och få en assistent att lämna över luren till honom. Han är känd för det här så det är inte bara mot mig.
Jag vill inte längre köpa fastigheten men jag tycker extremt synd om säljarna som förmodligen inte har en aning om hur nonchalant mäklaren är. Finns det något jag kan göra för att uppmärksamma säljarna på anledningen till att deras fastighet inte säljer?
Det är en stor och seriös firma. Jag har köpt huset jag bor i idag av samma mäklare och han var lika nonchalant då. Man får jobba halvt ihjäl sig för att överhuvudtaget få fram ett bud till säljarna.
/En som vet vilken firma man inte ska använda när man säljer
Hej JSR.
Du kan ju ringa eller skicka brev till säljaren och berätta det.
Annars vet jag inte om det finns så mycket annat att göra.
Mvh admin på Ekonomiokfus
Hej, vi köpte en lägenhet på bottenvåningen med en terrass. Några bilar parkerar framme. Nu vill föreningen oka parkerings ytan och säger att de ska minska vår terrassen för att lämna mer plats för bilarna. Här de rätt att göra det? Vi skrev inget kontrakt med föreningen, och mäklaren sålde lägenheten med terrassen som fanns på planen och beskrivningen. Mvh Clémence
Hej Clemence.
Det beror på.
Om din terrass är upplåten tillsammans med bostadsrätten så har föreningen inte rätt att minska er terrass.
Om det finns ett nyttjanderättsavtal för din terrass som föreningen har signerat så har de inte rätt att minska er terrass.
Det är dock väldigt vanligt att uteplatser och terrasser egentligen tillhör föreningen, dvs att de inte är upplåtna eller att det finns nyttjanderättsavtal.
Trots detta säljer mäklarna oftast dessa bostäder och skriver att det tillhör en uteplats eller terrass till bostaden vilket är helt fel.
När en lägenhet marknadsförs och säljs med informationen att det finns en tillhörande terrass eller uteplats så är det fel.
Ni har då rätt till ersättning från säljaren som ni köpte av.
Säljaren har ju då sålt en lägenhet till er med felaktiga uppgifter. Terrassen hör inte till lägenheten och därför får man inte heller sälja lägenheten med den uppgiften.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej Andreas!
Vi ”tog hjälp av banken” som sa att allt var i sin ordning, därför att de själva antog att allt var ok eftersom det var en lokal mäklarfirma (en av de större) som tog på sig uppdraget. Banken erkände själva att de hade gjort fel som inte försäkrat sig om att t.ex en årsredovisning faktiskt fanns. Som tur var hade jag bett om ett skriftligt lånelöfte kopplat till fastigheten, så de hade svårt att backa ur. Föreningen och ekonomin var det inget fel på, det är en skuldfri förening. Mäklaren bör ju rimligtvis även ha koll på föreningens ekonomi och påpeka för säljarna om det exempelvis är så att avgifterna har satts så lågt att föreningen inte går runt. Att vi har begått misstag är vi själva införstådda med, tro mig, det är inte därför jag vänder mig till dig. Men som du själv säger så är du osäker, så jag tackar för den osäkra åsikten.
Hej igen Jericho.
Mäklaren är inte skyldig att analysera föreningens ekonomi så där har inget fel begåtts.
Däremot har ju mäklaren slarvat ordentligt och förmedlat en lägenhet utan att kolla upp de allmänna förutsättningarna (som det verkar som) så jag tycker absolut att du skall anmäla till FMI och se om de kommer fram till att något fel begåtts av mäklaren.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi köpte en lägenhet i en bostadsrättsförening med tre lägenheter. Vi fick reda på att det inte fanns någon årsredovisning för bostadsrättsföreningen och det enda som mäklaren gav oss var en resultat och balansräkning som endast hade minusposter. Den var alltså felaktig. I samtal med banken så verkade det först inte vara några problem. 4 dagar innan tillträdesdagen kontaktar banken oss och säger att vi inte kan få något bolån då det uppdagats att det saknas en årsredovisning. Banken skyller på mäklaren som borde vetat om att det krävs och mäklaren skyller på banken som säger till 4 dagar innan tillträde. Visst, båda har en poäng – men vi som förstagångsköpare blev lidande av detta då vi redan hade en planerad tillträdesdag och skulle flytta ur vårt egna boende. Vi riskerade alltså att bli hemlösa. Detta löste sig tillslut genom att vi fick hyra lägenheten vi skulle köpa fram tills att årsredovisningen upprättats.
Utöver detta visar det sig att avgiften för de tre lägenheterna är så lågt satta att föreningens ekonomi inte går runt. Det visar sig att två av tre lägenheter har sålts, och att det sedan en tid tillbaka beslutats om en sänkning av avgifterna (2 röster mot 1) för att dessa två skulle sälja sina lägenheter och ville göra de attraktiva i bostadsmarknaden genom väldigt låga avgifter (är min misstanke).
Jag anser att mäklaren har betett sig otroligt oprofessionellt genom att dels ta sig ann en förmedling på en lägenhet utan att det finns en årsredovisning och att mäklaren borde vetat att avgiften är så lågt satt att ekonomin inte går runt. Vi kommer nu behöva höja avgiften med ca 1000 kr i månaden. Detta då föreningen inte har följt sina egna stadgar och har inte avsatt pengar till en reparationsfond. Men det är en annan historia.
Mäklaren har alltså vetat att det saknas årsredovisning, presenterat en felaktig resultat och balansrapport, inte informerat om att avgiften är alldeles för låg för föreningens ekonomi.
Bör jag gå vidare med detta till FMI? Vilken typ av skadestånd om något kan man ens kräva vid en sådan situation? Vi som köpare hade ju räknat med en viss typ av månadskostnad baserat på föreningens avgift. Nu blir vi tvungna att betala mer i månaden på grund av att mäklaren inte informerat om detta.
Hej Jericho.
Jag är osäker på om mäklaren begått något fel men det är möjligt. Det kan vara värt att anmäla det till FMI.
De som begått det stora misstaget är ni själva som köpt lägenhet utan att kolla upp föreningen. Det faller under er undersökningsplikt att kolla upp föreningen och dess ekonomi.
Ni skulle tagit hjälp av banken eller någon annan kunnig ekonom och kontrollerat föreningen INNAN ni skrev på överlåtelseavtalet.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Jag köpte lägenhet i maj i år och fick då veta att föreningen hade en avgiftsfri månad per år, detta stod i lägenhetsannonsen och jag har papper hemma på detta som säljaren skrivit under. Fick nu i december veta att detta inte alls stämmer och har kontaktat mäklaren som vägrar lyssna på mig och anser att de ej gjort något fel och påstår att föreningen ändrat detta i efterhand, men jag har såklart pratat med föreningen och de säger att det alltid har varit som det är nu och den infon jag fått aldrig stämt. Vad ska jag göra? Borde jag få ersättning?
Hej Saga.
ja om det du säger stämmer så har du fått felaktiga uppgifter och har rätt till ersättning.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman för att få kostnadsfri rådgivning kring hur du kan gå vidare.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, jag har nyss köpt en bostadsrätt i Kristianstad där det står i mäklarens beskrivning att det finns skön golvvärme i badrummet som är på 5,5kvm. nu visar det sig att där finns ingen golvvärme. Har kontaktat mäklaren som säger att beskrivningen är godkänd av säljaren. Kan jag begära ersättning av säljaren och i så fall med hur mycket ungefär?
Mvh Milla
Hej Camilla.
Ja du kan begära ersättning av säljaren.
Hur mycket vågar jag inte svara på.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman för kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
En kollega köpte 2015 en 2 rok på 60 kvm enligt objektsbeskrivningen och köpekontraktet. När han nu låtit värdera den inför försäljning har han fått reda på från föreningen att lägenheten endast är 53 kvm.
Hur ska man agera i detta ärende?
Hej Cornstra.
Det har gått för lång tid för att kollegan skall kunna kräva ersättning.
Hade kollegan märkt detta inom skälig tid (oftast upp till 2 år) efter köpet så hade han normalt kunnat få ersättning för de 7 kvadratmetrarna multiplicerat med kvadratmeterpriset för bostaden.
Mvh admin på EKonomiokfus
Hej
Vi har köpt ett radhus (i en bostadsrättsförening) och nu en månad innan tillträdet får vi reda på att säljarna har två hundar. Vi har vid två tillfällen innan budgivningen (på visningen och i telefon någon dag senare) frågat mäklaren om det funnits husdjur radhuset och han har då svarat nej. Det var så tydligt nej att att vi tog det som självklart att han hade fått information från säljaren att de inte har haft några pälsdjur i huset.
