Om du köpt, sålt eller varit spekulant på en bostad som förmedlas av en mäklare som gjort fel så finns det flera olika saker du kan göra. Vad man väljer att göra beror på vilken typ av fel och hur allvarligt felet är. Kanske känner du dig bara besviken och vill klaga på mäklarens agerande eller så vill du rent av kräva skadestånd/ersättning av mäklaren.
- Läs även vår artikel: Mäklarens ansvar och skyldigheter
Artikelns innehåll:
1. Anmäla mäklaren
2. Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman för gratis rådgivning
3. Kräva ersättning eller skadestånd av mäklaren
4. Kontakta FRN vid tvist med mäklaren
Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
Anmäla mäklaren
Om du endast är missnöjd och vill klaga på mäklaren så skall du vända dig till fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Fastighetsmäklarinspektionens uppgift är att granska Sveriges verksamma fastighetsmäklare. Dit vänder du dig och framför dina klagomål. FMI kommer då att avgöra om det finns skäl nog att granska mäklaren. Om FMI väljer att granska mäklaren kan något av följande utfall ske:
- Anmälan avskrivs – FMI anser inte att det föreligger något fel från mäklarens sida.
- Erinran – Mäklaren får en tillsägelse
- Varning – Mäklaren får en varning och en prick i FMI:s register
- Avregistrering – Mäklaren avregistreras och får inte arbeta som mäklare under en tid.
För en fastighetsmäklare är det inte roligt att bli granskad av nämnden. Det är psykiskt pressande och en prick i registret vill man inte ha som mäklare. Än mindre vill man ha en avregistrering som gör att man som mäklare får söka nytt jobb.
Det kan därför vara värt att anmäla en mäklare som missköter sig trots att det inte finns någon direkt vinning för dig som privatperson. Du kanske kan rädda någon annan människa från att råka ut för en dålig mäklare. Av samma anledning skall man inte heller anmäla fastighetsmäklare till FMI för struntsaker. Fundera igenom ditt beslut noga innan du anmäler. I de allra flesta fall har inte mäklaren agerat felaktigt med avsikt.
Kontakta fastighetsmäklarinspektionen (FMI)
FMI kan även hjälpa dig att svara på följande frågor:
- Allmänna frågor om vad som gäller när en mäklare ska utföra sitt uppdrag.
- Allmänna frågor om ett fastighetsmäklarföretags skyldigheter.
- Frågor om en mäklare eller ett fastighetsmäklarföretag har registrering hos oss, har blivit anmäld till oss eller har fått en disciplinär påföljd.
- Frågor om de formella kraven som gäller för att bli registrerad som mäklare eller fastighetsmäklarföretag.
- Frågor om FMI:s verksamhet.
- Frågor om en mäklares eller ett fastighetsmäklarföretags registrering och den årliga avgiften.
💡 Tips! – Jämför bolån & lånelöften!
På Zensum.se kan du nu jämföra räntor och villkor på bolån & lånelöften hos flera olika banker med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och väljer själv om du vill acceptera ett erbjudande eller inte. Det är gratis och du förbinder dig inte till något när du ansöker.
Zensum kan även hjälpa till med att sänka räntan på dina befintliga bolån.
Kontakta Mäklarsamfundets kundombudsman
Börja med att kontakta Mäklarsamfundet. De erbjuder kostnadsfri juridisk vägledning via sin kundombudsman på telefon. Ring telefonnummer 08-83 22 66 för att få hjälp med hur du skall gå vidare samt få hjälp med att ta reda på om du har rätt till ersättning eller inte.
Kräva ersättning eller skadestånd
Om du råkat ut för en ekonomisk skada på grund av fastighetsmäklaren så kan du kräva skadestånd/ersättning. Följ stegen under nästa rubrik om du har en tvist med mäklaren och vill ha ersättning.
Ett exempel på hur mäklaren kan ha orsakat dig en ekonomisk skada är om mäklaren har lovat dig något som sedan inte stämmer. Mäklaren kanske har lovat dig som köpare av en bostad att det går att slipa parkettgolvet i vardagsrummet. Om parkettgolvet inte går att slipa så har mäklaren gjort utfästelser som inte stämmer och du kan kräva ersättning.
Mäklarna har ansvarsförsäkringar som i de flesta fall träder in och betalar ut ersättning när mäklarna gjort fel och blir dömda att betala ersättning.
Kontakta FRN – Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd
FRN är en branschnämnd som främst prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Tvisten kan gälla ett krav på skadestånd eller nedsättning av provisionen.
Steg 1 – kräv ersättning av mäklaren direkt
Kontakta mäklaren direkt via mail eller brev. Specificera vad det är du vill ha ersättning för, varför du vill ha ersättning samt hur mycket du vil ha. Oftast inser mäklaren om han/hon har agerat fel och ersätter skadan om det handlar om mindre summor.
Steg 2 – om du är säljare av en bostad. Vänd dig till FRN
Är du säljare och är missnöjd med mäklaren du anlitat, vill ha sänkt provision eller skadestånd? Vänd dig till FRN.
Steg 3 – stämma mäklaren och kräva ersättning via tingsrätten
Detta är det absolut sista steget att ta. Det kan bli kostsamt att driva en process mot en fastighetsmäklare. Ta därför en rejäl funderare och diskutera med en kunnig jurist om det är värt det. Det är sällan värt allt arbete med att stämma mäklaren om det endast gäller några tusenlappar. Mäklarfirmorna har dessutom duktiga jurister bakom sig så det gäller att du har kött på benen om du skall ge dig in i denna strid.
💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Hej!
Vi har varit på visningen (lägenhet i Stockholm) igår på eftermiddag.
Utgångspris 2,45mln.
Idag (kl.10:14) ringde mäklare och sa att någon annan person som har varit på visningen har lagt ett bud på 3,1mln och att det blir ingen mer visning då (det skulle vara på söndag också) och vi slutar eftersom det funkar med det pris eller om jag vill lägga högre bud annars (Han har pressat mig att få det över idag).
Då har jag lagt bud 3,11mln kl. 11:41. Han har lagt det via systemet (Mobil BankID osv.).
Det var ingen mer bud och mäklare ringde mig en gång till kl. 15:50 och sa att det blir visning på söndag då(!).
Så bud på 3,1mln var tillräckligt men 3,11mln från mig inte? Helt ologiskt.
Sedan det fortfarande finns ingen informationen på booli att ”budgivningen pågår”.
Det står utgångspris 2,45mln med pris är redan 3,11mln. Det är att ljuga mot alla andra också som nu ska komma på en till visningen.
Kan du hjälpa mig med det?
Hälsningar
Daniel
Hej Daniel.
1. Det är inte säkert att det är mäklarens fel. Det kan mycket väl vara säljaren som är strulig.
Säljaren bestämmer. Om säljaren vill ha en till visning så är det visning som gäller.
Om du är missnöjd med hur budgivningen sköts har du alltid rätt att dra tillbaka ditt bud och köpa en annan bostad istället.
2. Mäklaren har ingen skyldighet att visa budgivningen på nätet. Om budgivningen skall visas på nätet eller inte väljer säljaren och mäklaren tillsammans.
Detta är spelets regler. Det är bara att acceptera läget tyvärr, även om man kan tycka att det gått till på fel sätt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Tips
1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
2. Zensum.se - Hitta lägsta bolåneäntan
Hej
På visning av vårt drömhus frågade vi om en vägg kunde tas ner mellan två rum. Mäklaren sa då att ja, det kan man absolut i den här typen av hus. Att kunna öppna upp var en stor anledning till att vi valde att buda och köpa huset. Vid besök i huset (tillträde om 3 mån) så säger säljaren att det går nog inte ta ner väggen, han ska kolla saken. Säljaren återkommer sedan med att nej det går inte, det måste bäras av med en då utökad kostnad för oss. Känns inte som om detta var något mäklaren hade tagit upp med säljaren. Vad har vi för rättigheter här?
Hej Åsa.
Mäklaren har lämnat felaktiga uppgifter och riskerar att bli ersättningsskyldig om ni tar ärendet vidare.
Om mäklaren endast givit er uppgiften muntligt kan det nog bli svårt att bevisa om mäklaren väljer att neka.
Börja med att kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning: telefon: 08-83 22 66.
Kontakta sedan mäklaren, förklara läget och säg att ni vill ha ersättning för de extra kostnader som detta medför. Om mäklaren vägrar betala någon ersättning får ni ta det vidare.
mvh admin på ekonomifokus
Hej igen Joakim,
tack för ditt snabba svar. Det uppskattar vi. Information att avstyckning från lantmäteriet fick vi inte från mäklaren innan vi har vunnit budgivningen. Begäran skickades till lantmäteriet även 2 dagar efter avslutat budgivning. Därför bad vi om en dag tid. Så vi har inte fått all information innan.
Hej, vi har vunnit budgivning och fick ett kontraktsförslag för fastigheten (tomt på 630.000 kr). Vi bad mäklaren att fundera 1 dag över fastigheten (obebyggd tomt) eftersom det var inte avstyckad (enligt lantmäteriet tar det minst 8-9 månader, så till februari 2023) och förhandsbeskedet har ett utgångsdatum på den 8 mars 2023. I kontraktet stod att vi har rätt till återbetalning av handpenning om lantmäteriet hinner inte till utgångsdatumet, men eftersom vi kunde inte skicka i bygglovet innan och vore tvungna att ansöka igen för ett förhandsbesked men kanske ett negativt resultat den här gången (många grannar klagade första gången) var vi lite tveksamma och bad om lite tid. Hela dialogen med mellan oss mäklaren (via e-post) skickade mäklaren vidare till säljaren och då beslutade den att accepterar ett mindre bud från en annan spekulant. Får mäklaren skicka vidare alla våra frågor och funderingar till säljaren? Vi skrev även att vi accepterar nu tomten, men fick några timmar senare informationen att den andra spekulationen har nu underskrivit. Vi funderar att anmäla mäklaren, men vet ej om vi har rätt till det. Tack för hjälpen.
Hej Chris.
Min bedömning är att mäklaren inte gjort något fel baserat på det du skriver.
Det är säljaren som bestämmer vem som får köpa fastigheten och mäklaren får rätta sig efter det.
Förmodligen tyckte säljaren att ni var besvärliga spekulanter som begärde extra tid att fundera efter budgivningen var avslutad. Det borde ni gjort innan ni började lägga bud. Jag skulle tippa på att det var därför säljaren valde att sälja till en annan budgivare trots att det budet var lägre.
Att vidarebefordra mailen till säljaren är inte heller fel så länge det inte innehöll känsliga uppgifter.
Summa summarum, jag tror inte att en anmälan ger något i detta fall eftersom jag inte kan se att något fel begåtts.
Mvh admin på Ekonomifokus
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej !
Jag har en dotter som köpt ett hus som jag funderar på vad eller om mäklaren överhuvudtaget har nå ansvar ?
När köpehandlingarna skulle skrivas på så tyckte väl min dotter att hon skulle få kvitton på alla nyrenoveringar som var gjord typ värmegolv , avlopp mm för garantin men då säger köparen att dom får hon senare för han måste använda dom till avdragen och mäklaren sitter bredvid och låter ändå köpet gå igenom, sedan har vi sms där mäklaren säger att det finns jordfelsbrytare men det saknades det , sist men inte minst så säger mäklaren att det är konverterat från olja till fjärrvärme men när våren kom så hittar vi rör i backen till en nergrävd oljetank, så min fråga vad har en mäklare för ansvar ?
Hej Tony.
1. kvitton
Som köpare är man skyldig att undersöka bostaden innan man köper den. Oftast gör man en besiktning och då kollar besiktningsmannen upp att dokumentation finns. Kvitton osv skall man be att få se INNAN man skriver under ett bindande avtal. Din dotter borde inte skrivit under avtalet innan hon fått se kvitton och dokumentation, alternativt så skulle det skrivits in i kontraktet eller objektsbeskrivningen att säljaren garanterade att kvitton och garantier fanns.
Det är tyvärr inte mäklarens ansvar att se till att kvitton och garantier finns. Om säljaren lovat att kvitton och garantier finns och det visar sig att det inte finns så har din dotter möjlighet att kräva ersättning i efterhand. Det kan dock bli svårt att bevisa om löftet givits muntligen.
2. Jordfelsbrytaren och fjärrvärmen
Om mäklaren fått uppgifterna om jordfelsbrytaren och fjärrvärmen av säljaren så är det säljaren som är ansvarig och ersättningsskyldig. Men, om det är mäklaren som lämnat uppgiften utan att ha kollat med säljaren först så är det mäklaren som gjort fel och sannolikt blir ersättningsskyldig.
Du kan kontakta mäklarsamfundets kundombudsman om du vill ha kostnadsfri rådgivning via telefonen gällande detta och hur man kan gå vidare för att begära ersättning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
vi har precis köpt en lägenhet och nu visar det sig att mäklaren uppgett fel storlek på förrådet. Då vi har mycket utrustning är förvaringsutrymmet viktigt för oss och därför frågade vi specifikt – i mejl – mäklaren detta innan vi drog igång i budgivningen. Han sa då att ”ägarna uppger att det är 10 kvm”. Vi vann budgivningen som blev väldigt hög, betryggade om att vi skulle ha ett så stort förråd.
Nu, efter kontraktskrivning uppger säljarna att förrådet är närmare hälften så stort, 6 kvm.
Det är såklart ett problem för oss då hyran på 4 extra kvm i Stockholm är hög och dessutom opraktiskt.
I prospektet för visningen stod ingen info om förrådets storlek – därför frågade jag specifikt om det.
Kan vi begära ersättning för detta fel – och hur ska vi gå tillväga för att beräkna kvm-priset på förrådsyta i huset?
Mvh,
Maria
Hej Maria.
Ja det kan ni möjligtvis ha rätt till ersättning för. Det hänger på om det anses vara tillräckligt och om det anses påverka bostadens pris.
Hur man beräknar värdet på 4 kvadratmeter av ert förråd kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
Mitt råd är du kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
mvh admin på Ekonomifokus
Mäklarkolloger som gör varandra tjänster?
Är bekymrad över att vår mäklare som skulle sälja vårt hus är före detta kollega med mäklare tillika köpare av huset som vi skulle köpa. Om vår mäklare ev. inte gjorde sitt yttersta och fumlade så att vårt hus inte blev sålt, för att underlätta för sin gamla mäklarkompis att glida in och köpa sin drömkåk, alltså det hus som vi skulle köpa men inte kunde köpa pga enstaka bud och underpris.
Har man rätt att få ut spekulantlistan från mäklaren. för att ev. kontakta spekulanterna på vårt hus, om hur de kände sig bemötta och om mäklaren gjorde sitt jobb som säljare?? För att säkerställa att hon inte underlät att göra sitt bästa för att sälja vårt hus för att underlätta för sin kompis att köpa huset.. krångligt det här.. men kan inte låta bli att undra? finns det andra sätt att kolla om oegentligheter har begåtts?
Mvh Pontus
Hej Pontus.
Ja ni har rätt att få spekulantlistan. Det finns egentligen inga andra sätt att undersöka detta på än att kontakta spekulanterna i spekulantlistan.
Mvh admin på Ekonomifokus
Köpt en lgh dör avgiften i annonsen angetts till en avgift somvisade sig vara12 % högre än vad som angavs. Drtta innebör egentligen få ett lägre värde på lgh. Kan jag klandra/ begära ersöttning för detta av mäklaren ?
Hej Arvid.
Ja det kan vara så att du har rätt till ersättning av säljaren eller mäklaren.
Mitt tips är att du kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Lägenhetens fuktskada i kök där bänkskivan hade höjt sig och rummet stora hål i väggen var medvetet dolda via styling. Visningen var på 10 min och sen var budgivningen igång.
Varken mäklare eller säljare lämnade information om detta.
Vad har vi för rätt som köpare att få ersättning?
Hej Carina.
Om det gick att upptäcka vid en besiktning har du ingen rätt till ersättning tyvärr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
I objektskrivningen på det hus vi nu skrivit kontrakt på står det att fiber är indraget i huset. Vi skrev på kontrakt och uppmärksammade i efterhand att fiber är endast framdraget till huset. När vi tar kontakt med mäklaren gällande detta så visar det sig att fiber bara är till tomtgränsen. Detta innebär att vi kommer att behöva betala cirka 21 500 för installation.
Utöver detta verkar säljaren undangömma slutbesiktningsprotokollet då vi bett om detta vid flera tillfällen.
Vad har vi för rättigheter i detta fall? Vi har överlåtning 1 November.
Hej Chris.
Spontant låter det som att ni har rätt till ersättning eftersom det låter som att det står fel i objektsbeskrivningen.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning kring hur du kan gå vidare.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi var potentiella köpare till en fastighet där vi meddelade vårt intresse i flera veckor till mäklaren som ej förde detta vidare till säljare. Budgivning startade, och ett bud lades under utgångspris och vi la då ett bud i samband med det, 300 tkr över, trots att vi ej sett huset då vi verkligen ville ha det och inte ville missa chansen. Mäklaren svarade då att han redan sålt, till det lägre priset av budgivare 1, än utgångspris och signerat alla papper.
Det har nu kommit fram att mäklaren aldrig framförde vårt bud till säljaren och när mäklaren svarat att huset var sålt och papper påskrivna så ljög han. Papperna skrevs flera dagar efter mäklaren påstod att köpet var slutfört.
Får man göra så som mäklare?
Hej Sanna.
Om det du skriver stämmer så har mäklaren inte skött det på rätt sätt.
Anmäl mäklaren till FMI så får de utreda om något fel begåtts.
Anmälan och information hittar du här: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/anmal-en-maklare/
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej. Vi varit med på en budgivning från en stuga. Vi hade sista budet. Märklaren ringde mig nästa dag och så att vi kan komma förbi och skriva kontrakt. När min man ville se stugan först blev han upprörd att vi inte har set stugan innan.Min man förklarade att vi vet att vi vill köpa och att vi kan köra dit direkt, som vi också gjorde. Märklaren gick med på det. När vi varit framme ringde vi märklare om vi kan komma nu och skriva kontrakt. Han så att han måste föra att samtal med ägaren först. Efter vi hade väntat i 1 timme ringde vi honom igen. Han berättade att ägaren ville ger den som bjud under oss skulle få chansen att ser stugan och att de hade lagd i penga på hans konto. Nästa dag fick vi ett sms att stugan är såld. 1) vi fick ju lov att köpa stuga.2) vi fick ingen chans att bjuda mer .
Hej Marina.
Det låter konstigt.
Dock har inget fel begåtts vad jag kan se (baserat på det du skriver) eftersom säljaren har rätt att sälja till vem han/hon vill.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Om mäklare har angivit att avgift ska vara exempelvis 5000kr men när vi får avi så står det att det är 5300 kr, vilka rättigheter har vi?
Hej Garbrijela.
Om ni fått felaktiga eller vilseledande uppgifter när ni köpt har ni rätt till ersättning.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får ni kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Kan en mäklare tvinga mig som köpare att hur mycket kan eller kan inte lägga bud för? Efter högsta budet för 750 000 kr, jag lagt ett bud av 751 000, hon sms mig att jag måste ge en bud över 755 000 kr. Är det inte jag som väljer hur mycket jag vill köpa huset för. blir tacksam för svar.
Mvh
Farzad
Hej Farzad.
Nej du har rätt att lägga precis vilket bud du vill. Mäklaren är skyldig att ta emot alla bud och vidarebefordra dem till säljaren.
Men om säljaren vill att minsta höjning skall vara 5 000 kr så riskerar du att göra säljaren irriterad och därmed bli bortvald som köpare om du insisterar på att bara höja med 1 000 kr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag och min sambo hyr i andra hand och ägaren tänker nu sälja lägenheten det har varit några visningar redan och inte varit några problem.
Men det som jag inte alls tycker är ok är att mäklaren som de anlitat kommer en dag utan att meddela oss som bor här och låser upp dörren när min sambo ligger och sover i lägenheten och säger oj var du här kan jag få ha en visning om 30min såklart säger min sambo nej.
Är detta något man för göra för känns sjukt om en mäklare bara får komma in i någons lägenhet utan att de som bor där vet av det.
Hej Anton.
Det vågar jag inte svara på tyvärr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej vi sålde vårat hus för två år sen. Nu kommer det en faktura till oss från Anticimex som är på våran dolda felförsäkring. Tydligen så har mäklaren glömt och betala denna när vi fick handpenningen. Som jag har fattat så har mäklaren inte gjort det jobb som han ska eller har jag fel? Vad kan jag begära från mäklaren inte något eller?
Hej Linda.
Om det är en kostnad som ni skulle ha betalat men ännu inte har betalt så är det bara att betala.
Ni kan inte begära något av mäklaren eftersom ni inte förlorat några pengar på grund av det lilla misstaget.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Undrar om mäklaren har rätt att sälja lägenhet efter första visning fast jag har sagt till han att vi har intresse att köpa lägenhet och vill se lägenhet.
Mäklare sålde utan att vi fick chans att kolla på lägenhet trots att andra visning blev planerad.
Hej Sanjin.
Ja, det är säljaren som beslutar det.
Mäklaren skall bara göra som säljaren säger.
Om säljaren inte blivit meddelad att det fanns fler spekulanter som ville titta på bostaden så har mäklaren gjort fel men förmodligen har säljaren vetat om att det fanns fler spekulanter med valt att sälja ändå.
mvh admin på Ekonomifokus
Hej, för ungefär ett år sedan köpte jag och min sambo en bostad och vi blev vid kontraktsskrivning informerade om att en nyckel saknades. Vi sa till mäklaren att vi ville att låset skulle bytas eller omprogrammeras. Mäklaren sa att det inte skulle vara något problem och vi skrev därmed på kontraktet.
Efter sms konversationer mellan mig och mäklaren får jag innan tillträdesdagen info om att låset är omprogrammerat och att nya nycklar ska ges.
När vi väl sitter hos mäklaren på tillträdesdagen säger säljaren att de inte alls har omprogrammerat något lås utan bara kopierat en nyckel. Mäklaren ljög alltså i smset.
Min fråga är: Kan jag nu begära ersättning från mäklaren? Det var i april 2020 vi hade tillträde men vi var nya köpare och för nervösa för att kräva något då. Är det försent nu?
Hej Zagros.
Ja då har mäklaren lovat er något som inte stämmer.
Ni borde kräva ersättning för det. Det är inte försent.
Varför mäklaren lovade något sådant kan jag inte förstå.
En säljare är inte skyldig att åtgärda något lås bara för att en nyckel saknas.
Det är köparens problem egentligen.
mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Jag och min sambo skildes under 2019. Jag hade en mäklare från Fastighetsbyrån år 2019 som värderade huset till 2,7 miljoner. Så blev det med det. Nu nästan två år efter den muntliga värderingen skriver mäklaren ut ett värdeutlåtande som hon säljer till min sambo där hon värderar huset 3 miljoner. Hon har inte varit och tittat på huset sen 2019 och mitt ex har inte heller bott i huset i nästan 2 år så ingen av de vet i vilket skick huset är. Jag har haft fem till mäklare de senaste 4 månaderna som värderade huset mellan 2,6-2,7 miljoner. Det har också hänt saker under dessa två år som påverkar husets värde. Vi har läckage i friggebod, taken kan rasa närsomhelst. Det är fuktig i garaget så saker blir mögliga. På den ena sidan av huset har det blivit hål i paneler som behöver bytas. Barnen har kladdat och ritat på vägarna osv. Alltså huset är inte i samma skick som den var för två år sen för ingen underhållning har skett.
Min fråga är: Kan hon värdera ett hus utan att ha varit och tittat på huset? Kan hon skriva ut värdeutlåtande på ett hus så långt efter och t.o.m. öka värderingen för att tydligen få försäljningen? För min sambo tycker att detta hus är värd 3 miljoner och då värderade hon den så mycket.
Mvh,
Dina
Hej Dina.
Ja det kan hon men du behöver ju inte acceptera värderingen.
Säg att du vill att hon skall komma och titta på huset eftersom du inte känner dig nöjd med att hon värderar utan att titta.
Priserna på hus har gått upp de senaste två åren så det är inte så konstigt om värderingen är högre idag än för två år sedan.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hittade en fastighet som jag blev mycket intresserad av.
Kontaktade mäklaren + annan personal som stod med på annonsen med mail att jag gärna ville gå på förhandsvisning och tog för givet att det kom fram till säljaren.
Dagen efter var det en ny mäklare som stod som ansvarig och jag tog kontakt med denne – också via mail och skrev att jag gärna ville gå på förhandsvisning.
Skrev till mäklaren att jag har svårt att ringa och ta emot samtal på arbetet och därför bättre att få svar på mail.
Det blev missade samtal åt båda hållen – men jag tänkte att det säkert skulle lösa sig eftersom jag hade mailat två mäklare (+ en till på mäklarkontoret) om att jag väldigt gärna ville gå på visning – så det kunde ju inte ha missats.
Inte heller här fick jag något mail-svar om att jag kunde gå på visning.
Kunde gå tidigare från arbetet en dag och ringde den aktuella mäklaren som svarade. Fick meddelande om att säljaren och en köpare skulle skriva kontrakt på morgonen dagen efter.
Jaha, tänkte jag, säljaren har accepterat ett bud och har valt att sälja till denna person och eftersom en säljare har full rätt att välja köpare så trodde jag att allt var i sin ordning.
Av en släkting i på orten som visade sig vara bekant med säljaren fick jag reda på att min intresse-anmälan att gå på förhandsvisning inte ens kom fram till säljaren.
Ännu märkligare blev det när ”informations-missen” om en till intressent kom till säljarens kännedom och mäklare nr 2 drog av ett belopp på sitt arvode.
Dessutom har det kommit fram att det inte bara var jag som ”hindrades” att komma på visning – det var minst två till som jag pratade med och som bekräftade att de inte fått svar eller hade fått luddiga svar som ”det är inte plogat”.
Hur många har ”hindrats” att gå på visning – undrar man ju då.
Det här kändes oseriöst, oprofessionellt och tråkigt. Tråkigt för både eventuella budgivare som inte ens får en möjlighet och för säljaren som med all sannolikhet förlorade X antal kr för att mäklaren undanhöll information.
Kan/bör man anmäla båda mäklarna?
Med vänliga hälsningar
Ann
Hej Ann.
Den som kan ha lidit ekonomisk skada här är säljaren.
Jag tror inte det är någon större mening att du som spekulant anmäler detta.
Däremot kan du ju prata med säljaren och förklara läget så kan säljaren anmäla mäklaren om han/hon önskar.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej Joakim!
Jag och min sambo har nyligen köpt en villa. I prospektet står det angivet att fastigheten idag får vatten via borrad brunn samt ej är ansluten till kommunalt VA. I prospektet står det även att anslutningsmöjlighet för kommunalt VA finns vid väg A som löper precis utanför fastigheten.
När vi nu börjar planera för att ansluta kommunalt VA så visar det sig att information i prospektet är felaktig; det finns inte någon anslutningspunkt vid den i prospektet angivna väg A. Däremot finns anslutningsmöjligheter på en annan intilliggande plats, men för att nå dit krävs grävarbeten under väg A samt en intilliggande landsväg. Detta riskerar enligt kommunen att bli en kostsam historia pga markförhållanden.
När vi kontaktar mäklaren så får vi veta att den i prospektet angivna informationen rörande anslutningspunkt för kommunalt VA har tagits fram av mäklaren och inte säljaren.
Baserat på ovanstående; är det vi som köpare som har varit slarviga när vi inte dubbel-kontrollerat att precis alla uppgifter som finns angivna i prospektet är korrekta, eller ligger felet hos mäklaren och/eller säljaren som uppgett fel information i prospektet?
Mvh,
Mats
Hej Mats.
Jag tror att det är mäklaren som är skyldig att betala ersättning till er i detta fallet.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi har köpt en tomt där vi ska bygga ett Myresjöhus på (det var ett villkor från säljaren).
Vi såg tidigt att det stod ett elskåp på en stolpe men tänkte inte så mycket på det förrän det var dags att ta bort det från vår tomt. Elskåpet försörjer två grannar med sin el och detta vill vi inte ha på vår tomt.
Vi har vänt oss till säljaren med en reklamation men den avslogs med hänvisning till vår undersökningsplikt.
Nu undrar vi om vi kan kräva mäklaren på skadestånd för att hon inte upplyste oss om vad det innebar att ha elskåpet på tomten.
I kontraktet så står det ej något om att det finns elledningar med
tillhörande elskåp på stolpe på tomten. Elskåpet är elen till två
grannar och detta måste flyttas på för att vi ska kunna bygga huset
enligt vår elfirma(anlitad av Myresjöhus för att ordna med elen).
Detta kommer att kosta ca 30 000: – 40 000:- enligt elfirman.
Detta har inte framkommit till oss varken muntligt eller skriftligt i
kommunikationen till oss som köpare av tomten varken från säljare eller mäklaren.
Vi har inte heller fått något dokument från mäklaren som påminner oss om vår undersökningsplikt
I kontraktet står följande under § 3:
”Rättigheter och belastningar
Säljaren garanterar att Fastigheten endast belastas av följande
servitut, nyttjanderätter, ledningsrätter, utmätnings- eller
kvarstadsanteckningar; samt att Fastigheten har del av följande
samfälligheter eller gemensamhetsanläggningar:
Rättigheter förmån:
Förmån: Officialservitut Avlopp, 0380-2012/177.1
Samfälligheter/gemensamhetsanläggningar:
Gemensamhetsanläggning: Uppsala Dalby-Viggeby GA:6”
Mvh
Staffan
Hej Staffan.
Jag är osäker på din fråga tyvärr.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus.se
Hej, Har varit intresserad av å köpa en bostad av en mäklare på Bjurfors. Varit i kontakt med hen över mail och visat intresse över att jag vill köpa bostaden och frågat om visning osv. Mäklaren svarar att hen ska kontakta mig måndagen, hen gör inte det och sedan på onsdagen ser jag att huset är sålt. Finns det något jag kan göra för att kunna köpa bostaden? har du några tips på tillvägagångssätt nu?
Hej Gustav.
Ja du kan göra en anmälan till FMI och se om det leder till något.
Du kan också kontakta bostadens säljare och förklara läget om du vill.
Tyvärr tror jag inte att det kommer hända särskilt mycket men det är ju värt ett försök om du är missnöjd.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, vi har igår tittat på ett hus som ligger till salu. Vi har upptäckt att husets verkliga utseende relaterat till skick inte stämmer överens med bilderna som visar sig är kraftigt retuscherade. Till exempel är fasaden mycket skavd pga lossnad färg som ger mörka skavda områden på fasaden, och på bilden ör detta utsmetat så att det ser övermålat ut. Några plåtpartier har helt tappat färg i verkligheten och är då svarta, dvs bara plåten syns, medans på bilden är hela plåten vit som om den är nymålad. Det råder ingen tvekan om att bilderna är kraftigt retuscherade och inte avviker från verkligheten pga ljussättning eller kameraegenskaper.
Vår fråga är om detta är överhuvudtaget lagligt då vi ser detta som bedrägeri.
Tack på förhand!
Hej Lulia.
Det ni kan göra är att anmäla mäklaren till FMI.se (fastighetsmäklarinspektionen).
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Vi sålde vårt hus för tre år sen med frånträde i februari. En vecka efter att vi skrivit kontrakt på 1300 kkr under utgångspris så ringer en familj som ville köpa för utgångspris och sa att allt gick så snabbt samt undrade om vi kunde häva köpet så de kunde köpa istället. Om de fortf var intresserade så kan man undra varför mäklaren inte inkluderade dem i processen innan vi skrev avtal med en annan. Är det för sent nu att sätta igång en process mot mäklaren om det visar sig att familjen ”föll mellan stolarna”?
Hej Linda.
Nej det är inte försent men det låter som att ni tyvärr inte har så mycket att hämta där.
Det kommer bli ord mot ord och jag tror inte att ni kommer vinna den striden.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi har just köpt ett hus och tycker det har gått fel till både å mäklarens och säljarens sida. Dels så stod det nedan i prospektet:
”2007 -troligt årtal då tidigare ägare renoverade kök och badrum.”
Vi har tagit kontakt med tidigare ägare och det visade sig att köket var omgjort 1998 och badrum 1996. Nu efteråt har vi sett att det i besiktningsprotokollet står att kök och badrum är renoverade tidigt 2000-tal eller sent 90 tal.
Kan vi kräva säljaren på ersättning.
Det vi tycker mäklaren har gjort fel är att han muntligt sagt till oss att elen är omlagd i stora delar av huset. Vilket det enligt förrförra ägaren inte heller är. Kan vi reklamera mäklaren för denna felaktiga information och kräva honom på ersättning?
mvh
Nina
Hej Nina.
Årtalen för kök och badrum tror jag blir svårt att få ersättning för.
Det finns inga definitiva årtal angivna för renoveringarna utan endas uppskattningar.
Jag tror inte att tingsrätten skulle bedöma att ni har rätt till ersättning där men jag är inte helt säker.
Ni kan ju alltid skicka ett brev eller e-post till säljaren där ni ber om ersättning och se vad resultatet blir. Vägrar säljaren betala så tror jag som sagt inte att tingsrätten kommer att döma till er fördel och dessutom är det för små pengar det handlar om. Inte värt att bråka om alltså.
Mäklaren tycker jag att ni skall begära ersättning av. De flesta mäklare som gör felaktiga utfästelser brukar erkänna misstaget och betala ersättning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Vi säljer ett dödsbo och gjorde en noggrann undersökning och träffade flera mäklare innan vi bestämde oss vem vi skulle välja. Vi skrev ett försäljningsavtal med mäklaren vi bestämde oss för på hans kontor.
Vi frågade direkt om vi skulle renovera huset på insidan innan mäklaren började visa upp huset för intresserade men han avrådde oss till det och började omgående visa huset för potentiella köpare som han hade i sitt kontaktnät. Flera var intresserade och vi fick bud som var strax under vi hade tänkt sälja för. Samtliga menade att det var för mycket att göra på insidan på huset.
En tidigare potentiell köpare var villig att betala det vi ville ha om vi renoverade enligt mäklaren.
Med mäklarens råd renoverade vi därefter huset därefter för ca 350.000kr, vi tömde hela huset på möbler och anlitade även en stylingfirma som mäklaren rekommenderade. Vår mäklare som vi haft samarbete med under ca 1,5 månad försvann plötsligt, detta efter tre dagar då han haft en visning där vi väntade på återkoppling var han puts väck, han gick inte att få tag på och detta ett par dagar innan nya foton skulle tas efter renovering och styling. Till slut svarade en annan person på hans telefon och det visade sig vara ägaren till mäklarfirman där han jobbade. Han berättade att vår mäklare slutat sin anställning och att en annan mäklare i hans företag skulle ta över. Samtidigt ringde den nya mäklaren till min syster (dödsbo) och berättade att vår mäklare blivit sjuk och att han inte kunde sälja vårt hus och att den som ringde skulle ta över ärendet.
När vi träffade den nya mäklaren och frågade varför hon sagt en helt annan anledning till att vår mäklare slutat än chefen tidigare sagt skyllde hon på att chefen bett henne att säga att han blivit sjuk. Något chefen förnekar i efterhand.
Den nya mäklaren tog över men det gick inte så bra. Redan efter fem dagar hade hon en första visning, hon menade att det räckte på Hemnet för att folk skulle komma på vår första visning (innan låg annonsen som kommande försäljningen med den gamla mäklaren), det kom tre par varav ett par var grannar som bara var nyfikna. Hon satte inte upp till ”salu skyltar” som hon sagt att hon skulle göra. Hon kom försent till utsatt visningstid som stod på Hemnet och hon åkte därifrån tidigare än visningarna slutade. Det största problemet var att inga kom på hennes visningar, hon hade haft fyra öppna visningar på ca 14 dagar. Plötsligt ville hon att vi skulle sänka priset med en halv miljon kronor, när vi påtalade att det var hon som bestämde priset några veckor tidigare och att hon flera gånger sa att det kommer inte bli några problem att sälja priset till utsatt pris eller högre blev hon lite aggressiv. Vi frågade också hur det ser ut att sänka ett försäljningspris två dagar innan en visning och vilka signaler det sänder ut, men hon stod på sig och försökte få oss att sänka priset. Men vi bestämde under ett möte att sagt pris skulle vara kvar till visningen som annonserades två dagar senare. 10 minuter efter mötet fick vi ett mail av mäklaren där hon menade att vi åter skulle tänka en runda till gällande priset. Vi hänvisade till samtalet 10 minuter tidigare och att den överenskommelsen gällde. Det visade sig också att mäklaren missat att skicka ut ett mail till alla som var intresserade av hus i området och som anmält sig till företaget (större mäklarkedja), ganska exakt 400st intresserade som inte fick ett mail.
Vi tog kontakt med hennes chef och berättade om vårt missnöje över det som hänt och att vi är oroliga eftersom inga intressenter dök upp på visningarna. Chefen kunde inte svara på varför inga mail gått ut till alla intresserade och skulle kontrollera varför det inte skett med IT-avdelningen och återkomma.
Men det allvarligaste var att den nya mäklaren missat att skriva ett nytt försäljningsavtal med oss. Vi visste inte att mäklare var tvungna att ha ett personligt försäljningsavtal, vi trodde att det automatiskt gick över från den gamla (som bara försvann) till den nya när det var inom samma företag och ingen sa något om detta. Men så är det inte har vi i efterhand fått reda på.
Efter ca en månad efter att den gamla mäklaren försvunnit såg vi av en tillfällighet att han börjat på ett annat mäklarföretag, hans kontaktuppgifter fanns på hemsidan. När vi försökte ringa honom svarade han inte. Till slut skickade vi ett sms där vi skrev vilka vi är och att han måste kontakta oss, hans svarade ”vad gäller saken”. Vi blev förvånade över hans svar men förklarade att vi har ett gällande försäljningsavtal och vi måste prata. Därefter svarade han när vi ringde honom. Vi fick förklarat att han slutat och kommit överens om att gå omedelbart, chefen och den nya mäklaren hade lovat att ta hand om hans kunder. Vårt försäljningsavtal låg på hans gamla skrivbord och det kunde vi riva om vi ville. Han förklarade också att han befinner sig utomlands och kan inte göra så mycket åt vår situation.
Efter möte med ägaren till företaget tog han på sig allt ansvar för det som hänt. Vi berättade att vi inte kände något förtroende för varken honom, hans företag eller nya mäklaren. Det förstod han efter allt som hänt. Vi berättade att vi renoverat för ca 350.000kr och att en tidigare budgivare sagt att en renovering kunde få honom att betala mer än det bud han la, det var detta som den gamla mäklaren hänvisade till och som gjorde att vi bestämde att renovera. Vi berättade att vi även hade även lagt ut ca 40.000kr på styling som den gamla mäklaren rekommenderade men att alla möbler strax skulle hämtas tillbaka. Med alla kostnader hade vi lagt ut mer än 400.000kr i samråd med den gamla mäklaren.
