Kan det bli lättare att sälja bostäder? Absolut!
Och nu tar startup-bolaget Movesta täten, uppbackad av 85 friska miljoner från en nyemission. Intressanta namn finns bland investerarna vilket bör garantera kontinuitet i satsningen. Här återfinns exempelvis Soundtraps grundare Fredrik Posse och Per Emanuelsson, tidigare ägare i bolaget. De får gott sällskap av Jonas Siljemark, tidigare VD på Warner Music. Movestas ledningsgrupp består av Micha Lindqvist, André Brännmark, Anders Huss och David Wedar som startade bolaget utifrån att de såg ett behov.
Movestas affärsmodell bygger på att accelerera själva försäljningsprocessen vilket ska underlätta för säljaren av bostaden, samtidigt som Movesta själva får sin inkomst då de köper upp bostäder för att sälja dem vidare på marknaden. Detta innebär att man säljer sin bostad till Movesta, och frågan är förstås vad du tjänar på att göra detta?
Snabbare pengar och lägre risk
Hur snabbt eller långsamt du kan sälja din bostad beror förstås på hur efterfrågan på en sådan bostad ser ut just vid försäljningstillfället. Du kan minska risken genom att planera försäljning till rätt tid, men du kan också minska den genom en snabb försäljning till Movesta. För många kan det tyckas vara enklare att sälja snabbt, ”rakt över disk” utan att krångla med hela processen som en bostadsförsäljning normalt innebär.
Om du ska sälja din bostad till Movesta fyller du i ett digitalt formulär där en algoritm beräknar värdet på bostaden och återkommer till dig inom ett dygn med ett bud. Om budet accepteras sätts ett möte upp och Movesta köper bostaden för att sedan sälja den vidare. Det tar bara några dagar innan säljaren har pengarna i handen, och utflytten kan gå snabbt.
Om din bostad skulle visa sig vara svårsåld och marknaden försämras under en försäljningsprocess med annonseringar och visningar kan det vara både stressande och nervöst. I detta fall tar Movesta på sig risken eftersom affären avslutas direkt och det sedan är upp till dem att sälja bostaden.
Enklare process
Processen att sälja sin bostad kan knappast bli enklare för säljaren. Om man dessutom står i begrepp att köpa sin nästa bostad är det en utmärkt möjlighet att snabbt få pengar i handen. Movesta menar att det ofta varit ett dilemma för människor om man ska sälja sin gamla lägenhet innan man köper en ny, eller tvärtom.
Movestas ledningsgrupp har själva erfarenhet av bostadsmarknaden vilket gör att de upptäckt luckan med ett otillfredsställt behov. Tjänsten fungerar just nu i Stockholm, en expansion planeras där man räknar med att gå från sju till fjorton anställda. Förra året omsatte Movesta 26 miljoner och redovisade en förlust på 3,7 miljoner kronor vilket inte är ovanligt i ett så expansivt skede. Beräknad omsättning detta år är 200 miljoner kronor.
En digitalisering av ”bostadsindustrin” är oundviklig, frågan är bara hur snabbt systemen kommer att implementeras rent generellt inom Sverige. Utomlands fungerar liknande modeller för bostadsförsäljning utmärkt.
Källor:
Breakit.se
Allabolag.se