Anskaffningsvärde / anskaffningsutgift hus & lägenhet

anskaffningsvärde bostad

När du skall deklarera försäljningen av din bostad skall du ange ditt anskaffningsvärde. Anskaffningsvärdet är den totala kostnaden som du haft för att förvärva (köpa) huset eller lägenheten.

Artikelns innehåll:
1. Tag reda på ditt inköpspris
2. Tag reda på kostnader för lagfart, pantbrev osv
3. Räkna ut anskaffningsvärdet


Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik

Tag reda på ditt inköpspris

Först och främst behöver du veta ditt inköpspris eftersom det är en del av anskaffningsvärdet. Du kan läsa vår artikel om inköpspris där vi går igenom hur du letar fram ditt inköpspris, hur du beräknar ditt inköpspris vid skilsmässa, arv och så vidare.

Tag reda på eventuella kostnader för pantbrev och lagfart

Du behöver sedan ta reda på dina kostnader du haft för lagfart och pantbrev om det är ett hus/radhus/fastighet som du skall räkna fram anskaffningsvärdet för. Bostadsrätter har varken kostnader för lagfart eller pantbrev. Istället betalas en pantförskrivningskostnad som vanligtvis är på ca 450-550 kr totalt.

Om du vill räkna ut din kostnad för lagfart och pantbrev kan du göra det i vår artikel där vi även erbjuder kalkylatorer som hjälper dig att räkna ut lagfart- och pantbrevs-kostnaderna.

Räkna ut anskaffningsvärde för bostad

När man räknar ut anskaffningsvärdet för sin bostadsrätt eller sin villa så får man lägga ihop alla kostnader som är förenade med köpet av bostaden.

Följande utgifter räknas ihop för att få fram sitt anskaffningsvärde:

Inköpspriset
+ Kostnad för lagfart (fastighet)
+ Kostnad för pantbrev (fastighet) eller pantförskrivning (bostadsrätt)
+ Kostnader för eventuell jurist
+ Kostnader för eventuell besiktningsman
+ Övriga kostnader (tex administrativa kostnader för medlemskap i brf)
= Anskaffningsvärdet

💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se
hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Schablonmetoden för fastighet

Det finns en schablonmetod för fastigheter som har förvärvats innan år 1952 (45 kap. 28 § inkomstskattelagen). Fastigheter som förvärvades innan 1952 anses vara förvärvad 1952. Anskaffningsutgiften får då beräknas till 150% av fastighetens taxeringsvärde för år 1952. Denna metod används om ett verkligt anskaffningsvärde saknas eller om det verkliga anskaffningsvärdet är lägre än det som schablonmetoden anger.

Joakim har studerat fastighetsförmedling på Högskolan i Väst under 3 års tid. Med ca 10 års erfarenhet som fastighetsmäklare vill nu Joakim via sina guider inom bostad förmedla kunskap till läsarna och hjälpa dem att fatta bättre beslut vid köp av ny bostad eller försäljning av befintlig.

7 KOMMENTARER

  1. Hej.
    Först köpte jag en fastighet som jag renoverade, den brann ned, fick sedan en via försäkringen+eget kapital, men va tvungen att köpa till mark för att få bygga upp igen, vad blir då mitt anskaffningsvärde? Vad kan jag räkna med på deklaration vid försäljning?

    • Hej Tomas.

      Jag är osäker på vad som gäller i ditt fall.
      Du får nog ringa skatteverket med den frågan.

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Tips
      1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

    • Hej Andreas,

      Hur fungerar schablonmetoden för en villaförsäljning då det är en fastighet som jag byggt ett hus på? Jag har total oreda i kvitton för husbygget, plus att jag gjort en hel del själv. Någon nämnde schablonmetoden, hur tillämpas den i ovan fall?

      Vänlig hälsning,
      Felicia

      • Hej.

        Schablonmetoden används endast på väldigt gamla bostäder där man inte kan hitta inköpspriset.
        Du får lägga ihop priset för tomten med den totala kostnaden för bygget av huset.
        Du skall kunna ”bevisa” de siffror du anger med någon sorts underlag.

        Om du inte kan bevisa siffrorna så bör du skriva i din deklaration att du saknar underlag för det du angivit som inköpspris.

        Mvh admin på Ekonomifokus

    • Hej. Vi har fått en bostadsrätt av min mamma. Villkoret var att vi ska betala hela hennes bolån när vi säljer lägenheten. Nu har hon flyttat in på ett äldreboende och vi Har sålt lägenheten. Kan vi räkna villkoret om att lösa hennes bolån som inköpspris vid deklarationen. Mvh Lasse

      • Hej Lars-Göran.

        Det beror på om ni skrev ett gåvobrev eller övetlåtelseavtal och hur stort lånet var?

        Mvh admin på Ekonomifokus

Ställ en fråga eller skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här