Vi ville att chefen skulle fundera på någon form av kompensation och återkomma till oss. Det gjorde han dagen efter, han berättade att han tillsammans med juristerna på Mäklarsamfundet och företagets jurister kommit fram till att vi direkt fick byta mäklare och företag om vi ville, som plåster på såren kunde vi även få alla foton som hans egna fotograf tog tidigare, ett totalt värde på ca 1000-1500kr fick vi reda på och det kändes lite väl dåligt efter allt vi varit med om.
Vi har haft fyra eller fem budgivare som mäklaren skickat sms till oss om, men nu i efterhand visar det sig att dessa inte är registrerade i systemet.
Chefen/ägaren såg heller inga problem att den nya mäklaren saknade försäljningsavtal, hon jobbade vidare enligt det gamla avtalet vi hade med mäklaren som försvann enligt chefen/ägaren. Han menade också att det fanns en text i avtalet där det stod att den gamla mäklaren under tiden han sålde kunde ta viss hjälp av en medhjälpare under uppdraget, enligt chefen/ägaren räckte den texten för att vår nya mäklare kunde ta över.
Vad gäller egentligen?
Vem eller vilka är ansvariga, är det den gamla mäklaren eller alla tre?
Är gamla uppdraget automatiskt uppsagt när mäklaren bara försvinner utan att höra av sig?
Kan vi anlita en ny mäklare från ett nytt företag utan att riskera problem?
Finns det några försäkringar som gäller för mäklaren som tog över när avtal saknas?
Mvh
//Jonas
Hej Jonas.
Du får nog ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Detta var lite för mycket för att jag skall kunna svara på det.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej vi är köpare.
Pgv försenad tillträde har vi och säljaren kommit överens att handpenning ska återbetala. Mäklaren och säljaren har konflikter. Säljare kan bara betala tillbaka handpenning som de fick från mäklare. Vi kan inte får tillbaka fulla beloppet.Vad kan vi göra?
Hej Junni.
Har ni kommit överens skriftligt om att inte genomföra köpet trots att handpenningen redan är betald så har mäklaren ändå rätt att få sin provision av säljaren.
Om ni båda parter är överens skriftligt om att köpet skall gå tillbaka är säljaren skyldig att betala tillbaka handpenningen i sin helhet till er som är köpare (om ni inte avtalat något annat).
Om säljaren inte betalar tillbaka era pengar enligt ert avtal så får ni stämma säljaren i tingsrätten.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
köpt en bostadsrätt där det både muntligt och skriftligt utlovas ett beslutat stambyte som kommer att generera en månadshöjning på 200-300-kr i månaden. Detta var för mig jätteintressant vilket medförde en budgivning som jag vann. inser nu, då jag får från styrelsen att ett sådant beslut inte existerar, att jag blivit vilseledd och betalat ett överpris dvs betalat för det jag trodde jag skulle få dvs ett sprillans nytt bardum. kan jag få ersättning?
Hej Birgitta.
Jag vågar inte svara på om det ger dig rätt till ersättning faktiskt.
Du får nog ringa till mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi köpte en lägenhet förra året. I prospektet framgick att stambyte ägde rum 1996. Nu har det visat sig att stambytet inte alls ägde rum då, utan skedde 1985. Eftersom stambyte görs med 30-60 års mellanrum så kände vi oss trygga med köpet och att vi dessutom troligtvis skulle hinna sälja innan frågan om stambyte skulle bli aktuell. Nu känns det mer osäkert, och samtidigt skapas en oro att det kan påverka priset vid försäljning. Går det att kräva ersättning? Och i så fall, vad vore en rimlig ersättning?
Hej Robert.
Det bör gå att kräva ersättning.
Hur mycket den ersättningen bör vara på vågar jag inte svara på.
Ni får helt enkelt försöka komma fram till en rimlig summa att begära av säljaren. Det finns ingen mall för en sådan beräkning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
vår mäklare sa till oss att bostaden inte var pantsatt och att säljaren inte hade bråttom att sälja.
Detta gjorde att vi betalade mer än den var värd.
Sen kom det fram att den var pantsatt.
Vi känner oss lurade av mäklaren.
Kan vi kräva ersättning från mäklaren?
Hej Christoffer.
Det beror på.
Om det var en bostadsrätt så spelar det ingen roll om bostaden är pantsatt eller inte. Det påverkar inte värdet.
Om det var en villa så spelar det endast roll hur mycket pantbrev som fanns uttagna vid köpet.
Om mäklaren angivit fel summa för uttagna pantbrev i kontrakt/objektsbeskrivning så kan det eventuellt finnas möjlighet till ersättning.
Att mäklaren sagt att säljaren inte har bråttom att sälja spelar ingen roll. Det kan ni inte få någon ersättning för.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Om det stod fel information i objektbeskrivning av en bostadsrättslägenhet, kan reklamation genomföras? om ja måste det vara inom två år sedan tillträdet? vad gäller om man vill reklamera efter två år har gått?
Detta handlar om vitvaror produktion år jämfört med vad stod det i objektbeskrivning.
MVH
Ben
Hej Ben.
Ja det kan du kräva ersättning för av säljaren.
Det är så kallad ”rimlig tid” som gäller eftersom det inte är ett dolt fel.
Vad som räknas som rimlig tid i detta fall är jag osäker på.
Du kan alltså kräva ersättning så länge du gör det inom ”rimlig tid”.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Köpt en fastighet med tillhörande tomt 2015.
I prospektet och annonsen på Hemnet står det ”rymlig villa med fantastisk avstyckningsbar tomt”
Under sidorna bostadsfakta står”möjlighet att stycka av fastigheten”
Under visning och hela köpprocessen har mäklaren förklarat att det är avstyckningsbart och exakt hur stora tomterna får vara m.m
Om det skulle visa sig att det inte alls är avstyckningsbart, vad gäller då?
Hej Jetsson.
Då kan du kräva ersättning av säljaren.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi har fått ett mail av mäklaren där det står att kostnader för att färdigställa en tomt som överstiger en viss summa ska bekostas av säljaren av tomten och att mäklaren skulle skriva in det i avtalet men nu märker vi att det inte är inskrivet i avtalet. Vem bär ansvaret för det och kan vi ändå kräva överskjutande summa av säljaren?
Hej Tommy.
Om mäklaren slarvat får du anmäla mäklaren till FMI.
Skulle det uppstå en tvist om dessa kostnader mellan dig och säljaren och du åker på att betala kostnaderna så bör du kunna kräva dessa kostnader av mäklaren.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hallå!
Önskar tips om hur vi bör agera.
Köpte hus i en affär som gick mycket snabbt, när vi gett bud önskade mäklaren att vi skulle skriva omgående vilket då skedde.
Ett av skälen till att vi gav bud på huset var dess låga driftkostnad.
Mäklaren hade angett bergvärme och en uppvärmningskostnad på 6252 kr + hushållsström 5000 kr.
Utifrån att vi har vänner med likvärdigt hus och med bergvärme och deras totala kwh förbrukning per år ligger på ca 11300 kwh så ansåg vi inte att mäklarens angivna siffror var drömsiffror utan kunde ses som fullt rimliga.
Nu när vi flyttat in märkte vi direkt att kwh förbrukningen inte stämmer med förväntningarna, från maj-okt har förbrukningen hamnat på över 8000kwh och då har vi inte ens varit hemma hela perioden samt att radiatorer varit avstängda större delen av tiden.
Efter efterforskningar så framkommer från elbolaget att huset de senaste 6 åren haft en förbrukning på en bit över 20.000 kwh per år.
Resultatet blir att vi känner oss lurade av mäklaren gällande driftkostnaden. Som det lutar så pratar vi alltså om cirka en fördubbling av angiven driftkostnad för uppvärmning och hushållsel.
Naturligtvis har olika hushåll olika förbrukning, men mäklarens siffror anger ett hushåll på 4 och vårt hushåll är en mindre så utifrån antal personer samt att vi normalt är sparsamma med energin så bör vi tillockmed kunnat förväntat oss en lägre siffra i förbrukning än mäklarens angivna men för enkelhetens skull utgick vi från mäklarens siffror i satt budget.
Frågan är, hur bör vi agera?
Har vi som köpare några rättigheter – hade vi kunnat förvänta oss att driftkostnaden skulle ligga i nivå med det mäklaren angett eller skulle vi själva ha insett att mäklaren angett (vad som nu känns som) falska siffror?
Fakta från elbolaget anger över 20.000 kwh per år för tidigare års förbrukning – Bör kunna omräknas till 20.000 kwh × 1,5 kr (elkostnaden per kwh i runda siffror) = 30.000 kr
Detta ger då en minsta diff mot angiven summa i driftkostnaf på 18.748 kr ( 30000 – 5000 – 6252)
Detta påverkar vår uppsatta budget, som utgick ifrån mäklarens angivna siffror, direkt med en extra kostnad varje månad, för husets driftkostnad, på ca 1600 kr.
Tacksam för tips på hur vi bör agera.
Hej Linda.
Spontant låter det som att ni fått felaktiga uppgifter från säljaren. Det är alltså inte mäklarens fel, det är säljarens uppgifter.
Det är i så fall säljaren ni kan kräva ersättning av.
Jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi köpte ett hus i slutet av 2018 och i prospektet stod det att de var parkettgolv på hela undervåningen. Nu har vi upptäckt att det inte alls är ett parkettgolv utan ett golv med träfaner.
Är detta något man kan gå vidare med?
Hej Andreas
Jag har haft ett exakt likadant ärende under min tid som mäklare.
Köparen krävde ersättning och fick det. Ärendet gick dock inte till någon domstol.
Skriv ett brev till säljaren där du förklarar varför du vill ha ersättning och hur mycket.
Räkna ut och begär en skälig summa så är sannolikheten större att allt löser sig smidigt för dig.
Mvh admin på Ekonomifokus.
Om budgivningen avslutats, får mäklaren ta in fler bud då?
Om man misstänker att mäklaren använt sig av bulvaner för att trissa priset, var kan man få info om budgivarna verkligen existerar? Och hur går man vidare då?
Hej Anna.
1. Ja, ända fram till kontraktet är skrivet mellan köpare och säljare så skall mäklaren enligt lag ta emot alla bud och förmedla dom till säljaren.
Säljaren avgör sedan om de skall accepteras eller inte.
2. Då får du anmäla mäklaren till FMI (fastighetsmäklarinspektionen)
Mvh admin på Ekonomifokus
Hejsan!
Vilken betydelse har antal rum i en fastighetsvärdering?
I mitt fall har mäklaren räknat på 1 rum mer än vad det eg är, för man räknar väl inte kök som ett rum?
Källaren har iof ett ”rum” men det är mer ett förråd i en vanlig källare så att säga.
Jag förstår att även säljaren har ett ansvar över att objektsbeskrivningen stämmer, men min fråga är hur mycket påverkas prislappen av antal rum?
Kan han hävda att han bara skrev fel antal rum i objektsbeskrivningen men att priset är korrekt, el borde det isf också ändras?
För att ett rum ska räknas till boyta, vad krävs då? Takhöjd vs snedtak, rum i källaren vad krävs osv.
Tacksam för svar!
Hej Fia.
Ett extra rum kan göra jätteskillnad i värderingen. Hur mycket varierar från fall till fall så det går inte att svara på.
Som jag har fått lära mig så måste det finnas ett fönster för att det skall räknas som ett rum.
Det är du som säljare som är ansvarig för objektsbeskrivningen så jag rekommenderar att du inte lägger till ett extra rum i beskrivningen om du inte känner att det är ett rum.
Såhär skriver mäklarsamfundet:
”Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå och matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.”
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Om man köpt ett hus, som har en innervägg som mäklare och säljare påstår är uppbyggd på ett sätt som inte gjort åverkan på tak och golv, och lätt ska gå att plocka bort. Men när man väl börjar riva väggen, så visar det sig att det är ganska stor åverkan på tak och golv, då man har skruvat syll och hammarband i golv och tak. Finns det något man kan kräva eller hävda på något sätt mot säljare eller mäklare?
Hej Marcus.
Ja du kan kräva ersättning av säljaren.
Om du har fått informationen skriftligt har du dessutom bevis. Har du endast fått den muntligt blir det svårare att bevisa.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, vi var på visning på vårat drömhus och vann budgivningen mot att vi struntade i att attefallshuset på tomten inte var färdigställd. Vi vet att den andre budgivaren ville höja sitt bud men säljaren hade redan godtagit vårat bud. Mäklaren hade inte tid för kontraktsskrivning förrän 3 dagar senare, så det var 3 dagar av ont i magen att den andre budgivare på något sätt skulle få sin vilja igenom.
Dagen för kontraktskrivning kom och då kom det fram smågrejor som mäklaren informerat fel om (en sladd på utsidan sa hen var för belysning men det var för övervakning, hen sa att där var 2 varmvattenberedare men där var bara 1). Oerfarna villa-köpare som vi är så var vi i princip bara glada att ha skrivit kontrakt.
När vi sen kom hem och började fundera så kändes det lite olustigt. Kommande vecka var det besiktning av huset, det gick fint men var lite smågrejor som säljaren skulle fixa. Mäklaren hade inte tid att skriva ihop tilläggsavtalet innan vår ångerrätt gick ut utan ville att vi skulle skriva ett Mail till hen så skulle hen lösa det de kommande dagarna (dagen för ångerrätt var nästkommande dag).
Vi har ingen erfarenhet av mäklare mer än med denna, men vår magkänsla säger att något inte stämmer. Vill på något sätt varna andra för hen. Överreagerar vi eller kan vi göra något?
Hej Sandy.
Ni kan anmäla mäklaren till till fastighetsmäklarinspektionen om ni anser att något gått felaktigt till.
Dessutom måste ni sluta skriva på avtal som inte är kompletta eller som ni inte har tänkt över ordentligt.
När man gör bostadsaffärer skall man ALLTID se till att det finns korrekta avtal som reglerar alla villkor skriftligt.
Man kan inte komma i efterhand och klaga om man skriver under slarviga avtal eller ingår muntliga överenskommelser. Har ni otur så struntar säljaren i att åtgärda de saker som borde stått med i ett tilläggsavtal.
Mvh admin på Ekonomifokus
Har köpt en bostadsrättslägenhet som vi inte fått tillträde till än. Fick precis veta att föreningen snart ska ha ett extrainsatt möte där medlemmarna ska rösta för eller emot att alla ska betala in en andel till förenningen för att amortera ned föreningens lån. Hade vi känt till detta när lägenheten var till försäljning hade vi inte köpt den, iallafall inte till samma pris.
Vi misstänker att detta är något som diskuterats en tid i föreningen men tyvärr inte finns dokumenterat i någon offentlig handling som årsredovisningar etc. Om detta är något som varit till diskussion innan vi köpte lägenheten undrar vi:
1. Ingår det i köparens undersökningsplikt att kontakta styrelsen för att få veta vad som är på gång i föreningen?
2. Ingår det i mäklarens ansvar att ta reda på sådana här viktiga saker om en förening och att informera köparna om det?
3. Ingår det i säljarnas ansvar att informera om sådant de känner till är på gång i föreningen som kan påverka köparna?
4. Kan vi i detta fall kräva ersättning av mäklaren eller säljarna?
Hej Ann-Christin.