Nu när vi frågar mäklaren om detta säger han att han inte har haft någon uppgift om att det skulle finnas pälsdjur i radhuset.
Detta är ett stort problem för oss, då vi har personer inom närmaste familjen som är mycket extremt allergiska mot pälsdjur. Vi bestämde oss att flytta till ett pälsdjursfritt boende, då vi tidigare har haft katt i vår lägenhet, där våra släktingar inte kan vistas.
Vi vill nu få till att flyttstädningen utökas för att tillse att få bort så mycket hundhår som möjligt. Är detta något som vi kan kräva ersättning för från mäklaren, då han har svarat nej på frågan om det funnits djur i radhus?
Hej Ida.
Eftersom det är en muntlig uppgift så kommer ni inte kunna kräva något. Det är helt enkelt omöjligt att bevisa ifall mäklaren nekar.
Ert hopp om ersättning hänger på om mäklaren är schysst, erkänner sitt misstag och betalar för utökningen av städningen.
Var trevliga mot mäklaren, förklara läget och förklara att ni känner att ni fått fel uppgifter och tycker att det vore snyggt av mäklarfirman att ta den extra kostnaden som uppstått på grund av de felaktiga uppgifterna.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Tack för svaret. Det står fel i objektbeskrivningen.
Vänligen
Adam
Hej igen Adam.
Då har ni med största sannolikhet rätt till ersättning.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag och min sambo skulle sälja vår bostad i början på året men det blev aldrig av och vi har först nu sagt ifrån oss avtalet med mäklaren då huset vi ville köpa drogs tillbaka från marknaden, så la vi det hela på is. Men nu menar mäklaren som så att om vi vill sälja via en ny mäklare i framtiden så kan vår förra mäklare ta ut en kostnad/avgift för bilderna dem tog även om dem inte används. Det står ingenstans i avtalet om någon ersättning för bilder eller annat och jag har aldrig hört någon annan mäklare ens ta upp ämnet. Vi är förstagångssäljare och vill gärna ha råd i hur vi kan göra. Även om vi inte vill sälja nu kanske det kommer en dag då vi vill göra det och vill undvika en räkning i brevlådan.
Tack på förhand.
Hanna
Hej Hanna.
Det skall stå i avtalet för att mäklaren skall ha rätt att ta ut kostnader för till exempel bilder om bostaden inte säljs.
Mitt tips: kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du gratis rådgivning. Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi var på en visni g av en lägenhet med utgångspris 795000 kronor. Dagen efter ringer mäklaren och säger att säljaren inte tänker sälja under 900 000 kronor. Vi uppfattar att det ändå har påbörjats en budgivning med ett bud på 795 000 kronor och väljer att lägga ett bud på 800 000 kronor. Inget av buden registreras och dagen efter är lägenheten ute på en ny visning. Mäklaren har inte kontaktat oss och lämnat någon förklaring.
Är detta ett tillåtet förfarande av mäklaren?
Hej Maria.
Det beror på.
Det enda felaktiga som kan ha begåtts är om mäklaren inte noterat era bud i sin budgivningslista.
Däremot är mäklaren inte skyldig att visa upp era bud på nätet.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Köpt en bostadsrätt men frågade mäklaren om avgiften men sa hon att allt är det som står i annonsen förutom parkeringen som betalas en separat avgift. Nu mot slutet av okt fick jag första fakturan från föreningen för avgiften, där tillkommit en avgift för uppvärmning för ca 660 kr/månad. Mäklaren hade inte redovisat detta i annonsen och den säkert skulle ha spelat roll i budgivning för både mig och kanske även andra intressante och slutligen påverkat slutpriset.
Nu står vi inför något som är gjort, frågan är vad vi kan göra nu?! Mäklaren accepterade misstaget och bad om ursäkt. Hon även bad oss att skicka mejl till henne så att hon kan vidarebefordra det till sin chef.
Tacksamt för info kring detta!
Vänligen
Adam
Hej Adam.
Om det står fel i objektsbeskrivningen kan ni kräva ersättning av säljaren för då har ni fått fel information.
Hur mycket ersättning som är skäligt vågar jag inte svara på.
