Lagfart kallas ägarregistreringen för fastigheter. När en fastighet byter ägare, ansöker den nya ägaren om lagfart. Efter godkännande av lagfarten blir den nya ägaren den registrerade ägaren av fastigheten, även kallad lagfaren ägare.
Pantbrev används av banken som säkerhet för bolån. Eftersom du inte fysiskt kan lämna in din fastighet till banken används pantbrev för att binda ihop bolånet med säkerheten, dvs fastigheten. Om du skall ta bolån måste du ha tillräckligt med pantbrev uttagna på fastigheten så att de täcker hela bolånet. Om befintliga pantbrev inte täcker bolånet kan man du ta ut nya mot en kostnad.
Artikelns innehåll:
1. Kostnader för lagfart och pantbrev
2. Räkna ut kostnaden för lagfart och pantbrev
3. När betalar man lagfart och pantbrev?
4. Läs våra djupgående artiklar om lagfart och pantbrev
Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
Kostnader för lagfart & pantbrev
1,5 % av köpeskillingen (eller taxeringsvärdet om det är högre) betalar du till Lantmäteriet för att bli lagfaren ägare av en fastighet/få lagfart.
Du betalar 2 % av beloppet till Lantmäteriet när du tar ut nya pantbrev.
Dessa kostnader kallas även för stämpelskatter. Utöver stämpelskatterna tar myndigheten ut en administrativ avgift på 825 kr för lagfart och 325 kr för uttag av nya pantbrev.
Alla kostnader för lagfart och pantbrev är avdragsgilla i deklarationen när du säljer bostaden.
Räkna ut kostnaderna
Räkna ut lagfart:
0,015 * köpeskillingen (eller taxeringsvärdet) + 825 kr = lagfartskostnaden
Räkna ut pantbrev:
0,02 * det nya pantbrevets belopp + 375 kr = pantbrevskostnaden
Räkneexempel kostnader:
Du köper ett hus för 1 000 000 kr. Kostnaden för lagfart blir då 15 000 kr (1,5%).
Huset har befintliga pantbrev på 300 000 kr och du skall ta ett bolån på 850 000 kr. Det gör att du måste ta ut nya pantbrev motsvarande 550 000 kr. Kostnaden för att ta ut pantbreven blir då 11 000 kr (2% av pantbrevets belopp).
Lagfart: 1 000 000 * 1,5% = 15 000 kr
Pantbrev: 550 000 * 2% = 11 000 kr
Administrativa kostnader: 825 + 375 = 1200 kr
Total kostnad = 27 200 kr.
Låna till lagfart och pantbrev
Tänk på att du inte alltid kan baka in kostnaderna för lagfart och pantbrev i ditt bolån. Dessa pengar måste du vanligtvis spara ihop till utöver din kontantinsats alternativt låna pengarna som ett privatlån (om banken godkänner det)
💡 Nyhet! – Nu jämför Lendo både bolån & privatlån.
På Lendo.se kan du nu äntligen jämföra både privatlån och bolån. Du kan söka lånelöfte samt jämföra räntor på bolån och privatlån hos ett stort antal olika banker med en enda ansökan och kreditupplysning. Lendo presenterar bankernas erbjudanden för dig på en lista så att du kan välja själv om du vill acceptera något erbjudanden eller inte.
Lendo kan även hjälpa dig att få ner räntan på dina befintliga bo- och privatlån. Du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan och det är helt gratis.
När betalar man lagfart och pantbrev?
Man betalar lagfart 1-2 månader efter tillträdet när Lantmäteriet har behandlat ansökan. Du kommer sen få en faktura via posten.
Man betalar pantbrev vid tillträdet eller via en faktura som du mottar på posten efter tillträdet.
Lagfart & pantbrev för bostadsrätter
Man använder inte pantbrev och lagfart för bostadsrätter. Man slipper alltså lagfartskostnaden och pantbrevskostnaderna när man köper bostadsrätt.
Istället för ett pantbrev utför man en pantförskrivning. Det innebär att bostadsrättsföreningen gör en notering i sitt lägenhetsregister att bostaden är pantsatt. En pantförskrivning kostar vanligtvis runt 500 kr oavsett bolånets storlek. Ibland är pantförskrivningen helt gratis. Det beror på bostadsrättsföreningen och vilken ekonomisk förvaltare föreningen har. Du kan låna hur mycket du vill på en och samma pantförskrivning.
Man använder inte lagfart på bostadsrätter. Bostadsrättsföreningen registrerar nya ägare i sitt lägenhetsregister, och den registreringen är gratis.
Vissa föreningar tar dock ut en administrativ avgift på ca 1300 kr vid överlåtelser.
Detta innebär att du sparar en hel del pengar som köpare av en bostadsrätt istället för köp av en friköpt bostad.
Läs artiklarna vi har skrivit i detalj om lagfart och pantbrev
Vi har skrivit en djupgående artikel om lagfart och en djupgående artikel om pantbrev. Kika in dom ifall du vill lära dig mer om regler, kostnader osv.
Videoklipp som förklarar lagfart & pantbrev
I videon förklarar EFN vad pantbrev och lagfart är samt vilka kostnader de medför.
Planerar du att sälja eller köpa en bostad inom det närmaste året?
Då kan vi rekommendera dessa två gratistjänster:
1. Hittamäklare.se – få hjälp med att samla in offerter & att jämföra mäklarna i det område där du bor. Offerterna kan du använda för att undvika att betala onödigt mycket för mäklaren.
2. Lendo.se – Nu kan man äntligen även jämföra bolån & lånelöften hos Lendo. Med en enda ansökan jämför du erbjudanden från flera olika banker & väljer själv om du vill acceptera något erbjudande eller inte.
Tjänsterna ovan är helt gratis att använda & du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Källhänvisning:
Lagfart enligt Wikipedia
Pantbrev enligt Wikipedia
Hejsan! Vi har tagit ett huslån på 2555000, där det redan finns pantbrev med exakt samma summa. Då behöver vi alltså bara betala avgiften för pantbreven? (Och lagfart såklart). Mvh
Hej E.
Om det redan finns pantbrev så behöver ni inte betala något.
Det är endast om man tar ut nya pantbrev som man måste betala 2% plus 375 kr i administrativ avgift.
Mvh admin på Ekonomifokus
Tips
1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
2. Lendo.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån
Hej
Vi ska bodela pga skilsmässa. Han ska ta över huset. Vi vill inte lura varandra.
Vad jag läst mig till är det VINSTSKATT=(0,22)*(MARKNADSVÄRDE-INKÖPSPRIS-ARVODE) samt VÄRDET = MARKNADSVÄRDE-ARVODE-VINSTSKATT som sedan delas 50/50 efter att övriga tillgångar och skulder lagts till/dragits av..
Det vi gjort inom 5-årsgränsen är att lagt sten på uppfarten som vid köp var cement och däremellan grus. Ska det dras av/läggas till någonstans? I övrigt har ju renoveringar/ombyggnationer skett löpande under de 10 år vi ägt huset då det var totalt misshandlat av tidigare ägaren och ej beboeligt. Kan vi bortse från dessa?
Hej Fundersam.
Ja, renoveringar, om- och tillbyggnader skall med i ekvationen och de skall dras av när man räknar ut vinstskatten. Vinskatten blir ju mindre om man räknar in renoveringar i ekvationen.
Vinstskatten = Marknadsvärde – inköpspris – renoveringar och ombyggnationer – mäklararvode.
Om ni känner er osäkra borde ni ta hjälp av en expert för beräkningen annars är det lätt att det blir fel.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Jag har förstått att kostnad för pantbrev och lagfart är avdragsgillt vid försäljning av fastighet, att det (tillsammans med mäklararvode) dras från köpeskillingen innan man beräknar vinstskatt.
Gäller det hela eller del av kostnaden?
Hej Linnea.
Hela kostnaden för lagfart, pantbrev och mäklararvode är avdragsgill.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Jag håller på att köpa en fastighet består av en lägenhet och tre kommersiella för ca 5000 000 hur mycket måste jag betala fastighets skatt per år och får man avdrag senare vid deklarationen.
Tacksam för ett svar
Mvh/Alan
Hej Alan.
Det vet jag inte tyvärr när det är kommersiella inblandade.
mvh admin på Ekonomifokus
Från min f.d fru köpte min syster 50% av fritidshuset till marknadsvärde nu köper jag ut henne med motsvarande marknadsvärde 1250 000 kr. Kan man komma undan lagfartskostnaden min syster har ju redan betalt en sådan nu löser jag ju ut henne?
Tacksam för svar
Hej Reimond.
Nej tyvärr.
Det är bara vid bodelning och arv man slipper stämpelskatten/lagfartskostnaden.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Min syste och hennes man har en camping där dom tänkte bygga ett uthyrnings hus men ångrade sig när bygglovet blev klart och gav hos bygglovet så vi byggde ett fritids hus utan bolån. Tomten kommer att avstyckas inom 9 månader så vi äger inte tomten än. Hur ska vi tänka då med lagfart?