1. Ja
2. Nej
3. Ja om det finns något mer än bara ett rykte
4. Nej, eftersom det inte innebär någon kostnad för er. Jag är tämligen säker på att det inte räknas som en ekonomisk skada för er att göra ett kapitaltillskott.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Bor i nyproduktion i en förening som delar innergård med en annan förening. På deras del av gården finns bastu och pool som stod med i prospektet även för vår förening när lghterna köptes..
Visade sig först vid inflytt att det var andra föreningen som ägde detta o att vår förening endast har ”nyttjanderätt” via ett avtal som skulle tecknas med andra föreningen. Av olika skäl har styrelsen i andra föreningen ej kommit till att teckna detta med oss trots att vi nu bott här i 2 år. I dagsläget har deras medlemmar tillgång till bastu, poolen har av olika skäl aldrig varit igång. Nu har styrelsen i andra föreningen berättat att de ska rösta om att ta bort poolen, och vad gäller bastun verkar det oklart om vi kommer få teckna avtal.
Detta innebär att alla våra medlemmar som köpt sina lägenheter i tron om att pool och bastu är en del av faciliteterna (och därmed värde-ökning tänker jag) har en helt förändrad situation,, och som sagt, mäklaren nämnde inget om detta och i broschyrerna står endast att det ingår pool o bastu…
Finns det något juridiskt man kan göra i detta fall? För mig var faciliteterna stor anledning till att köpa lägenheten och tänker så sagt också på värdet att det kan påverka så känner mig lurad av mäklaren,,
Tack för hjälpen!
Mvh Johanna
Hej Johanna.
Denna fråga vågar jag inte svara på eftersom jag inte är helt säker på svaret.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på EKonomifokus
Hej! Jag och min sambo var nyligen med om en konstig situation. Vi budade på ett hus mot en annan spekulant, och vann till slut budgivningen. Men sedan ringde mäklaren upp och sa ”säljarna har valt att sälja till den andra budgivaren pga att de inte vill göra en egen besiktning”. Det konstiga är att mäklaren aldrig frågade oss om vi kunde tänka oss att köpa utan besiktning, så vi fick aldrig den valmöjligheten. Man får sälja till vem man vill, men i detta fall undrar vi ju snarare om det är mäklaren som är skum? Får en känsla av att hon varit jäv/korrupt och kanske kände den andra budgivaren. Kan man utreda detta på nåt sätt? Känns så otroligt orättvist då vi verkligen ville ha huset.
Tacksam för din åsikt i detta!
Hej Sofie.
Så länge säljaren tog beslutet så har inget fel begåtts.
Jag skulle snarare tippa på att säljaren kände den andra budgivaren än att mäklaren gjorde det isåfall.
Det blir nog svårt att ”utreda” det så ni får nog gå vidare och hitta ett annat hus att köpa.
Om det kändes som att det var något fuffens i affären så kanske ni skall vara glada att ni inte köpte just det huset. Man vet aldrig vilka problem som kan dyka upp i efterhand om man har skumma säljare.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej!
Vi har köpt en nyproduktion. På hemnet angavs 98 m2 som boyta och på mäklarens hemsida angavs 98 m2 som totalyta. Mäklaren var väldigt ”pushig” och ville skriva papper samma eller redan nästa dag som vi intresseanmält oss.
Efter snabba svängar bestämmer vi oss för att träffa mäklaren och köpa bostaden. Han vidhåller då att bostaden är 98 kvadrat och fyra rum. Under kontaktsskrivningen är det som vanligt med ett berg papper och signaturer på varje sida samt snabba genomgångar av mäklaren.
När vi sedan, långt efter kontaktsskrivning synar ritningarna för huset ser vi att ett loft (26 m2) endast har 189 cm i takhöjd och att det i beskrivningen räknas som ”biarea” vilket gör att bostaden således endast är 72 kvadrat.
Att mäklaren sålt bostaden som 98 istället för 72 kvadrat ger en total skillnad på kvadratmeterpriset om ca 370 000 kr.
När vi påtalat detta för mäklaren svarade den i stil med att ”det alltid går att vrida och vända” på kvadratmetrarna.
Vi är väl medvetna om att vi borde ha läst noggrannare och ifrågasatt det redan vid köpet. Men vi känner oss ändå vilseledda och lurade på väldigt mycket boyta (och pengar!)
Vad kan vi göra i detta fall?
(Vi har varit i kontakt med mäklarsamfundet som sa att vi kan försöka reklamera den vilseledande marknadsföringen. Problemet är att vi inte riktigt vet i vilken ände/värde vi ska börja)
Tack för en bra frågelåda!
Hej Johannes.
Jag kan tyvärr inte ge mer hjälp än den ni fått av mäklarsamfundet.
Ni får nog kontakta en jurist om ni inte vet hur ni skall gå vidare.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej igen ska jag kräva ersättning av mäklarfirman eller säljaren /Gun
Hej igen Gun.
Säljaren.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej har köpt fritidshus 1 september och i objektbeskrivningen från mäklaren angående ekonomiuppgifter finns:elen upptagen ,renhållningen Vattenavgiften men det står ingenting om vägavgifter
Men nu finns det tydligen en vägförening som vi ska betala till ska inte sådant stå med i objektbeskrivningen kan man kräva någon form av ersättning eftersom denna utgift inte fanns med i objektbeskrivningen från mäklaren
Hej Gun.
ja det skulle stått med.
Du borde kräva ersättning. Kräv en rimlig ersättning så är det större chans att du får igenom den.
mvh admin på Ekonomifokus
hej
Mäklaren har skrivit felaktig i annonsen om uppgifter bl a inre fond . Trotts att jag har frågat honom flera gånger om uppgifterna stämmer s[ han har heltiden sagt att han har kollat med vår bostadsförening och uppgifterna stämmer och han inte behöver att jag kontrollerar något.
men nu ser jag att vi har inre fond och den informationen har inte kommit med annonsen. till och med vid avtals skrivandet så meddelade han köparen att någon avsättning til inrefond finns inte . Jag tycker att försäljningen har inte varit rättvist. hur kan jag gå till väga?
Hej Piri.
Om jag förstått det rätt så har du pengar i din inre fond men mäklaren har missat att marknadsföra det.
Det som du bör göra är att ta ett kvitto från någon vitvara eller renovering du gjort hemma och be bostadsrättsföreningen om att få ut pengarna från fonden.
Om du inte kan få ut pengarna tycker jag att du skall kräva att mäklaren drar av motsvarande summa från sin provision eftersom han klantat sig och inte marknadsfört att det finns pengar i den inre fonden.
Du kommer inte att kunna få någon mer ersättning än att få den summa som finns i fonden. Du har med största sannolikhet inte fått mindre betalt för bostaden bara för att den inre fonden inte marknadsförts.
Mvh admin på Ekonomifokus
Tack, då vet jag😊👍
Ok, tack för snabbt svar! Jag undrar varför det inte går att driva mot mäklaren, förmodar att det är dom som tryckt broschyren, objektbeskrivningen…
//Yngve
Hej igen Yngve.
Det beror på att det är säljaren som är ansvarig för att informationen i objektsbeskrivningen är korrekt.
Säljaren skriver under objektsbeskrivningen och godkänner den då samt ansvarar för att den är korrekt.
Mäklaren inhämtar de flesta uppgifterna från säljaren.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, Vi köpte ett fritidshus för ca 1,5 år sedan där vi via objektsbeskrivningen fick informationen om att huset är vinterbonat och att det var en djupborrad brunn. Det har visat sig nu att detta inte stämmer utan det är en grävd brunn vilket vi upptäckte nyss då vattnet sinat. Angående vinterbonat så gjorde jag ett ingrepp på fasaden och såg att man bara satt en ny panel utanpå eterniten, utan isolering.
Kan jag driva detta gentemot mäklaren?
Med vänlig hälsning,
Yngve
Hej Yngve.
Du kan inte driva det mot mäklaren men du kan förmodligen driva det mot säljaren.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus