Vad får man dra av i deklarationen – avdragsgillt

254
Arkivbild. Anders Wiklund / TT Nnyhetsbyrån

Du har sålt en bostad och det måste man ta upp i sin deklaration.
Deklaration av försäljningen skall göras året efter köpekontraktet undertecknades.
Oftast hjälper mäklaren dig kostnadsfritt med deklarationen av din försäljning men om du sålt privat eller vill göra din egen deklaration så kommer vi här gå igenom de olika avdrag som finns att göra vid deklarationen av försäljning av bostad.

Vi reder ut de olika begreppen och ger tips på avdrag som du annars enkelt kan missa att göra. Ett avdrag innebär att man drar av en summa, dvs man skriver upp de utlägg som man haft på sin bostad under tiden man ägt den. Detta gör man för att minska sin vinst och därmed minska den skatt man skall betala (22% på vinsten).

Renoveringar/förbättringar

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under de senaste 5 åren.
Om du till exempel har målat om i köket och bytt inredningen i badrummet så får du dra av de kostnader som detta har medfört.
För att du skall få dra av en vanlig renovering/förbättring så krävs det att åtgärden är värdehöjande. Det kan man dock alltid hävda att den är. Skatteverket nekar i princip aldrig ett sådant påstående.
Utöver att renoveringen är max 5 år gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5.000 kr under ett och samma år för att du skall få dra av utgifterna i deklarationen.

Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5000 kr. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5000 kr så är detta avdragsgillt.

Om du anlitat en hantverkare och tidigare dragit av för det så kallade ROT-avdraget så får du ta upp den kostnad som blir kvar efter ROT-avdraget i din deklaration vid försäljning av bostaden. Det innebär att om du anlitat en hantverkare för totalt 100.000 kr och du vid tillfället gjorde ett ROT-avdrag (30%) så har du 70.000 kr kvar på den kostnaden som du kan göra avdrag på i deklarationen vid försäljning av bostaden.

Exempel på renoveringar/reparationer och underhåll:

  • Målning
  • Tapetsering
  • Byte av lister
  • Byte av vitvaror
  • Byte av brädor på altanen
  • I princip alla byten går under denna kategori om man inte byter till en helt annan variant/modell/typ av material. Om man t ex byter från 2- till 3-glasfönster så kan det räknas som ombyggnad. Detsamma gäller om man byter från plastmatta till parkettgolv.

Läs mer om RUT- och ROT-avdraget HÄR

Ny- till- och ombyggnad

Om du under din boendetid bygger om och eller lägger till något som tidigare inte fanns i bostaden så är detta avdragsgillt oavsett ålder. Dvs om du bygger en altan och det inte fanns någon altan där tidigare så får du dra av denna kostnad oavsett om altanen är 5, 10 eller 15 år gammal. För att få göra avdrag i denna kategori krävs det att åtgärden är en grundförbättring för bostaden. Det kan vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare i bostaden.

Många gör en ”fuling” och drar av sådant som egentligen borde ligga under renoveringar/förbättringar som ny- till- och ombyggnad.
Om man köpt en tvättmaskin som vid försäljningen är över 5 år gammal så kan man ju alltid hävda att det inte fanns någon tvättmaskin i bostaden när man köpte den. Då räknas ju avdraget som ett tillägg till bostaden. Detta är inte lagligt men det är mycket svårt för skatteverket att hävda motsatsen eftersom skatteverket inte vet hur bostaden var när du köpte den.

Exempel på Ny- Till- och ombyggnad:

  • Sätta in/installera en vitvara där det inte fanns en sådan vitvara tidigare
  • Bygga en ny altan
  • Bygga ut
  • Flytta innerväggar
  • Göra stora förändringar i bostadens layout, tex flytta handfatet i köket eller bygga om köket helt.

Försäljningskostnader

När du säljer bostaden så får du ofta kostnader för själva försäljningen.
Dessa är också avdragsgilla i deklarationen.
Kostnader som får dras av i denna kategori är:
– Kostnad för mäklare
– Stylingkostnad
– Avgift för Hemnet.se
– Administrativ avgift till förvaltare (tex avgift till HSB)
– Kostnad för att besiktiga huset inför en försäljning
– Övriga kostnader som du fått på grund av försäljningen

Inköpskostnader

När du köpte bostaden fick du förmodligen kostnader för inköpet. Några exempel är:
– Kostnader för överlåtelsebesiktning av bostaden
– Avgifter till bostadsrättsföreningen/förvaltaren (HSB osv)
– Kostnader för pantbrev
– Kostnad för lagfart
– Kostnad för ev juridisk hjälp
Allt detta är avdragsgillt i deklarationen.

Fråga gärna i kommentarsfältet nedan om du har några frågor om specifika avdrag eller om du har någon övrig fråga.

Om du vill läsa mer om beräkning av vinstskatt och uppskov så kan du läsa om det i vår artikel HÄR. Om du vill läsa mer om överlåtelsebesiktning så kan du läsa om det HÄR.
Om du vill läsa mer om att deklarera så rekommenderar vi att du går in på Skatteverkets hemsida och läser vad Skatteverket skriver samt vad som gäller enligt lagen.

Hjälp med deklarationen ingår i mäklararvodet

Som vi nämner ovan så ingår det oftast hjälp med deklarationen i mäklarararvodet.
Om du går i säljtankar eller endast är nyfiken på hur en offert från en mäklare kan se ut så kan du använda den smarta hemsidan Hittamäklare.se. Hos Hittamäklare fyller man i sina uppgifter och får sedan offerter från olika mäklare i just ditt område. Du förbinder dig inte till något när du fyller i en ansökan och det är helt gratis.

Hittamäklare.se har även en topplista som kan vara värd att kika in. Där rankas fastighetsmäklarna i ditt område efter olika variabler såsom kundnöjdhet osv.

Räkna ut vinst eller förlust på din bostadsaffär

Kalkylator för bostadsrätt (interaktiv K6-blankett)
Kalkylator för småhus (interaktiv K5-blankett)
(Beräkna vinst eller förlust samt skatt vid försäljning av bostad)

Vad händer när man fuskar eller gör fel i deklarationen?

Vid mindre fusk eller fel i deklarationen blir man normalt inte bestraffad.
Skatteverket brukar helt enkelt bara neka avdraget.
Om jag förstått detta rätt så fungerar reglerna såhär:
Om man begår ett allvarligt uppenbart fusk i deklarationen så riskerar man att få ett skattetillägg som straff. Skattetillägget är 40 procent på den skatt som undanhållits tack vare de felaktiga uppgifterna.

Exempel: Om du gjort ett avdrag på 10.000 kr som är felaktigt så riskerar du att få betala skatten på 2200 kr plus skattetillägget på 880 kr.  

Disclaimer

Våra tips och råd grundas på hur de flesta brukar göra när de deklarerar sin försäljning.
Våra tips kan i vissa fall bryta mot Skatteverkets exakta regler.
Den som vill deklarera 100% korrekt bör använda Skatteverkets egna e-tjänst.

254 KOMMENTARER

  1. Jag köpte en lägenhet 2014 och har inte gjort avdrag för inträdesavgifter till bostadsrättsföreningen. Spelar det nån roll vilket år jag tar upp det i min deklaration och hur liten kan summan vara? Tack

    • Hej Sara.
      Spara alla kvitton och inbetalningar som du gör i samband med köp av bostad.
      Dessa kostnader drar du sedan av i deklarationen vid försäljningen av bostaden.
      Inträdesavgifter, administrativa kostnader osv hamnar sedan under inköpskostnader i din deklaration vid försäljningen av bostaden.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  2. Om man köper ett hus som inte har några lån och man betalar höga kostnader för pantbrev,lagfart
    är det först när man säljer huset som man får dar av dessa kostnader?
    Med vänlig hälsning Roland

    • Hej Roland.
      Svar ja. Dessa kostnader är inte avdragsgilla förrän du säljer huset.

      Om du skall beräkna ditt maximala uppskov som du kan göra ifall du skall skjuta med dig vinst från tidigare bostad/bostäder så kan du använda kostnaderna för lagfart och pantbrev för att öka ditt maximala uppskov.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  3. Hej, om jag tog ut pantbrev på mitt hus, för att kunna belåna mig till att köpa en lägenhet. Kan man dra det som en kostnad vid försäljningen av bostadsrätten?

    • Hej Pontus.
      Kostnaden för pantbrevet/pantbreven kan du endast dra av när du säljer huset.
      De går tyvärr inte att dra av när du säljer lägenheten/bostadsrätten.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  4. Hej Har fått en bostadsrätt testamenterad till mig som är belånad om jag nu väljer att sälja den och lösa lånen och räknar med vinst är då lånebeloppet avdragsgillt ?
    Hur skattar jag är det inköpspris eller värderingspriset som ligger till grund för beskattning

    • Hej Elisabet.
      Vid arv så övertar du den tidigare ägarens inköpspris/anskaffningspris.
      Du räknar alltså med den summan som bostadsrätten köptes för av föregående ägare.
      Privata lån är inte avdragsgilla och dom skall inte blandas in överhuvudtaget i skatteberäkningen.

      Din skatt blir :
      Försäljningspriset (vad du säljer bostadsrätten för)
      – Tidigare ägarens inköpspris/anskaffningspris
      – Försäljningskostnader (mäklararvode osv)

      Den summa som du får kvar i vinst efter alla avdrag skall beskattas med 22%.
      Använd gärna vår kalkylator för K6 som hjälper dig att räkna ut skatten.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • Gäller detta även vid gåva? Dvs jag kan dra förra ägarens inköpspris om jag fått BRF som gåva? Tacksam för svar //Alex

        • Hej Alex.

          Det stämmer.
          Vid arv och gåva tar man över inköpspriset.

          Mvh admin på Ekonomifokus

  5. Hej.

    Vi har ärvt en lägenhet som nu skall säljas. Den är inte ommålad eller tapetserad på över 20 år. Om vi låter måla om den innan försäljningen för att göra den den mer attraktiv inför budgivning, är den kostnaden då avdragsgill som försäljningsomkostnader?

    Vi har inte och kommer aldrig att bo i den, så enda syftet med det hela är att öka attraktionskraften och därmed öka försäljningspriset.

    • Hej Peter.
      Kostnaden är absolut avdragsgill. Inga konstigheter.
      Lycka till med försäljningen!

      Mvh admin på Ekonomifokus

  6. Hej. Jag ska köpa ut min nuvarande fru ur vårat gemensamma radhus. Måste all renovering vi gjort med huset tas upp när jag köper ut henne, eller kan jag dra av en del på nästa deklaration?

    • Hej Mikael.
      Alt 1.
      Om du skall ”köpa ut” henne via en bodelning/skilsmässa så skall det inte deklareras någon försäljning. Då deklarerar du allt sedan när du säljer bostaden längre fram. Du tar då över hennes inköpspris och även hennes del av renoveringarna.

      Alt 2.
      Om du skall köpa ut henne med ett vanligt köpekontrakt så skall hon deklarera försäljningen av hennes 50% ägarandel.
      Hon gör då en vanlig deklaration där hon delar allt på 50%. Kostnader för renoveringar delas då på 50% de också.

      Ni kan ju välja att inte ta med vissa renoveringar nu men varför skulle hon vilja det? Då får ju hon betala mer skatt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  7. Hej. Vi ska sälja vår bostadsrätt. Under tiden vi bott där har stambyte och badrumsrenovering utförts. Utöver tillvalen betalade vi inget direkt för renoveringen, utan föreningen tömde renoveringsfonderna och höjde avgiften.
    Kan vi göra avdrag för detta på något sätt vid försäljningen?

    • Hej.
      Nej tyvärr. De enda kostnaderna som föreningen har som är avdragsgilla för dig som privatperson är betalning av föreningens lån (kapitaltillskott).
      Så svaret är tyvärr nej. Kostnader för renovering och stambyte är inte avdragsgilla för dig.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  8. Hej. Vi har sålt en del av vår tomt till grannen och gjort en fastighetsreglering på det. Får vi dra av den kostnaden på vinsten?
    Mvh Hasse

    • Hej Hasse.
      De kostnader som du haft för fastighetsregleringen och eventuella kostnader för försäljningen är avdragsgilla.

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej Jenny.
      Endast om ditt bolag tagit betalt vitt av dig som privatperson.
      Annars kan man inte dra av för eget arbete oavsett yrke.

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej Sara.
      Du får inte göra avdrag för eget arbete.
      Du kan endast dra av för färg, penslar osv.

      Mv admin på Ekonomifokus

  9. Ska sälja mitt hus. Betalar årligen en avgift till samfälligheten/ekonomisk förening. Den avgiften används till vägar, gemensam vatteförsörjning och ev reparationer av denna, badplats etc. För några år sedan pratade jag med en handläggare på skattemyndigheten om denna avgift var avdragsgill vid försäljning av min fastighet. Fick då svar att den var avdragsgill för alla år jag ägt fastigheten.
    Nu när jag kollar av att det är så säger de att det inte är avdragsgillt. Dumt nog antecknade jag inte var detta stod.

    • Hej Tina.
      Svaret är nej. Den avgift du betalat till en samfällighet är tyvärr inte avdragsgill när du säljer ditt hus.

      Om samfälligheten däremot har egna lån så är den räntekostnad som man är med och betalar på avdragsgill.
      Det skall tas upp varje år i inkomstdeklarationen och deklareras som en ränteutgift av varje medlem i samfälligheten. Det skall alltså inte tas med när du beräknar vinst/förlust på bostadsaffären.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  10. Hej,
    Köpte ett hus för 11år sedan, det är totalt helrenoverat med en del flyttade eller borttagna väggar, all el har bytts inklusive central, fönster och tak bytta, nya avloppsledningar, kök (dubbelt så stort nu), badrum (mer än dubbelt så stort plus badkar som inte fanns) dränerat om, altan har byggts, entretak med ny trapp har byggts till, hela trädgården omgjord, det mesta har gjorts under 2006-2010
    tex så fanns det endast ett uttag per rum, nu sitter det betydligt fler uttag/rum, larm indraget via kabel i väggarna, mediacentral. mm Vi har renoverat det mesta helt själva.
    Vad får vi dra av? fönstren (tidiagare 2glas nu 3glas i aluminium? den nya elen?
    Tack på förhand.

    • Hej Hemmafixaren.
      Om du skall följa alla regler som finns så är det en del av dina utlägg som inte kan dras av i deklarationen.

      Jag hade istället försökt att lägga de flesta av renoveringarna/ombyggnationerna som Ny- till- och ombyggnad.
      Då gör det inget om det var mer än 5 år sedan de genomfördes.
      Om du hävdar att huset inte var dränerat innan till exempel så är det svårt för skatteverket att straffa dig för det. Dom vet ju inte om det fanns någon dränering eller inte.

      Tänk såhär: Om du har lagt till något som tidigare inte fanns så lägger du det under ny- till- och ombyggnad.
      Även större förändringar såsom utbyggnad av badrum osv hade jag lagt under ny- till- och ombyggnad.

      Saker som ommålning osv som är självklart att de endast är vanliga renoveringar där man tex bytt ut gamla tapeter mot nya eller målat om så rekommenderar jag att du håller dig till 5-års regeln.
      Ommålningen eller omtapetseringen får max vara 5 år gammal för att vara ett giltigt avdrag.

      Glöm inte att du inte får dra av för eget arbete och att skatteverket kan begära att få in bevis på de avdrag som du yrkar.
      Då måste du kunna visa upp kvitton eller tex före- och efterbilder.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  11. Om fastighetsägaren renoverar om alla lägenheter ( nya badrum och nya kök ), kan jag göra avdrag med min del av fastigheten. Ägaren höjde hyran med 30 % för dessa förbättringar.

    • Hej John.
      Jag antar att du syftar på en bostadsrättsförening?
      Svaret är isåfall nej. Du kan ej göra avdrag för renoveringar som bostadsrättsföreningen bekostat.

      Eller bor du i en hyresrätt?
      Isåfall är svaret definitivt nej. Du kan inte göra avdrag för en hyresvärds renoveringar.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  12. Hej, jag har en fråga om avdrag vid en bostadsrättsförsäjlning om en del av renoveringen innan försäljning betalas av ett försäkringsbolag minus sedvanlig självrisk pga av en omfattande vattenskada. De kommer att lägga nya golv och utskikt i vissa rum. Är den del som försäkringsbolaget står för avdragsgillt?

    • Hej Camilla.
      Nej tyvärr. Du kan endast göra avdrag för kostnader som du haft.
      Självrisken kan möjligtvis vara avdragsgill. Där är jag tyvärr osäker.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  13. Hej!

    Jag och min föredetta har nu sålt vårat gemensamma hus. Får vi dra av för kostnader för kommunalt vatten och avlopp samt avgift för kommunal väg som kom till efter att vi köpte hus?

    Mvh,
    Erik

    • Hej Erik.
      Kostnad för kommunalt vatten och avlopp är avdragsgill om du syftar på kostnader för att installera det på fastigheten.
      Kostnad för kommunal väg är avdragsgill om det var en engångskostnad som du betalade för att få vägen byggd.
      Om det var en årlig kostnad eller liknande för tex underhåll så är den inte avdragsgill.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • Hej Andreas!

        Ja, jag syftar på dels på kostnaden för att gräva på tomten för att dra in kommunalt VA samt de engångskostnader/avgifter som vi fick betala till kommunen för både VA och väg.

        Mvh,
        Erik

  14. Stämmer det att det är nya regler vid försäljning? En väninna sålde förra året sitt hus o köpte en ny bostadsrätt, hon fick enl mäklaren inte göra avdrag för det hon lagt ur för huset sista 5 åren, (ca 100 000) däremot enl mäklaren om hon hade renoverat nya bostaden så var det avdragsgillt.

    Med vänlig hälsning,
    Maja

  15. Hej,

    Jag och min sambo köpte en nyproduktion 2013. Vi gjorde tillval för ca 50.000 kr, allt från att sätta upp nya väggar till dyrare vitvaror, handdukstork mm. Kan vi göra avdrag för detta när vi nu säljer? Jag läste ovan om vitvarorna exempelvis att det egentligen inte är lagligt, så jag tänker framförallt på det som inte fanns från början.

    • Hej Claes.
      Absolut får ni dra av detta på en skatteräkning när ni säljer i framtiden.
      Ni räknar då ihop inköpspris + tillval. Det är ert totala inköpspris.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  16. Hej,
    Har precis sålt min och exmakens hus (som vi byggt 2010). Vi har gjort omfattande arbeten som garage, altaner, stensättningar och anläggning av trädgård. Är alla dessa kostnader avdragsgilla?
    Vad gäller för kostnad för fiber in till fastigheten?

    Med vänlig hälsning,
    Annika

    • Hej Annika.
      Alla de kostnader som du nämner ovan är avdragsgilla i deklarationen med det beror på vilken omfattning som dessa arbeten gjorts.
      Du behöver vara tydligare med om ni gjort renoveringar eller om ni gjort ny-till-och-ombyggnationer.
      Läs gärna våra artiklar kring ämnet så kan ni se skillnaden på dess två olika avdrag.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  17. Hej Vi ska sälja ett hus som hade en större vattenskada år 2004. I och med detta så blev det samtidigt en större renovering av huset. Självrisken var 100 000. Får vi dra av för självrisken?

    • Hej Doris.
      Just frågan om självrisk har jag fått tidigare.
      Jag är till 98% säker på att självrisken får dras av i deklarationen vid försäljningen men dubbelkolla det gärna med Skatteverket.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  18. Jag och min exman ägde en lägenhet gemensamt där halva lägenheten var min enskilda egendom.
    Lägenheten såldes på exekutiv auktion av min mans tillförordnade gode man. Det blev en dyr historia och jag undrar nu om jag får dra av de faktiska kostnaderna för dessa advokater vid deklarationen för försäljningen?

    • Hej Annelie.
      Normalt sett är advokatkostnader avdragsgilla.
      Detta fall låter dock lite komplicerat så jag vågar inte lova med 100% säkerhet att kostnaderna går att dra av.
      Jag rekommenderar att du kontaktar skatteverket för att få ett 100% säkert svar.
      Lycka till!

      Mvh admin på Ekonomifokus

  19. Hej! Har en snabb fråga gällande detta med avdragsgillakostnader vid försäljning av bostadsrätt. Håller på att göra en totalrenovering och undrar hur det funkar med kvitton från t.ex. blocket, dvs något jag köpt utav en privatperson, detta borde väl också gå att dra av som förbättringsutgift oavsett om det är köpt från blocket eller ett företag, det är väl kvittot/kontraktet i sig som bevisar vad som köpts eller har jag tolkat allt fel?

    Med vänlig hälsning

    • Hej Andreas.

      Ett kvitto från en privatperson fungerar absolut bra som bevis till Skatteverket.
      Kvittot måste inte komma från ett företag.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • tack för snabbt svar! En till snabbis om det går bra, kan man dra av resekostnader/transport i deklarationen vid försäljning t.ex. om man hyrt lastbil för att åka och hämta ett kök? I så fall gäller det för lastbilskostnaden och bränslekostnaden eller hur funkar det?

        • Oj den var svår faktiskt. Jag tror att du kan dra av för hyra av lastbilen och bränslekostnad för att hämta köket.
          Om man betalar för leverans av köket så är ju den kostnaden avdragsgill.
          Jag är dock inte 100% säker på detta svar.

          Du kan:
          1. Ringa Skatteverket för att få ett 100%-igt svar
          1. Testa att göra avdraget i din deklaration. Går det så går det. Jag tror definitivt inte att du åker på ett skattetillägg för det. Jag tror bara du riskerar att skatteverket skulle säga nej till det avdraget.

          Mvh admin på Ekonomifokus

  20. Hej,

    För att kostnaden ska godkännas är det då nödvändigt/lag på att det finns kvitto som styrker datum och kostnad?

    • Ja du skall kunna styrka dina avdrag med ett kvitto eller någon sorts bevis.
      Före och efterbilder kan även funka.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  21. Hej,

    Jag har en fråga kan man deklarera utgifter för två Mäklare? Jag valde att använda mig av Hemverket där jag måste betala för en startfaktura. Eftersom jag inte var nöjd med deras tjänst har jag nu valt att gå till en ”vanlig” mäklare. Jag kommer få betala för båda men undrar om jag kan dra av det i min deklaration?

    • Ja du kan absolut dra av kostnaden för båda mäklarna.
      Samtliga försäljningsutgifter som du haft är avdragsgilla.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  22. Hej, köpte ett hus där vi installerade ett spabad – får man dra av det som en förbättringsutgift när man säljer fastigheten?

  23. Hej, kan jag dra av för indragning av fiber till huset som gjordes för ca 10 år sedan. Och även för kostnaden för grävning på tomten?

    • Hej Britt.

      Ja du kan dra av för installationen och kostnaden för att gräva och installera fiberanslutningen.

      Mvh admin på Ekomifokus

  24. Finns någon maxgräns för hur stora kostnader man får dra av på? Tex ett jod som kostat 175000kr, får man dra av på så ”stora” summor?

    Hur många procent är det som dras av?

    • Hej Sara.

      Det finns ingen gräns för hur stora kostnader som du kan dra av.
      Om skatteverket ber om det så måste du dock kunna redovisa för /bevisa dina kostnader som du vill dra av.
      Då krävs det att du har till exempel ett kvitto på kostnaden.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  25. Hej!

    Har en fråga om avdrag och uppskov. Jag sålde min lägenhet med 1milj i vinst. Har tänkt skjuta upp skatten. Skatten ligger på 220 000kr ca. Kan jag göra avdrag på uppskovs beloppet då? Säg att jag har avdrag för 60 000kr. Blir det nya uppskovsbeloppet då 220 000-60 000kr?

    Alltså det nya uppskovsbeloppet blir då istället 160 000kr?

    • Hej Calle.

      Om jag förstår dig rätt så undrar du om du kan göra avdrag för att minska ditt uppskovsbelopp på samma sätt som du gör avdrag för att minska din vinstskatt?

      Om jag förstod din fråga rätt så är svaret ja.
      Du räknar ut din vinst minus alla avdrag Det belopp du får kvar i vinst kan du antingen betala skatt på eller skjuta upp vinsten (göra uppskov). Man räknar med avdragen oavsett om man skall betala av skatten eller om man skall göra uppskov.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  26. Hej,
    Om jag får ärva en tomt om inte står något hus på men som inte sålts på 3 generationer, låt säga en värdestigning på 1000000, vinstskatt ca 220000. Om jag anlitar mig själv för att sedan ta ner all skog innan försäljning, låt säga att det kostar 100000. Får jag då först dra av de som ett RUT avdrag med 50%. Vilket för det till en kostnad av 50000 kvar. Och sen vid försäljning dra av dessa 500000 på vinstskatten?

    Om jag som egen företagare fakturerar och utför jobbet åt mig själv kommer jag då att ha betalat 25000 moms, och ca 37500 i egenavgifter vilket blir totalt 62500 men fått tillbaka 50000 från ROT jobbet så kostnaden för mig är 12500.
    Får jag ändå dra av 50000 på vinstskatten? Vilket skulle betyda att jag skälv går 50000-12500 plus?

    • Hej Skogshuggaren.

      Tyvärr. Såhär står det på Skatteverket:
      ”För att utnyttja rutavdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs.
      Om du har dubbel bosättning räknas båda som bostad”

      Du kan alltså inte göra RUT eller ROT-avdrag på en tomt. Det måste vara din egna bostad för att du skall få göra dessa avdrag.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  27. När vi köpte vårt hus valde vi att köpa med oinredd ovanvåning och gjorde det mesta av jobbet själv. Anlade också trädgården själv, men köpte växter från så många olika ställen och under flera år så kvittona finns inte kvar. Kan man dra av något för detta nu när vi sålt huset mer än direkt för de fakturor jag har på materialet?

    • Hej Anders.

      Kostnaderna som du haft för trädgård och vind är avdragsgilla.
      Det handlar bara om att skatteverket kan kräva in någon form av bevis.
      Jag brukar säga att kvitton/fakturor fungerar som bevis såklart men även före- och efter-bilder om det finns.

      Man kan göra avdrag och ”yrka öppet”. Då skriver man i deklarationen att man saknar kvitton för vissa avdrag.
      Skatteverket tar då med sig detta i sina beräkningar när de skall bedöma om du har fuskat eller om du varit ärlig i deklarationen.

      Det bästa är att vara så ärlig man kan i deklarationen och om man gör avdrag som saknar kvitton eller bilder så yrkar man öppet.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  28. Hej,

    Stort tack för alla svar här ovan.

    Till mina frågor. Vi har tyvärr gjort förlust på vår försäljning av bostadsrätt. Skatteverket skriver att man kan ” Den avdragsgilla delen av förlusten drar du av från vinster och andra inkomster som du tar upp i kapital”. Vad innebär ”andra inkomster”? Lön?

    En annan fråga. Kan man på något sätt dra av för mäklararvode och andra försäljningskostnader även om man gjort förlust? Eller har du några andra tips hur man minskar sin förlust.

    Tack på förhand!

    • Hej Kim.

      Ja du drar av mäklararvode och alla andra kostnader på precis samma sätt som om du skulle gjort vinst.
      Genom att göra avdrag så ökar du på din skattemässiga förlust. Du vill göra en så stor förlust som möjligt i din deklaration.

      Förlusten kan du sedan dra av mot till exempel inkomst av kapital eller inkomst av tjänst (lön). Dvs inkomster som du betalar skatt på.
      Det innebär i praktiken att du får tillbaka 15% av din förlust på skatten.

      Exempel:
      En bostadsförlust på 100.000 kr ger dig 15.000 kr tillbaka på skatten.
      En bostadsförlust på 200.000 kr ger dig 30.000 kr tillbaka på skatten osv.

      Detta gäller så länge du har till exempel en årsinkomst som är större än förlusten som du kan kvitta mot.
      Om du inte har en lön eller inkomst att kvitta mot så gäller andra, lite mer komplicerade regler.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  29. Hej!
    Kostnad för advokat som uppkommit i samband med en tvist mot bostadsrättsföreningen, är det något jag kan dra av vid en försäljning?
    Tvisten avsåg föreningens ansvar till att en renovering var nödvändig och inte frivillig.
    Tack på förhand,

  30. Hej!
    Håller på att sälja en villa just nu.
    2005 gjordes en omfattande om och tillbyggnad. Dubblerade bostadsytan. Nytt kök med köksö, helt nytt badrum, nytt värmesystem. Helt ny tvättstuga. Bytte ut all el. Bytte ut vatten och avloppsledningar. Putsade fasaden.Nytt tak. Isolerad friggebod.
    Är allt avdragsgillt?

    • Hej Stefan.

      jajjemen det skall vara avdragsgillt.
      Jag hade lagt det under Ny- till- och ombyggnad i deklarationen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  31. Hej

    Jag har sålt mitt hus 2017 och ska räkna ut vinsten till detta års dekaration. Huset är nyproduktion och stod klart 2015.
    Kan man dra av kostnader för två-årsbesiktningen av huset som gjordes 2017?

    • Hej Gustav.

      Jag är tyvärr osäker på svaret på den frågan och lyckas inte hitta något svar när jag söker på nätet.
      jag får nog be dig att kontakta Skatteverket och ställa den frågan så att jag inte ger dig fel svar.
      Oftast finns det ju en byggherre som bekostar 2-års/garantibesiktningen så köparen av bostaden brukar inte behöva betala den.
      Därav är jag osäker på svaret på din fråga.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  32. Hur beräknar man värdet på en tomt som ärvdes för 35år sedan.
    Det gäller avdragen vid deklaration efter villaförsäljning.
    Lganders

    • Hej.

      Du använder anskaffningsvärdet för tomten i deklarationen, dvs det pris som tomten senast köptes för. Dvs vad personen som du ärvde tomten av köpte den för.
      Den uppgiften kan du hämta hos lantmäteriet om den inte är för gammal.
      Om tomten köptes innan 1952 kan man som anskaffningsvärde använda ett belopp som motsvarar 150 % av husets taxeringsvärde år 1952.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  33. Jag har precis sålt min mors villa, då hon har flyttat in på äldreboende. Huset var byggt 1961, aldrig renoverat, och såldes som ett renoveringsobjekt. Detta betydde att jag fick lova att tömma huset (75 m3 med samlat bråte sedan 1961) innan visningen. Går det att dra av transport- och tipp-avgifter för detta i deklarationen?
    mvh
    Håkan

    • Hej Håkan.

      Nej tyvärr.
      Hade du anlitat en firma som tömt huset så hade du kunnat få RUT-avdrag för detta.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  34. Hej,

    Vi har precis sålt vårt hus, och fick då lösa ut vissa av våra lån, till en kostnad av ca 12000 kr. Kan man dra av det under omkostnader vid försäljning?

    Mvh,
    Eva

    • Hej.

      Ränteskillnadsersättning drar du av på samma sätt som vanliga räntekostnader.
      Du får då tillbaka 30% av din kostnad på 12.000 kr.

      Det skall alltså inte tas med i din skatteberäkning/deklaration för försäljningen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  35. Hej. Vi har sålt vårt hus 2017 och köpte det 1998. När vi köpte huset fick vi överta huslånet med ofördelaktig ränta varför vi betalade ränteskillnadsersättning och skaffade huslån med bättre ränta. Kan vi dra av denna ränteskillnadsersättning som omkostnader vid husköpet.
    Tacksam för svar. / Per

    • Hej Per.

      Nej tyvärr. Ränteskillnadsersättning dras av som en vanlig räntekostnad i deklarationen.
      Den kan man ej blanda in i kapitalvinstberäkningen för försäljning av bostad.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  36. Hej,
    Jag undrar om pantbrevskostnader som uppkommit efter själva förvärvet av ett småhus är avdragsgillt? Jag har alltså tagit nya lån i samband med tillbyggnader av huset. Var ska jag i så fall dra av dessa kostnader, är det på raden inköpspris eller på raden förbättringsutgifter grundförbättringar på blankett K5?

    • Hej Tomas.

      Jajjemen de är avdragsgilla.
      Du plussar på dom på inköpspriset.
      Pantbrev och lagfartskostnader skall plussas på på inköpspriset.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  37. Hej,
    vilken informativ tråd.
    I oktober ställde Erik en fråga om VA kostnader. Jag blev lite osäker på svaret där.
    Vi ska sälja vår fritidshus och jag undrar om vi får dra av den s k anslutningsavgiften som i vårt fall var 234.000 kr.
    Jag förstår att vi får dra av grävningsarbetet på vår tomt för hela VA installationen vilken var 80.000 kr.
    Men min fråga är alltså för vi dra av båda dessa avgifter när vi ska räkna ut trolig reavinstbeskattning?
    Hälsningar Marianne

    • Hej Marianne.

      Ja anslutningskostnaden är avdragsgill när du deklarerar din försäljning av bostad.
      Den hamnar under ny- till- och ombyggnad.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  38. Hej!