Hej Mia.
Det vet jag inte riktigt tyvärr.
Du får kontakta lantmäteriet och ställa den frågan.
Mvh admin på EKonomifokus
tack Andreas.
ha en bra dag!
vh/K:
Hej!
om man betalar av beloppet som man lånat från banken med pantbrevet, försvinner pantbrevet eller finns det kvar? kan man använda den i senare tillfälle om man behöver låna pengar exemp. till renoveringar eller något annat?
vh /K.
Hej Khaled.
Pantbreven finns kvar och kan användas i framtiden.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej. Jag undrar mitt ex har ansökt om lagfart, jag står fortfarande som halv ägare efter 4år som skilda, och står kvar på lånen, hur blir det om han får lagfarten,och han inte betalar lånen blir jag skyldig då, hoppas på svar. Mvh Yvonne
Hej Yvonne.
Ni har väl ett avtal mellan er hoppas jag som förklarar vad som gäller?
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej Andreas!
Tack. Ja det va det jag menade.
Hej, om man köper ett radhus och låna bolån. Brukar banken beräknad in pantbrev och lagfarten i totala bolånet som man kan låna? Eller måste man betala för pantbrev och lagfarten utöver bolånet?
Hej Rita.
Nej, de kostnaderna får du betala själv utöver kontantinsatsen till lånet.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej igen
Det jag vill veta är om jag köper ett hus utan något lån. Alltså jag köper huset av mina egna sparade pengar. Vad kostar då pappersarbetet.
Hej igen Alex.
1,5 procent av köpeskillingen plus en avgift på 825 kronor är kostnaden för att få lagfart:
Antar att det är den du menar med ”pappersarbetet”.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej Andreas,
Tack. Det löste sig.
Mvh,
Sara
Hej
Jag vill bara veta detta. Vad kostar hela pappersarbetet om man ska köpa ett hus utan lån ? Vad måste jag betala.
Mvh
Hej Alex.
Jag förstår inte riktigt din fråga?
Kan du utveckla den lite?
Mvh admin på EKonomifokus
Har ett fritidshus, nu utan lån. Vi lånade en summa när vi köpte det (1997), och det fanns pantbrev som täckte lånet, hos banken. Jag har aldrig sett pantbrevet, eller -breven, och de nämndes inte när vi betalade av lånet. De är gamla, från 1986 eller tidigare, så förmodligen skriftliga.
Hur får jag reda på vilka pantbrev, som finns? Svarar banken på det?
Kan vara bra att veta när vi skall sälja huset.
Mvh,
Hej Agneta.
Det är lantmäteriet som du skall kontakta för att få reda på vilka pantbrev/inteckningar som finns på huset.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej Andreas
jag undra hur det gå till vid ett köpa av fastighet där det finns en pantbrev på 210 000 kr
och jag ha 150 000 kr i kontantinsats och själva fastigheten kostar 250 000 kr
hur kan man då på bästa sätt köpa fastigheten
Hej Natta.
Då använder du ju dina 150.000 kr och betalar med. Resterande 100.000 kronor lånar du som ett bolån av banken.
Inga konstigheter alls. Du behöver inte ta ut nya pantbrev eftersom de befintliga räcker till gott och väl.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej Andreas,
Min man och jag har köpt hus och lagfarten är på 37 200 sek. Däremot står det i bankpapperna att vi ska betala ytterligare 76 105 sek i arvode och inskrivningskostnader samt 950 sek i låneuppläggningsavgift och arvode. Hur kommer det sig och stämmer detta över huvud taget? Var får de dessa siffror ifrån och är det inte för stora summor? Det blir ju totalt 115 150 sek för bara lagfartskostnader.
Hur ska vi göra och vem ska vi vända oss till om dessa siffror är felaktiga?
Tack på förhand!
Mvh Sara.
Hej Sara.
Du får ringa din bank och fråga så kommer de att förklara kostnaderna för dig.
Förmodligen är det lagfarten och nya pantbrev som dessa kostnader avser.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej.
Jag har blivit av ned mitt agfartsbevis.
Kan man ansöka om en kopia och i så fall vad blir kostnaden.
Hej Thomas.
Här hittar du alla expeditionsavgifter hos Lantmäteriet:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-agare/stampelskatt-och-avgifter/
Mvh admin på EKonomifokus
Vad gäller kring lagfart på ett helt nyproducerat hus. Vi köper hus och tomt för en totalsumma. Är det då lagfart på hela summan eller bara på kostnaden för tomten? Är det skillnad om man köper tomten och huset separat även om man redan nu påbörjat bygget av huset?
