Hej.
Som bostadsrättsinnehavare är du ansvarig för allt som händer i din lägenhet, inklusive inneboendes beteende. Du skyldig att se till att ingen i omgivningen utsätts för störningar som försämrar deras boendemiljö på ett sätt som de ”skäligen bör tåla” (t.ex. högt buller på natten).
Det finns inget fast antal ”varningsbrev” som krävs innan en bostadsrättsförening (BRF) kan säga upp din bostadsrätt – det beror på omständigheterna och hur allvarliga störningarna bedöms vara.
- Vanligtvis krävs en skriftlig varning (rättelseanmaning): Föreningen måste först skicka ett brev som uppmanar dig att omedelbart åtgärda störningarna. Om du inte gör det och problemen fortsätter, kan de gå vidare till uppsägning (förverkande av bostadsrätten, som leder till tvångsförsäljning). Det brevet du fått är troligen just en sådan varning – det är det första steget, och det hotar redan med uppsägning om ingen rättelse sker.
- Vid allvarliga fall behövs ingen varning: Om störningarna är ”särskilt allvarliga” (t.ex. upprepat grovt buller som påverkar hälsa eller säkerhet), kan föreningen säga upp direkt utan varning eller kontakt med socialnämnden. Men för nattligt buller från en familj med barn är det sällan så extremt från start.
-
Fler brev? Om du svarar på brevet och visar att du agerar (t.ex. genom att dokumentera förbättringar), kan föreningen skicka fler påminnelser innan de agerar hårt. Men det är ingen ”tre-strikes-regel” – det handlar om om störningarna upphör eller inte efter varningen. Föreningen måste också vara rimlig och utreda klagomålen ordentligt.
Kort sagt: Ett brev som ditt är ofta det enda som behövs för att starta processen, men du har chans att vända det genom att agera snabbt.
Vad kan du själv göra?
- Prata med dina inneboende omedelbart: Sätt er ner för ett öppet samtal. Förklara brevet från föreningen och klagomålen – utan att anklaga, utan fokusera på lösningar. Tipsa om ”tysta tider” (t.ex. ingen TV/musik efter 22, använd mattor för att dämpa ljud, var extra försiktig med barnens lek på kvällar). Ni kan tillsammans skriva ett ”husregelavtal” som de signerar, för att dokumentera att de förstått. Som ägare är du ansvarig för dem, så det här stärker ditt fall.
- Kontakta föreningen och grannen: Skicka ett svar på brevet ASAP (inom en vecka). Berätta vad du gör för att åtgärda (t.ex. ”Jag har pratat med inneboende och vi inför tysta kvällar”). Erbjud dig att medla – föreslå ett möte med grannen under via föreningens styrelse för att höra exakt vad som stör. Det visar god vilja och kan minska spänningar.
- Dokumentera allt:
- Logga klagomål, dina samtal och åtgärder (datum, vad som sades, vittnen).
- Om möjligt, installera enkla ljuddämpande åtgärder (t.ex. mattor, dörrtätningar) och notera det.
- Håll koll på om bullret minskar – kanske be grannen rapportera om det blir bättre.
Genom att agera nu minskar risken för fler brev eller uppsägning rejält.
Ska du säga upp kontraktet med din inneboende för att slippa fler brev och klagomål?
Inte nödvändigtvis direkt – det vore synd att slänga ut en liten familj med barn om det går att lösa med dialog och enkla förändringar. Men det är absolut ett alternativ om:
- Störningarna inte minskar trots dina ansträngningar (t.ex. efter 1–2 månader).
- Du vill skydda din bostadsrätt till varje pris, eftersom du är ytterst ansvarig.
Om du säger upp: Ge dem rimlig uppsägningstid enligt ert kontrakt (vanligtvis 1–3 månader), och förklara det vänligt med hänvisning till föreningens krav. Det kan också stärka ditt svar till föreningen: ”För att säkerställa rättelse har jag valt att säga upp hyresavtalet.” Men testa först de mildare stegen – det sparar tid, pengar och relationer.
Mvh Joakim Ryttersson