    Har sålt en bostadsrätt förra året och har gjort vinst. Nu ska jag dra av kapitaltillskottet från vinstskatten. Jag kan inte riktigt få ihop detta med kapitaltillskott. Mitt kapitaltillskott är ca 70.000 och min fråga är hur stor del av kapitaltillskottet som dras av från vinstskatten. Min vinstskatt är 101630kr.

    dras hela kapitaltillskottet bort från vinstskatten eller en viss %?

    Mvh Evelina

    • Hej Evelina.

      Kapitaltillskottet skall dras av innan du räknat fram din vinstskatt.

      Exempel:

      Försäljningspris
      – Inköpspris
      – Renoveringar
      – Kapitaltillskott (70.000kr)

      Summan som du får kvar är din totala vinst. På den skall du betala 22% i skatt.
      Du måste alltså dra av ditt kapitaltillskott redan när du räknar ut din totala vinst.

      Din vinstskatt som du skall betala kommer efter att du dragit av kapitaltillskottet att bli:
      101.630 kr minus ( 0.22 X 70.000 kr) = 86.230 kr

      Dvs din vinstskatt minskas med 22 % av ditt kapitaltillskott på 70.000 kr

      Använd gärna vår K6-kalkylator så kanske det blir enklare att se hur allt hänger ihop.

      https://www.ekonomifokus.se/berakna-k6-blankett-en-gratis-onlinetjanst?hilite=%22dra%22%2C%22sig%22%2C%22ur%22

      Mvh admin på Ekonomiofokus

  39. Hej!
    Vi har sålt ett fritidshus och innan försäljningen blev av jämförde vi olika mäklare genom att träffa dem personligen på plats. Kan man få avdrag för reskostnaden?

    • Hej Ulf.

      Det var en jättebra fråga.
      Jag vet att man får göra avdrag för resa för att träffa mäklaren. Men om man kan dra av för resorna när man träffar flera olika mäklare vågar jag inte svara på tyvärr. Där får jag tyvärr be dig att ringa Skatteverket.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  40. Hej, jag undrar om min badrumsrenovering räknas som ombyggnad. Det blev en kvadratmeter större och golvet bildades bort med ny placering av allt och tillkommit dusch. Samma gäller kök, 60-tals avdelat med bar ändrades till öppen lösning och helt nytt från golv till tak men samma area som innan?

    • Hej Stefan.

      Jag hade definitivt lagt det som ombyggnad i och med att du gjort det större.
      Jag kan inte garantera något men det borde absolut inte vara några problem.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  41. Hej,
    Fråga 1 :Får man göra avdrag för bygglovskostnad för hus?
    Fråga 2 : får man göra avdrag för bygglovskostnad altan ?
    Mvh Susanne

  42. Hej!
    Om jag har köpt en bostadsrätt som var renoveringsobjekt och jag har köpt helt nytt kök, målat hela huset, nytt golv m.m. Med andra ord totalrenovering och jag hämtade några vänner som hjälpte mig renoveringen. De fick självklart betalt runt 40000kr. Kan jag få avdrag för köket, målarfärg, golv m.m (materialet)? Isf under vilken rubrik ska de stå.
    Hur blev det med de 40 000kr ”svarta” pengar de fått för renoveringen dvs mina vänner som hjälpte till, kan man på något sätt göra avdrag?

    • Hej Amer.

      Du kan inte dra av för de svarta pengarna som du har betalt.
      Materialen kan du dra av. Du lägger totalsumman under ”Förbättringsutgifter: förbättrande reparationer och underhåll”

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • Hej Andreas,
        Om Amer nu lagt ett helt nytt kök (incl. nya vitvaror) borde kostnaderna inte läggas upp under ”grundförbättringar” istället för ”reperationer och underhåll” för annars får man ju bara dra av det inom 5år ifall man säljer sin bostad. Däremot grundförbättringskostnaderna är ju avdraggiltiga även efter 5år om jag förstått dig rätt? Arbetskostnaderna kan han ju inte dra av men har man kvitto på att man köpt ett nytt kök incl. vitvaror, bytt ut plastgolvet till laminat så borde väl samtliga inköpskostnader hamna under grundförbättrande utgifter. Funderar själv på att renovera därav min fråga 🙂

        • Hej Ulla.

          Jag tolkade det som att han har gjort allt nyligen och att 5 år inte har löpt ut. Därför kan han lika gärna lägga det som underhåll/renovering.
          Om 5 år hade löpt ut hade jag svarat så som du säger.

          Mvh admin på Ekonomifokus

  43. Min man ärvde hus efter sin far som värderades av mäklare och köpte sen ut sin syster. Vi blev sedan ägare 50/50 Nu har vi sålt huset efter en totalrenovering hur räknar vi inköpspriset? Är det den summa som mäklaren värderade det till och som systern köptes ut för ?

    • Hej Maggan.

      Om ni köpte ut systern genom ett vanligt köp så blir ert anskaffningsvärde enligt följande:

      50 % av totalpriset som pappan köpte huset för + 50 % av totalpriset (bostadens totala värde) då systern köptes ut.
      Den summan blir anskaffningspriset.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  44. Hej.
    Min fars dödsbo sålde huset.
    Han hade tidigare anlitat en firma för att byta ut en rutten träfasad och sätta in två nya fönster, som inte gick att rädda. Renovering och ombyggnad eller bara renovering?
    Altanen som han lät bygga är väl ombyggnad?
    Hur är det med markiserna han lät sätta upp?

  45. Hej igen.
    Han köpte också en trapphiss upp till sovrummet på andra våningen. Den fick vi betala för att få bort.
    (Kommunen gav honom en hiss utomhus upp till ytterdörren.)
    Garagedörren byttes ut mot en eldriven med fjärr.
    Kan detta bli ombyggnad?

    • Hej Ankan.

      Fönster: Beror på om man bytte från 2-glas till 3-glas till exempel. Om ja så hade jag lagt det som ombyggnad. Om det ej fanns fönster där innan så är det definitivt ombyggnad.
      Fasad: Byter man en gammal träfasad mot en ny träfasad så är detta ingen ombyggnad tyvärr. Då är det en reparation/underhåll.
      Altan: Definitivt ny- till- och ombyggnad.
      Markiser: Definitivt ny- till- och ombygnnad om det ej fanns markiser där innan.
      Garagedörr: Jag hade lagt den som ny- till- och ombyggnad men den är inte helt självklar. Jag tror dock inte du riskerar något straff om du testar att dra av den som Ny- till- och ombyggnad.

      Trapphissen: Om ni tagit bort den så kan ni inte dra av den. Ni kan inte heller dra av kostnaden för borttagning av hissen.
      Det måste vara åtgärder som förbättrar och höjer värdet på bostaden för att de skall vara avdragsgilla. Att han installerade en hiss som sedan togs bort borde inte räknas som förbättrande eller värdehöjande.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • Hej,

        En följdfråga angående fasaden. Jag har putsat om mitt hus och samtidigt tilläggsisolerat, räknas detta som en reparation eller ombyggnad? Jag hade alltså putsad fasad även tidigare.

        • Hej Mikael.

          Jag hade lagt det som en ombyggnad eftersom du gjort tilläggsisolering.

          mvh admin på Ekonomifokus

  46. Hej.
    Vi ska sälja vår bostad och köpa hus. Vi har renoverat två badrum 2011 och ser nu att vi inte har alla kvitton utan några av dom är fakturor. Funkar dom också till deklarationen eller behöver vi kontakta banken för att få kvitton?

  47. Hej

    Jag köpte en bostadsrättslägenhet 2009 och totalrenoverade den och har några frågor om jag kan avdrag för nedan som grundförbättringar:
    – Helt nytt komplett kök med diskmaskin och inbyggd micro som ej fanns förut samt fler skåp, bänkytor. Dock samma storlek på köket som innan
    – Helrenoverat badrum med fast badrumsmöbel med handfat, kakel i stället för matta på väggar samt nedsänkt tak med spotbelysning
    – Omdragning av all el, ny elcentral och jordning av alla uttag som inte var standard tidigare

    • Hej Mats.

      Egentligen är det inte helt självklart att dessa åtgärder är avdragsgilla som Ny- till- och ombyggnad men jag hade definitivt lagt allt där.
      Beroende på vilka material osv som fanns i bostaden innan så kan det i teorin vara så att vissa av dina åtgärder egentligen skall ligga under renoveringar och därmed drabbas du av 5-års regeln.

      MEN!
      Det går alltid att hävda att man gjort stora ändringar såsom kakel och klinker i badrummet istället för våtrumsmatta eller att man ändrade layouten på köket när man renoverade (vilket du ju faktiskt gjorde). Detsamma gäller ditt nya el-system. Där har du ju faktiskt gjort en grundläggande förändring/förbättring när du bytte till jordat.
      Skatteverket kan ju aldrig vet hur bostaden såg ut innan.

      Mitt råd är att lägga allt detta som Ny- till- och ombyggnad.
      Jag ser inte att det skall bli något problem för dig även om du skulle bli ”kollad” av skatteverket.
      Det gäller ju såklart att du har kvitton på dina utlagda kostnader.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  48. Hej.
    Vi satte in persienner i den bostad som vi sålde. Får vi dra av på den kostnaden från vinstskatten?
    Såg att någon ovan ställde liknande fråga men vill dubbelkolla. Få jag dra av på överlåtelseavgiften?

  49. Hej!
    Då vi köpte vårt radhus fanns mest bara kirchkål i vår trädgård. Vi har fixat till den med fruktbuskar, miniträd samt massor av blomsterlökar och perenner. Kan vi dra av kostnaden i deklarationen då vi nu har sålt huset efter 5 år, för de växter samt jord till de rabatter som vi skapat ( vid utgrävningar fanns knappt någon matjord, mest stora stenar)

    Mvh Sussi och Sören

    • Hej Susanne.

      Jag hade absolut testat att dra av dessa saker som Ny-till- och ombyggnad.
      I min värld är det en grundförbättring som ni har gjort.
      Jag kan inte se att ni skulle få någon straffskatt för detta avdrag om Skatteverket skulle motsätta sig det.
      I min värld riskerar ni endast i värsta fall att avdraget nekas av Skatteverket.

      Just trädgårdsarbete är ju avdragsgillt som RUT-avdrag om man anlitar en firma som gör det.
      Men materialet, dvs buskarna, lökarna, jorden osv skulle jag testa att dra av i deklarationen vid försäljningen.

      Det gäller såklart att ni har kvar kvitton eller fakturor på utläggen ifall Skatteverket ber att få in dessa.

      Mvh admin på EKonomifokus

  50. I samband med försäljning av huset funderar jag på om gymutrustning som följde med huset är avdragsgill. Jag byggde om ett rum i källaren för några år sedan till ett hemmaspa med bubbelbad och bastu samt också löpband och crosstrainer. Vad jag förstår så är ombyggnationskostnaderna avdragsgilla men är också utrustningen det?

    • Hej Hasse.

      Nej sådana lösa prylar är inte avdragsgilla tyvärr.
      Löpband och crosstrainer räknas som lösöre.

      Bubbelbad, bastu osv är avdragsgillt precis som du säger.

      Mvh admin på Ekonommifokus

  51. Hej såg att man kan dra av om man bygger en ny altan oavsett om man säljer om 5,10 eller 15 år.

    Är det samma sak om man asfalterar för parkering samt för stenläggning av tex en gång och om man lägger gräs samt sätter häck?

    Är det hela summan man får tillbaka när man drar av det eller delar utav summan?
    Har precis köpt ett nyproducerat kedjehus så har ingen möjlighet att använda mig utav rot-avdraget.

    Kräver skatteverket att man redovisar detta med kvitton eller kan man göra det trots att man har tappt bort kvitton?

    Med vänlig hälsning, Mikael

    • Hej Mikael.

      Du behöver ha någon sorts bevis på att du haft de kostnader som du drar av.
      Skatteverket gör stickkontroller och om du blir utvald så ber Skatteverket dig att skicka in kvitton eller fakturor på de belopp du dragit av. Du kan också välja att ”yrka öppet”, dvs skriva på din deklaration att du gjort avdrag där du saknar kvitton. Då blir dock risken större att du blir kontrollerad.

      När du gör ett avdrag så minskar du din vinst med det belopp som du drar av.
      Vinsten skall i sin tur beskattas med 22%.
      Om du minskar din vinst med 100.000 kr så innebär det att det är 100.000 kr som du inte behöver betala skatt på.
      Dvs du minskar din skatt med 22.000 kr.

      Jag hade absolut lagt asfalteringen, stenläggningen, gräs osv som ny- till- och ombyggnad. Då spelar det ingen roll om det var över 5 år sedan det gjordes.

      Men det är ju först när du säljer bostaden som du kan dra av dessa saker.

      Mvh admin på EKonomifokus

  52. Hej!

    Tack för ett tidigare svar om vinstskatt! Har en fråga som rör uppskov. Jag har tänkt ansöka om uppskov från en BR-försäljning som skedde 2017. Mäklaren säger att jag då måste köpa en ny bostad senast sista december 2018.

    Vad händer om jag inte köper ny bostad innan 2018 är slut? Jag antar att man får betala för detta, hur mycket rör det sig om?
    Om lägenhetspriserna sjunker och känner att jag inte behöver uppskovsbeloppet, kan jag betala in beloppet då även fast jag ansökt och fått uppskov?

  53. Min far gick bort i fjol och min mor lever inte heller. Fastigheten är överskriven på dödsboet. Vi ska nu sälja fastigheten. De köpte huset 1953 för 26500 kr. Vi räknar med att få ca 1,7 miljoner för det nu (ingår skog och åkermark). Under de år de bott där har man gjort många förbättringar. Ändrat uppvärmning, dragit in vatten, inrett vinden mm. Problemet är att inget av de kostnader som är gjorda på 50 och 60 talet kommer upp i 5000 kr på ett år fast det har varit stora förändringar på husets standard. Finns det något sätt att kringgå detta då de största förändringarna är gjorda under dessa åren. Håller på att gå igenom alla kvitto som finns och kommit till 1964. De åtgärder som är gjorda under denna tiden hade lätt kommit upp i runt 200000 kr i dagens penningvärde.

    • Hej Kurt.

      Tyvärr så får man inte räkna om till dagens penningvärde.
      Det är inte mycket att göra tyvärr med så gamla kvitton när summorna är så små.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  54. Hej.
    Supertoppen att vi hittade denna sida! Ni kan ju allting vi inte kan!
    Huset såldes 2017 och vi ska nu deklarera försäljningen. Vi undrar om man kan dra av en manuell terrassmarkis, inköpt på 70-talet, som ombyggnad och även dra av en eldriven terassmarkis, inköpt 2015, som ombyggnad. Eller ska den senare anses vara renovering? Altanen med glasräcke, byggd 2015, hittar vi inget kvitto på. Hur gör vi då?
    Asfalterad uppfart, anlagd trädgård, ytterbelysning och stenlagd uteplats som inhandlades efter husköpet.
    Kan det tas upp som ombyggnad?
    Ny träpanel och målning är väl renovering?

    • Hej Ann.

      Du kan inte dra av en markis som du tagit ner och ersatt med en ny.
      Då drar du endast av den nya som en renovering.

      Altanen kan ni dra av om ni har någon sorts bevis, tex före och efterbilder.
      Annars kan ni testa att yrka öppet i deklarationen.
      Dvs skriva att ni saknar kvitton för altanen och dra av en ungefärlig och rimlig kostnad.

      Asfalt, trädgård, ytterbelysning och stenlagd uteplats kan ni dra av som Ny- till- och ombyggnad såvida de inte är en renovering av tidigare asfalterad uppfart, trädgård osv. Det skall vara en grundförbättring och inte bara ett byte av asfalt tex.

      Ny träpanel och målning är renovering.

      Mvh admin på EKonomifokus

  55. Har nyligen köpt en bostadsrätt där badrummet är renoverat av föreningen år 2003 i samband med vattenstambyte. Ser ut som ett ”typiskt” standard badrum. Kaklat med vita väggar och blå golv, värme element, toa, vask och badrumsspegel. Badrummet har några år på nacken nu och ser inte så fräsh ut. Jag tänkte totalrenovera den, hamnar detta under ”grundförbättringar” eller det ses som underhåll där 5-årsregeln gäller?
    Isamband med renoveringen vill jag tillägga spotlights, golvvärme och upphängd toasits vilket inte finns i det nuvarande badrummet.

    • Hej Ulla.

      Det blir underhåll/renovering där 5-års regeln gäller tyvärr.
      Hade det varit våtrumsmatta och våtrumstapet kunde du dragit av det som grundförbättring om du istället kaklade badrummet och lade in klinkergolv. Jag tror tyvärr inte att golvvärmen, toasitsen och spotlightsen räcker för att det skall räknas som en grundförbättring.

      Jag hade nog eventuellt chansat och dragit av det i deklarationen ändå som grundförbättring om det hunnit bli äldre än 5 år när det är dags att sälja i framtiden.

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej Johan.

      Nej.
      Det är ingen kostnad. Endast kostnader kan vara avdragsgilla.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  56. Hej!
    Sålde min bostadsrätt 2017.
    Jag undrar var jag skriver in summan för pantbrev, lagfart och överlåtelseavgift i deklarationen?
    För det är väl avdragsgillt?

    • Hej Emma.

      Det stämmer att det är avdragsgillt.
      Du har dock sålt en bostadsrätt vilket innebär att du varken betalat för lagfart eller pantbrev. Dessa kostnader finns endast när man sålt en fastighet.

      Du kan däremot ha haft en kostnad för pantförskrivning på några hundralappar och/eller en överlåtelseavgift.
      Pantförskrivningskostnaden adderar du på ditt inköpspris.
      Överlåtelseavgiften adderar du på ditt inköpspris om den betalade i samband med att du köpte bostadsrätten.
      Om den betalades när du sålde bostadsrätten skall den ligga som försäljningsutgift.

      Lagfart har du inte betalt någon.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  57. Hej!
    Sålt vår bostadsrätt i januari och funderar på att begära uppskov för en del av vinsten vid deklaration nästa år. Vilka avdrag kan jag göra och under vilken kategori? Dessa förbättringar har vi gjort.

    2014 – målning av samtliga väggar och slipning av golv
    2017- inglasning av balkong samt köpt till specialbyggda persienner till inglasningen

    Vad mer kan man begära avdrag för? Har hört något om avdrag när föreningen har amorterat samt avdrag för mäklarens arvode, Hemnet-annons och överlastsavgift?

    Tusen tack för bra info i övrigt!

  58. Hej
    Vid köpet av lägenhet vare lägenheten i dålig skick och jag fick tapetserat allt själv,,,,samt efter några månader fick vatten skada i köket då gick den på bostadsrättsförening försäkring som fixade nytt golv på köket och hallen samt målade om alla köksluckor och fick nytt tapet både på köket och hallen och det var förra 8år sedan,,,kan man räkna de med i deklaration???
    Jag har bytt också handtvätt ställa och badrumsskåp samt installerat stort fast dusch och mini bade dusch vid båda handfat har tapetserat hallen men jag fixade jobbet själv samt att jag har ingen kvitto för jag köpte begagnad handfat och skåp,,, är det värde att ta de i deklaration????
    Tack för hjälpen.
    Mvh
    Mazin

    • Hej Mazin.

      Du kan inte dra av något som du inte betalat för själv. Försäkringserästtningar är inte avdragsgilla.
      Du kan därför inte göra avdrag för det som försäkringsbolaget åtgärdade efter vattenskadan.

      Allt du gjorde i badrummet är avdragsgillt om det uppfyller kraven som jag nämner i artikeln.
      Du får inte dra av för eget arbete.
      Även om du saknar kvitton så är handfat och skåp avdragsgillt men då måste du kunna bevisa på något sätt för skatteverket att du faktiskt köpt sakerna du drar av.

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Bengt.

      I teorin är det en vanlig renovering om du byter tak till ett likadant tak som du hade innan.
      Då gäller egentligen 5 års regeln.

      Om du har gjort stora förändringar så kan du dra av det som en ombyggnad och då gäller ej 5-års regeln.
      Du kan ju också göra en fuling och hävda att du gjort en stor förändring, tex att du hävdar att det gamla taket var av en helt annan modell.

      Summa summarum: Om takbytet kan klassas som en ombyggnad så kan du dra av det oavsett ålder.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  59. Hej, jag undrar om man får dra av kostnad för flyttstädning vid försäljning bostadsrätt? Kostnaden var 4800 ex RUT avdraget.

    • Hej Daniel.

      Tyvärr. Det är endast RUT-avdraget som man får göra på flytt och städ-tjänster.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  60. Hej,

    Vi köpte i september 2016 ett fritidshus som är grund byggt på 1950-talet och på 1980-talet renoverat och ombyggt en del till. Nu, vi håller på att göra om allt inne: nya väggar och ett sovrum till, köpt värmepump, bytta gamla tapet och måla om, nytt golv istället gamla linoleumgolv, vattenburen golvvärme,bytta ställe för köket och helt nytt badrum ( fanns en torrtoa ) , etc… Vi försöker göra själva jobbet så mycket som möjligt, vi har bara några bilder hur huset såg inne ut men vi har de har bilder som vi fick från mäklare när köpte huset som visar gamla köket,badrum eller sovrummet.
    1. kan få avdrag det här året enligt alla kvitto som vi har just nu eller behövs vänta till allt är klart, spara alla kvitto, men ska säkert kan ta lite lång tid och vi behöver varje öre just nu:))
    2. jag och min man är båda ägare; kan vi båda få avdrag och Isf under vilken rubrik ska det stå i deklaration?

    Tack för du finns här och hjälper oss,
    Mvh, Cristina

    • Hej Cristina.

      Renoveringar, förbättringar, ombyggnation av bostaden kan endast dras av i deklarationen när du säljer bostaden.
      Det är alltså när bostaden säljs som allt du nämner skall deklareras.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  61. Hej på er!

    Har en fråga angående pantbrev och lagfart. Då vi har sålt vår bostadsrätt och ska köpa ett hus samma år.
    I vår deklaration kan vi då dra av för pantbrev och lagfart på nya huset i deklarationen? Eller kan man endast göra detta när säljer huset?
    Tack på förhand!

    • Hej Attila.

      Det är endast när ni säljer huset som ni kan dra av pantbrev och lagfartskostnaden i deklarationen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  62. Hej!
    Vilken bra och informativ sida.
    Jag har ganska nyligen köpt en bostadsrätt med uteplats som jag funderar på att glasa in. Det kommer att bli en stor kostnad, men även förbättra standarden på lägenheten. Om/när jag säljer lägenheten och vare sig det blir med vinst eller förlust, kan jag då dra av utgifterna för inglasning? Jag tänker att arbetet inte täcks av ROT-avdrag. Om det går, anses det vara en standardhöjning och avdraget kan göras även efter fem år?
    Hälsningar
    Evy

    • Hej Evy.

      Det räknas som en ombyggnad och är en grundförbättring.
      Inglasning av balkongen kan du därmed dra av i deklarationen oavsett om den är äldre än 5 år.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  63. Tack för tidigare svar!
    Ytterligare 3 saker som gjordes för 6-8 år sedan.
    1.Bredband
    2- kommunalt vatten
    3. Tillägsisolering av golvbjälklag i två rum

    • Hej igen Bengt.

      Jag skulle lagt alla de tre åtgärderna som ny- till- och ombyggnad och dragit av de i deklarationen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  64. Hej.

    Räknas kostnad för att hyra förråd i samband med försäljning av bostadsrätt som en försäljningskostnad. I mitt exempel var jag tvungen att tömma lägenheten på en del saker under visning och hyrde ett förråd på shurgard under ett par månader.

    • Hej Joel.

      Jag är inte 100% säker men jag är nästan säker på att den kostnaden är avdragsgill som försäljningskostnad.
      Mitt råd är att testa att göra avdraget. Det vore mycket märkligt om du fick straffskatt av Skatteverket om de nekar det.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  65. Hej,

    Vi sålde huset 2017 och har gjort flera renoveringar.

    Hur fyller man i K5 om man äger 1/2 huset? Ja och min fru äger 1/2 var. Kan jag fylla i hela K5 i min deklaration? Eller måste jag dela allt i 2 och skriva på min och min frus deklaration?

  66. Har sålt ett fritidshus själva utan mäklare och undrar nu om vi får dra av resekostnaderna för att genomföra försäljningen, och annonskostnader.

    • Hej Mona.

      Ja ni får dra av för resekostnader och annonskostnader.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  67. Hej,

    vi ska köpa ett fritidshus där säljaren helt nyligen betalat fakturan för anslutningsavgift av kommunalt VA. Säljaren vill att vi betalar den anslutningsavgiften utöver själva köpesumman, vilket vi tänkt göra. Min fråga gäller rätten till avdrag för anslutningsavgiften. Jag antar att säljaren har rätt att göra avdrag för avgiften i sin deklaration. Vad gäller för oss vid en ev framtida försäljning? Det är ju vi som faktiskt har betalat VA-anslutningen. Måste det skrivas på något speciellt sätt för att vi ska ha rätt att göra avdrag vid ev försäljning?

    • Hej Mia.

      Den som har kvittot eller fakturan kan dra av kostnaden.
      Om ni skall betala kostnaden bör ni se till att fakturan ställs på er så att ni kan dra av den vid en framtida försäljning.
      Det handlar ju om att ha bevis att visa för skatteverket om de ber om det. Då gäller det att ni har en giltlig faktura eller kvitto ställd på er.

      Mvh admin på Ekonommifokus

  68. Hej, är trädfällning avdragsgill vid försäljning av hus om kvitto finns? Kan det anses som en förbättring då resultatet dels blir mindre påverkan på huset (löv, kottar, grenar etc som faller på huset), dels innebär sol på tomten istället för konstant skugga.

    • Hej Mia.

      Nej, men du får göra RUT-avdrag på kostnaden för det arbetet.

      Mvh admin på EKonomifokus

  69. Hej!
    Om en förbättringsåtgärd som har skett inom fem år troligtvis ska räknas som en ombyggnad, skulle du vid minsta tveksamhet ändå välja att lägga den som reparation/underhåll?

    Jag har läst något att man vid reparation/underhåll ska dra av något, minns ej vad, från kostnaden. Är det typ så att om jag köper en ny kyl för 5000 kr och säljer den gamla på blocket för 1000 kr, så är min kostnad 4000 kr? Eller något annat?

    Jag vill göra rätt för mig i deklarationen men har ingen lust att köra öppna yrkanden eller vad det nu heter. Om det ändå skulle bli fel, typ för att något inte anses vara en reparation/ombyggnad, eller jag har dragit av fel belopp från kostnaden för reparation/ombyggnad, hur ser riskerna ut för straffskatt eller vad det heter eller i värsta fall polisanmälan? Det borde väl ändå krävas rätt extrema grejer för att det ska bli aktuellt? Inte bara om man har missuppfattat något?

    Bra sida!

    / Fred

    • Hej Fred.

      Du har helt rätt i det du skriver.
      Man skall göra avdrag för ålder osv samt att man skall endast dra av för skillnaden i värde mellan den gamla kylen och den nya.
      Om renoveringen är yngre än 5 år kan du egentligen lägga den som renovering även om det egentligen är en grundförbättring. Summan blir ju den samma ändå. Det är summan som är viktig för Skatteverket.

      MEN, i princip ingen gör det. Nästan alla drar av hela beloppet. Sålänge du inte begår ett uppenbart brott utan att du endast fyllt i fel så brukar skatteverket nästan alltid endast be dig att göra om deklarationen eller neka de avdrag som är felaktiga.
      Under mina år som mäklare har jag endast stött på en person som fått straffskatt. Den personen drog av över 500.000 kr i renoveringar utan att ha ett enda kvitto. Han blev inte polisanmäld utan fick en straffskatt. Om jag inte minns fel så handlade det om att han fick betala ca 10% extra i skatt på vinsten.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  70. Jag äger en villa på annan ort än där jag bor. Den ska nu säljas. Kan jag som övriga försäljningskostnader dra av resor avseende möte med mäklare,iordningställande inför fotografering och inför visningar samt kontraktsskrivning?

  71. Hej! Har installerat hemlarm i huset för mer än 5 år sedan samt har också satt in en tätningskanal i skorstenen för mer än 5 år sedan för att kunna elda i vedspisen. Räknas dessa som ny/till/ombyggnad och är avdragsgilla vid försäljning? Har även satt in garderober i ett sovrum längs hela väggen (elfasystem) för 5-6 år sedan. Tidigare satt det en liten platsbyggd garderob (hemmasnickrad) på en liten del av väggen. Vad ska man räkna detta som? Mvh Maria

    • Hej Maria.

      Jag skulle dragit av samtliga saker du nämner som grundförbättring/ny- till- och ombyggnad.
      Garderoberna som satt där innan känner ju inte Skatteverket till.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  72. Hej igen! Hur är det med utomhuslampor fastsatta (mer än 5 år sedan) på fasaden som inte fanns tidigare? Räknas dessa med som ny/till/ombyggnadskostnader och är avdragsgilla?

    • Hej Maria.

      Jag skulle absolut testat att dra av lamporna som grundförbättring.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  73. Hej!
    Läste i en av kvällstidningarna att man kan göra avdrag om man själv stylat sin lägenhet inför en försäljning. Stämmer det?
    mvh Ulrika

    • Hej Ulrika.

      Nej det stämmer inte.
      Det är endast om man anlitat en stylistfirma eller om man hyrt möbler/inredning endast till försäljningen som kostnaden är avdragsgill.
      Du kan ej dra av för inredningsprylar eller möbler som du köper.

      mvh admin på Ekonomifokus

  74. Hej.
    Om man har totalrenoverat ett gammalt kök innan man sålde sin bostadsrätt, (1,5 år innan försäljningen) var drar man av detta då?

    Vi byggde även en altan längs ens husväggen. Var drar man av detta?

    Läste även man kunde dra av överlåtelseavgiften som vi betalade vid försäljningen. Var drar man av det?

    Tack på förhand.

  75. Hej
    Vi har byggt till huset och byggt om den gamla delen med så att planlösningen blev helt annorlunda och mer tidstypisk. När detta gjordes var vi tvungna att tex byta ut nästan samtliga tak- och golvlister och måla alla väggar. Detta då vi rev väggar och satte upp nya. Listerna var från 50-talet och det gick inte få tag samma till de nya väggarna. Att enbart måla de nya väggarna hade inte funkat, det var tapet från 50-talet på de andra. Får jag dra av samtliga kostnader som ny-/tillbyggnad?

  76. Hej, vi la ut vår bostadsrätt hösten/sensommaren 2016 och flyttade i samma veva in i vårt nyköpta hus. bostadsrätten stod dock tom i 7 månader (till mars 2017) innan mäklaren lyckades få den såld, vilket betyder att vi betalade ca 70.000:- (10.000 per månad för banklånet och HSB) för en tom lägenhet samtidigt som vi betalade på det nya huslånet.

    Går det dra av på de 70.000 för den långdragna försäljningen på nåt sätt?

  77. Hej
    När vi köpte vårt hus stod jag som ägare av endast 5% och min fru på 95%.
    Efter skillsmässan har vi justerat detta till 50/50 genom gåva.
    Min fråga är om jag får dra bort 50% av anskaffningsvärdet innan jag beräknar skatten?

    • Hej Fredrik.

      När man tar över via gåva tar man även över gåvogivarens anskaffningspris.
      Du skall alltså räkna på samma anskaffningspris som din fru.
      Svaret blir då ja på din fråga.
      Du skall dra av 50% av bostadens inköpspris och din fru skall dra av de andra 50% i sin deklaration.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  78. Hej !!!!
    Min son har sålt sin bostadsrätt i år genom mäklare, men den låg ute till försäljning förra året genom annan mäklare, utan att bli såld. Vid försäljningen av bostadsrätten får han ju dra av avgiften för Hemnet.se nästa år, men får han dra av avgiften för Hemnet.se i år, då bostadsrätten låg ute till försäljning men inte såldes ? Han har ju totalt således haft två avgifter för Hemnet.se

    • Hej Peder.

      Båda Hemnetavgifterna skall dras av samtidigt i deklarationen när du deklarerar själva försäljningen.
      Man kan inte göra avdrag för kostnader vid försäljning av bostad när man inte deklarerar försäljningen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  79. Hej!

    Vi sålde vårt hus i december 2017 och ska nu deklarera detta! Vi ägde 50% vardera!
    I deklarationen framgår det totala beloppet som vi köpte huset för osv… men när vi nu ska deklarera förbättring samt renoveringar vi gjort ska vi båda skriva samma summa för detta oxå? Alltså vad vi totalt renoverat för, ska samma belopp fyllas i både i min samt min makes deklaration? Och att sedan skatteverket själva gör en ”kalkyl” utifrån att vi ägde hälften vardera?! Eller måste vi splita kvittona på hälften och fylla i halva summan på mig och den andra halvan på maken för de renoveringar vi gjort…?!

