Så marknadsför mäklaren din bostad – Annonsering som ingår i mäklararvodet

Hem / Bostad / Sälja bostad / Så marknadsför mäklaren din bostad – Annonsering som ingår i mäklararvodet

Bild på skribent Joakim Ryttersson Skribent:

Uppdaterad: 4 april 2025

Mäklarens marknadsföring vid försäljning av bostad

Fastighetsmäklare tar vanligtvis bra betalt för sina tjänster. De flesta människor undrar vad det är man faktiskt betalar för. Vad får man för pengarna? I denna artikel skall vi gå igenom vilka olika kanaler som mäklarna marknadsför sina försäljningar genom, och vad som ingår i mäklararvodet vid en bostadsförsäljning.

Hur mäklarna marknadsför bostäder har förändrats rejält under de senaste 20 åren. Förr i tiden lade man in textannonser i olika papperstidningar och satte upp till-salu-skyltar utanför bostaden. Sedan ringde mäklaren spekulanter som han/hon hade uppskrivna på ett papper eller en post-it lapp. Nu när datorer och digitaliseringen tagit över har de flesta mäklarbyråerna dragit ner på annonseringen i papperstidningar och ökat annonseringen digitalt.

Artikelns innehåll:
1. Olika sätt för mäklaren att hitta spekulanter till din bostad
2. De viktigaste marknadsföringskanalerna
3. Mindre viktiga marknadsföringskanaler
4. Vem betalar kostnaden för Hemnet?


Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik

Olika sätt för mäklaren att hitta spekulanter till din bostad

När en bostad är fotograferad och mäklaren har satt ihop de säljande texterna med information om bostaden så är det dags att sätta igång med marknadsföringen. Detta sker genom följande kanaler:

  • Annons i lokaltidning och ibland i större tidningars bostadsbilaga.
  • Annons på Hemnet, Boneo, Booli osv (den absolut viktigaste annonseringen)
  • Annons på mäklarens egna hemsida.
  • Riktad annonsering på sociala medier såsom Facebook, Instagram osv.
  • Annons på mäklarbyråns egna Facebook-konto och Instagram-konto.
  • Till-salu-skylt i mäklarbyråns skyltfönster.
  • Till-salu-skyltar vid bostaden.
  • Till-salu-utskick i brevlådan hos grannar och i närområdet.
  • Mäklarbyråns egna register med spekulanter – E-mail register där spekulanter har anmält vad de söker för typ av bostad. E-mail skickas ut till spekulanter som söker den typen av bostad.
  • Mäklaren ringer eller sms:ar spekulanter från tidigare visningar av liknande bostäder.

Ska du sälja rekommenderar vi att du först jämför mäklarna & deras arvoden på Hittamäklare.se. Det är kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något när du använder tjänsten.

De viktigaste kanalerna

Hemnet.se är den överlägset viktigaste kanalen. Alla mäklarbyråer betalar en abonnemangsavgift till Hemnet.se för att få annonsera ut sina försäljningar där. När en annons publiceras på Hemnet så ”spindlas” den till andra hemsidor som till exempel Booli.se och många andra liknande webbplatser. Utöver den avgift som mäklaren betalar till Hemnet får även du som säljare betala en annonskostnad som styrs av din bostads utgångspris och vart i landet den ligger. Denna kostnad faktureras till dig så fort din bostad annonseras ut på Hemnet. Längre ner i artikeln kan du se exempel på priser för annonsering på hemnet.

⬇️ Gå direkt ner till tabellen med priser

Riktad annonsering på sociala medier har visat sig ge bra resultat. Annonsen syns då i flödet hos personer som tidigare har sökt på nätet efter bostäder i samma område eller liknande bostäder.

Mäklarens spekulantregister kan vara viktigt om registret är välskött. Ett välskött spekulantregister kan innehålla många bra och heta spekulanter.

Mäklarens tidigare försäljningar kan vara en viktig kanal för att hitta spekulanter till din bostad. Om en mäklare nyligen har sålt en liknande bostad så kan det finnas många bra spekulanter att kontakta från den visningslistan.

Mindre viktiga kanaler

Många av de gamla kanalerna är på väg bort. Tidningsannonser, skylt i skyltfönster, lapp i brevlådan osv används mest för att hitta de kunder som inte vet hur man använder internet. Den generationen som inte använder internet är på väg att dö ut. Därför försvinner även den typen av annonsering mer och mer.

När en mäklarbyrå har en annons i en lokaltidning idag så är det för att marknadsföra sitt eget varumärke och inte för att hitta köpare till sina bostadsförsäljningar.

Få våra 10 bästa sälja-bostads-tips

Få våra bästa tips i en PDF via mail, kostnadsfritt & helt förutsättningslöst.

Fyll i din e-post om du vill att vi ska skickar dig en kostnadsfri PDF med våra 10 bästa tips till den som ska sälja en bostad.

Vem betalar annonsen / kostnaden för Hemnet?

Den betalar bostadens säljare. Kostnaden styrs av bostadens utgångspris samt vart i landet bostaden ligger, se exempel nedan.

Säljaren får en faktura på mailen när bostadsannonsen publiceras. Denna kostnad är avdragsgill i deklarationen. Är du en skicklig förhandlare kan du ofta få mäklaren att dra av Hemnet-kostnaden från sitt mäklararvode.

Priser / kostnader för annonsering på Hemnet – exempel:

I tabellen har vi räknat på en bostad i Kungälv (mellanstor stad).

Utgångspris1 mkr2 mkr5 mkr
Annons Max11 290 kr16 350 kr21 450 kr
Annons Premium7 420 kr10 800 kr14 280 kr
Annons Plus5 350 kr7 660 kr10 150 kr
Annons Bas3 490 kr5 050 kr6 650 kr
Förnya annons3 100 kr4 500 kr6 000 kr
Raketen900 kr900 kr1 100 kr
Byta mäklare1 490kr1 490kr1 490kr
Senast uppdaterad: 15 oktober 2025

💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se
hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Läs även våra artiklar:

Skribent - Joakim Ryttersson

Joakim har arbetat som fastighetsmäklare i många år och vill nu via Ekonomifokus.se förmedla kunskap och hjälpa besökarna att fatta bättre beslut vid köp och försäljning av bostad samt vid bolånerelaterade frågor. Utöver kunskaper inom bostadssegmentet har Joakim även ett stort intresse för ekonomi och finans. Tillsammans med Andreas Hogmalm startade Joakim företaget Hojjo Sverige AB som grundade bostads- och ekonomisajten Ekonomifokus.se. Företaget äger och driver även andra hemsidor, Boupplysningen.se, Aktiekunskap.nu och Aktiewiki.se exempelvis.

Följ diskussion
Meddela mig om
guest
Integritetspolicy

21 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
Marina

Hej
Jag har betalat Hemnet Permium och nu efter ett halvår vill jag byta mäklare.
Förlorar jag min annons på Hemnet om jag byter mäklare?

Stefan

Hej Joakim

Tack för en bra tråd.

Min fråga är, ’tjänar’ mäklaren något på att lägga ut annonsen på Hemnet?
Vi skulle ha förhandsvisning för mäklarföretagets kunder. Men innan den blev av så hörde två spekulanter av sig och ville köpa innan, bara de kunde få se huset innan så klart. Det löste vi. Ena spekulanten var tveksam men de andra var på och ville skriva kontrakt samma dag. Mäklaren valde dock att skicka annonsen till Hemnet ändå, vilket vi tycker är bra konstigt. Nu får vi ju betala annonseringskonstnad där trots att huset inte kom ut för försäljning.

Varför gör man så? Får man någon slags ’rating’ som mäklare eller som mäklarföretag på sina försäljningar via Hemnet? Jag tänker då till exempel på statistik, ’såld innan visning’ eller liknande. Något som visar på hur duktig man är som mäklare

Joakim Ryttersson

Hej Stefan.

Ja ju fler bostäder mäklaren publicerar desto bättre statistik får han/hon på Hittamäklare.se exempelvis.
Jag tycker ni skall kräva att få dra av Hemnet-avgiften från mäklarens arvode om det är så att mäklaren lagt ut er bostad på Hemnet i onödan.

mvh admin på Ekonomifokus

Ola

Hej.
Mäklarhuset använder sig av en avancerad typ av riktad marknadsföring på sociala medier.
De tar extra för detta och menar att man når en mängd mer latenta bostadsköpare genom en mer avancerad sökalgoritm. Är det värt pengarna? Alla mäklare har ju med vanlig annonsering via sociala medier.
Vänligen
Ola

Joakim Ryttersson

Hej Ola.

Nej det är inte värt att betala extra för.
Alla mäklarna erbjuder idag annonsering via sociala medier och de använder samma typer av sök-algoritmer via olika företag som arbetar med marknadsföring på sociala medier.

När jag mäklade använde det företag jag arbetade på en sådan tjänst för marknadsföring på sociala medier och den ingick i vårt vanliga arvode.

Mvh admin på Ekonomifokus

Susanne Petersson

Hej min särbo sålde sitt hus genom mäklare. Någon vecka efter dök ett reklamblad upp i postlådan från mäklaren, massutskick , där min särbos radhus presenterades, både utomhus och inomhus foton som referens för deras mäklarfirma. Får en mäklare använda foton som min särbo trots allt betalat för i en reklam, dessutom inte frågat min särbo om det är ok? Tack för snabbt svar då affären ännu inte är avslutad och summan kan regleras om vi har dom rättigheterna. Till sak hör att mäklaren satte utgångsumman lägre en rekommendation enligt booli och där med även fick procent på vinsten 400 000.

Joakim Ryttersson

Hej Susanne.

Nej, mäklaren skall ha ett godkännande för att få göra eftermarknadsföring.
Samtycke marknadsföring brukar den blankett heta som mäklaren behöver få påskrift på.

Mvh admin på EKonomifokus

Johanna

Tack så mycket för svar! Det var precis så jag också upplevde det. Mvh Johanna

Johanna Wallin

Hej, är det rimligt att mäklaren, utöver arvodet på 48 000 kr, tar 7500 för att marknadsföra vår trea på sociala medier? Borde inte det ingå i marknadsföringen? Annars, skulle du säga att det är värt pengarna? Vi bor inte i något särskilt attraktivt område

Joakim Ryttersson

Hej Johanna.

Jag har aldrig hört talas om det tidigare. All marknadsföring brukar vanligtvis ingå i arvodet förutom avgiften till Hemnet.
När jag arbetade som mäklare ingick marknadsföring på sociala medier i arvodet.

Jag hade absolut inte betalat 7500 kr extra för det. Jag hade krävt att mäklaren att baka in det i arvodet, annars hade jag bytt mäklare.

mvh admin på Ekonomifokus

Annika

Hej! Jag har sålt ett nybyggt fritidshus som marknadsfördes som ”villa”. Nu får jag en reklamation av köparna för att huset är ett fritidshus. De har låtit en ”oberoende” mäklare värdera huset och menar att huset är värt 125.000kr mindre än vad de betalade. Jag krävs nu på den summan. Huset såldes för 2 475.000kr. Kan jag vara skyldig att betala?
Hälsningar
Annika

Andreas på Ekonomifokus.se

Hej Annika.

Det vågar jag inte svara på.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66

Mvh admin på Ekonomifokus

Lena

Vem ska betala kostnaden för annonsering på Hemnet? Det kostar 1500 kr som jag ska betala, dras den sedan från Mäklararvodet? Det minsta man kan kräva är väl att de annonserar?

Andreas på Ekonomifokus.se

Hej Lena.

Tidigare ingick hemnet-kostnaden alltid i mäklararvodet men för några år sedan började Hemnet skicka en faktura direkt hem till säljaren för att de såg en möjlighet att tjäna mer pengar utöver den avgift som mäklarfirmorna redan betalar till Hemnet. Eftersom fakturan är ställd på säljaren kan inte mäklarfirman betala den fakturan. Det är därför du som säljare som får betala fakturan.

Om mäklaren inte berättat om Hemnet-kostnaden innan du signerade förmedlingsuppdraget så tycker jag gott att mäklaren kan dra av kostnaden från sitt arvode.
Det gör de flesta mäklare som jag känner.

Mvh admin på Ekonomifokus

Urban Larsson

Hej, jag är mycket tacksam för ditt svar, vilket klargör frågor som berör min situation.

Tack!

Urban Larsson

Säg att en fastighetsförsäljning inte når ända fram det blir ingen försäljning till det lägsta pris mäklaren och jag kommit överens om.
Mäklaren har ingen provisionsinkomst att räkna in men vill ha ersättning för kostnader som ex.vis bilersättning, nedlagda timmar, annonsutformning och kanske fler kostnader.
Är detta rimligt, vilka av kostnaderna, som normalt inbegripes i provisionsersättning kan debiteras kund vid utebliven försäljning.

Andreas på Ekonomifokus.se

Hej Urban.

Normalt sett brukar man inte behöva betala för några kostnader om bostaden inte blir såld.
Det beror på vad som står i uppdragsavtalet. Jag har aldrig varit med om att en mäklare tar betalt för sådana kostnader vid utebliven försäljning så jag vet faktiskt inte.

Mvh admin på Ekonomifokus

Andreas på Ekonomifokus.se

Hej Urban.

Det går tyvärr inte att svara på hur stor summan blir eftersom alla mäklare ha olika kostnader.
Om det står i förmedlingsuppdraget att mäklaren har rätt till ersättning för utlagda kostnader så innefattar det alla kostnader som mäklaren haft för försäljningen såsom fotografering, annonsering osv.
De flesta mäklare brukar inte kräva någon ersättning för sådant vid en vanlig uppsägning av förmedlinguppdraget.

Om din mäklare kräver ersättning för detta så får du helt enkelt invänta beloppet och se vad mäklaren kräver. Sedan kan du avgöra om det är rimligt eller inte.

Mvh admin på Ekonomifokus

Georg

Hej och tack för en bra artikel!
Ibland kan man tycka att mäklarna tar en jäkla massa betalt för sin tjänst med tanke på hur lite tid som läggs på varje försäljning.

Det är inte alltid övertydligt med vilka annonser och vilken marknadsföring som ingår när man skall genomföra en bostadsförsäljning av ett hus eller lägenhet med en mäklare.

Så tack för denna info!
Den är värdefull.

Andreas på Ekonomifokus.se

Hej Georg.

Tack. Vad roligt att vi kan bidra med relevant information kring ämnet marknadsföring av bostäder.

Mvh admin på Ekonomifokus