Lägenhetsregister bostadsrättsförening

Hem / Bostad / Bostadsrättsförening / Lägenhetsregister bostadsrättsförening

Bild på skribent Joakim Ryttersson Skribent:

Uppdaterad: 4 december 2024

Lägenhetsregister bostadsrättsförening

En bostadsrättsförening är skyldig enligt bostadsrättslagen att föra 2 st olika register, ett medlemsregister och ett lägenhetsregister.

Gå direkt ner till:
1. Info om medlemsregistret
2. Info om lägenhetsregistret

Klicka för att går direkt ner till önskad rubrik

Medlemsregistret

Föreningens medlemsregister skall innehålla medlemmarnas:

  • Namn
  • Adress
  • Uppgift om vilket bostadsrätt som medlemmen äger

Detta register är egentligen offentligt men det bör hanteras försiktigt och bör inte delas ut offentligt eftersom det kan medföra risker för vissa medlemmar och att vissa aktörer kan använda registret i kommersiella syften. Styrelsen är inte skyldig att skicka ut kopior på registret om någon frågar utan kan istället be den som vill veta något att komma och kika i registret live istället.

💡 Tips! – Jämför bolån & lånelöften!
Ordnabolån.se kan du nu jämföra räntor och villkor på bolån & lånelöften hos flera olika banker med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och väljer själv om du vill acceptera ett erbjudande eller inte. Det är gratis och du förbinder dig inte till något när du ansöker.

Ordna bolån kan även hjälpa till med att sänka räntan på dina befintliga bolån.

Lägenhetsregistret

Föreningens lägenhetsregister skall innehålla uppgifter om varje bostadsrätt:

  • Namn på bostadsrättens ägare/bostadsrättshavare
  • Insats
  • pantförskrivningar
  • Kopia på överlåtelseavtal
  • Lägenhetsnummer
  • Belägenhet
  • Antal rum
  • Övriga utrymmen som hör till bostadsrätten
  • Datum för då den ekonomiska planen registrerades

Ett lägenhetsregister måste föras för att hålla koll på föreningens alla bostadsrätter. Man måste hålla koll på vem som äger vilken bostadsrätt och man måste hjälpa banken att skriva in alla pantnoteringar i lägenhetsregistret när bostadsrättsinnehavare tar bolån med sin bostadsrätt som säkerhet.

Om en förening slarvar med registret riskerar den att behöva betala skadestånd till den som råkar ut för någon sorts problem på grund av slarvet.

Om en förening tar hjälp med förvaltningen av till exempel HSB eller Riksbyggen så sköter den förvaltaren lägenhetsregistret.

Utdrag ur lägenhetsregistret

Endast ägaren av bostadsrätten har rätt att få ut ett utdrag ur registret så när en mäklare skall ta fram uppgifterna måste ett skriftligt avtal skrivas som ger mäklaren rätt att hämta ut uppgifterna.

💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se
hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Hur ett lägenhetsregister kan skötas via BRF portalen

Vanliga frågor och svar

Vem kan begära ett utdrag ur lägenhetsregistret?

Bostadsrättens ägare eller en fastighetsmäklaren som har fått fullmakt av ägaren via uppdragsavtalet.

Hur tar man ut ett utdrag ur lägenhetsregistret?

Man kontaktar styrelsen eller föreningens förvaltare (exempelvis HSB) om en sådan finns.

Skribent - Joakim Ryttersson

Joakim har arbetat som fastighetsmäklare i många år och vill nu via Ekonomifokus.se förmedla kunskap och hjälpa besökarna att fatta bättre beslut vid köp och försäljning av bostad samt vid bolånerelaterade frågor. Utöver kunskaper inom bostadssegmentet har Joakim även ett stort intresse för ekonomi och finans. Tillsammans med Andreas Hogmalm startade Joakim företaget Hojjo Sverige AB som grundade bostads- och ekonomisajten Ekonomifokus.se. Företaget äger och driver även andra hemsidor, Boupplysningen.se, Aktiekunskap.nu och Aktiewiki.se exempelvis.

Följ diskussion
Meddela mig om
guest
Integritetspolicy

14 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Bo

Hej. jag och min fru stod båda som ägare till en bostadsrätt. Nu har min fru avlidit och då vill jag ändra ägarförhållandet. Var gör jag detta? Vem vänderjag mig till?

Elvira

Om brf har garageplatser, vad gäller angående register och tillåtelse att se vem som hyr platser?

A

HSB BRF Göingen ( Hässleholm)höll inget årsmöte i år, istället. delade de ut ett par A4 arkar nitat ihop vilka de kallade till ”poströstning” . I dessa A4 arkar de bara anmälde att de valt sig själva att sitta i styrelse och fast det fanns andra medlemmar i BRF vilka hade meddelat att de villl bli valda in i styrelse fick de inget möjlighet att ställa upp som kandidater.
Är sånt här tillvägagående lagligt ?
Mvh,

John

Hej
Jag vill ombilda min bostadsrättslokal till bostadsrätt. Nu har det visat sig att den redan är inskriven sedan många år tillbaka som ”vanlig bostadsrättslägenhet” i lägenhetsregistret, dock med fel bostadsyta. Innebär detta att lokalen redan är bostadsrättslägenhet och att föreningen inte kan säga nej till mitt önskemål? Värt att veta är att den uppfyller boverkets alla krav för bostad.

mvh
John

Quynh

Hej
Kan man får ut en legenhetregistret ändå när man håller på söka medlemskapet elle måste man blir medlemskapet först innan man får ut lägenhetregistret. Och vem kan ma vända sig till att be om att få lägenhetregistret.
Tack

Quynh

Hej
Vi har köpt bostadsrätt i östhamma från kronofogden . Och den tillhör Olandplogen bfr. Nu måste vi själva söka medlemskapet. Vi undra var och vilken epost ska vi skicka våran ansökan till och hur långt tid det ta eftersom vi behöver blir medlem så fort vi kan för att kunna ta lån och betala kronofogden.

Cecilia

Hej!

Om en medlem fått ta över 100% ägande av en bostadsrätt efter tex en bouppteckning, vad ska styrelsen då kräva för underlag för att kunna upprätta medlemsregistret? Är det bouppteckningen eller utdrag från skatteverk/ fastighetsregistret?

Tack!