SKI:s nya rapport för lån och spar 2025 – sammanfattning

Hem / Nyheter / SKI:s nya rapport för lån och spar 2025 – sammanfattning

Bild på skribent Joakim Ryttersson Skribent:

Uppdaterad: 4 december 2025

SKI 2025 lån

Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI:s) nya studie av kundnöjdheten inom lån och sparande visar 2025 års resultat på tydliga skillnader mellan olika finansiella tjänster och aktörer. Bolån tappar mark, medan sparande och privatlån ökar i kundnöjdhet. Framgångsfaktorer är transparens, enkelhet och aktiv kunddialog.

Årets studie från SKI (svenskt kvalitetsindex), pekar på att utvecklingen i kundnöjdhet i högre grad än i fjol handlar om kvaliteten i kundrelationen. För att lyckas framhålls vikten av att vara transparent, enkel att ha att göra med och aktiv i kunddialogen.

Bolån faller tungt

Kundnöjdheten inom Bolån tappar 2,9 enheter i årets mätning och når sin lägsta nivå på flera år. Branschgenomsnittet landar på 64,9, vilket är klart under det tidigare resultatet på 67,8 från 2024.

”Bland bolånekunderna blir det tydligt att både komplexitet och digital utmattning är växande utmaningar”.

Bolån är en produkt med hög komplexitet, och när aktörer inte lyckas förklara centrala begrepp som räntebindningar och amorteringskrav på ett begripligt sätt uppstår frustration. Samtidigt har många banker minskat på personlig rådgivning, och digitala verktyg saknar ibland funktionalitet för mer avancerade frågor. Detta resulterar i en krånglig kundresa där stöd ofta saknas när det behövs som mest.

  • Topplacering bolån: SBAB behåller topplaceringen med 72,3.
  • Lägst betyg bolån: Swedbank hamnar lägst med betyget 52,5, vilket är långt under gränsen på 60 för missnöjda kunder.

💡 SBAB har fått det högsta betyget inom bolån 8 år i rad.

Sparande och privatlån ökar

I motsatt riktning går kundnöjdheten för Sparande, som ökar för tredje året i rad och får höga omdömen av kunderna. Intresset kring sparande ökar också i alla åldersgrupper.

  • Sparande genomsnitt 2025: 70,0.
  • Sparande genomsnitt 2024: 68,4.
  • Toppaktör sparande: Avanza leder inom sparande med 77,6, tätt följt av Lysa på 76,3.

Även Privatlån visar på en ökad kundnöjdhet under året.

  • Privatlån genomsnitt 2025: 67,2.
  • Privatlån genomsnitt 2024: 64,1.

Fastighetslån och toppaktörer

Kunder med Fastighetslån är i stort sett lika nöjda som i fjol. Segmentet ligger kvar på samma nivå, men här lyckas aktörerna i större utsträckning med den personliga relationen jämfört med bolånesegmentet.

  • Fastighetslån genomsnitt 2025: 70,9.
  • Fastighetslån genomsnitt 2024: 71,3.
  • Topplacering fastighetslån: SBAB behåller topplaceringen även här med 74,5.

SBAB och Avanza fortsätter att utmärka sig som återkommande favoriter, men SKI noterar att skillnaden mot övriga aktörer har minskat. Handelsbanken får genomgående högst betyg bland de större bankerna och presterar särskilt starkt inom sparande. Swedbank hamnar lägst i årets mätning på alla områden utom privatlån.


Datainsamlingen för studien pågick under oktober och november månad 2025, och totalt samlades 6 333 intervjuer in.

Källa: https://www.kvalitetsindex.se/wp-content/uploads/2025/11/ski-lan-spar-2025.pdf

Skribent - Joakim Ryttersson

Joakim har arbetat som fastighetsmäklare i många år och vill nu via Ekonomifokus.se förmedla kunskap och hjälpa besökarna att fatta bättre beslut vid köp och försäljning av bostad samt vid bolånerelaterade frågor. Utöver kunskaper inom bostadssegmentet har Joakim även ett stort intresse för ekonomi och finans. Tillsammans med Andreas Hogmalm startade Joakim företaget Hojjo Sverige AB som grundade bostads- och ekonomisajten Ekonomifokus.se. Företaget äger och driver även andra hemsidor, Boupplysningen.se, Aktiekunskap.nu och Aktiewiki.se exempelvis.

Följ diskussion
Meddela mig om
guest
Integritetspolicy

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer