En bostadsrättsförening är skyldig enligt bostadsrättslagen att föra 2 st olika register, ett medlemsregister och ett lägenhetsregister.
Gå direkt ner till:
1. Info om medlemsregistret
2. Info om lägenhetsregistret
Klicka för att går direkt ner till önskad rubrik
Medlemsregistret
Föreningens medlemsregister skall innehålla medlemmarnas:
- Namn
- Adress
- Uppgift om vilket bostadsrätt som medlemmen äger
Detta register är egentligen offentligt men det bör hanteras försiktigt och bör inte delas ut offentligt eftersom det kan medföra risker för vissa medlemmar och att vissa aktörer kan använda registret i kommersiella syften. Styrelsen är inte skyldig att skicka ut kopior på registret om någon frågar utan kan istället be den som vill veta något att komma och kika i registret live istället.
💡 Tips! – Jämför bolån & lånelöften!
På Lånekoll.se kan du nu jämföra räntor och villkor på bolån & lånelöften hos flera olika banker med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och väljer själv om du vill acceptera ett erbjudande eller inte. Det är gratis och du förbinder dig inte till något när du ansöker.
Lånekoll kan även hjälpa till med att sänka räntan på dina befintliga bolån.
Lägenhetsregistret
Föreningens lägenhetsregister skall innehålla uppgifter om varje bostadsrätt:
- Namn på bostadsrättens ägare/bostadsrättshavare
- Insats
- pantförskrivningar
- Kopia på överlåtelseavtal
- Lägenhetsnummer
- Belägenhet
- Antal rum
- Övriga utrymmen som hör till bostadsrätten
- Datum för då den ekonomiska planen registrerades
Ett lägenhetsregister måste föras för att hålla koll på föreningens alla bostadsrätter. Man måste hålla koll på vem som äger vilken bostadsrätt och man måste hjälpa banken att skriva in alla pantnoteringar i lägenhetsregistret när bostadsrättsinnehavare tar bolån med sin bostadsrätt som säkerhet.
Om en förening slarvar med registret riskerar den att behöva betala skadestånd till den som råkar ut för någon sorts problem på grund av slarvet.
Om en förening tar hjälp med förvaltningen av till exempel HSB eller Riksbyggen så sköter den förvaltaren lägenhetsregistret.
Utdrag ur lägenhetsregistret
Endast ägaren av bostadsrätten har rätt att få ut ett utdrag ur registret så när en mäklare skall ta fram uppgifterna måste ett skriftligt avtal skrivas som ger mäklaren rätt att hämta ut uppgifterna.
💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Hur ett lägenhetsregister kan skötas via BRF portalen
Vanliga frågor och svar
Bostadsrättens ägare eller en fastighetsmäklaren som har fått fullmakt av ägaren via uppdragsavtalet.
Man kontaktar styrelsen eller föreningens förvaltare (exempelvis HSB) om en sådan finns.
Hej. jag och min fru stod båda som ägare till en bostadsrätt. Nu har min fru avlidit och då vill jag ändra ägarförhållandet. Var gör jag detta? Vem vänderjag mig till?
Hej Bo.
Du behöver ta bouppteckningen och vända dig till föreningen så att de kan ändra ägarförhållanden i sitt register.
Mvh admin på Ekonomifokus
Tips
1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften & bolån
Om brf har garageplatser, vad gäller angående register och tillåtelse att se vem som hyr platser?
Hej Elvira.
Det beror på om garageplatserna är knutna till specifika bostadsrätter eller om de hyrs ut med vanliga hyresavtal.
Men det ska inte vara några problem att ta fram vem som hyr vilken garageplats. Det skall det finnas underlag för som du som boende kan ta del av.
Mvh admin på Ekonomifokus
HSB BRF Göingen ( Hässleholm)höll inget årsmöte i år, istället. delade de ut ett par A4 arkar nitat ihop vilka de kallade till ”poströstning” . I dessa A4 arkar de bara anmälde att de valt sig själva att sitta i styrelse och fast det fanns andra medlemmar i BRF vilka hade meddelat att de villl bli valda in i styrelse fick de inget möjlighet att ställa upp som kandidater.
Är sånt här tillvägagående lagligt ?
Mvh,
Hej A.
Det vet jag inte tyvärr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Jag vill ombilda min bostadsrättslokal till bostadsrätt. Nu har det visat sig att den redan är inskriven sedan många år tillbaka som ”vanlig bostadsrättslägenhet” i lägenhetsregistret, dock med fel bostadsyta. Innebär detta att lokalen redan är bostadsrättslägenhet och att föreningen inte kan säga nej till mitt önskemål? Värt att veta är att den uppfyller boverkets alla krav för bostad.
mvh
John
Hej John.
Det vågar jag inte svara på tyvärr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Kan man får ut en legenhetregistret ändå när man håller på söka medlemskapet elle måste man blir medlemskapet först innan man får ut lägenhetregistret. Och vem kan ma vända sig till att be om att få lägenhetregistret.
Tack
Hej igen Quynh
Det vet jag inte tyvärr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Vi har köpt bostadsrätt i östhamma från kronofogden . Och den tillhör Olandplogen bfr. Nu måste vi själva söka medlemskapet. Vi undra var och vilken epost ska vi skicka våran ansökan till och hur långt tid det ta eftersom vi behöver blir medlem så fort vi kan för att kunna ta lån och betala kronofogden.
Hej Quynh.
Du får kontakta bostadsrättsföreningen och fråga vart du skall skickar medlemskapsansökan.
mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Om en medlem fått ta över 100% ägande av en bostadsrätt efter tex en bouppteckning, vad ska styrelsen då kräva för underlag för att kunna upprätta medlemsregistret? Är det bouppteckningen eller utdrag från skatteverk/ fastighetsregistret?
Tack!
Hej Cecilia.
Bouppteckningen är det som får utgöra underlag.
Mvh admin på Ekonomifokus