Uppdaterad: 4 mars 2025
Mäklare behöver uppge beslutade, men ej planerade, höjningar av månadsavgiften
Ett beslut från FRN fastställer att en mäklare enbart behöver förmedla beslutade avgiftshöjningar hos en BRF till eventuella spekulanter. Något krav på att information om planerade, men ej beslutade, höjningar förmedlas finns alltså inte.
Vid försäljning av en bostadsrätt ska en mäklare ge köparen tillgång till all relevant information kring bostaden. Har styrelsen tagit beslut om kommande avgiftshöjning för föreningen ska det exempelvis förmedlas. Har styrelsen däremot bara gett information till de boende om eventuella höjningar i framtiden, utan att det finns något beslut, finns inte krav på att mäklaren måste förmedla den informationen till spekulanterna. Det förtydligades i en dom från Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd som Råd & Rön tog upp i vårnumret 2/2025.
Höjning på 50% men utan beslut
I det aktuella fallet hade en familj köpt en bostadsrätt för 3 920 000 kronor i slutet av 2023. Till köparna hade mäklaren angett att föreningen skulle genomföra en höjning av avgiften med 10 % inför 2024. Köparna kunde därmed räkna på den månadskostnad som förväntades bli inför inflyttningen.
Men föreningen hade stora lån som behövde läggas om under 2024 samt början av 2025. Med ett betydligt högre ränteläge beräknade föreningen att avgiften skulle behöva höjas kraftigt inför 2025. Till medlemmarna hade det förmedlats att höjningen skulle bli på 50 – 60% men eftersom beslut om avgiftshöjning tas i samband med budget fanns inget beslut om exakt höjning. Informationen till medlemmarna kunde därmed främst ses som en ”förvarning” om kommande höjning men att det var upp till sittande styrelse kommande år att ta det beslutet.
Mäklaren hade inte fått del av denna information och därmed inte heller köparna. När väl köpet hade gått igenom fick köparna reda på den planerade höjningen och ansåg att mäklaren borde ha förmedlat detta inför försäljningen. De krävde därför ett skadestånd på 90 000 kronor vilket mäklaren nekade dem varpå Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd fick avgöra i frågan.
Bara beslutade avgifter måste förmedlas
I beslutet från FRN hänvisar de till mäklarlagen där det anges att mäklaren måste ge information om beslutade avgiftshöjningar. Däremot gäller det inte för planerade höjningar. I det aktuella fallet visste inte mäklaren om de planerade höjningarna och hade inte heller någon juridisk skyldighet att kontrollera detta. Utifrån det resonemanget avslog FRN familjens begäran på skadestånd.
Skribent - Joakim Ryttersson
Joakim har arbetat som fastighetsmäklare i många år och vill nu via Ekonomifokus.se förmedla kunskap och hjälpa besökarna att fatta bättre beslut vid köp och försäljning av bostad samt vid bolånerelaterade frågor. Utöver kunskaper inom bostadssegmentet har Joakim även ett stort intresse för ekonomi och finans. Tillsammans med Andreas Hogmalm startade Joakim företaget Hojjo Sverige AB som grundade bostads- och ekonomisajten Ekonomifokus.se. Företaget äger och driver även andra hemsidor, Boupplysningen.se, Aktiekunskap.nu och Aktiewiki.se exempelvis.