Hem Bostad Sälja bostad Säljarens upplysningsplikt

Säljarens upplysningsplikt

Säljarens upplysningsplikt

Upplysningsplikten innebär att säljaren är skyldig att upplysa köparen om eventuella fel eller omständigheter som är av vikt för köparen men är svåra för köparen att själv upptäcka vid en undersökning av bostaden.

Artikelns innehåll:
1.
Så fungerar upplysningsplikten
2. Vad måste säljaren upplysa om?
3. Vad behöver säljaren inte upplysa om?
4. Exempel på rättsfall inom området
5. Köparens undersökningsplikt
6. Vad händer om säljaren inte uppfyller sin upplysningsplikt?

Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik

Så fungerar upplysningsplikten

Det är viktigt att särskilja vilken typ av omständigheter och fel säljaren måste upplysa om och vilka som faller under köparens undersökningsplikt. Vissa saker är svåra för köparen att upptäcka och då bör säljaren upplysa om dessa saker för att inte riskera att behöva betala ersättning till köparen i efterhand. Säljaren får inte heller ljuga om köparen frågar om någonting.

Köparen kan inte kräva att säljaren skall undersöka något mer utan endast svara på frågor om sådant som säljaren redan vet om. Säljaren måste givetvis känna till felet eller omständigheten för att en skyldighet att upplysa skall finnas. Många säljare väljer att spela dumma och låtsas att man inte känner till problemet. Tyvärr kommer man som säljare oftast undan med att spela dum eftersom det ofta är omöjligt att bevisa att säljaren faktiskt visste om problemet.

Säljaren måste upplysa om:

  • Det planeras att byggas något på tomten bredvid
  • Mindre fel på vitvaror som köparen kan ha svårt att upptäcka vid ett snabbtest
  • Fel på värmesystem
  • Fel på ventilation
  • Bristfällig mängd vatten i brunn
  • Om bostadsrättsföreningen planerar att höja avgiften
  • Större åtgärder som bostadsrättsföreningen planerar som kommer påverka ekonomin

Säljaren måste INTE upplysa om:

  • Estetiska fel – exempelvis märken i parkettgolv
  • Ej fungerande vitvaror
  • Man tror att spöken finns i bostaden
  • Någon har dött i bostaden
  • Rykten på stan om att det skall byggas något på tomten bredvid
  • Fel som går att upptäcka vid en besiktning eller ordentlig undersökning

Planerar du att sälja eller köpa en bostad inom det närmaste året?
Då kan vi rekommendera dessa två gratistjänster:

1. Hittamäklare.se – få hjälp med att samla in offerter & att jämföra mäklarna i det område där du bor. Offerterna kan du använda för att undvika att betala onödigt mycket för mäklaren.
2. Lendo.se – Nu kan man äntligen även jämföra bolån & lånelöften hos Lendo. Med en enda ansökan jämför du erbjudanden från flera olika banker & väljer själv om du vill acceptera något erbjudande eller inte.

Tjänsterna ovan är helt gratis att använda & du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Exempel på rättsfall inom området

I fallet NJA 2007 s. 86 ansågs en säljare vara skyldig att upplysa köparen om en närliggande motorcrossbana som förde väsen. Detta trots att köparen kunde tagit reda på själv att det fanns en motorcrossbana i närheten. I detta fallet gavs köparen rätt att häva köpet.

Fallet visar på vikten att som säljare upplysa om sådant som kan vara av vikt för köparen. I detta fall ledde det till hävning, i andra fall skulle det kunna leda till skadestånd.

Köparens undersökningsplikt

När ett hus eller en bostadsrätt säljes är köparen skyldig att noggrant undersöka bostaden. Denna skyldighet kallas för köparens undersökningsplikt och kan sammanfattas som att köparen noggrant måste undersöka/besiktiga bostaden och köparen kan inte kräva ersättning i efterhand för eventuella fel som går att upptäcka vid en sådan noggrann undersökning/besiktning.

I videon förklarar Mäklarsamfundet vad undersökningsplikten innebär

Vad händer om säljaren inte uppfyller sin upplysningsplikt?

Om upplysningsplikten inte uppfylls riskerar säljaren att bli ersättningsskyldig för eventuella skador som köparen lider på grund av säljarens brist på upplysningar.

