Hem Bostad Bostadsrättsförening Lägenhetsregister bostadsrättsförening

Lägenhetsregister bostadsrättsförening

2
Lägenhetsregister bostadsrättsförening

En bostadsrättsförening är skyldig enligt bostadsrättslagen att föra 2 st olika register, ett medlemsregister och ett lägenhetsregister.

Gå direkt ner till:
1. Info om medlemsregistret
2. Info om lägenhetsregistret

Medlemsregistret

Föreningens medlemsregister skall innehålla medlemmarnas:

  • Namn
  • Adress
  • Uppgift om vilket bostadsrätt som medlemmen äger

Detta register är egentligen offentligt men det bör hanteras försiktigt och bör inte delas ut offentligt eftersom det kan medföra risker för vissa medlemmar och att vissa aktörer kan använda registret i kommersiella syften. Styrelsen är inte skyldig att skicka ut kopior på registret om någon frågar utan kan istället be den som vill veta något att komma och kika i registret live istället.

Planerar du att köpa bostad?
Helst skall du ha ett lånelöfte klart redan innan du går på visning. En hemsida som vi upplever är väldigt duktiga på lånelöften och erbjuder väldigt fördelaktiga räntor är Lånekoll.se. De kan även hjälpa dig med att förhandla ner räntan på befintliga lån.

Lånekoll jämför bolån och privatlån hos upp till 30 st banker åt dig med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och du väljer själv om du vill accepterar något erbjudande eller inte. Det är helt gratis att använda den tjänst som Lånekoll.se erbjuder och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Lägenhetsregistret

Föreningens lägenhetsregister skall innehålla uppgifter om varje bostadsrätt:

  • Namn på bostadsrättens ägare/bostadsrättshavare
  • Insats
  • pantförskrivningar
  • Kopia på överlåtelseavtal
  • Lägenhetsnummer
  • Belägenhet
  • Antal rum
  • Övriga utrymmen som hör till bostadsrätten
  • Datum för då den ekonomiska planen registrerades

Ett lägenhetsregister måste föras för att hålla koll på föreningens alla bostadsrätter. Man måste hålla koll på vem som äger vilken bostadsrätt och man måste hjälpa banken att skriva in alla pantnoteringar i lägenhetsregistret när folk tar bolån med sin bostadsrätt som säkerhet.

Endast bostadsrättshavaren har rätt att få ut ett utdrag ur registret så när en mäklare skall ta fram uppgifterna måste ett skriftligt avtal skrivas som ger mäklaren rätt att hämta ut uppgifterna.

Om en förening slarvar med registret risker den att behöva betala skadestånd till säljare eller köpare som råkar ut för någon sorts problem på grund av slarvet.

Om en förening tar hjälp med förvaltningen av till exempel HSB eller Riksbyggen så sköter förvaltaren lägenhetsregistret.

Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se
hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Joakim har studerat fastighetsförmedling på Högskolan i Väst under 3 års tid. Med ca 10 års erfarenhet som fastighetsmäklare vill nu Joakim via sina guider inom bostad förmedla kunskap till läsarna och hjälpa dem att fatta bättre beslut vid köp av ny bostad eller försäljning av befintlig. Han har även sen tidig ålder haft ett stort intresse för både aktier, fonder och andra typer av investeringar. Målsättningen är att öka läsarnas kunskaper inom ekonomi genom att dela med sig av tips och erfarenheter inom privatekonomi, investeringar, förtagande och sparande.

2 KOMMENTARER

  1. Hej!

    Om en medlem fått ta över 100% ägande av en bostadsrätt efter tex en bouppteckning, vad ska styrelsen då kräva för underlag för att kunna upprätta medlemsregistret? Är det bouppteckningen eller utdrag från skatteverk/ fastighetsregistret?

    Tack!

Ställ en fråga eller skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här