Hem Bostad Lagfart och pantbrev

Lagfart och pantbrev

Lagfart och pantbrev

Lagfart kallas ägarregistreringen för fastigheter. När en fastighet byter ägare, ansöker den nya ägaren om lagfart. Efter godkännande av lagfarten blir den nya ägaren den registrerade ägaren av fastigheten, även kallad lagfaren ägare.

Pantbrev används av banken som säkerhet för bolån. Eftersom du inte fysiskt kan lämna in din fastighet till banken används pantbrev för att binda ihop bolånet med säkerheten, dvs fastigheten. Om du skall ta bolån måste du ha tillräckligt med pantbrev uttagna på fastigheten så att de täcker hela bolånet. Om befintliga pantbrev inte täcker bolånet kan man du ta ut nya mot en kostnad.

Artikelns innehåll:
1.
Kostnader för lagfart och pantbrev
2. Räkna ut kostnaden för lagfart och pantbrev
3. När betalar man lagfart och pantbrev?
4. Läs våra djupgående artiklar om lagfart och pantbrev

Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik

Kostnader för lagfart & pantbrev

1,5 % av köpeskillingen (eller taxeringsvärdet om det är högre) betalar du till Lantmäteriet för att bli lagfaren ägare av en fastighet/få lagfart.

Du betalar 2 % av beloppet till Lantmäteriet när du tar ut nya pantbrev.

Dessa kostnader kallas även för stämpelskatter. Utöver stämpelskatterna tar myndigheten ut en administrativ avgift på 825 kr för lagfart och 325 kr för uttag av nya pantbrev.

Alla kostnader för lagfart och pantbrev är avdragsgilla i deklarationen när du säljer bostaden.

Räkna ut kostnaderna

Räkna ut lagfart:
0,015 * köpeskillingen (eller taxeringsvärdet) + 825 kr = lagfartskostnaden

Räkna ut pantbrev:
0,02 * det nya pantbrevets belopp + 375 kr = pantbrevskostnaden

Räkneexempel kostnader:
Du köper ett hus för 1 000 000 kr. Kostnaden för lagfart blir då 15 000 kr (1,5%).

Huset har befintliga pantbrev på 300 000 kr och du skall ta ett bolån på 850 000 kr. Det gör att du måste ta ut nya pantbrev motsvarande 550 000 kr. Kostnaden för att ta ut pantbreven blir då 11 000 kr (2% av pantbrevets belopp).

Lagfart: 1 000 000 * 1,5% = 15 000 kr
Pantbrev: 550 000 * 2% = 11 000 kr
Administrativa kostnader: 825 + 375 = 1200 kr
Total kostnad = 27 200 kr.

Låna till lagfart och pantbrev

Tänk på att du inte alltid kan baka in kostnaderna för lagfart och pantbrev i ditt bolån. Dessa pengar måste du vanligtvis spara ihop till utöver din kontantinsats alternativt låna pengarna som ett privatlån (om banken godkänner det)

💡 Nyhet! – Nu jämför Lendo både bolån & privatlån.
Lendo.se kan du nu äntligen jämföra både privatlån och bolån. Du kan söka lånelöfte samt jämföra räntor på bolån och privatlån hos ett stort antal olika banker med en enda ansökan och kreditupplysning. Lendo presenterar bankernas erbjudanden för dig på en lista så att du kan välja själv om du vill acceptera något erbjudanden eller inte.

Lendo kan även hjälpa dig att få ner räntan på dina befintliga bo- och privatlån. Du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan och det är helt gratis.

När betalar man lagfart och pantbrev?

Man betalar lagfart 1-2 månader efter tillträdet när Lantmäteriet har behandlat ansökan. Du kommer sen få en faktura via posten.

Man betalar pantbrev vid tillträdet eller via en faktura som du mottar på posten efter tillträdet.

Lagfart & pantbrev för bostadsrätter

Man använder inte pantbrev och lagfart för bostadsrätter. Man slipper alltså lagfartskostnaden och pantbrevskostnaderna när man köper bostadsrätt.

Istället för ett pantbrev utför man en pantförskrivning. Det innebär att bostadsrättsföreningen gör en notering i sitt lägenhetsregister att bostaden är pantsatt. En pantförskrivning kostar vanligtvis runt 500 kr oavsett bolånets storlek. Ibland är pantförskrivningen helt gratis. Det beror på bostadsrättsföreningen och vilken ekonomisk förvaltare föreningen har. Du kan låna hur mycket du vill på en och samma pantförskrivning.

Man använder inte lagfart på bostadsrätter. Bostadsrättsföreningen registrerar nya ägare i sitt lägenhetsregister, och den registreringen är gratis.

Vissa föreningar tar dock ut en administrativ avgift på ca 1300 kr vid överlåtelser.

Detta innebär att du sparar en hel del pengar som köpare av en bostadsrätt istället för köp av en friköpt bostad.

Läs artiklarna vi har skrivit i detalj om lagfart och pantbrev

Vi har skrivit en djupgående artikel om lagfart och en djupgående artikel om pantbrev. Kika in dom ifall du vill lära dig mer om regler, kostnader osv.

Videoklipp som förklarar lagfart & pantbrev

I videon förklarar EFN vad pantbrev och lagfart är samt vilka kostnader de medför.

Planerar du att sälja eller köpa en bostad inom det närmaste året?
Då kan vi rekommendera dessa två gratistjänster:

1. Hittamäklare.se – få hjälp med att samla in offerter & att jämföra mäklarna i det område där du bor. Offerterna kan du använda för att undvika att betala onödigt mycket för mäklaren.
2. Lendo.se – Nu kan man äntligen även jämföra bolån & lånelöften hos Lendo. Med en enda ansökan jämför du erbjudanden från flera olika banker & väljer själv om du vill acceptera något erbjudande eller inte.

Tjänsterna ovan är helt gratis att använda & du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Källhänvisning:
Lagfart enligt Wikipedia
Pantbrev enligt Wikipedia

209 KOMMENTARER

  1. Om jag säljer mitt hus och tecknar en revers med köparen på 2000000 behöver jag ta ut pantbrev på beloppet om jag som säljaren vänta 3 år för att få beloppet av köparen? Är det köparen som ska täckas pantbrev eller jag som säljaren?

    • Hej Holmer.

      Om reversen ska ha huset som säkerhet behövs pantbrev som täcker skulden. Om nya pantbrev behöver tas ut är det köparen som ska betala för dom.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  2. Vad händer om man inte hittar pantbreven som hör till huset vid en bostadsförsäljning? Vi säljer ett dödsbo.

  3. Är en inskrivningskostnad som debiterats av banken i samband med pantförskrivning av en bostadsrätt avdragsgill kostnad vid deklaration av försäljning av bostadsrätten ? (Banken debiterade inskrivningskostnad på 26825:- i samband med att de beviljade ett lån på 817000:- och upprättade ett pantbrev på samma belopp).

    • Hej Bengt.

      För bostadsrätter används inte pantbrev så banken kan omöjligt ha upprättat ett pantbrev.

      När en bostadsrätt pantsätts görs bara en så kallad pantförskrivning i föreningens lägenhetsregister. Det är allt.
      Inga pantbrev används. Ibland kan föreningen ta ut en administrativ kostnad på runt 500 kr för en sådan pantförskrivning.

      Om banken tagit 26 825 kr för att pantsätta din bostadsrätt bör du kräva pengarna tillbaka.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  4. Hej
    Vi undrar om vi måste betala stämpel avgift på lagfarterna.
    Vi har 2 fastigheter som vi äger 50% var och har delad lag fart på båda 2.
    Vi skulle vilja ändra så att jag har lagfart själv på en fastighet och min fru på den andra själv
    Måste vi då betala ståmpel avg,eller kan vi göra ett gåvo brev och slippa skatten.avgiften?
    mvh ThomasRambell

    • Hej Thomas.

      Jag är lite osäker på om det går att lösa det så. Du får nog ringa skatteverket och fråga.

      Mvh admin på ekonomifokus

Ställ en fråga eller skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här