Om det inte står fel i objektsbeskrivningen utan att bara mäklaren har sagt fel så får ni nog inget.
Om ni har tur så kan mäklarfirman gå med på att betala ersättning eller någon sorts kompensation för att vara snälla.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Vi har köpt hus, och skrivit på avtal, men ej tilträtt ännu.
Nu när vi börjar kolla runt med elavtal bredband osv. upptäcker vi att det inte finns fiber indraget till huset, utan endast via telejacket. I prospekt underskrivet av säljare, mäklare och oss står att det är tv/bredband: fiber. Även när vi frågat mäklare vid visning sade han att det är fiber.
Vad gör vi nu? Vi vill fortfarande flytta in såklart, men undrar om det går att göra något avdrag eller liknande på försäljningspriset? Vad kan man säga detta är värt då det i dagläget inte finns fiber på gatan ännu, ej heller planerat att dra in.
mvh Kristian
Hej Kristian.
Ja där skall ni ha ni rätt till ersättning.
Hur mycket är dock en svårare fråga att svara på.
Jag föreslår att ni kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så får ni gratis juridisk vägledning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
I januari 2019 köpte vi en nyrenoverad lägenhet, det var mycket strul med överlämningen, en diskmaskin som inte fungerade (såldes med fungerande diskmaskin), städningen var dålig och en del andra smågrejer som vi inte orkade ta då. Det var i alla fall uppenbart att mäklaren och säljaren var goda vänner. Hur som, idag kommer inspektionskillar till vår lägenhet och säger att vi har fel typ av fläkt. Att fläkten som de tidigare ägarna installerade är förbjuden i vårt bostadskomplex. Vi måste ha en kolfilterfläkt. Detta var något som vi frågade mäklaren när vi var och inspekterade lägenheten och mäklaren bekräftade att det var en kolfilterfläkt installerad. Eftersom det visar sig att det inte var det så måste vi byta ut vårt fläktsystem och det kommer kosta ett antal tusenlappar. Vad kan vi göra i den här situationen? Helst vill jag inte ha någon kontakt med mäklaren och säljaren men enligt mäklaren köpte vi en lägenhet med kolfilterfläkt, det var fel och nu måste vi betala för en riktig kolfilterfläkt. Detta finns inte antecknat någonstans.
Hej Matilda.
Ni kan bara hoppas på att mäklaren är schysst och erkänner sitt misstag.
1. Ta in en offert från företaget på vad en ny fläkt kommer att kosta.
2. Ring mäklaren, var trevlig och förklara att ni tvingats byta fläkt och att mäklaren ju faktiskt sade till er att det satt en kolfilterfläkt där.
Förhoppningsvis är mäklaren schysst och tar den fakturan. Så vet jag att andra mäklare ha gjort vid liknande situationer där de råkat ge felaktiga uppgifter till en köpare.
Var snäll och trevlig mot mäklaren så ökar sannolikheten att mäklaren erkänner sitt misstag och betalar fakturan.
Mvh Admin på Ekonomifokus
Hej!
Om det står i mitt kontrakt samt i objektsbeskrivningen att det ska ingår enreparationsfond sedan visar det sig dagen innan inflyttningen att den redan sedan tidigare är använd. Vem är ansvarig? Är det mäklaren eller säljaren? vad gör jag som köpare?
Hej AA
Det är säljaren som du skall kräva på pengar.
Skriv ett mail eller ett brev där du skriver att de skall sätta in pengar (motsvarande det belopp som fanns i reparationsfonden enligt objektsbeskrivningen) på ditt konto.
Bifoga ditt konto eller swish-nummer.
Skriv brevet/mailet på ett vänligt sätt så ökar chansen att säljaren betalar.
Om säljaren inte betalar så är det tingsrätten som du får dra det till.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi köpte ett lantställe förra veckan i tron om att alla möbler och utemöbler skulle ingå i köpet. Det var ganska många fina möbler som hade ett ganska högt ekonomiskt värde. I prospektet stod det: ”Inventarier ingår i köpet, välkommen till ett välutrustat hem med fina saker, inget hopplock av ärt ”skit”. Även i kontraktet stod det: ”I köpet ingår allt som är fastighets- och byggnadstillbehör, även lös egendom ingår i köpet såsom inventarier och husgeråd”. När vi dagen efter kontraktskrivningen var ute på plats för att göra en besiktning av fastigheten så framkom det att säljaren hade plockat bort alla möbler som hade ett ekonomiskt värde. Uppskattat värde av de möbler som tagits bort är strax över 100.000kr varav större delen av värdet låg i utemöbler. Under visningen och innan budgivningen hade jag frågat mäklaren specifikt om allt ingick, även utemöbler varpå mäklaren svarade: -Allt ingår, även ute möbler, det enda som tas bort är lite ”små personliga saker”.
När vi nu konfronterar mäklaren och åberopbar någon form av kompensation säger hon nej och hävdar att hon inte har något ansvar i det utan det är säljarens ansvar och att vi får driva det mot säljaren. Säljaren säger att hon har varit tydlig mot mäklaren och säger hon specifikt sagt att utemöbler inte ingår, vilket inte framgått i skrift eller muntligt. Är det rätt? Vad har vi för möjligheter att driva det här vidare?
Mvh, Sebastian
Hej Sebastian.
Det låter som att ni har rätt till ersättning alternativt att säljaren ställer tillbaka möblerna.
Det är vad som står i avtalet som gäller. Vad säljaren sagt till mäklaren eller inte spelar absolut ingen roll för er.
Det är säljaren som ni skall vända er mot, inte mäklaren.
Börja med att skriva ett kravbred eller mail till säljaren (med kopia till mäklaren) där ni skriver vad ni vill ha för ersättning om säljaren inte ställer tillbaka alla möbler.
Var rimliga i kravbrevet och värderingen av möblerna. Sätter ni ett överdrivet värde på möblerna så kommer säljaren aldrig att betala.
Om inte säljaren betalar eller ställer tillbaka möblerna så får ni dra ärendet till tingsrätten.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, och vad om de vill inte eller erbjuder litte ersättning? Till vem skulle vi vänder oss?
Hej igen Ivona.
Börja med att ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
mvh admin på Ekonomifokus
Hej, jag har köpt hus för 2 monade sen, och huset hade solpaneler på vänster sida av huset. Men nu upptäckte vi att ägaren har tagit de med sig, vi har kontaktat flera gånger mäklaren man han bara säga att han ringer tillbaka men han gör inte det. Vilken rättigheter har vi?
Hej Ivona.
Solpanelerna skall följa med huset om inget annat har avtalats.
Ni har rätt att få panelerna återinstallerade alternativt få ersättning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Muntligt, jag var noga med att rådfråga med mäklaren om alla
Min oros moment. Ett av orosmomenten var just att förlora utsikten pga av att grannen skulle bygga ut eller liknande. Som jag uppfattade det så fick man inte överhuvudtaget bygga då det rådde byggförbud och att stugan låg under bullermattan för flyget.
Hej igen Viktor.
Då gäller det att mäklaren står för det som sagts annars kommer du inte kunna få någon ersättning.
Vänta tills garaget är byggt så kan du kräva ersättning av mäklaren sedan.
Men om mäklaren nekar så blir det omöjligt för dig att bevisa.
Mvh admin på Ekonomiofkus
Jag köpte min sommarstuga nu i sommar, sommarstugan är i ett område som ligger under bullermattan för flyget, samt har byggstopp pga detta. Jag var orolig innan köp att framförvarande granne skulle kunna bygga ut eller sätta upp någonting framför min stuga ( har en framförvarande stuga, min är på andra raden mot vattnet. Jag fick till svar att sådant inte var fallet då man inte överhuvudtaget får bygga ut eller förändra någonting. Nu är det så att jag fick veta 6 månader senare att min stuggranne skulle smälla upp ett garage direkt i min utsikt, framför huset! Hade jag vetat detta och inte blivit lovad att jag inte behövt oroa mig vid köpet så skulle jag aldrig köpt stugan. Känner mig lurad
Hej Viktor.
Vem var det som lovade dig att inget skulle byggas?
Var löftet skriftligt eller muntligt?
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej. Vi ha precis köpt ett hus. På papperna står det att köket är från 2008. Och att det är platta på backen. Men i själva verket är endast skåpluckorna samt spis, kyl/frys från 08. Men själva stommen från 1970 någon gång. Och därmed väldigt slitna innuti.
Och huset är inte en platta på backen utan det är torpargrund.
Vi träffade säljaren och hon visste inte att detta var fallet då det är hennes mamma som bott där och inte hon. Hon tyckte därmed synd om oss och erbjöd sig att gå ner i pris. Den kostnaden som ett kök kostar. Vi tog båda kontakt med med mäklaren men mäklaren vägrar gå med på det. Hon påstår att vi som köpare skulle kollat sådant på visningen. Vi är unga och gör värst första köp. Självklart litar vi på de som står i broschyren. Alltså dit jag vill komma är att vi känner oss lurade av mäklaren då endast skåpluckorna var från 2008 och samt att det inte är platta på backen utan det är torpargrund vilket vi fått information om har en mycket mer riskfaktor än platta på backen.
Finns det något vi kan göra?
Mvh E
Hejsan E.
Mitt tips:
Ring till mäklarsamfundets kundombudsman så får ni kostnadsfri juridisk rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi har precis köpt en villa där det i objektbeskrivningen stod att köket var nyrenoverat från Vedum.
När vi va på visningen så såg köket onekligen väldigt fint och nyrenoverat ut så vi hade ingen anledning att tro något annat än det som informerades om i beskrivningen men när vi nu undersöker saken närmare när vi fått flytta in i huset så är hela köket Från Ikea.
När vi kollar priser och jämför med motsvarande modell av kök från Vedum så är det en prisdiff med ca 150,000kr på de olika köken.
Säljarna har skrivit under objektbeskrivningen.
Vi känner att vi har köpt ett Vedum kök men fått ett Ikea kök vilket inte alls känns så kul men framförallt minskar värdet om vi skulle vilja sälja huset då vi inte är beredda att ljuga på samma sätt som våra säljare gjort i sin beskrivning. Kan vi kräva en ersättning av föregående ägarna eller mäklaren?
Mvh
Hej H.
Ja det borde ni kunna kräva ersättning för av säljaren.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du gratis tips och rådgivning kring hur du kan gå vidare.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Jag har sålt min lägenhet och i överlåtelseavtalet står det att köparen ska betala överlåtelseavgiften. Men jag fick hem räkningen och kontaktade mäklaren om detta varpå denne svarar att ”det ska egentligen stå att det kan tillfalla någon av er, förlåt”. Vad gäller? Kan jag begära att mäklaren betalar?
Hej M.
Nej mäklaren kan du inte kräva betalning från.
Det du kan göra är att du kan kräva att få tillbaka den kostnad du lagt ut för överlåtelseavgiften av köparen med hänvisning till ert avtal.
Det är avtalet som gäller så om du får lägga ut för den kostnaden så skall köparen ersätta dig för det.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Har nyligen köpt en nyproducerad bostadsrätt i Göteborg. Pris drygt 2 Mkr. I objektsbeskrivningen står det att balkongens yta är 15 kvm. Det stod även i annonsen. Köpet skedde snabbt och eftersom lgh är ny fanns ingen anledning att misstro informationen om ytor.
Efter köpet upptäckte vi i köpekontraktet att balkongens yta enbart är 9 kvm. Det bekräftades med en kontrollmätning. Vad vi förstår är det inte samma krav på köparens kontroll av yta innan köp av bostadsrätt som det t.ex. är vid köp av villa.
Borde vi ha rätt till någon form av ersättning av mäklaren för denna felaktiga information innan köpet, även om det rör sig om en biyta som balkong? Vad är en skälig ersättning?
Hej Magnus.
Ja felaktigt angiven yta brukar man kunna få ersättning för, det borde även gälla balkonger. Det är vanligtvis säljaren som skall ersätta och inte mäklaren.
Vad som är skälig ersättning varierar från fall till fall.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Vi har köpt en fastighet där mäklare uppgett två servitut och intygat att inget ytterligare belastar fastighet.
Nu har det framkommit att det finns en livslång ledningsrätt som gör att hela tomten är ”minerad”, dvs man får ej uppföra något på sex meter vid dessa rör som går mitt över tomt. Detta står dessutom om servitutet:skriftligt ska informera om innebörden av detta avtal till ny ägare vid försäljning av fastigheten.
Mäklaren avskriver sig allt ansvar och säger sig ej skyldig att ta upp detta. Vad gäller?
Med vänlig hälsning
Stig
Hej Stig.
Jag råder dig att ringa till mäklarsamfundets kundombudsman så får du gratis juridisk rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus