Mäklaren har gjort fel – Vad gör man?

Mäklaren har gjort fel

Har du haft oturen att råka ut för en oseriös fastighetsmäklare?
Om du köpt eller sålt bostaden med en mäklare som gjort fel så finns det flera olika saker du kan göra. Vad man väljer att göra beror på vilken typ av fel och hur allvarligt felet är som mäklaren begått. Kanske känner du dig bara besviken och vill klaga på mäklarens agerande eller vill du rent av kräva skadestånd/ersättning av mäklaren.

Missnöjd med fastighetsmäklaren

Om du endast är missnöjd och vill klaga på mäklaren så skall du vända dig till fastighetsmäklarinspektionen (FMI). Fastighetsmäklarinspektionens uppgift är att granska Sveriges verksamma fastighetsmäklare. Dit vänder du dig och framför dina klagomål. FMI kommer då att avgöra om det finns skäl nog att granska mäklaren.
Om FMI väljer att granska mäklaren kan något av följande utfall ske:

  • Anmälan avskrivs – FMI anser inte att det föreligger något fel från mäklarens sida.
  • Erinran – Mäklaren får en tillsägelse
  • Varning – Mäklaren får en varning och en prick i FMI:s register
  • Avregistrering – Mäklaren avregistreras och får inte arbeta som mäklare under en tid.

För en fastighetsmäklare är det inte roligt att bli granskad av nämnden. Det är psykiskt pressande och en prick i registret vill man inte ha som mäklare. Än mindre vill man ha en avregistrering som gör att man som mäklare får söka nytt jobb. Det kan därför vara värt att anmäla en mäklare som missköter sig trots att det inte finns någon direkt vinning för dig som privatperson.
Du kanske kan rädda någon annan människa från att råka ut för en dålig mäklare.
Av samma anledning skall man inte heller anmäla fastighetsmäklare till FMI för struntsaker. Fundera igenom ditt beslut noga innan du anmäler. I de allra flesta fall har inte mäklaren agerat felaktigt med avsikt.

Ska du sälja din bostad rekommenderar vi att du först jämför mäklarna och deras arvoden på Mäklarofferter.se.

Kontakta fastighetsmäklarinspektionen

Börja med att kontakta FMI. De kan hjälpa dig att avgöra om mäklaren har agerat fel eller inte. De har jurister som kan alla lagar och regler. Fastighetsmäklarlagen styr hur en mäklare skall agera.

Kontakta Mäklarsamfundets kundombudsman

Mäklarsamfundet erbjuder kostnadsfri juridisk vägledning via sin kundombudsman på telefon. Ring telefonnummer 08-83 22 66 för att få hjälp med hur du skall gå vidare samt få hjälp med att ta reda på om du har rätt till ersättning eller inte.

Kräva ersättning eller skadestånd

Om du råkat ut för en ekonomisk skada på grund av fastighetsmäklaren så kan du kräva skadestånd/ersättning. Ett exempel på hur mäklaren kan ha orsakat dig en ekonomisk skada är om mäklaren har lovat dig något som sedan inte stämmer. Mäklaren kanske har lovat dig som köpare av en bostad att det går att slipa parkettgolvet i vardagsrummet. Om parkettgolvet inte går att slipa så har mäklaren gjort utfästelser som inte stämmer.

Kontakta FRN – Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd

FRN är en branschnämnd som främst prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Tvisten kan gälla ett krav på skadestånd eller nedsättning av provisionen.

Steg 1 – kräv ersättning av mäklaren direkt

Kontakta mäklaren direkt via mail eller brev. Specificera vad det är du vill ha ersättning för, varför du vill ha ersättning samt hur mycket du vil ha.
Oftast inser mäklaren om han/hon har agerat fel och ersätter skadan.

Steg 2 – om du är säljare av en bostad. Vänd dig till FRN

Är du säljare och är missnöjd med mäklaren du anlitat, vill ha sänkt provision eller skadestånd? Vänd dig till FRN.

Steg 3 – stämma mäklaren och kräva ersättning via tingsrätten

Detta är det absolut sista steget att ta. Det kan bli kostsamt att driva en process mot en fastighetsmäklare. Ta därför en rejäl funderare och diskutera med en kunnig jurist om det är värt det. Det är sällan värt allt arbete med att stämma mäklaren om det endast gäller några tusenlappar. Mäklarfirman har dessutom säkerligen ett team med duktiga jurister bakom sig så det gäller att du har kött på benen om du skall ge dig in i denna strid.

Se till att välja en kompetent och seriös mäklare

Om du vill undvika tvister med din mäklare så finns det ett sätt som är det absolut enklaste och bästa sättet. Anlita en proffsig och seriös mäklare.
Den kostnadsfria hemsidan Mäklarofferter.sehjälper dig helt gratis att samla in offerter och att jämföra mäklare i just din kommun eller stad. Bjud sedan hem några av mäklarna på ett möte och välj ut den mäklaren som du får bäst intryck av. Tjänsten som Mäklarofferter erbjuder är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du fyller i en ansökan.

Du kan även kika på topplistan hos Mäklarofferter där mäklarna rankas efter olika parametrar.

270 KOMMENTARER

  1. Hej!
    Vi har köpt en tomt där vi ska bygga ett Myresjöhus på (det var ett villkor från säljaren).
    Vi såg tidigt att det stod ett elskåp på en stolpe men tänkte inte så mycket på det förrän det var dags att ta bort det från vår tomt. Elskåpet försörjer två grannar med sin el och detta vill vi inte ha på vår tomt.
    Vi har vänt oss till säljaren med en reklamation men den avslogs med hänvisning till vår undersökningsplikt.
    Nu undrar vi om vi kan kräva mäklaren på skadestånd för att hon inte upplyste oss om vad det innebar att ha elskåpet på tomten.

    I kontraktet så står det ej något om att det finns elledningar med
    tillhörande elskåp på stolpe på tomten. Elskåpet är elen till två
    grannar och detta måste flyttas på för att vi ska kunna bygga huset
    enligt vår elfirma(anlitad av Myresjöhus för att ordna med elen).
    Detta kommer att kosta ca 30 000: – 40 000:- enligt elfirman.
    Detta har inte framkommit till oss varken muntligt eller skriftligt i
    kommunikationen till oss som köpare av tomten varken från säljare eller mäklaren.
    Vi har inte heller fått något dokument från mäklaren som påminner oss om vår undersökningsplikt

    I kontraktet står följande under § 3:
    ”Rättigheter och belastningar
    Säljaren garanterar att Fastigheten endast belastas av följande
    servitut, nyttjanderätter, ledningsrätter, utmätnings- eller
    kvarstadsanteckningar; samt att Fastigheten har del av följande
    samfälligheter eller gemensamhetsanläggningar:
    Rättigheter förmån:
    Förmån: Officialservitut Avlopp, 0380-2012/177.1

    Samfälligheter/gemensamhetsanläggningar:
    Gemensamhetsanläggning: Uppsala Dalby-Viggeby GA:6”

    Mvh
    Staffan

    • Hej Staffan.

      Jag är osäker på din fråga tyvärr.
      Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus.se

  2. Hej, Har varit intresserad av å köpa en bostad av en mäklare på Bjurfors. Varit i kontakt med hen över mail och visat intresse över att jag vill köpa bostaden och frågat om visning osv. Mäklaren svarar att hen ska kontakta mig måndagen, hen gör inte det och sedan på onsdagen ser jag att huset är sålt. Finns det något jag kan göra för att kunna köpa bostaden? har du några tips på tillvägagångssätt nu?

    • Hej Gustav.

      Ja du kan göra en anmälan till FMI och se om det leder till något.
      Du kan också kontakta bostadens säljare och förklara läget om du vill.

      Tyvärr tror jag inte att det kommer hända särskilt mycket men det är ju värt ett försök om du är missnöjd.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  3. Hej, vi har igår tittat på ett hus som ligger till salu. Vi har upptäckt att husets verkliga utseende relaterat till skick inte stämmer överens med bilderna som visar sig är kraftigt retuscherade. Till exempel är fasaden mycket skavd pga lossnad färg som ger mörka skavda områden på fasaden, och på bilden ör detta utsmetat så att det ser övermålat ut. Några plåtpartier har helt tappat färg i verkligheten och är då svarta, dvs bara plåten syns, medans på bilden är hela plåten vit som om den är nymålad. Det råder ingen tvekan om att bilderna är kraftigt retuscherade och inte avviker från verkligheten pga ljussättning eller kameraegenskaper.
    Vår fråga är om detta är överhuvudtaget lagligt då vi ser detta som bedrägeri.
    Tack på förhand!

    • Hej Lulia.

      Det ni kan göra är att anmäla mäklaren till FMI.se (fastighetsmäklarinspektionen).

      Mvh admin på Ekonomifokus

  4. Hej! Vi sålde vårt hus för tre år sen med frånträde i februari. En vecka efter att vi skrivit kontrakt på 1300 kkr under utgångspris så ringer en familj som ville köpa för utgångspris och sa att allt gick så snabbt samt undrade om vi kunde häva köpet så de kunde köpa istället. Om de fortf var intresserade så kan man undra varför mäklaren inte inkluderade dem i processen innan vi skrev avtal med en annan. Är det för sent nu att sätta igång en process mot mäklaren om det visar sig att familjen ”föll mellan stolarna”?

    • Hej Linda.

      Nej det är inte försent men det låter som att ni tyvärr inte har så mycket att hämta där.
      Det kommer bli ord mot ord och jag tror inte att ni kommer vinna den striden.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  5. Hej,

    Vi har just köpt ett hus och tycker det har gått fel till både å mäklarens och säljarens sida. Dels så stod det nedan i prospektet:
    ”2007 -troligt årtal då tidigare ägare renoverade kök och badrum.”
    Vi har tagit kontakt med tidigare ägare och det visade sig att köket var omgjort 1998 och badrum 1996. Nu efteråt har vi sett att det i besiktningsprotokollet står att kök och badrum är renoverade tidigt 2000-tal eller sent 90 tal.
    Kan vi kräva säljaren på ersättning.
    Det vi tycker mäklaren har gjort fel är att han muntligt sagt till oss att elen är omlagd i stora delar av huset. Vilket det enligt förrförra ägaren inte heller är. Kan vi reklamera mäklaren för denna felaktiga information och kräva honom på ersättning?

    mvh

    Nina

    • Hej Nina.

      Årtalen för kök och badrum tror jag blir svårt att få ersättning för.
      Det finns inga definitiva årtal angivna för renoveringarna utan endas uppskattningar.
      Jag tror inte att tingsrätten skulle bedöma att ni har rätt till ersättning där men jag är inte helt säker.
      Ni kan ju alltid skicka ett brev eller e-post till säljaren där ni ber om ersättning och se vad resultatet blir. Vägrar säljaren betala så tror jag som sagt inte att tingsrätten kommer att döma till er fördel och dessutom är det för små pengar det handlar om. Inte värt att bråka om alltså.

      Mäklaren tycker jag att ni skall begära ersättning av. De flesta mäklare som gör felaktiga utfästelser brukar erkänna misstaget och betala ersättning.

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Tips
      1. Mäklarofferter.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

    • Vi säljer ett dödsbo och gjorde en noggrann undersökning och träffade flera mäklare innan vi bestämde oss vem vi skulle välja. Vi skrev ett försäljningsavtal med mäklaren vi bestämde oss för på hans kontor.

      Vi frågade direkt om vi skulle renovera huset på insidan innan mäklaren började visa upp huset för intresserade men han avrådde oss till det och började omgående visa huset för potentiella köpare som han hade i sitt kontaktnät. Flera var intresserade och vi fick bud som var strax under vi hade tänkt sälja för. Samtliga menade att det var för mycket att göra på insidan på huset.
      En tidigare potentiell köpare var villig att betala det vi ville ha om vi renoverade enligt mäklaren.

      Med mäklarens råd renoverade vi därefter huset därefter för ca 350.000kr, vi tömde hela huset på möbler och anlitade även en stylingfirma som mäklaren rekommenderade. Vår mäklare som vi haft samarbete med under ca 1,5 månad försvann plötsligt, detta efter tre dagar då han haft en visning där vi väntade på återkoppling var han puts väck, han gick inte att få tag på och detta ett par dagar innan nya foton skulle tas efter renovering och styling. Till slut svarade en annan person på hans telefon och det visade sig vara ägaren till mäklarfirman där han jobbade. Han berättade att vår mäklare slutat sin anställning och att en annan mäklare i hans företag skulle ta över. Samtidigt ringde den nya mäklaren till min syster (dödsbo) och berättade att vår mäklare blivit sjuk och att han inte kunde sälja vårt hus och att den som ringde skulle ta över ärendet.

      När vi träffade den nya mäklaren och frågade varför hon sagt en helt annan anledning till att vår mäklare slutat än chefen tidigare sagt skyllde hon på att chefen bett henne att säga att han blivit sjuk. Något chefen förnekar i efterhand.

      Den nya mäklaren tog över men det gick inte så bra. Redan efter fem dagar hade hon en första visning, hon menade att det räckte på Hemnet för att folk skulle komma på vår första visning (innan låg annonsen som kommande försäljningen med den gamla mäklaren), det kom tre par varav ett par var grannar som bara var nyfikna. Hon satte inte upp till ”salu skyltar” som hon sagt att hon skulle göra. Hon kom försent till utsatt visningstid som stod på Hemnet och hon åkte därifrån tidigare än visningarna slutade. Det största problemet var att inga kom på hennes visningar, hon hade haft fyra öppna visningar på ca 14 dagar. Plötsligt ville hon att vi skulle sänka priset med en halv miljon kronor, när vi påtalade att det var hon som bestämde priset några veckor tidigare och att hon flera gånger sa att det kommer inte bli några problem att sälja priset till utsatt pris eller högre blev hon lite aggressiv. Vi frågade också hur det ser ut att sänka ett försäljningspris två dagar innan en visning och vilka signaler det sänder ut, men hon stod på sig och försökte få oss att sänka priset. Men vi bestämde under ett möte att sagt pris skulle vara kvar till visningen som annonserades två dagar senare. 10 minuter efter mötet fick vi ett mail av mäklaren där hon menade att vi åter skulle tänka en runda till gällande priset. Vi hänvisade till samtalet 10 minuter tidigare och att den överenskommelsen gällde. Det visade sig också att mäklaren missat att skicka ut ett mail till alla som var intresserade av hus i området och som anmält sig till företaget (större mäklarkedja), ganska exakt 400st intresserade som inte fick ett mail.

      Vi tog kontakt med hennes chef och berättade om vårt missnöje över det som hänt och att vi är oroliga eftersom inga intressenter dök upp på visningarna. Chefen kunde inte svara på varför inga mail gått ut till alla intresserade och skulle kontrollera varför det inte skett med IT-avdelningen och återkomma.

      Men det allvarligaste var att den nya mäklaren missat att skriva ett nytt försäljningsavtal med oss. Vi visste inte att mäklare var tvungna att ha ett personligt försäljningsavtal, vi trodde att det automatiskt gick över från den gamla (som bara försvann) till den nya när det var inom samma företag och ingen sa något om detta. Men så är det inte har vi i efterhand fått reda på.

      Efter ca en månad efter att den gamla mäklaren försvunnit såg vi av en tillfällighet att han börjat på ett annat mäklarföretag, hans kontaktuppgifter fanns på hemsidan. När vi försökte ringa honom svarade han inte. Till slut skickade vi ett sms där vi skrev vilka vi är och att han måste kontakta oss, hans svarade ”vad gäller saken”. Vi blev förvånade över hans svar men förklarade att vi har ett gällande försäljningsavtal och vi måste prata. Därefter svarade han när vi ringde honom. Vi fick förklarat att han slutat och kommit överens om att gå omedelbart, chefen och den nya mäklaren hade lovat att ta hand om hans kunder. Vårt försäljningsavtal låg på hans gamla skrivbord och det kunde vi riva om vi ville. Han förklarade också att han befinner sig utomlands och kan inte göra så mycket åt vår situation.

      Efter möte med ägaren till företaget tog han på sig allt ansvar för det som hänt. Vi berättade att vi inte kände något förtroende för varken honom, hans företag eller nya mäklaren. Det förstod han efter allt som hänt. Vi berättade att vi renoverat för ca 350.000kr och att en tidigare budgivare sagt att en renovering kunde få honom att betala mer än det bud han la, det var detta som den gamla mäklaren hänvisade till och som gjorde att vi bestämde att renovera. Vi berättade att vi även hade även lagt ut ca 40.000kr på styling som den gamla mäklaren rekommenderade men att alla möbler strax skulle hämtas tillbaka. Med alla kostnader hade vi lagt ut mer än 400.000kr i samråd med den gamla mäklaren.

      Vi ville att chefen skulle fundera på någon form av kompensation och återkomma till oss. Det gjorde han dagen efter, han berättade att han tillsammans med juristerna på Mäklarsamfundet och företagets jurister kommit fram till att vi direkt fick byta mäklare och företag om vi ville, som plåster på såren kunde vi även få alla foton som hans egna fotograf tog tidigare, ett totalt värde på ca 1000-1500kr fick vi reda på och det kändes lite väl dåligt efter allt vi varit med om.

      Vi har haft fyra eller fem budgivare som mäklaren skickat sms till oss om, men nu i efterhand visar det sig att dessa inte är registrerade i systemet.

      Chefen/ägaren såg heller inga problem att den nya mäklaren saknade försäljningsavtal, hon jobbade vidare enligt det gamla avtalet vi hade med mäklaren som försvann enligt chefen/ägaren. Han menade också att det fanns en text i avtalet där det stod att den gamla mäklaren under tiden han sålde kunde ta viss hjälp av en medhjälpare under uppdraget, enligt chefen/ägaren räckte den texten för att vår nya mäklare kunde ta över.

      Vad gäller egentligen?
      Vem eller vilka är ansvariga, är det den gamla mäklaren eller alla tre?
      Är gamla uppdraget automatiskt uppsagt när mäklaren bara försvinner utan att höra av sig?
      Kan vi anlita en ny mäklare från ett nytt företag utan att riskera problem?
      Finns det några försäkringar som gäller för mäklaren som tog över när avtal saknas?

      Mvh
      //Jonas

      • Hej Jonas.

        Du får nog ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
        Telefon: 08-83 22 66

        Detta var lite för mycket för att jag skall kunna svara på det.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej vi är köpare.
      Pgv försenad tillträde har vi och säljaren kommit överens att handpenning ska återbetala. Mäklaren och säljaren har konflikter. Säljare kan bara betala tillbaka handpenning som de fick från mäklare. Vi kan inte får tillbaka fulla beloppet.Vad kan vi göra?

      • Hej Junni.

        Har ni kommit överens skriftligt om att inte genomföra köpet trots att handpenningen redan är betald så har mäklaren ändå rätt att få sin provision av säljaren.
        Om ni båda parter är överens skriftligt om att köpet skall gå tillbaka är säljaren skyldig att betala tillbaka handpenningen i sin helhet till er som är köpare (om ni inte avtalat något annat).

        Om säljaren inte betalar tillbaka era pengar enligt ert avtal så får ni stämma säljaren i tingsrätten.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej
      köpt en bostadsrätt där det både muntligt och skriftligt utlovas ett beslutat stambyte som kommer att generera en månadshöjning på 200-300-kr i månaden. Detta var för mig jätteintressant vilket medförde en budgivning som jag vann. inser nu, då jag får från styrelsen att ett sådant beslut inte existerar, att jag blivit vilseledd och betalat ett överpris dvs betalat för det jag trodde jag skulle få dvs ett sprillans nytt bardum. kan jag få ersättning?

      • Hej Birgitta.

        Jag vågar inte svara på om det ger dig rätt till ersättning faktiskt.
        Du får nog ringa till mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
        Telefon: 08-83 22 66

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej!
      Vi köpte en lägenhet förra året. I prospektet framgick att stambyte ägde rum 1996. Nu har det visat sig att stambytet inte alls ägde rum då, utan skedde 1985. Eftersom stambyte görs med 30-60 års mellanrum så kände vi oss trygga med köpet och att vi dessutom troligtvis skulle hinna sälja innan frågan om stambyte skulle bli aktuell. Nu känns det mer osäkert, och samtidigt skapas en oro att det kan påverka priset vid försäljning. Går det att kräva ersättning? Och i så fall, vad vore en rimlig ersättning?

      • Hej Robert.

        Det bör gå att kräva ersättning.
        Hur mycket den ersättningen bör vara på vågar jag inte svara på.
        Ni får helt enkelt försöka komma fram till en rimlig summa att begära av säljaren. Det finns ingen mall för en sådan beräkning.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej,
      vår mäklare sa till oss att bostaden inte var pantsatt och att säljaren inte hade bråttom att sälja.
      Detta gjorde att vi betalade mer än den var värd.
      Sen kom det fram att den var pantsatt.
      Vi känner oss lurade av mäklaren.
      Kan vi kräva ersättning från mäklaren?

      • Hej Christoffer.

        Det beror på.
        Om det var en bostadsrätt så spelar det ingen roll om bostaden är pantsatt eller inte. Det påverkar inte värdet.
        Om det var en villa så spelar det endast roll hur mycket pantbrev som fanns uttagna vid köpet.
        Om mäklaren angivit fel summa för uttagna pantbrev i kontrakt/objektsbeskrivning så kan det eventuellt finnas möjlighet till ersättning.

        Att mäklaren sagt att säljaren inte har bråttom att sälja spelar ingen roll. Det kan ni inte få någon ersättning för.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Tips
      1. Mäklarofferter.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

    • Hej,

      Om det stod fel information i objektbeskrivning av en bostadsrättslägenhet, kan reklamation genomföras? om ja måste det vara inom två år sedan tillträdet? vad gäller om man vill reklamera efter två år har gått?

      Detta handlar om vitvaror produktion år jämfört med vad stod det i objektbeskrivning.

      MVH
      Ben

      • Hej Ben.

        Ja det kan du kräva ersättning för av säljaren.
        Det är så kallad ”rimlig tid” som gäller eftersom det inte är ett dolt fel.
        Vad som räknas som rimlig tid i detta fall är jag osäker på.

        Du kan alltså kräva ersättning så länge du gör det inom ”rimlig tid”.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej,

      Köpt en fastighet med tillhörande tomt 2015.
      I prospektet och annonsen på Hemnet står det ”rymlig villa med fantastisk avstyckningsbar tomt”

      Under sidorna bostadsfakta står”möjlighet att stycka av fastigheten”

      Under visning och hela köpprocessen har mäklaren förklarat att det är avstyckningsbart och exakt hur stora tomterna får vara m.m

      Om det skulle visa sig att det inte alls är avstyckningsbart, vad gäller då?

    • Hej!
      Vi har fått ett mail av mäklaren där det står att kostnader för att färdigställa en tomt som överstiger en viss summa ska bekostas av säljaren av tomten och att mäklaren skulle skriva in det i avtalet men nu märker vi att det inte är inskrivet i avtalet. Vem bär ansvaret för det och kan vi ändå kräva överskjutande summa av säljaren?

      • Hej Tommy.

        Om mäklaren slarvat får du anmäla mäklaren till FMI.
        Skulle det uppstå en tvist om dessa kostnader mellan dig och säljaren och du åker på att betala kostnaderna så bör du kunna kräva dessa kostnader av mäklaren.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hallå!

      Önskar tips om hur vi bör agera.

      Köpte hus i en affär som gick mycket snabbt, när vi gett bud önskade mäklaren att vi skulle skriva omgående vilket då skedde.

      Ett av skälen till att vi gav bud på huset var dess låga driftkostnad.
      Mäklaren hade angett bergvärme och en uppvärmningskostnad på 6252 kr + hushållsström 5000 kr.

      Utifrån att vi har vänner med likvärdigt hus och med bergvärme och deras totala kwh förbrukning per år ligger på ca 11300 kwh så ansåg vi inte att mäklarens angivna siffror var drömsiffror utan kunde ses som fullt rimliga.

      Nu när vi flyttat in märkte vi direkt att kwh förbrukningen inte stämmer med förväntningarna, från maj-okt har förbrukningen hamnat på över 8000kwh och då har vi inte ens varit hemma hela perioden samt att radiatorer varit avstängda större delen av tiden.

      Efter efterforskningar så framkommer från elbolaget att huset de senaste 6 åren haft en förbrukning på en bit över 20.000 kwh per år.

      Resultatet blir att vi känner oss lurade av mäklaren gällande driftkostnaden. Som det lutar så pratar vi alltså om cirka en fördubbling av angiven driftkostnad för uppvärmning och hushållsel.

      Naturligtvis har olika hushåll olika förbrukning, men mäklarens siffror anger ett hushåll på 4 och vårt hushåll är en mindre så utifrån antal personer samt att vi normalt är sparsamma med energin så bör vi tillockmed kunnat förväntat oss en lägre siffra i förbrukning än mäklarens angivna men för enkelhetens skull utgick vi från mäklarens siffror i satt budget.

      Frågan är, hur bör vi agera?
      Har vi som köpare några rättigheter – hade vi kunnat förvänta oss att driftkostnaden skulle ligga i nivå med det mäklaren angett eller skulle vi själva ha insett att mäklaren angett (vad som nu känns som) falska siffror?

      Fakta från elbolaget anger över 20.000 kwh per år för tidigare års förbrukning – Bör kunna omräknas till 20.000 kwh × 1,5 kr (elkostnaden per kwh i runda siffror) = 30.000 kr
      Detta ger då en minsta diff mot angiven summa i driftkostnaf på 18.748 kr ( 30000 – 5000 – 6252)

      Detta påverkar vår uppsatta budget, som utgick ifrån mäklarens angivna siffror, direkt med en extra kostnad varje månad, för husets driftkostnad, på ca 1600 kr.

      Tacksam för tips på hur vi bör agera.

      • Hej Linda.

        Spontant låter det som att ni fått felaktiga uppgifter från säljaren. Det är alltså inte mäklarens fel, det är säljarens uppgifter.
        Det är i så fall säljaren ni kan kräva ersättning av.
        Jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk rådgivning.
        Telefon: 08-83 22 66

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej,

      Vi köpte ett hus i slutet av 2018 och i prospektet stod det att de var parkettgolv på hela undervåningen. Nu har vi upptäckt att det inte alls är ett parkettgolv utan ett golv med träfaner.

      Är detta något man kan gå vidare med?

      • Hej Andreas

        Jag har haft ett exakt likadant ärende under min tid som mäklare.
        Köparen krävde ersättning och fick det. Ärendet gick dock inte till någon domstol.

        Skriv ett brev till säljaren där du förklarar varför du vill ha ersättning och hur mycket.
        Räkna ut och begär en skälig summa så är sannolikheten större att allt löser sig smidigt för dig.

        Mvh admin på Ekonomifokus.

    • Tips
      1. Mäklarofferter.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

    • Om budgivningen avslutats, får mäklaren ta in fler bud då?

      Om man misstänker att mäklaren använt sig av bulvaner för att trissa priset, var kan man få info om budgivarna verkligen existerar? Och hur går man vidare då?

      • Hej Anna.

        1. Ja, ända fram till kontraktet är skrivet mellan köpare och säljare så skall mäklaren enligt lag ta emot alla bud och förmedla dom till säljaren.
        Säljaren avgör sedan om de skall accepteras eller inte.

        2. Då får du anmäla mäklaren till FMI (fastighetsmäklarinspektionen)

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hejsan!

      Vilken betydelse har antal rum i en fastighetsvärdering?
      I mitt fall har mäklaren räknat på 1 rum mer än vad det eg är, för man räknar väl inte kök som ett rum?
      Källaren har iof ett ”rum” men det är mer ett förråd i en vanlig källare så att säga.
      Jag förstår att även säljaren har ett ansvar över att objektsbeskrivningen stämmer, men min fråga är hur mycket påverkas prislappen av antal rum?
      Kan han hävda att han bara skrev fel antal rum i objektsbeskrivningen men att priset är korrekt, el borde det isf också ändras?
      För att ett rum ska räknas till boyta, vad krävs då? Takhöjd vs snedtak, rum i källaren vad krävs osv.

      Tacksam för svar!

      • Hej Fia.

        Ett extra rum kan göra jätteskillnad i värderingen. Hur mycket varierar från fall till fall så det går inte att svara på.
        Som jag har fått lära mig så måste det finnas ett fönster för att det skall räknas som ett rum.
        Det är du som säljare som är ansvarig för objektsbeskrivningen så jag rekommenderar att du inte lägger till ett extra rum i beskrivningen om du inte känner att det är ett rum.

        Såhär skriver mäklarsamfundet:
        ”Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå och matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.”

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej,

      Om man köpt ett hus, som har en innervägg som mäklare och säljare påstår är uppbyggd på ett sätt som inte gjort åverkan på tak och golv, och lätt ska gå att plocka bort. Men när man väl börjar riva väggen, så visar det sig att det är ganska stor åverkan på tak och golv, då man har skruvat syll och hammarband i golv och tak. Finns det något man kan kräva eller hävda på något sätt mot säljare eller mäklare?

      • Hej Marcus.

        Ja du kan kräva ersättning av säljaren.
        Om du har fått informationen skriftligt har du dessutom bevis. Har du endast fått den muntligt blir det svårare att bevisa.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej, vi var på visning på vårat drömhus och vann budgivningen mot att vi struntade i att attefallshuset på tomten inte var färdigställd. Vi vet att den andre budgivaren ville höja sitt bud men säljaren hade redan godtagit vårat bud. Mäklaren hade inte tid för kontraktsskrivning förrän 3 dagar senare, så det var 3 dagar av ont i magen att den andre budgivare på något sätt skulle få sin vilja igenom.

      Dagen för kontraktskrivning kom och då kom det fram smågrejor som mäklaren informerat fel om (en sladd på utsidan sa hen var för belysning men det var för övervakning, hen sa att där var 2 varmvattenberedare men där var bara 1). Oerfarna villa-köpare som vi är så var vi i princip bara glada att ha skrivit kontrakt.

      När vi sen kom hem och började fundera så kändes det lite olustigt. Kommande vecka var det besiktning av huset, det gick fint men var lite smågrejor som säljaren skulle fixa. Mäklaren hade inte tid att skriva ihop tilläggsavtalet innan vår ångerrätt gick ut utan ville att vi skulle skriva ett Mail till hen så skulle hen lösa det de kommande dagarna (dagen för ångerrätt var nästkommande dag).

      Vi har ingen erfarenhet av mäklare mer än med denna, men vår magkänsla säger att något inte stämmer. Vill på något sätt varna andra för hen. Överreagerar vi eller kan vi göra något?

      • Hej Sandy.

        Ni kan anmäla mäklaren till till fastighetsmäklarinspektionen om ni anser att något gått felaktigt till.
        Dessutom måste ni sluta skriva på avtal som inte är kompletta eller som ni inte har tänkt över ordentligt.
        När man gör bostadsaffärer skall man ALLTID se till att det finns korrekta avtal som reglerar alla villkor skriftligt.
        Man kan inte komma i efterhand och klaga om man skriver under slarviga avtal eller ingår muntliga överenskommelser. Har ni otur så struntar säljaren i att åtgärda de saker som borde stått med i ett tilläggsavtal.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Har köpt en bostadsrättslägenhet som vi inte fått tillträde till än. Fick precis veta att föreningen snart ska ha ett extrainsatt möte där medlemmarna ska rösta för eller emot att alla ska betala in en andel till förenningen för att amortera ned föreningens lån. Hade vi känt till detta när lägenheten var till försäljning hade vi inte köpt den, iallafall inte till samma pris.
      Vi misstänker att detta är något som diskuterats en tid i föreningen men tyvärr inte finns dokumenterat i någon offentlig handling som årsredovisningar etc. Om detta är något som varit till diskussion innan vi köpte lägenheten undrar vi:
      1. Ingår det i köparens undersökningsplikt att kontakta styrelsen för att få veta vad som är på gång i föreningen?
      2. Ingår det i mäklarens ansvar att ta reda på sådana här viktiga saker om en förening och att informera köparna om det?
      3. Ingår det i säljarnas ansvar att informera om sådant de känner till är på gång i föreningen som kan påverka köparna?
      4. Kan vi i detta fall kräva ersättning av mäklaren eller säljarna?

      • Hej Ann-Christin.

        1. Ja
        2. Nej
        3. Ja om det finns något mer än bara ett rykte
        4. Nej, eftersom det inte innebär någon kostnad för er. Jag är tämligen säker på att det inte räknas som en ekonomisk skada för er att göra ett kapitaltillskott.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Tips
      1. Mäklarofferter.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

    • Hej! Bor i nyproduktion i en förening som delar innergård med en annan förening. På deras del av gården finns bastu och pool som stod med i prospektet även för vår förening när lghterna köptes..
      Visade sig först vid inflytt att det var andra föreningen som ägde detta o att vår förening endast har ”nyttjanderätt” via ett avtal som skulle tecknas med andra föreningen. Av olika skäl har styrelsen i andra föreningen ej kommit till att teckna detta med oss trots att vi nu bott här i 2 år. I dagsläget har deras medlemmar tillgång till bastu, poolen har av olika skäl aldrig varit igång. Nu har styrelsen i andra föreningen berättat att de ska rösta om att ta bort poolen, och vad gäller bastun verkar det oklart om vi kommer få teckna avtal.
      Detta innebär att alla våra medlemmar som köpt sina lägenheter i tron om att pool och bastu är en del av faciliteterna (och därmed värde-ökning tänker jag) har en helt förändrad situation,, och som sagt, mäklaren nämnde inget om detta och i broschyrerna står endast att det ingår pool o bastu…
      Finns det något juridiskt man kan göra i detta fall? För mig var faciliteterna stor anledning till att köpa lägenheten och tänker så sagt också på värdet att det kan påverka så känner mig lurad av mäklaren,,
      Tack för hjälpen!
      Mvh Johanna

      • Hej Johanna.

        Denna fråga vågar jag inte svara på eftersom jag inte är helt säker på svaret.
        Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
        Telefon: 08-83 22 66

        Mvh admin på EKonomifokus

    • Hej! Jag och min sambo var nyligen med om en konstig situation. Vi budade på ett hus mot en annan spekulant, och vann till slut budgivningen. Men sedan ringde mäklaren upp och sa ”säljarna har valt att sälja till den andra budgivaren pga att de inte vill göra en egen besiktning”. Det konstiga är att mäklaren aldrig frågade oss om vi kunde tänka oss att köpa utan besiktning, så vi fick aldrig den valmöjligheten. Man får sälja till vem man vill, men i detta fall undrar vi ju snarare om det är mäklaren som är skum? Får en känsla av att hon varit jäv/korrupt och kanske kände den andra budgivaren. Kan man utreda detta på nåt sätt? Känns så otroligt orättvist då vi verkligen ville ha huset.

      Tacksam för din åsikt i detta!

      • Hej Sofie.

        Så länge säljaren tog beslutet så har inget fel begåtts.
        Jag skulle snarare tippa på att säljaren kände den andra budgivaren än att mäklaren gjorde det isåfall.
        Det blir nog svårt att ”utreda” det så ni får nog gå vidare och hitta ett annat hus att köpa.

        Om det kändes som att det var något fuffens i affären så kanske ni skall vara glada att ni inte köpte just det huset. Man vet aldrig vilka problem som kan dyka upp i efterhand om man har skumma säljare.

        Mvh admin på EKonomifokus

    • Hej!

      Vi har köpt en nyproduktion. På hemnet angavs 98 m2 som boyta och på mäklarens hemsida angavs 98 m2 som totalyta. Mäklaren var väldigt ”pushig” och ville skriva papper samma eller redan nästa dag som vi intresseanmält oss.

      Efter snabba svängar bestämmer vi oss för att träffa mäklaren och köpa bostaden. Han vidhåller då att bostaden är 98 kvadrat och fyra rum. Under kontaktsskrivningen är det som vanligt med ett berg papper och signaturer på varje sida samt snabba genomgångar av mäklaren.

      När vi sedan, långt efter kontaktsskrivning synar ritningarna för huset ser vi att ett loft (26 m2) endast har 189 cm i takhöjd och att det i beskrivningen räknas som ”biarea” vilket gör att bostaden således endast är 72 kvadrat.

      Att mäklaren sålt bostaden som 98 istället för 72 kvadrat ger en total skillnad på kvadratmeterpriset om ca 370 000 kr.

      När vi påtalat detta för mäklaren svarade den i stil med att ”det alltid går att vrida och vända” på kvadratmetrarna.

      Vi är väl medvetna om att vi borde ha läst noggrannare och ifrågasatt det redan vid köpet. Men vi känner oss ändå vilseledda och lurade på väldigt mycket boyta (och pengar!)

      Vad kan vi göra i detta fall?

      (Vi har varit i kontakt med mäklarsamfundet som sa att vi kan försöka reklamera den vilseledande marknadsföringen. Problemet är att vi inte riktigt vet i vilken ände/värde vi ska börja)

      Tack för en bra frågelåda!

      • Hej Johannes.

        Jag kan tyvärr inte ge mer hjälp än den ni fått av mäklarsamfundet.
        Ni får nog kontakta en jurist om ni inte vet hur ni skall gå vidare.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej har köpt fritidshus 1 september och i objektbeskrivningen från mäklaren angående ekonomiuppgifter finns:elen upptagen ,renhållningen Vattenavgiften men det står ingenting om vägavgifter
      Men nu finns det tydligen en vägförening som vi ska betala till ska inte sådant stå med i objektbeskrivningen kan man kräva någon form av ersättning eftersom denna utgift inte fanns med i objektbeskrivningen från mäklaren

      • Hej Gun.

        ja det skulle stått med.
        Du borde kräva ersättning. Kräv en rimlig ersättning så är det större chans att du får igenom den.

        mvh admin på Ekonomifokus

    • Tips
      1. Mäklarofferter.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

    • hej
      Mäklaren har skrivit felaktig i annonsen om uppgifter bl a inre fond . Trotts att jag har frågat honom flera gånger om uppgifterna stämmer s[ han har heltiden sagt att han har kollat med vår bostadsförening och uppgifterna stämmer och han inte behöver att jag kontrollerar något.
      men nu ser jag att vi har inre fond och den informationen har inte kommit med annonsen. till och med vid avtals skrivandet så meddelade han köparen att någon avsättning til inrefond finns inte . Jag tycker att försäljningen har inte varit rättvist. hur kan jag gå till väga?

      • Hej Piri.

        Om jag förstått det rätt så har du pengar i din inre fond men mäklaren har missat att marknadsföra det.
        Det som du bör göra är att ta ett kvitto från någon vitvara eller renovering du gjort hemma och be bostadsrättsföreningen om att få ut pengarna från fonden.
        Om du inte kan få ut pengarna tycker jag att du skall kräva att mäklaren drar av motsvarande summa från sin provision eftersom han klantat sig och inte marknadsfört att det finns pengar i den inre fonden.

        Du kommer inte att kunna få någon mer ersättning än att få den summa som finns i fonden. Du har med största sannolikhet inte fått mindre betalt för bostaden bara för att den inre fonden inte marknadsförts.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Ok, tack för snabbt svar! Jag undrar varför det inte går att driva mot mäklaren, förmodar att det är dom som tryckt broschyren, objektbeskrivningen…

      //Yngve

      • Hej igen Yngve.

        Det beror på att det är säljaren som är ansvarig för att informationen i objektsbeskrivningen är korrekt.
        Säljaren skriver under objektsbeskrivningen och godkänner den då samt ansvarar för att den är korrekt.

        Mäklaren inhämtar de flesta uppgifterna från säljaren.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Tips
      1. Mäklarofferter.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

    • Hej, Vi köpte ett fritidshus för ca 1,5 år sedan där vi via objektsbeskrivningen fick informationen om att huset är vinterbonat och att det var en djupborrad brunn. Det har visat sig nu att detta inte stämmer utan det är en grävd brunn vilket vi upptäckte nyss då vattnet sinat. Angående vinterbonat så gjorde jag ett ingrepp på fasaden och såg att man bara satt en ny panel utanpå eterniten, utan isolering.

      Kan jag driva detta gentemot mäklaren?

      Med vänlig hälsning,
      Yngve

      • Hej Yngve.

        Du kan inte driva det mot mäklaren men du kan förmodligen driva det mot säljaren.
        Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
        Telefon: 08-83 22 66

        Mvh admin på Ekonomifokus

Ställ en fråga

Please enter your comment!
Please enter your name here