Steg 9 (sälja bostad) – Tillträde samt utflyttning

6

Dagen med stort D är här. Du skall lämna över din bostad till den nya köparen.
På tillträdet så träffas du, köparen och mäklaren på mäklarens kontor eller på köparens bank. Köparen skall då betala dig resterande 90% av lägenhetens pris.
De första 10% har du redan fått i form av handpenning. Betalningen går till så att köpare och säljare skriver under en så kallad likvidavräkning.Detta är ett dokument som visar vilka överföringar som skall göras från köparens bankkonto till säljarens. Det visar också säljarens eventuella lån som skall lösas vid tillträdet. Detta dokument får sedan köparens bankkontakt som direkt sätter igång och gör överföringarna till säljaren.

En liten stund senare får man kvitton av banken på att överföringarna är klara och säljaren lämnar då över samtliga nycklar till bostaden. Som säljare skall man även vid tillträdet lämna över eventuella bruksanvisningar för vitvaror, garantibevis för vitvaror osv.

Ska du sälja din bostad rekommenderar vi att du först jämför mäklarna och deras arvoden på Hittamäklare.se.

Viktiga val inför tillträdet av den bostad som du sålt

Innan tillträdet skall du dock dock tömma dina prylar och städa lägenheten.
Här har du två st viktiga val att göra.

-Flytta alla dina prylar själv eller anlita en flyttfirma ?
-Städa bostaden själv eller anlita en städfirma ?

Att städa själv innebär ett stort ansvar. Bostaden skall vara extremt väl städad. Det kan vara lätt att man missar och slarvar när man väljer att städa själv. Då riskerar man att få komma tillbaka och åtgärda dessa missar efter tillträdet. Det kan bli en konstig stämning när köparen skall stå och peka och du skall städa.
Med RUT-avdrag blir dessutom kostnaden för att att anlita en städfirma inte särskilt hög. Läs mer om RUT-avdrag och ROT-avdrag här.

Här på Ekonomifokus finns det mycket bra guider med en checklista, tips och råd på vad man skall tänka på inför flytten samt inför själva flyttstädningen.

Om du läst vår guide men har planer på att sälja bostaden själv istället för att använda dig av en mäklare så kan du läsa vår guide till att sälja bostaden privat utan mäklare

Tips för dig som inte redan sålt din bostad

Hemsidan Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och att jämföra mäklarna som är aktiva i ditt område. Dessa offerter kan du sedan nyttja när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om provisionen/arvodet med den mäklare som du vill anlita.
Det är helt gratis att använda den tjänst som Hittamäklare.se erbjuder och man förbinder sig inte till något när man gör en ansökan.

6 KOMMENTARER

  1. Hej.
    Vi ska sälja en bostadsrätt som vi köpte 1969 för 6700,kr i dag värd ca 1.2-1-5 mkr.
    Har ett lån på 400,tkr på den, och vi kommer väl att förlora stora pengar på vinstskatten på den om vi inte KÖPER nytt boende ? . och hur går det till när man säjer lägenheten då har man ju ingenstanns att bo först då kan man ju se ifall eventuellt huset/lägenheten man tittade på är kvar för innan hade jag ju inte pengarna att betala med ?
    Mvh: Gordon Lundqvist.

    • Hej Gordon.

      Vinstskatten “förlorar” du ju ändå, även om du köper ny bostad och gör ett uppskov.
      Vinskatten bli då en skatteskuld som du skjuter framför dig. Du blir inte av med skatteskulden för att du gör uppskov.
      Du får dessutom betala en årlig ränta på ca 0,5% på den vinst som du skjuter framför dig till den dagen då du betalar av skulden.

      Om du har en bostad där alla dina pengar sitter investerade så behöver du ha ett lånelöfte hos banken för att köpa en ny bostad.
      Du ansöker om lånelöfte för ett tillfälligt lån till den nya bostaden. När du sedan sålt din gamla bostad kan du betala av hela eller en del av lånet med pengarna från försäljningen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  2. Hej
    Jag köper ett hus utan lån och pengarna har överförts från ett Currency bolag, alltså inte en bank direct till mäklarens konto. Pengarna till köpet är i från ett hus jag sålde i Spanien. Jag har inte bott i Sverige och förstår inte vad Likvidavräkning betyder, jag har gogglat och det kommer (som vanligt!) fler förklaringar; en betalning till banken om lån som ska överföras från säljare till köpare. Och en annan förklaring som gatu uppehåll! Min fråga är eftersom jag inte har använt en bank, inget lån och jag är inte intresserad att ha något överfört till mig som pant brev, behöver jag betala likvidavräkning? Stort tack. Kristina

    • Hej Krisitna.

      Likvidavräkning = ett papper som visar vilka pengar som skall överföras.
      Själva likvidavräkningen kostar inget, det är bara ett papper.

      Lån överförs i princip aldrig mellan köpare och säljare idag.

      Det du skall betala när du köper ett hus är:
      Handpenning: 10% av köpeskillingen.
      Slutköpeskilling: resterande 90% av köpeskillingen.

      Övriga kostnader som tillkommer:
      1. Lagfart
      2. pantbrev

      Du måste ha en svensk bank tror jag.
      Annars blir det svårt att genomföra betalningen av huset.
      Du behöver ju bara starta ett konto hos en svensk bank och föra över pengarna till det kontot.
      Den svenska banken kan sedan hjälpa dig med betalningen av huset.

      Mvh admin på EKonomifokus

  3. Hej,
    Jag har tillträde på en lgh i dagarna(!) och har fått påminnelse om dag och tid samt har mäklaren bifogat likvidavräkningen. Jag upptäcker då att siffrorna ser konstiga ut mellan handpenning och köpeskilling. När jag kollar överlåtelseavtalet ser jag att köpeskillingen skiljer. (Vi har alla skrivit under ett överlåtelseavtal med en lägre köpeskilling än vad där borde stå). vad händer i en sådan här situation!? Jag anser det helt sjukt att ingen har märkt detta förrän nu?!
    Jag har gjort mäklaren uppmärksam på skillnaderna och de menar att jag är skyldig att betala det jag budade… Kan det verkligen vara så?

    Tack på förhand

    • Hej Ann.

      Jag är faktiskt osäker på vad som gäller juridiskt i det läget men det enda rätta är att du betalar det som ni kommit överens om.
      Det vore fruktansvärt fult av dig att försöka lura dig till pengar på det viset.

      Se till att mäklaren ordnar ett nytt, korrekt avtal så att det inte blir fel inköpspris i framtiden när du skall sälja bostaden.

      Mvh admin på EKonomifokus

Ställ en fråga

Please enter your comment!
Please enter your name here