Hej Karolina.
Jag är lite osäker faktiskt. Jag tror att ni skall betala lagfart för både tomt och hus.
Hade ni köpt endast tomten och sedan byggt hus så hade ni endast behövt betala lagfart för tomten.
Jag får be dig kontakta Lantmäteriet med din fråga om du vill ha ett 100%-igt svar.
mvh admin på EKonomifokus
Tack för ditt svar Andreas.
Menar du att lagfart avgiften som hon måste betala är bara expeditions avgift på 825 kr? Inget mer?
Är det pga huset går över till barnen?
Tack
Hej igen Marcus.
Ja, precis.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej!
Gäller lagfart och pantbrev för äganderätts radhus? Eller endast för villor?
Tack på förhand!
Hej Mokhalad.
Det gäller även för friköpta radhus (alltså radhus som inte är i bostadsrättsform)
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Min fru äger en villa i Sverige men vi bor utomlands. Hon skulle vilja ge den som gåva till vår son som är inte gift ännu. Vår son bor i Sverige.
Behöver min fru eller min son betala något för lagfart eller någon skatt?
Tack för ditt svar.
MVH
Marcus
Hej Marcus.
Skatt = nej.
Lagfartskostnad = Ja men endast expeditionsavgiften på 825 kr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Om det finns pantbrev på villan man ska köpa, vad kostar det då att ta över dem? Hittar ingenstans hur mycket man ska betala i procent, eller har jag missuppfattat det hela och det är så att man bara tar över de gamla breven?
Tack på förhand
Hej Lisa.
Du har missuppfattat. Alla gamla pantbrev ingår i köpet så du behöver inte betala något extra för dom.
Mvh admin på EKonomifokus
Hejsan!
Går det att göra avdrag på pantbrev och lagfart innan man säljer en fastighet? Vi har precis sålt radhus och köpt villa, men skulle helst vilja göra dessa avdrag i inkomstdeklarationen för 2020.
Tack på förhand!
Hej Gustav.
Nej det går inte.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej
Min flickvän E har ägt hälften av en sommarstuga, andra hälften ägde sin mor som dog för några månader sedan. Nu äger E hela huset och ska sälja det. Bouppteckningen är klart och godkänd av skatteverket. Måste hon ansöka om lagfart för att sälja trots att hon har ärvt den andra hälften och nu äger 100%?. Vad gäller i ett sådant fall?.
Tack på förhand
Miguel
Hej Miguel.
Hon måste ansöka om lagfart för de 50%:en som hon ärver.
Mvh admin på Ekonomifokus
Något som verkar omöjligt att hitta info om och som inte ens lantmäteriet skriver ut tydligt är om köpeskillingen gäller enbart tomtens pris eller hela fastighetens pris?
Hej Jonas.
Du får nog ringa lantmäteriet och fråga.
Jag kan tyvärr inte svara på den frågan.
Mvh admin på EKonomifokus
Hejsan.
Tack för en bra artikel.
Jag har köpt ett hus med 2,5 miljoner i pantbrev. Om jag vill låna mer än 2,5 miljoner måste jag ta ut mer pantbrev och det kostar 2% på de nya pantbrev jag tar ut? Har jag fattat det rätt?
Mvh
Hej Anna
Ja du har förstått det hela rätt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Jag har köpt ett hus för 2.7 milj, pantbrev finns på 2.2 milj,
Jag hade tänkt att gå in med ca 1 milj och ha pantbrev på 1.7 milj,
Kan jag göra så? Dvs betala av pantbrev
Hälsningar
Hadi
Hej Hadi.
Du har missuppfattat vad pantbrev är.
Läs våra artiklar här på Ekonomifokus för att lära dig mer.
Pantbrev kan man inte betala av. Ju mer utrymme man har i pantbrev på en fastighet desto bättre.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej, – vi är ett aktiebolag som avser köpa en fastighet på exekutiv auktion av Kronofogden.
Det beräknas bli en köpeskilling på kr. 200.000:- och tax. värdet är
1.150.000:-.
Är det som normalt – att vår lagfartsavgift blir 4,25 % på tax. värdet ?
Eller annat pga detta exekutiva förfarandet ?
Mvh / Nils
Hej Nils.
Jag är tyvärr för dåligt insatt i fastighetsaffärer för företag så jag kan inte hjälpa dig med din fråga.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej.
Jag och min fästmö håller just på att köpa hus. Det är min fästmö som står för kontantinsatsen på huset. Resterande belopp lånar vi lika mycket. Ägarandelen kommer att bli 31% för mig och 69% för henne.
Min fråga är, ska vi betala lika mycket var för pantbrev och lagfart eller ska vi fördela 31% respektive 69% även där för att det ska bli rättvist fördelat om vi någon gång säljer huset eller separerar och den ena vill köpa ut den andra?
Vi har även diskuterat renoveringar som ska betalas, även där tänker jag att jag betalar 31% och min fästmö 69%, är detta rättvist enligt er eller inte?
Jag hoppas naturligtvis att vi aldrig kommer att skiljas åt på något sätt men det känns ändå viktigt att få alla överenskommelser på papper och att de är utförda på ett rättvist sätt för bägge parter.
Tack på förhand.
Hej Patrik.
Om ni i framtiden säljer bostaden så kommer eventuell vinst/förlust och skatt att beräknas utefter er ägarandel. Det är därför lämpligt att även kostnader för pantbrev, renoveringar och andra avdragsgilla kostnader fördelas enligt er ägarandel.
Mvh admin på Ekonomifokus
Skall stycka av min tomt till 2 lika stora, det finns ett hus då på ena tomten som skall säljas. Skall själv bygga på den avstyckade tomten. Vad bör jag tänka på vid försäljningen? Avstyckning måste göras av kommunen och/eller Lantmäteriet? Har en uppskjuten reavinst på tidigare husförsäljning, i vilket läge hamnar den nu? Måste den betalas vid försäljning eller kan jag fortsätta skjuta upp den?
Hej Andy.
Det är Lantmäteriet som genomför en avstyckning, genom en sk. lantmäteriförrättning.
Gällande din uppskjutna vinst så är jag lite osäker. Du får nog ställa den frågan till Skatteverket då jag inte är helt säker på exakt vad som gäller vid nybygge.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Vad kostar det att köpa ut sin partner från ett hus. Ska man betala pantbrev och lagfart igen eller? Vad har man för kostnader i såndant fall förutom att betala hälften av husetsvärde – lån på huset? Vad ska man tänka på när man ska köpa ut någon eller när man ska köpas ut?
Tack på förhand
MVH
Anna
Hej Anna.
Om ni gör ett vanligt köp, dvs du köper ut din partner så skall lagfart betalas och eventuella nya pantbrev som upptas skall betalas.
Om ni istället löser allt via bodelning eller gåva så slipper ni lagfartskostnaden och behöver endast betala administrationskostnaden på 825 kr.
Tänk på att räkna med eventuell vinstskatt i era beräkningar om huset har stigit i värde sedan ni köpte det.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Tack för nyttig sida. Har några frågor, kanske självklara för många, men för mig är detta relativt nytt som jag inte hittar svar på:
1. Allmänt: Hur hittar man hur mycket lån som finns på en bostad? Vänder jag mig till Lantmäteriet hittar jag inteckningens storlek, men inte hur mycket lån som finns.
2. Specifikt: Vår pappa har gått bort. Han har hus värderat till 2 000 000 kr som ska till försäljning. Det finns en inteckning på 500 000 kr. Vi försöker se om han eller någon annan har lånet. Han ser inte ut att ha det enligt banken. Hur tar vi reda på vem som har det för huset och hur mycket det är på?
3. Om panten är på 500 000 kr, hur mycket är/kan ett lån vara på? Kan belåningen vara högre än panten/inteckningen?
Hälsar,
Erik
Hej Erik.
Du kan ej se storleken på lån som belastar någon annans fastighet eller bostad.
Du kan se storleken på inteckningarna och lånen kan aldrig överstiga storleken på inteckningarna/pantbreven.
Det kan finnas en inteckning men inget lån.
Om det finns lån på bostaden så står det på pantbrevet vilken bank som lånet finns hos.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej Andreas,
Hur funkar det om vi ska sälja huset? Låt säga att det nu faktiskt ska säljas för 2 000 000 kronor. Någon har gjort en inteckning på 500 000 kronor (det jag befarar är att denna någon har tagit ett lån på 750 000 kronor på inteckningen på 500 000 kronor, men det låter som att detta inte ska vara möjligt enligt dig?). Om vi är två dödsbodelägare (a) och (b) som ska dela på vinsten av försäljningen, vad får vi respektive om:
1. Ingen av (a) och (b) är låntagaren?
2. Om (b) är låntagaren och det rörde sig om 500 000 kronor utan att det rört sig om förskott på arv?
3. Om (b) är låntagaren och det rörde sig om 750 000 kronor utan att det rört sig om förskott på arv?
Mvh,
E.B.
Hej Erik.
Om man har ett pantbrev/inteckning på 500.000 kr så är det just 500.000 kr som är maxbeloppet som går att låna på det.
Det kan alltså inte finnas 750.000 kr i lån på ett hus om det bara finns pantbrev på 500.000 kr.
Huset säljs och dödsboet skall lösa lånet.
När lånet är löst skall ni även beräkna hur mycket vinstskatt som skall betalas vid försäljningen.
Det är dödsboet som skall deklarerar försäljningen och betala vinstskatten.
Pengarna som är kvar efter det får ni dela upp mellan er som är dödsbodelägare.
Men allt sådant hjälper juristen er med när ni tar hjälp med att upprätta bouppteckningen.
Mvh admin på Ekonomiofkus
Hej! Tack för bra info 🙂 Jag och min fru har precis köpt ett hus (dvs skrivit kontrakt med säljarna och erlagt 10% i handpenning) men inflytt blir först någon gång i vår (om ca 6 månader). Jag läste någonstans att man har tre månader på sig att ansöka om, och betala in avgiften för lagfart efter det att man skrivit kontrakt; men gäller det alltså från nu när vi skrivit på ett köpekontrakt eller från det datumet vi kommer att träffas på banken och gör klart med slutbetalning, lån et. våren 2019? Mvh // Erik
Hej Erik.
Det gäller från och med tillträdesdagen, dvs dagen då ni slutbetalar huset och får nycklarna.
Man använder nämligen köpebrevet för att söka lagfart. Köpebrevet signeras av köpare och säljare på tillträdesdagen.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej, jag och min bror kommer att ärva en lantbruksfastighet som är kombinerad skogsfastighet. Den är på totalt 27 ha, kan vi dela den och äga hälften var? eller finns det en minsta delbara areal?
mvh
Karin
Hej Karin.
Det enklaste är att ni bara skriver in att ni äger fastigheten tillsammans, dvs 50% var av fastigheten.
Om ni skall stycka den (dela upp den per areal) så kostar det en massa pengar och arbete.
Det är dock möjligt att dela upp den om ni verkligen vill.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej mina föräldrar ägde tre fastigheter, varav 2 skogsfastigheter. Min far har avlidit skall vi då söka lagfart för min mor så att hon äger 100% och är det då 1,5% av den halva kostnaden (taxeringsvärdet?) som hon betalar?
Mvh
Karin
Hej Karin.
Vid arv eller bodelning behöver man ej betala stämpelskatten på 1,5%.
Hon behöver endast betala expeditionsavgiften på 825 kr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Min dotter har precis köpt ett hus och betalat kontant 950000. Tax. värde 435000 . Renoverat för ca 200000 . Det fanns inga pantbrev eller lagfart , hur gör hon nu? Ska hon söka lagfart? Omvärdera huset ?
Mvh Yvonne
Hej Yvonne.
Lagfart måste hon ha annars kan hon inte stå som ägare på huset.
Hon kan ta ut nya pantbrev om hon vill låna pengar med huset som säkerhet.
Mvh admin på EKonomifokus
Är lagfartskostnaden lägre om man säljer till barn/barnbarn?
Hej Berit.
Nej det är den inte.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej jag och min sambo har precis köpt en ny bostad med ett befintligt pantbrev på 570 000:-
Vi är väl medvetna om att detta är en sorts, garanti, skatt för staten på bostaden men jag hade en tanke om jag tänker rätt. Om det befintliga pantbrev ligger på 570 000:- så har vi möjligheten att kunna ta ut från pantbrev för att t.ex renovera ett tak låt oss säga och utav dom ”pantpengarna” så blir det ett lån som läggs på det befintliga bolånet, eller är jag helt ute och cyklar eller är det tvärt om jag ska tänka att ett nytt lån från banken behövs, om man inte kan finansiera själv, för att renovera och det läggs som pant eftersom det innefattar bostaden?
Vi är unga och det är många nya ord och begrepp som behövs läras så är tacksam för alla svar
MVH. lyckliga husägare
Hej Simon.
Ett pantbrev är endast något som visar hur mycket du kan låna hos banken med din bostad som säkerhet.
I ditt fall kan du belåna din bostad med bolån upp till 570.000 kr.
Om din bostad egentligen är värd betydligt mer än 570.000 kr så kan du plocka ut nya pantbrev för att kunna låna mer än 570.000 kr på bostaden.
Om du vill plocka ut mer pantbrev så tar staten en skatt på 2% på beloppet som ditt nya pantbrev är på.
Så, om du tar ut nya pantbrev till ett belopp om 1.000.000 kr så kostar det 20.000 kr i pantbrevskostnad/skatt.
Men, när du väl har plockat ut det pantbrevet så har du totala pantbrev på 1.570.000 kr.
Dessa pantbrev finns kvar i all evighet (om ingen väljer att ”döda” dom) så om du säljer huset så får nästa person ta över pantbreven.
Det ökar alltså värdet på ditt hus om du har stora pantbrev.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Om vi ska köpa ett hus för 2 350 000kr och där finns utagna pantbrev på 2 125 000kr, vad innebär det? Vad säger det att pantbrevet är en så stor del av den totala kostnaden? Taxeringsvärdet på bostaden var 2015 1 696 000kr, därefter har bostaden renoverats. Är pantbrevet högre än taxeringsvärdet pga att de troligen lånat för renoveringen?
Om vi har förstått det rätt så är pantbrevet en säkerhet för banken om man inte betalar sina lån, men även utan pantbrev har de väl en säkerhet iom bostadslånet? Så vilken funktion fyller pantbrevet för de olika parterna vid en bostadsäffar?
Med vänlig hälsning, Emma
Pantbrevets storlek visar hur mycket pengar ni kan låna på bostaden.
Pantbrevet som finns idag betyder att ni kan låna 2.125.000 kr på bostaden.
Om ni skulle vilja låna mer pengar med bostaden som säkerhet hade ni varit tvungna att ta ut ytterligare pantbrev.
Att pantbrevet är stort är bra eftersom det annars hade kostat er pengar att ta ut ett nytt pantbrev om inte det nuvarande var tillräckligt stort.
Taxeringsvärdet är helt oviktigt i detta sammanhang.
Pantbrev är endast ett sätt för staten att beskatta sina medborgare. Pantbrev kostar ju en engångskostnad på 2% av pantbrevets storlek när man tar ut det. Det är en skatt som staten tar ut.
Mvh admin på Ekonomifokus
Om man ska köpa ett fritidshus kontant med befintliga pantbrev, förverkas dom eller har man dom kvar tills huset säljs vidare?
Hej Daniel.
Uttagna pantbrev ligger alltid kvar och försvinner inte om man inte aktivt ”dödar” pantbreven. Eftersom pantbrev har ett värde så finns det ingen anledning att döda pantbrev förutom när man vill byta ut gamla klassiska papperspantbrev mot nya data-pantbrev.
Så svaret är att pantbrev INTE förverkas utan de finns kvar och nästa köpare tar över dom.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hejsan!
Jag såg en liknande fråga högre upp, men måste ändå ställa min – separation och hus värderat på 1.9 miljoner ska köpas ut av ena partnern. Vi köpte huset för 1.3 och jag undrar hur jag ska räkna för att få en summa att dra bort de 22 % vinstskatt ifrån. Förutom ev renoveringar och försäljningskostnader (som inte borde räknas eftersom vi löser ut varann utan att sälja), ska man räkna med pantbrev och lagfart till detta? Ska de dras av också innan man kan räkna ut vinstskatten?
Mvh/Sandra
Hej Sandra.
Du skall lösa ut din sambo enligt följande beräkning:
Exempel:
Försäljningspris 1 900 000 kr = Marknadsvärde + renoveringskostnader – ev mäklarkostnader
Inköpspris 1 300 000 kr = det ni köpte huset för
Försäljningspris 1 900 000 – Inköpspris 1 300 000 = Vinst 600 000 kr
Reavinstskatt: 22 % av vinsten 600 000 = 132 000 kr
Nettovärde: Försäljningspris 1 900 000 – reavinstskatt 132 000 = 1 768 000
Det du ska lösa ut ex-sambon med: 1 768 000 / 2 = 884 000 kr
Alla avdragen såsom lagfart, pantbrev osv sparar du till den dagen du själv säljer huset.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej. Vi är ett par som har levt ihop i 16 År som sambo. Huset köpte min sambo ett 1/2 År innan vi träffades. Alltså äger jag inget utav huset. Nu undrar vi vad det kostar att skriva om lagfarter så huset står på oss båda?
Hej Ingalill.
Att söka ny lagfart för 50% av huset Kostar 1,5 procent av köpeskillingen plus en avgift på 825 kronor.
Det är alltså den köpeskilling som du köper halva huset för.
Om då får halva huset via gåva så kostar det endast 825 kr totalt då ingen stämpelskatt utgår för lagfarten.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! jag jag har lagfart på en jordbruksfastighet med tillhörande skog , min syster har en sommarstuga på samma område , hon har inte betalat en nickel för sin sommarstuga trots att jag inte kan nyttja den omkringliggande skogen som hör till min fastighet, vad kan jag göra
VH Anna
Hej Anna.
Tyvärr är denna fråga utanför mitt kunskapsområde.
Du får fråga en jurist.
Prova gärna att ställa din fråga på http://www.lawline.se. En väldigt bra och användbar sajt som vi rekommenderar. Här kan man kan också söka i deras arkiv med över 40 000 frågor och svar inom olika områden.
Mvh admin på Ekonomifokus
är det pantbrev på hus som är en gåva?
Hej Monica.
Nu hänger jag inte med alls.
Kan du förtydliga din fråga?
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej Andreas,
Fråga: När man säljer sitt hus och får man ju nya värden (pantbrev, lagfart) att hantera i sitt nya hus när man köper nytt.
Om vi ev. får en vinst på försäljningen av gamla huset som överstiger köpsumman. Har jag förstått att både lagfart och pantbrevskostnaden går att dra av. Vilken procent-summa är det man räknar på att få dra av då? Är det ca de normala 0.33% då?
MVH
Liza W (Christoffer)
Hej Liza.
Du får ej dra av pantbrev + lagfartskostnad för huset du köper. Endast kostnader för det hus som du säljer är avdragsgilla.
När ni köpte ert hus som ni nu har sålt hade ni kostnader för pantbrev och lagfart. De kostnaderna drar ni av i deklarationen från vinsten för att minska er vinst och därmed få en lägre skatt (22% på vinsten efter alla avdrag)
Mvh admin på EKonomifokus
Finns det något sätt att komma runt kostnaderna för lagfart och pantbrev på en fastighet?
Hej Steven.
Tyvärr, dessa kostnader går ej att komma runt.
Det enda sätt som jag kan tänka mig är att se till att köpa en fastighet där det redan finns tillräckligt med befintliga pantbrev.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej , angående pantbrev , jag ska köpa en villa , värde 3800000och säljare har pantbrev på 163000, så måste jag betala pantbrev eller kan jag använda säljares pantbrev
Hej Peter.
De pantbrev som säljarna redan tagit ut ingår i köpet, dvs du tar över dom.
Du kan alltså låna 163.000 kr utan att behöva ta ut nya pantbrev.
Om du skall ta nya lån som är större än 163.000 kr behöver du ta ut nya pantbrev på det belopp som överstiger 163.000 kr.
Om du skall ta ut nya pantbrev så kostar det en avgift på 2% på pantbrevens belopp.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej. Om man har ett hus tillsammans men ska gå isär och lösa ut den andra med 800 000/ ta nytt lån alltså på fastigheten, hur blir det då med lagfarten när man tar över ett befintligt lån på 2 700 000 och huset värderat till 4 250 000. Vad får man för kostnader totalt. Pantbrev finns tidigare på lån som övertas.
Hej Elisabeth.
Om en delägare köper ut en annan delägare så kommer köparen tyvärr att få betala lagfartskostnad för att få den nyinköpta delen av fastigheten överskriven på sig.
Lånen och pantbreven har inget med lagfarten att göra. Viktigt att inte blanda ihop de uttrycken.
Mvh admin på Ekonomifokus
Om mina föräldrar vill sälja sin året runt bostad och jag o min syster är dess enda som kan ärva…men bara en av systrarna är delaktig utan att den andre får veta ngt. Den ene är gift men inte den andre, den som är gift har större möjligheter att kunna köpa den, men då till min fråga är Varför får jag inget veta eller varför får inte jag vara delaktig.
Så länge dina föräldrar lever och är vid sina sinnes fulla bruk så får dom göra precis vad dom vill med sina ägodelar.
Du har tyvärr (för din del) ingenting att säga till om där.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Jag trodde att om man gav ”gåvor” i förväg till något av sina barn så ska detta räknas in i arvet om det är av betydande belopp såsom en sommarstuga så att barnen får lika.
Hej igen Kristin.
Jag är dåligt insatt i juridiken kring arv så den frågan får du nog ställa till en jurist.
Mvh admin på Ekonomifokus