Läs även våra artiklar:

16 KOMMENTARER

  1. Hej,

    Under kontraktskrivning vid köp av bostadsrätt får jag reda på att säljaren satt upp en vägg i bostadsrätten.
    Jag har tidigare pratat med mäklaren om vad som har gjorts om, då har han inte nämnt väggen. Lägenheten har marknadsförts som 3 rum. Ingenstans står att en vägg har satts upp eller att lägenheten är registrerad som två rum i lägenhetsregistret. Enligt ordförande måste det stå samma antal rum i överlåtelseavtalet som i föreningens lägenhetsregister varför detta uppdagades. På mäklaren lät det som anledningen att det inte får stå 3 rum var den ekonomiska planen och andelstalen. Jag försäkrar mig om att jag får sälja lägenheten som 3 rum, vilket mäklaren säger att jag får. Efter kontraktskrivningen ändrar dock mäklaren marknadsföringen till 2 rum. Borde inte detta varit tydligt från början och inte informerats först under kontraktskrivningen, så att alla spekulanter budade under samma förutsättningar?
    Jag får kort därefter reda på att ingen ventilation finns i det tredje rummet. Enligt boverkets lagstadgade regler måste det finnas ventilation för att rummet ska få användas, extra noga om det är sovrum. Troligtvis måste man gå in under taket för att installera ventilationen om det ska bli snyggt. Under kontraktskrivningen gav mäklaren mig energideklarationen där det står att föreningens OVK är utan anmärkning. Det är en större förening. Lägenheten hade dock anmärkning ”ingen ventilation i sovrum” när jag letar upp OVK protokollet. Är mäklaren eller säljaren skyldig att uppge att det inte finns någon ventilation? Att det finns en anmärkning i OVK besiktningsprotokollet för lägenheten? I överlåtelseavtalet hänvisas till två sovrum, det står sovrum på två ställen på planritningen och det har stått sängar i båda sovrummen.
    Som villkor för mitt bud önskade jag besiktning, vilket säljaren inte gick med på. Mäklaren skrev till mig att enligt säljaren ska föreningen ha besiktigat och godkänt ombyggnaden av kök och badrum. Jag har nu fått reda på att föreningen inte utför några besiktningar. Vad har jag för rättigheter här?
    Tacksam för svar!

    • Hej Björn.

      Jag vågar inte ge något säkert svar på denna fråga så jag får hänvisa dig till mäklarsamfundets kundombudsman. Ring dom så får du kostnadsfri juridisk rådgivning av deras jurister.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  2. Hej,
    Vi har köpt ett bostadsrätt i oktober och skrivit under den 25/10. Tillträdes datum är sista mars 2024. När vi var på visningen frågade vi eventuellt avgiftshöjningen , men mäklaren sa hon har inte fått veta nåt från Brf föreningen.
    Vi har samma mäklare både sälja och köpa. Vi ringde förra veckan till vår mäklare ang om avgiftsförhjöning som hon kan uppdatera i hemnet nya månads avgiften till vår bostad som är till salu då säger mäklaren de har höjt månadsavgiften i eran nya bostaden rätt mycket. Förutom 10 % under 2023 har brf höjt med 30% från första januari 24.
    Säljaren hade fått informationen om avgifthöjningen 14/11_ 23 och hade inte sagt någonting om det, men hon något tillfälle ringde och frågade om vi kan flytta en vecka tidigare.
    Kan vi upphäva köpavtalet på grund av att hon har undanhållit informationen?

    • Hej KZ.

      Ni skrev kontrakt 2023-10-25. Säljaren fick information om avgiftshöjningen 2023-11-14.
      Säljaren kände alltså inte till avgiftshöjningen vid kontraktsskrivningen. Säljaren har därmed inte gjort något fel och ni har därmed inte rätt till någon ersättning och ni har inte heller möjlighet att häva avtalet.

      mvh admin på Ekonomifokus

  3. Mina föräldrar har sålt sitt hus, en månad efter tillträde reklamerar köparen några saker.
    De säger att sotaren dömt ut vedpannan som är 25 år gammal. Den fungerade senast pappa eldade, ca ett år innan köpet.
    De påstår också att luft/vattenpumpen är trasig, den installerades 2018 och fungerade fram till tillträdet. Huset har stått tomt ca 6 månader med 10 grader, men vi har kontinuerligt kontrollerat värmen.
    Displayen till värmepumpen visade Larm, men när vi pratade med en rörmokare sa han att det beror på för låg värme och kommer att försvinna när köpare flyttar in och höjer värmen.
    Kan de komma en månad efter tillträde och begära att vi ska bekosta reparation av värmepumpen, vedpannan, skorstenen mm?
    Mina föräldrar har upplyst mäklaren och köparen om allt de känner till och har inte undanhållit någonting.

    • Hej Helena.

      Vedpannan är sannolikt för gammal för att köparen skall kunna kräva ersättning för den.
      Värmepumpen kan de har rätt till ersättning men den är mycket mer svårbedömd eftersom den bara är 4-5 år gammal och det är svårt att säga om den fungerade vid köparens undersökning av bostaden.

      Mitt råd är att du kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivnning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  4. Vi köpte hus i februari i år och när vi äntligen skulle skicka in ritningar och rivningslov fick vi veta att huset är K märkt och får inte ändras eller rivas då vi betalade mer vad den är värd just för att vi skulle få bygga nytt. Enligt kommunen har märklaren upplysningsplikt och mäklaren är själv chockad eftersom hon säger hon visste inget om detta alls. Vad gör man i detta fall vad det gäller priset kan man få tillbaka en del av pengarna?

    • Hej Sara.

      Jag är osäker på om detta faller under er undersökningsplikt eller inte.
      Jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  5. Efter köp av ett Radhus när köpekontraktet var påskrivet och precis i samband med inflyttning framkom det att avgift för Vatten och Värme som i beskrivningen var upptaget som att det ingick i Samfällighetsavgiften inte gör det. Hur går man vidare med en sån sak kan man hävda ersättning själva kostnaden för Vatten och Värme går ju att få fram men hur många år är rimligt att få ersättning för. Har Mäklaren något ansvar den har ju fått uppgiften från säljaren

    • Hej Håkan.

      Ja det har du rätt till ersättning för av säljaren.
      Hur stor ersättningen blir är omöjlig för mig att svara på. Jag känner inte till att det finns någon praxis att luta sig mot i sådan tillfällen.
      Jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så kan du få tips och råd av deras jurist gratis.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  6. Hej,
    Vi köpte ett hus för ca 1 år sedan där köket var nyrenoverat. Vi ställde direkta frågor till mäklaren om det var gjort av fackman och fick svar Ja de har anlitat fackman där det krävs.
    Bra tänkte vi och var nöjda. När vi sedan renoverade i vardagsrummet så bad vi dem även kolla elen i de andra rummen och då visade det sig att de inte jordat elen i köket. Vi bestämde oss då för att ta in elekriker för att se över elen i köket. Det vsiar sig då att de gipsat över eldosor i taket.
    Vi tycker detta borde gå på dola fel, eller ska vi kräva pengar av säljaren? Eller har vi ingen rätt alls?

    • Hej Märta.

      Jag vet inte riktigt om det räknas som dolt fel.
      Mitt tips är att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  7. Hej ! Jag och min sambo köpte en bostadsrätt i december förra året.Badrummet var nymålat och såg fräscht ut,tills vi tog första duschen och såg att färgen släppte samt att bara man kom åt väggen så försvann färgen.Min sambo är hantverkare och såg att man bara har målat direkt på våtrummstapeten.Man har inte grundmålat eller gjort allt förarbete som krävs.Vi kontaktade då säljarna ang detta men fick bara luddiga svar och dom undviker frågan .Då kontaktade vi mäklaren som i sin tur sa att vi ska kontakta säljaren.Men mäklaren svarar inte på frågan om hur vi ska få kontakt med säljaren,när säljaren vägrar svara på varken sms eller telefon.Ska vi verkligen behöva kontakta en jurist som kan medla ? Detta gäller två badrum som är målade på samma sätt och detta kan ju bli en dyr historia för oss om vi säljer i framtiden.Vad kan vi göra ? Tackar på förhand för svar !

    • Hej Maria.

      Det är inget ni kan kräva ersättning för tyvärr enligt min bedömning.
      Ni hade enkelt kunnat kolla upp det innan ni skrev på kontraktet och köpte bostaden.
      Det borde alltså landa på er undersökningsplikt.

      Ni skulle ha frågat säljaren om en målare målat om badrummet eller om de gjort jobbet själva.
      Då kunde ni även frågat om de använt rätt typ av färg samt gjort underarbetet ordentligt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  8. Hej!
    Jag sålde min fars hus i maj med inflyttning den 1 augusti 2020. Köparen ställer nu krav ett halvår senare på att få ersättning för element som inte fungerar ca 5 st. Alla element fungerade när jag sålde och i huset finns även en värmepump som energikälla. Till saken hör att elementen är över 30 år. Det var sommar när han flyttade in men även september, oktober, november och december behöver man väl ha värmen på. Reperationen av elementen skulle kosta ca 10.000 och han vlll göra i godo så jag bara behöver betala 5000 kr

    • Hej Monica.

      Element som är 30 år gamla kan man som köpare förvänta sig att de kan gå sönder när som helst.
      Min bedömning är alltså att köparen inte har rätt till någon ersättning.

      Mvh admin på Ekonomifokus

Ställ en fråga eller skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här