Så marknadsför mäklaren din bostad – Annonsering som ingår i mäklararvodet

2

Fastighetsmäklare tar vanligtvis bra betalt för sina tjänster.
De flesta människor undrar vad det är man faktiskt betalar för. Vad får man för pengarna?
I denna artikel skall vi gå igenom vilka olika kanaler som mäklarna marknadsför sina försäljningar genom, nu när det är år 2018.

Hur mäklarna marknadsför en bostadsförsäljning har förändrats rejält under de senaste 20 åren. Förr i tiden lade man in textannonser i olika papperstidningar och satte upp till-salu-skyltar utanför bostaden. Sedan ringde mäklaren spekulanter som han/hon hade uppskrivna på ett papper eller en post-it lapp. Nu när datorer och digitaliseringen tar över mer och mer så har de flesta mäklarbyråerna dragit ner på annonseringen i papperstidningar och ökat annonseringen digitalt.

”Syns man inte så finns man inte” – Andreas H

Olika sätt för mäklaren att hitta spekulanter till din bostad

När en bostad har fotograferats av mäklarens fotograf och mäklaren har satt ihop de säljande texterna med information om bostaden så är det dags att sätta igång med marknadsföringen. Detta sker genom följande kanaler:

  • Annons i lokaltidning och ibland i större tidningars bostadsbilaga.
  • Annons på Hemnet, Blocket, Booli osv (den absolut viktigaste annonseringen)
  • Annons på mäklarens egna hemsida.
  • Riktad annonsering på sociala medier såsom Facebook, Instagram osv.
  • Annons på mäklarbyråns egna Facebook-konto och Instagram-konto.
  • Till-salu-skylt i mäklarbyråns skyltfönster.
  • Till-salu-skyltar vid bostaden.
  • Till-salu-utskick i brevlådan hos grannar och i närområdet.
  • Mäklarbyråns egna register med spekulanter – E-mail register där spekulanter har anmält vad de söker för typ av bostad. E-mail skickas ut till spekulanter som söker den typen av bostad.
  • Mäklaren ringer eller sms:ar spekulanter från tidigare visningar av liknande bostäder.

De viktigaste kanalerna

Hemnet.se är den överlägset viktigaste kanalen. Alla mäklarbyråer betalar en abonnemangsavgift till Hemnet.se för att få annonsera ut sina försäljningar där. När en annons publiceras på Hemnet så ”spindlas” den till andra hemsidor som till exempel Booli.se och många andra liknande webbplatser.
Riktad annonsering på sociala medier har visat sig ge bra resultat.
Annonsen syns då i flödet hos personer som tidigare har sökt på nätet efter bostäder i samma område eller liknande bostäder.
Mäklarens spekulantregister kan vara viktigt om registret är välskött. Ett välskött register kan innehålla många bra och heta spekulanter.
Mäklarens tidigare försäljningar kan vara en viktig kanal för att hitta spekulanter till din bostad. Om en mäklare nyligen har sålt en liknande bostad så kan det finnas många bra spekulanter att kontakta från den visningslistan.

Mindre viktiga kanaler

Många av dom gamla kanalerna är på väg bort. Tidningsannonser, skylt i skyltfönster, lapp i brevlådan osv används mest för att hitta de kunder som inte vet hur man använder internet. Den generationen som inte använder internet är på väg att dö ut. Därför försvinner även den typen av annonsering mer och mer.

När en mäklarbyrå har en annons i en lokaltidning idag så är det för att marknadsföra sitt eget varumärke och inte för att hitta köpare till sina bostadsförsäljningar.

Undersök vad som ingår i mäklarens provision och undvik att betala för mycket för mäklartjänsten

När du skall sälja din bostad är det superviktigt att du jämför olika mäklare och deras tjänster. Samla in offerter från de olika mäklarna som är aktiva i ditt område och jämför innan du bestämmer dig. Hemsidan Hittamäklare.se hjälper dig helt kostnadsfritt att samla in offerter från mäklarna i ditt område. Dessa offerter kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om provisionen med den mäklare som du tänker anlita. Du förbinder dig inte till något när du fyller i dina uppgifter hos Hittamäklare.se och tjänsten är helt gratis.

2 KOMMENTARER

  1. Hej och tack för en bra artikel!
    Ibland kan man tycka att mäklarna tar en jäkla massa betalt för sin tjänst med tanke på hur lite tid som läggs på varje försäljning.

    Det är inte alltid övertydligt med vilka annonser och vilken marknadsföring som ingår när man skall genomföra en bostadsförsäljning av ett hus eller lägenhet med en mäklare.

    Så tack för denna info!
    Den är värdefull.

    • Hej Georg.

      Tack. Vad roligt att vi kan bidra med relevant information kring ämnet marknadsföring av bostäder.

      Mvh admin på Ekonomifokus

Ställ en fråga till oss

Använd dig av formuläret nedan.

Please enter your comment!
Please enter your name here