    Mvh

    • Hej Daniel.

      Du kan endast dra av kostnaden för den pantförskrivning du gjorde när du köpte din bostadsrätt.
      När du i framtiden säljer ditt radhus (som jag antar är friköpt och inte bostadsrätt) får du dra av kostnader för pantbrev och lagfart.
      Mvh admin på Ekonomifokus

  80. Hej
    I samband med en vattenskada på bottenvåningen i vårt hus för 8 år sedan, blev vi tvungna att gräva ut hela bottenplattan , detta ledde till att vi installerade om elen, bytte planlösning i köket samt badrum bla med bastu som inte fanns innan. Kan vi dra av dessa kostnader som om byggnad i samband med försäljning av huset 2017. Vi anlitande även arkitekt för att få hjälp med att rita om köket.
    Mvh Christina

    • Hej Christina.

      Jag hade definitivt gjort det.
      Tänk bara på att ni inte kan dra av sådant som försäkringsbolaget betalade.

      Mvh admin på EKonomifokus

  81. Hej!

    Får man i något läge dra av för slitage av maskiner/verktyg som man använt vid renovering av bostad (när man renoverat själv alltså och inte anlitat en firma)?

    Hälsningar,
    Marcus

  82. Läste någonstans att man bara får göra avdrag för mellanskillnaden när man gör en ombyggnation eller en förbättring vid tex byte av fönster eller byte av tak. Jag har bytt ut de kopplade 2 glasfönstren mot energiglas samt bytt det gamla enkupsteglet mot plåt inklusive tilläggsisolering.
    Hur ska man tänka när det gäller mellanskillnaden? Går det överhuvudtaget att få tag på nytt enkupstegel eller kopplade fönster? Vad ska man i så fall sätta för ”värde” på de gamla byggnadsdelarna
    //Hasse

    • Hej Hans-erik.

      Ja enligt reglerna är det mellanskillnaden som man får dra av.
      De flesta struntar dock i den regeln och yrkar avdrag för hela beloppet.
      Det kan ju i vissa fall vara i princip omöjligt att räkna ut mellanskillnaden.
      Jag vet själv inte hur man skall räkna ut skillnaden i värde på dina renoveringar/ombyggnationer.

      Mvh admin på Ekonommifokus

  83. Hej,
    Jag undrar hur det är med verktyg som vi köpt för att kunna renovera själva, kan man dra av för dem i deklarationen?
    Om man bytt ut alla lås i huset, kan vi dra av dem med?

    • Hej Fredrik.

      Du får inte dra av verktyg.
      Låsen får du dra av om de byttes för mindre än 5 år sedan.
      Du drar av låsen som en vanlig renovering/underhåll.

      Mvh admin på EKonomifokus

  84. Hej! Om man när man anlade trädgård även gjorde en grillplats och köpte en murgrill och ställde där, får man även dra av för denna i deklarationen? Alltså i samband med anläggning trädgård?

    En annan fråga, uppläggningsavgift för lån får man dra av. Hur drar man av få? Är det nån procent?

    • Hej Therese.

      Jag hade absolut dragit av även de kostnaderna för anläggningen och den platsbyggda grillen.
      Gällande uppläggningsavgiften så är den tyvärr inte avdragsgill som jag har förstått det.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  85. Hej!
    Vart skriver man avdragen i k6
    På gamla k6 baksida kunde man spalta upp avdragen, men inte på den nya.

    • Hej Kjell-Ove.

      Om jag förstår det hela rätt så syftar du på avdrag för renoveringar.
      Du fyller endast i en klumpsumma/totalsumma i fältet för renoveringar på din K6.
      Man skall inte skicka in någon specifikation på vilka renoveringar man har gjort.
      Om jag inte svarat på din fråga får du förtydliga den lite för mig då jag inte är helt säker på vad du efterfrågar.

      Mvh admin på EKonomifokus

  86. Hej ! undrar om detta är avdragsgillt vid husförsäljning, detta har skett för 10 år sedan, nyinstallation av bergvärme, altanbygge ink nergrävd swimmingpool, samt att vi anlagt en riktigt lång L-stöds mur till granne nedanför pga av den gamla rasat! ett stort och kostsamt projekt….

    • Hej Stefan.

      Jag hade dragit av alla de sakerna som ny- till- och ombyggnad.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  87. Vi köpte vårt radhus i Sthlms trakten för 18 år sedan för 1,1 milj. Renoverat flitigt, satt in braskamin, bytt kök, byggt altaner, renoverat alla rum. Bytt fönster från 2 till 3 glas, bytt fasad osv, allt är gjort av oss själva.. Sålde nu och utgångsbudet var 3,9 milj. Vi fick 5 milj. Så det gick upp kraftigt. Vad är rimligt att göra avdrag för? Vi tänkte yrka på ca 500 tusen, men alla tycker det är för lite med tanke på vad vi fick vid försäljningen. Har inte kvitton på allt, men mycket.

    • Hej Anna.

      Du kan inte tänka på det sättet.
      Du skall tänka hur mycket du lagt ut i renoveringar och förbättringar under åren och räkna ihop alla summorna enligt reglerna.
      Du kan inte bara dra av 500.000 kr om du inte haft så mycket kostnader.

      Så som sagt, räkna ut hur mycket ni lagt ut under åren och gör avdragen.
      Om det är en kostnad ni haft där ni saknar kvitton men har andra ”bevis” i form av bilder eller liknande så kan ni försöka komma ihåg/räkna ut på ett ungefär vad kostnaden var.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  88. Hej,
    Jag ägde en villa 100% Har sålt 50% av villan, nu äger jag 50%. Ska jag skriva in hela inköpspriset 1 000 000kr eller är det 50% jag ska skriva in 500 000kr?

    • Hej Lotta.

      Du skall skriva 100% av inköpspriset och sedan ange att du ägde 50% av bostaden.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  89. Hej

    Om man är sambo/gift får man ju fördela räntorna hur man vill även fast man äger halva fastigheten var.
    Är det samma sak med kostnader! Jag har själv ägt en bostadsrätt som är såld förra året, jag och min sambo byggde hus förra året (jag är snickare ) så jag har byggt det själv, men vi har ju kostnader ändå, så min fråga är när jag deklarerar att jag har sålt min bostadsrätt och köpt/byggt småhus så ska man uppge hur många % man äger, får jag ta all kostnad på mig ? Så som med räntorna ?

    MVH

    Stefan Ericsonl

    • Hej Stefan

      Uppdaterat svar:

      Du kan dela upp avdragen genom att bocka i rutan att alla siffror är individuella.
      Var då noga med att fylla i rätt siffror i alla fält. Köpeskillingen skall delas på ägarandelen osv.
      Skatteverket kommer inte att bråka med er om ni delar upp avdragen om ni är överens sinsemellan om att göra på det viset och att uppdelningen inte gör att ni minskar er totala skatt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  90. Får man göra avdrag för flyttkostnader till en bostadsrätt från en hyresrätt (feb-17) samt från denna bostadsrätt till en hyresrätt (april-18)? Dessa båda flyttar gjordes med en flyttfirma. Den andra flytten gjordes i två steg via förrådslagring under en månad. Ska flyttarna isf in i samma deklaration (maj-19)?
    /Jan

    • Hej Jan.

      När man anlitar en flyttfirma är det RUT-avdrag som görs.
      kostnaderna du hade under 2017 skall deklareras i den deklaration som du skall göra nu under 2018.
      Man deklarerar alltid alla inkomster och utgifter som är från året innan.
      Kostnader som du haft i 2017 skall deklareras nu. Kostnader som du haft under 2018 skall deklareras i 2019 års deklaration.

      Mvh admin på Ekonomifokus

      • Ok, då vet jag vad som gäller tidpunkterna. Men huvudfrågan är
        -dels om kostnader för flyttfirma utöver RUT är avdragsgillt på motsvarande sätt som de kostnader för förbättringsåtgärder som återstår när ROT-avdrag gjorts
        -dels om flytten från bostadsrätt till hyresrätt ( ev inkl kostnaden för förrådsförvaring under en månad) är avdragsgillt. Är det någon skillnad när man flyttar till eller från en bostadsrätt

        • Hej igen Jan.

          Tyvärr. Du får aldrig ta med kostnader efter RUT-avdrag i din kapitalvinstberäkning.
          Det är ingen skillnad om du flyttar mellan hyresrätt och bostadsrätt osv.

          Magasinering av möbler under försäljningstiden är avdragsgill som en försäljningskostnad men endast då under försäljningen (visningarna, fotograferings osv)

          Mvh admin på Ekonomifokus

  91. Tillsammans med min ex-man skaffade vi ett fritidshus för 870.000 kr. Vid en skilsmässa senare förvärvade jag även hans del av fastigheten baserat på en värdering på 1.640.000 kr (dvs jag betalade honom 817.000 kr). På det förvärvet har jag betalat en stämpelskatt på 12.255 kr. Om jag nu säljer fastigheten, blir min förvärskostnad för fastigheten 870.000/2 + 817.000 = 1.252.000 plus de stämpelskatter som kommit vid båda förvärv, dvs 13.050 + 12.255 ? (Jag har förstås fler avdrag i form av om- och tillbyggnadskostnader).

    Mvh Mervi

  92. Hej
    Bytte fönster från 2 till 3-glas för ca 10 år sedan. Sålde huset i fjol. Kan jag dra av hela kostnaden som grundförbättringar? Dvs både kostnaden för fönster och tiden som hantverkaren fakturerade? Eller blir det bara mellanskillnanden mellan nya 2-glas och 3 glas fönster. Dvs hade vi satt in nya 2-glas fönster för 10 år sedan hade vi inte kunnat göra något avdrag idag pga av 5-års regeln.

    Mvh Daniel

    • Hej Daniel.

      Egentligen får du endast dra av mellanskillnaden mellan 2-glas och 3-glas men det är väldigt få som deklarerar på det viset.
      Jag hade tagit upp hela kostnaden för fönsterbytet med material + hantverkare som en ombyggnad och sedan spelat dum om Skatteverket haft synpunkter på avdraget.

      Det stämmer att du inte hade kunnat göra avdraget ifall du hade bytt de gamla 2-glas mot nya 2-glas. Då hade det gått som underhåll/reparation och 5-års regeln hade varit gällande.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  93. Hej,
    Jag hakar på tidigare fråga om kostnader för flyttfirma utöver RUT avdrag är avdragsgill. Min fråga är om inte både flytt och flyttstädning räknas som omkostnader vid försäljning och kan dras av på blankett K6 utöver RUT avdrag?
    Tacksam för svar.
    Mvh Inga-Lill

    • Hej Inga-Lill.

      Nej de är inte avdragsgilla vid försäljningen på blankett k6 eller k5.
      Det är endast RUT-avdraget som gäller där.

      Mvh admin på EKonomifokus

  94. Hej! Köpte inom äktenskapet en fastighet innehållande ett stort och ett litet hus med stor tomt. Separerade för 3 år sedan och styckade då av tomten på hälften och bosatte mig i det lilla huset som jag fick vid sep. Det stora huset såldes. Har nu styckat min tomt ännu en gång och sålt denna. Hur deklareras detta? Privat el näringsfastigheter? Procentsats? Kan jag dra av något? Typ renovering av huset mm?

    • Hej Ostergarden
      Det låter som att det skall beskattas som privatbostad.
      Rekommenderar dig att prata med Skatteverket.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  95. Hej har köpt en gård skall stycka av huset och behålla marken och skogen hur verkar det med beskattningen på försäljningen av huset ?

    • Hej Johan.

      Du får nog tyvärr ringa Skatteverket där och fråga hur man räknar ut värdet på de olika avstyckade delarna för skatteberäkningen.

      mvh admin på Ekonomifokus

  96. Hej Andreas,
    Om man tar en doldafel försäkring när man säljer sitt hus, är det avdragsgillt?

  97. Hej
    Jag köpte en tomt 2004 och påbörjade ett husbygge med garage i egen regi som blev färdigställt 2009
    nu är fastigheten värderad till ca 4.000.000 och det finns planer på att avyttra egendomen
    Då det är byggt i egen regi och för många år sedan så finns inte alla byggkostnader dokumenterade
    Hur blir beräkning av vinstskatten då det saknas en del kvitton eller kan man hänvisa till någon typ av schablon avdrag
    //Ulf

    • Hej Ulf.

      Det finns ingen schablon.
      Du kan däremot uppskatta dina kostnader och yrka avdrag för dessa.
      Om Skatteverket begär att få in kvitton eller bevis kan de dock neka dina avdrag eftersom du inte har några bevis.
      Om du har riktig otur kan du åka på straffskatt/skattetillägg för att du gjort avdrag utan underlag.
      Det bästa är att du gör en notis i din deklaration där du skriver att du saknar kvitton på flera av kostnaderna som du dragit av. Då minskar du sannolikheten att få straffskatt/skattetillägg men ökar risken att du blir ”kollad”.

      Bilder kan i vissa fall vara godkända som ”bevis”.

      Mvh admin på EKonomifokus

  98. Hej!
    Min mamma har tagit över lagfarten från ett dödsbo maj 2017. Farstubron rasade och en ny fick byggas. Kan detta dras av i hennes egen deklaration? Eller är det bara rotavdrag som gäller? Kan man dra av avgiften till lantmäteriet?
    Med vänlig hälsning
    Anette

    • Hej Anette.

      Hon kan gör ROT-avdrag på arbetet och sedan dra av resterande belopp i deklarationen när hon säljer fastigheten.
      Det är även när hon säljer fastigheten som hon kan dra av avgiften till lantmäteriet.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  99. Hej
    Jag har under 2012 till 2017 köpt och sålt 15 lägenheter och nu säger skatteverket att jag borde ha deklarerat som näringsverksamhet fast jag har bott i samtliga i visa länge i visa kortare tid så nu undrar jag om skatteverkets ord kommer väga tyngre än mina som privatperson om det kommer till en rättegång? Jag har folk som kan bevisa att jag har bott i samtliga lägenheter.

    • Hej Sladjan.

      Det låter tyvärr ganska uppenbart att du bedrivit detta som en näringsverksamhet.
      Skatteverkets ord kommer definitivt att väga tyngre än dina i en rättegång och att det är folk som kan vittna om att du bott i lägenheterna kommer de nog tyvärr inte att ta hänsyn till.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  100. Hej!
    Vår dotter och hennes sambo håller på att sälja sitt hus via mäklare. De ska gå skilda vägar, 2 barn. Husaffären och betalning ska ske senare idag. Hur ska de göra för att allt ska bli rätt och riktigt för dem båda med det ekonomiska? Det blev en bra vinst vid försäljningen. Sambon vill ha 50% tillbaka på de utgifter han har lagt ut för av vår dotter. Se nedan. Han vill att hon ska betala dessa pengar nu när huset och affären ska göras klar under dagen.
    Vad jag förstår är dessa utlägg avdragsgilla i deklaration, men blir den avdragsgill bara för sambon, eftersom han har fakturor och kvitto i sitt namn?
    För ska hon betala 50% nu och inte få göra avdrag i sin deklaration känns ju inte det heller rätt och riktigt. Vill ju såklart att allt ska bli rätt och riktigt för dem båda, de ska ju fortsätta ett gemensamt samarbete iom att de har barnen tillsammans.
    Hoppas på ett snabbt svar.
    Tack för en bra info-sida, och er tjänst att svara el hänvisa vidare vid frågeställningar.

    Med vänlig hälsning,
    Ing-Marie A

    Utlägg 50%
    Lagfart/pantbrev 19.000

    Toalett 1.250

    Diskmaskin 3.200 (har räknat bort 1.100 som vi fick från försäkringsbolaget)

    Jms veras rum 2.500 (målning, tapeter)

    Jms hall och sovrum 2.500 ä, va mer än 5000 men räkna på 5.000 eftersom fakturan är borta. (Målning, tapeter)

    Varmvattenberedare 5.250

    Värmepump 7.000 (med kylrör och installation)

    Renoveringen garage 2.000

    Fiber 9.000

    Renovering tvättstuga 1.000

    Elmaterial hus 4.600

    Hängränna o stuprör 750

    Totalt 58.050:-

    • Hej Ing-Marie.

      Det enklaste är att hon betalar honom 50% av alla utlägg som de haft tillsammans.
      När sedan skatten skall räknas ut så gör båda samma avdrag i deklarationen, dvs avdragen delas lika på både honom och henne.

      Om de är ovänner blir det knepigare. Om han har alla kvitton på renoveringar osv och vägrar att dela med sig av dessa till henne så blir det svårt för henne att bevisa avdragen för Skatteverket om de ber att få in bevis/kvitton.
      Hon kan ju be att få kopior på alla avdragskvitton i samband med att hon betalar honom för utläggen.
      Då har ju båda två ”bevisen” tillgängliga ifall Skatteverket skulle be om det.

      Mvh admin på EKonomifokus

  101. Jättebra tråd, är mitt i en renovering. Försöker förstå poängen med det hela, säg jag köper en dyr ugn för 20 000kr får jag alltså tillbaka dom pengarna om lägenheten säljs inom 5 år? Alltså att jag får den gratis. Vem betalar då ugnen, skattebetalarna? Tack på förhand!

    • Hej Elias.

      Nej du har fått det helt om bakfoten.
      Om du säljer en bostad med vinst så måste du betala 22% i skatt på den vinsten.
      Om du har en vinst på 100.000 kr men du har köpt en ny dyr ugn för 20.000 kr till bostaden så får du dra av 20.000 kr på din vinst och behöver då endast skatta för 80.000 kr istället för 100.000 kr.

      Mvh admin på EKonomifokus

  102. Hej,
    Min fru har fått en fastighet i arv efter sina föräldrar som har byggt fasigheten själv år 1955, det finns inga kvitto kvar för denna, hur uppskattar man och deklarerar denna inköpskostnad. Den har sedan blivit utbyggd i tre omgångar under åren fram till 1968 och här finns inte några kvitto kvar hur tar man upp kostnaderna för dessa i försäljningen? Vi har bara hörsägen av vad dessa tre utbyggnader har kostat.

    • Hej Thomas.

      Du kan kolla med inskrivningsmyndigheten ifall de kan se hur mycket fastigheten förvärvades för när din frus föräldrar köpte den.
      Annars kan du använda schablonbeloppet som inköprpis. Dvs 150% av fastighetens taxeringsvärde år 1952.
      För att få göra avdrag för utbyggnaderna krävs någon form av bevis ifall skatteverket begär att få in det.
      Att höfta och göra avdrag som man inte på något sätt kan bevisa är alltid en risk. Men om du ändå vill chansa så är det bara att dra av det belopp som du vill dra av, det är ett felaktigt avdrag oavsett vilken summa du väljer att dra av. Det finns inga beräkningsmetoder för sådant eftersom det inte är godkänt att dra av kostnader som man inte har bevis för.

      Mvh admin på EKonomifokus

  103. Hej!
    Jag ska ta över min fars hus då han flyttat till äldreboende. Måste se till att det blir rättvist mellan min bror och mig. Huset köptes 1969 som litet fritidshus och har byggts ut i flera omgångar för att sedan 80-talet varit året runt boende. Du har skrivit vid tidigare frågor att man vid gåva ska ta över gåvogivarens anskaffningspris. I detta fall så var anskaffningspriset 25 000 kr och nu är det värderat till 1,3-1,4 Mkr. Min bror föreslår att jag tar över huset som gåva och betalar honom motsvarande hälften av det bedömda värdet. Men jag funderar på vad som händer med avdragen för alla förbättringsutgifter som pappa tagit, när jag någon gång i framtiden säljer huset. Förlorar jag rätten att dra av dessa om jag nu tar ut emot det som gåva?
    Borde jag istället köpa det för ett pris som motsvarar pappas fulla avdragsrätt, så att han slipper skatt men jag får ett högre anskaffningsvärde?
    Vad mer borde jag tänka på när jag nu ska göra detta övertag ihop med min far och bror?

    • Hej Henrik.

      En gåva funkar fint.
      Du måste dock först räkna ut hur mycket skatt ni hade fått betala om ni istället hade sålt huset.
      Din bror skall ha 50% av husets värde minus 50% av vinstskatten som ni räknar fram.
      Du kommer ju att få betala rätt mycket skatt vid en eventuell försäljning i framtiden.

      Ni måste alltså göra en komplett vanlig skatteberäkning för att räkna fram hur mycket skatt som skall dras av från värdet på huset.
      Du som mottagare av gåvan övertar inköpspriset av din far och du har även rätt att göra de avdrag som din far hade kunnat göra vid en framtida försäljning.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  104. Hej
    Jag har glasat in min balkong för ca 50,000kr och har avbetalningsplan på den. Om jag säljer lägenheten behöver jag då så klart betala in hela summan efter som jag inte kommer att äga lägenheten längre. Behöver jag betala vinstskatt för de 50,000 kr som jag ”tar ut” för att betala av den?

    Mvh
    Andreas

    • Hej Andreas.

      Du får dra av balkonginglasningen när du beräknar din vinstskatt på bostaden för att deklarera din försäljning av bostaden. Hur och när du betalar den spelar ingen roll.

      Svaret blir alltså att du inte behöver betala vinstskatt för de 50.000 kr som balkonginglasningen kostar dig.

      Mvh admin på EKonbomifokus

    • Hej Linda.

      Ja, alla sorters försäljningskostnader är avdragsgilla.

      Mvh admin på EKonomifokus

  105. Hej!

    När jag köpte mitt radhus var det en tomträtt där jag skulle betala en årlig tomträttsavgäld till kommunen. Efter något år friköpte jag tomten från kommunen för 300 000. Kan jag dra av de pengarna vid en eventuell försäljning av huset.

    Mvh,
    Björn

    • Hej Björn.

      Ja det räknas som inköpskostnad tillsammans med den summa som dun köpte huset med från början.

      Mvh admin på Ekonomifokus

Ställ en fråga till oss

Använd dig av formuläret nedan.

Please enter your comment!
Please enter your name here