Oavsett om man köper ett hus eller en bostadsrätt så är reglerna i princip desamma. Som köpare är man skyldig att undersöka bostaden noga innan man köper. Fel som går att upptäcka vid en vanlig så kallad okulär undersökning av en kunnig person kan man inte kräva ersättning för i efterhand. Om felet inte går att upptäcka vid en sådan undersökning kan det räknas som ett dolt fel och då kan köparen ha rätt att kräva ersättning av säljaren.
Artikelns innehåll:
1. Fel som går att upptäcka & dolda fel – skillnad
2. Fel i hus & fastighet
3. Fel i Bostadsrätt
4. Fel som uppstår mellan kontrakt och tillträde
5. Vad gör man om man upptäcker fel?
Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
Fel som går att upptäcka & dolda fel – skillnaden
Först och främst måste vi skilja de tre typerna av fel och brister som finns vid bostadsaffärer:
- Fel som går att upptäcka = Fel och brister som går att upptäcka innan köpet
Ingen ersättning kan krävas i efterhand ❌ - Dolda fel = Fel och brister som ej går att upptäcka innan köpet
Ersättning kan krävas i efterhand ✅ - Fel i beskrivningen av bostaden = Felaktiga uppgifter lämnas av säljaren eller mäklaren
Ersättning kan krävas i efterhand ✅
Som köpare är man skyldig att noga undersöka bostaden innan köpet. Man har en så kallad undersökningsplikt.
När man säger att ett fel går att upptäcka så menar man vid en vanlig okulär besiktning. En okulär besiktning innebär att man tittar, luktar och känner på bostadens olika delar. Man skall lyfta på mattor, flyta möbler och testa alla vitvaror och maskiner. Man borrar inte i väggar eller liknande vid en vanlig okulär besiktning.
Som köpare förväntas du att göra en sådan okulär besiktning själv eller med hjälp av en besiktningsman. Du är skyldig att undersöka vad det är du köper. Om ett fel eller en brist finns vid tillfället då du undersöker bostaden och är möjligt att upptäcka kan du INTE klaga på detta i efterhand. Du kan till exempel inte klaga på en trasig tvättmaskin om den var trasig när du var där och undersökte bostaden.
Som spekulant måste du undersöka om vitvaror fungerar, om vattenkranar, duschar, lampor och el-uttag fungerar. Du måste helt enkelt testa allt. Det går inte heller att klaga på ett märke i parketten även om det stod en soffa över märket på visningen. Du förväntas undersöka detta innan ditt köp. Om det är viktigt för dig att undersöka bostaden mer noggrant än att bara titta vid visningen kan du be om att få lägga in ett besiktningsvillkor i kontraktet när du köper bostaden. Dvs du begär att få göra en noggrann undersökning av bostaden innan köpet blir bindande. Gör du inte det så är chansen att klaga på eventuella vanliga fel förverkad när du skrivit under kontraktet.
Ska du sälja din bostad rekommenderar vi att du först jämför mäklarna och deras arvoden på Hittamäklare.se.
Fel som går att upptäcka
Vanliga fel innebär fel som går att upptäcka vid en besiktning eller noggrann undersökning av bostaden. Dessa fel går inte att åberopa i efterhand.
Exempel på fel som går att upptäcka:
- Trasig vitvara (alla vitvaror bör testas vid undersökningen av bostaden)
- Trasiga maskiner eller uppvärmningssystem (alla maskiner bör testas vid undersökningen av bostaden)
- Trasiga eluttag (alla eluttag bör testas vid undersökningen av bostaden)
- Repor i golvet
- Märken under mattor och bakom soffor eller andra möbler
- Sprickor i kaklet
- Felmonterad golvbrunn
- Felaktigt renoverat badrum
Dolda fel
Ett dolt fel är ett fel som inte går att upptäcka vid en noggrann undersökning. Felet måste dessutom ha funnits där vid köptillfället. Dolda fel kan köparen vanligtvis kräva ersättning för.
Exempel på dolda fel:
- Mögel i väggarna som ej går att upptäcka
- Skadedjur som ej går att upptäcka
- Felaktigt genomförda renoveringar eller ombyggnationer som inte går att upptäcka eller som man inte kan förvänta sig.
- Läs vår artikel om dolda fel
- Läs vår artikel om dolda fel-försäkring
I videon går Magnus på Mäklarsamfundet igenom vad dolda fel är.
Dolda fel kan åberopas inom:
10 år vid köp av hus & fastighet
2 år vid köp av bostadsrätt
Om tidsfristen löpt ut kan köparen inte kräva ersättning.
Fel i beskrivningen
Om mäklaren eller säljaren lämnat felaktiga uppgifter om bostaden kan köparen ha rätt till ersättning. Köparen skall då vända sig mot säljaren med ett ersättningskrav. Om det är mäklaren som gjort fel kan säljaren i sin tur vända sig mot mäklaren.
Exempel på fel i beskrivningen:
- Det står i objektsbeskrivningen att bostadens boarea är 80 kvm men den är i själva verket bara 72 kvm
- Det står i objektsbeskrivningen att det ligger golvvärme i badrummet men golvvärme saknas
- Det står att det ingår parkeringsplats till bostaden vilket visar sig inte stämma
💡 Nyhet! – Nu jämför Lendo även bolån & lånelöften!
På Lendo.se kan du nu jämföra räntor och villkor på bolån & lånelöften hos flera olika banker med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och väljer själv om du vill acceptera ett erbjudande eller inte. Det är gratis och du förbinder dig inte till något när du ansöker.
Lendo kan även hjälpa till med att sänka räntan på dina befintliga bolån.
Fel i hus & fastighet
- Fel i fastigheter regleras i jordabalken.
- Dolda fel kan åberopas i upp till 10 år efter köpet vid köp av hus & fastighet
I videon förklarar Familjens jurist vad som gäller kring fel i hus & fastighet
Fel i bostadsrätt
- Fel i bostadsrätt regleras i köplagen eftersom en bostadsrätt räknas som lös egendom. Branschpraxis och reglerna i jordabalken rörande köp av fastighet används och för att tolka köplagens regler kring fel.
- Dolda fel kan åberopas i upp till 2 år efter köpet vid köp av bostadsrätt
I videon förklarar Familjens jurist vad som gäller kring fel i bostadsrätt
Fel som uppstår mellan kontrakt och tillträde
Om ett fel uppstår mellan kontrakt och tillträde, till exempel om köparen tappar något i golvet och en stor spricka eller repa uppstår i parkettgolvet, är säljaren ansvarig för att åtgärda detta eller ersätta köparen för skadan. Det är därför väldigt viktigt att både säljare och köpare dokumenterar eventuella fel eller brister så att ingen av parterna i efterhand kan hävda att felet uppstått mellan kontrakt och tillträde.
Fel på vitvaror mellan kontrakt och tillträde
Om en vitvara alternativt en elektrisk- eller motordriven pryl går sönder mellan visning (eller besiktning) och tillträde så har köparen rätt till skälig ersättning om vitvaran/maskinen är så pass ny och fin att man som köpare inte kan förvänta sig att den kan gå sönder. Skälig ersättning innebär att man har rätt till ersättning för att köpa en vitvara som är av liknande modell, prisklass och skick. Alltså, man har inte rätt till ersättning för en helt ny vitvara om den tidigare var begagnad.
Är det en gammal vitvara, dvs 5-10 år eller äldre så kan man som köpare förvänta sig att vitvarans livstid är slut och att den kan gå sönder när som helst. Därmed har man ingen rätt till ersättning för gamla vitvaror när man köper bostad.
I videon förklarar mäklarsamfundets kundombudsman om vem som ansvarar för trasiga vitvaror vid en försäljning.
Vad gör man om man upptäcker fel?
Om man som köpare upptäcker ett fel efter tillträde skall man så snabbt som möjligt kontakta säljaren och meddela om felet. Man kan kontakta säljaren via telefon, mail, sms eller brev. Diskutera om problemet går att lösa.
Om ni inte kommer fram till någon lösning bör köparen formulera ihop ett mail, sms eller brev där man förklarar felet och vilken ersättning som önskas av säljaren. Om säljaren vill göra rätt för sig så kommer man överens om en ersättning som säljaren betalar.
Om säljaren vägrar betala och parterna inte kommer överens får köparen gå vidare och stämma säljaren i tingsrätten.
Är felet litet och den ekonomiska skadan är liten är det inte alltid värt att gå vidare med en stämning eftersom det kan bli dyrt om man förlorar. Den förlorande parten i en stämning tvingas betala juridiska kostnader både för sig själv och för motparten samt kostnaden som tingsrätten tar ut för att pröva ärendet.
Felet måste ha ett värde
Även om man hittar ett dolt fel är det inte helt säkert att man har rätt till ersättning. Felet behöver vara stort nog för att påverka bostadens marknadsvärde. Att spisen inte fungerar felfritt exempelvis påverkar sannolikt inte bostadens marknadsvärde och därmed skulle tingsrätten sannolikt inte döma att säljaren skall betala ersättning för ett sådant fel. Ett dolt fel i ett 30-40 år gammalt badrum ger sannolikt inte heller ersättningsrätt eftersom badrummet anses vara mer eller mindre värdelöst på grund av ålder.
💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Vanliga frågor och svar
Säljaren skall överlämna alla eventuella kvitton och garantibevis som denne har för vitvarorna så att köparen kan nyttja garantin. Om säljaren saknar garantibevis eller kvitto kan köparen inte kräva något sådant.
Som köpare kan man klaga på dolda fel i efterhand. Fel som gick att upptäcka innan köpet kan man inte klaga på.
Om något går sönder mellan kontraktsskrivning och tillträde är säljaren ansvarig & sannolikt ersättningskyldig mot köparen så länge som den trasiga saken inte kunde förväntas gå sönder med hänsyn till ålder och skick. Läs mer om detta i artikeln.
Hej! Vi har nyss köpt en lägenhet och jag har en fråga om golv där det tidigare stått möbler. På visningen var lägenheten möblerad och golvet såg bra ut. När alla möbler väl var bortplockade visade det sig att parketten där det stått bokhyllor och soffa (soffan har stått på en matta) har en helt annan färg än övrigt golv. Som jag förstått det måste det slipas om för att få ett homogent golv. Faller detta under undersökningsplikt? (Att flytta på möbler under en visning för att kontrollera golvet där möblerna har stått) Eller är det att betrakta som dolt?
Tacksam för svar
Hej Erik.
Ja det faller under din undersökningsplikt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Tips
1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
2. Lendo.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån
Köpte en lägenhet och efter 3 veckor så gick strömmen. Kalla in en elektriker och det visade sig att ett eluttag hade en exponerad sladd som tog emot en koppling vilket i sin tur utlöste jordfelsbrytaren. Notera att första tre veckor som jag bodde i lägenheten var där inga problem med ström i lägenheten.
Nu har jag fått hem en faktura från elektrikern, kan jag kräva att förra ägaren står för denna fakturan då personen i frågan som sålde lägenheten bodde här i över 8 år
Hej Al Kr.
Det låter som att det kan räknas som ett dolt fel.
Betala fakturan, tag en kopia på den och skicka den tillsammans med ett brev eller i ett mail till säljaren och förklara läget på ett trevligt sätt.
Säg att du bedömer det som ett dolt fel, dvs ett fel som inte gick att upptäcka vid en besiktning eller liknande.
Skriv att säljaren kan swisha dig eller sätta in pengarna på ditt konto.
Om säljaren vägrar betala får du stämma honom (om du orkar).
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi har sålt vårat hus nyligen och nya ägaren har tillträde 17/7, vi har ett spabad som vi har fått fylla på vatten med jämna mellanrum då vi trott att det dunstar. Nu alltmer ofta och vi misstänker att det läcker, spabadet är ca 10 år gammalt.
Kommer vi bli tvungna att laga det?
Vad gäller?
Tacksam för svar!
Hej Lars.
Det är gränsfall när det är såpass gammalt så jag vågar inte svara på vad som gäller där tyvärr.
Mitt tips är att ni undersöker vad som är felet och tar det därifrån.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag har för ca en månad sedan flyttat till en bostadsrätt som jag nu fått höra via grannar byggdes till (var en stor lägenhet som kapades i tre små, varav min är en) när säljaren flyttade in för fyra år sedan. Detta stod ej med i beskrivningen av lägenheten och ingen informerade om detta. Jag har nu fått höra att han som byggde om och hon som jag köpte av har varit uppe i rätten om fuskbygge och jag har även upptäckt flera fel (Felkopplade lampor, oisolerade väggar och sviktande parkettgolv) och undrar om jag kan kräva något besiktningsprotokoll eller liknande på att denna byggnation gick till på rätt sätt och vem jag isåfall ska vända mig till, säljare eller förening? Och om det ej finns något, kan man kräva någon ersättning för felen jag upptäckt? För jag tror knappast lägenheten skulle gå igenom en besiktning med dessa tunna väggar, sviktade golv och felkopplade lampor osv.
Hej Julia.
Det du kan göra är att kräva ersättning om du hittar några dolda fel, dvs fel som inte hade gått att upptäcka vid en ordentlig besiktning.
Fel som hade gått att upptäcka, till exempel sviktande golv, kan du inte kräva ersättning för i efterhand.
Väggarna och lamporna kan möjligtvis vara dolda fel.
Du kan ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Vi har köpt ett hus och redan på tillträdesdagen märkte vi att det inte fanns varmvatten. Inom ett par dagar tillkallade vi en elektriker som undersökte beredaren och han konstaterade att patronen var trasig. Elektrikerns förslag var att införskaffa en helt ny beredare, så min fråga är om vi kan begära att säljaren bekostar detta? Eller i alla fall ny patron samt installation av den? Huset är ej besiktat av en besiktningsman och inte har heller säljaren informerat att beredaren var ur funktion. Beredaren är endast 2,5 år gammal och därmed förväntar man sig att den fungerar.
Hej Vanja.
Det låter som att ni kan ha rätt till ersättning för det.
Skriv ett brev eller mail till säljaren där ni förklarar vad som är fel och att felet fanns där redan vid tillträdet.
Skriv även vilken ersättning ni önskar för problemet.
Ett förslag är att ta in en offert på vad det kostar att lösa problemet. Offerten kan ni sedan bifoga i brevet/mailet till säljaren och så kan ni be om den summan i ersättning.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej Vanja.
Det låter som att ni kan ha rätt till ersättning för det.
Skriv ett brev eller mail till säljaren där ni förklarar vad som är fel och att felet fanns där redan vid tillträdet.
Skriv även vilken ersättning ni önskar för problemet.
Ett förlag är att ta in en offert på vad det kostar att lösa problemet. Offerten kan ni sedan bifoga i brevet/mailet till säljaren och så kan ni be om den summan i ersättning.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej!
Först vill jag upplysa om att ”Svara”-knappen under det svar man fått inte fungerar. Sedan vill jag kommentera det svar jag fick på frågan jag ställde den 3:e mars 2020. Du sa nämligen att 2 veckor var lite sent att komma och klaga på städningen samt att jag borde ha upptäckt låset. Det stämde nämligen inte. Jag fick ersättning för både städningen och låset. Det stod i kontraktet att jag skulle påtala brister inom rimlig tid vilket 2 veckor var eftersom jag inte hade möjlighet att flytta in tidigare. I och med att jag hade frågat om låset skulle mäklaren ha informerat mig att det var trasigt vilket han inte gjorde, så jag fick ersättning även för det. Tycker det är viktigt att andra ser detta. Säljare kan inte bete sig hur som helst.
Hej matilda.
Va bra att du fick ersättning.
Jag tror dock inte att du hade fått ersättning om det hela skulle gått till tingsrätten och det hade varit ord mot ord.
För det antar jag att det inte gjorde?
Mvh admin på Ekonomifokus
Tjena! Har en bänkskiva som navigeras via höj och sänkbara kontroller (som ett skrivbord), nu har själva nätdelen börjat klicka vilket den aldrig gjort tidigare och pappret är påskrivet och klart. Kontrollerna fungerar fortfarande, måste jag åtgärda klickandet?
Hej Micke.
Ja om inte bänkskivan är väldigt gammal så att köparen kan förvänta sig att den skulle kunna gå sönder när som helst.
mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi köpte våran bostadsrätt förra året och har upptäckt fel nu i efterhand.
1. I köpehandlingarna står det att det inte är några fel eller brister i lägenhetens elsystem, men när vi kör igång spis/ugn samtidigt som tvättmaskinen går säkringen varje gång. Det är även dimbara lampor i hela lägenheten. Men ingen dimmer fungerar utan lamporna blinkar/flimrar när man använder dem.
2. Vi tror att det har blivit en fuktskada i badrummet. Det är renoverat för ca 2,5-3 år sedan. Fog har lossnat och det har blivit en gul/rostig färg runt om det fuktskadade området. Vad gäller?
Hej Jesper.
Dessa saker du nämner bör falla under er undersökningsplikt eftersom ni hade kunnat upptäcka dom om ni hade tagit dit en besiktningsman innan köpet.
Jag antar att ni inte besiktigade eller undersökte bostadsrätten innan ni köpte den?
Tyvärr måste man undersöka noga vad det är man köper för om det går att upptäcka ett fel vid en besiktning så kan man inte klaga i efterhand.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej! Efter att vi hade sålt vår lägenhet men innan tillträdet lät vi en målare som köparen hade anlitat titta på lägenheten för framtida renovering. Målaren säger efter besöket att det finns ett fel med taket, pratar om att det diffar i höjd och att det finns sprickor i färgen i tacket. Till saken hör att det är en gammal lägenhet 1920-tal som vi totalrenoverade för 6 år sedan. Vi ändrade planlösning etc. Taket har sprickor i vissa delar men de kan man lätt se om man tittar upp. Höjdskillnaderna och vissa ojämnheter i taket kan man också se. Vi valde att inte bredspackla hela tacket när vi renoverade därav ojämnheterna. Vi har inte haft frånträde ännu men köparen har meddelat att de kommer kontakta en besiktningsman och sedan ta in offerter för att åtgärda ”felet” samt för temporärt boende under reparationstiden. De kräver att vi ska betala för detta. Vad anser ni att vi bör göra?
Hej Maria.
Ni skall absolut inte betala något.
Det där skulle köparen ha tänkt på innan köpet genomfördes.
Nu är det försent så köparen har inte rätt till någon ersättning från er.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej.
Sålde min lägenhet, köparen var jätte nöjd. Skrev på kontrakt och gjorde klart. lånade ut nycklarna veckan innan inflyttning för att de ska kunna bära in lådor, då ringer personen och klagar på att toalettstolen (1996) har en spricka i porslinet, den funkar felfritt! Efter att dem flyttat in klagar personen på städningen och kräver pengar för städfirma och för en ny toalettstol totalkostnad för bägge 10.000kr. Jag har städat och det såg rent ut när jag lämna. Min andra fråga är, hur bedömmer man om det är tillräckligt städat? Personen tog bilder bakom tvättmaskin och även bakom elementen? Där det var lite dammigt.. Jag erbjöd mig själv att städa där missnöjen fanns, men personen hade redan städat upp och kräver pengar för städfirma på 4.000kr.
Hej Anders.
Om Sprickan i toaletten fanns där på visningen är du inte skyldig att ersätta.
Städningen har de ingen rätt att kräva ersättning för eftersom dom städat undan redan. Du skulle haft möjligheten att komma tillbaka och åtgärda städningen.
Det finns guider och definitioner för hur en flyttstädning skall gå till, här är en:
http://fmf.se/kopprocessen/flyttstadning/.
Kika även på denna video ochdet är nog ingen dum ide att skicka den till säljaren:
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi köpte en lägenhet för ett år sedan och vid en OVK-besiktning så upptäckte besiktningsmannen att ventilation saknas i köket. Nu måste vi dra in ventilation till köket som kommer kosta oss ca 15 000. Faller det under dolt fel?
Hej Gabriella.
Jag skulle tro att det faller under er undersökningsplikt men jag är inte helt säker.
Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Vi köpte ett hus med fri utsikt över en gräsmatta och skolgård och träd. Nu visar det sig att befintlig skola ska rivas och en ny högre skolbyggnad och idrottshall ska byggas framför vårt hus. Med en byggtid på 5 år. Den nya skolan placeras 40 m framför vår tomt. Detaljplans ändringen var ute på samråd och denna information hade säljarna fått. Men värken säljare eller mäklare meddelade oss. Vi köpte huset för 6 månader sen och har flyttat in. Kan vi häva köpet?
Hej Lisa.
Det finns för många ”det beror på” för att jag skall kunna svara på din fråga här.
Mitt tips är att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman för kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag köpte ett sommarhus aug 2019, nu när vi börjat renovera (mars 2020) så upptäcker vi att elen som är dragen är bara en slang som de ”gömt” under gräsmatta/mossa/buskar en relatvit lång bit från eluttag till huset (uppskattningsvis 30 m). Elektriker säger att det är rent sagt livsfarligt att dra el på detta sätt och det måste dras om. Kan jag gå tillbaka till mäklare och be om ersättning för detta jobb? Eller borde jag upptäckt det när jag köpte huset?
Tacksam för svar,
Sofi
Hej Sofi.
Du får fråga en elektriker om den personen hade upptäckt detta fel om han/hon hade fått undersöka huset innan ett köp.
Om elektrikern hade kunnat upptäcka det (utan att bryta upp väggar eller gräva upp ledningar) så är det inget dolt fel.
Om elektrikern inte hade kunnat upptäcka det så är det ett dolt fel och då har du rätt till ersättning.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej
Sålde mitt hus i februari och det fanns då en rinnande toalett, den rann även vid visning av huset. Köparen fick 3000kr i ersättning för att byta den trots att vi inte behövde, men vi ville var snälla. Nu 2 månader hör han av sig igen och säger att vattenräkningen är för hög och att vi läst av vattenmätaren fel och att vibetala hans räkning. Vi gjordeen vattenanläggning 2 dagar innan tillträde och anmälde till elbolaget. Han hotar med polisanmälan om vi inte betalar. Känns mycket obehagligt. Även en besiktning av huset är gjord, samt att vi tecknat soldater försäkring.
Hej Stina.
Polisanmälan kan han inte göra. Det är inte ett polisiärt ärende.
Denna typ av tvister löses via tingsrätten isåfall.
Av det du skriver så bedömer jag inte att ni gjort något fel. Hade jag varit er så hade jag inte betalat någon ersättning.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Tack för svar. Det hjälper dock inte oss med tanke på att det fungerade (enligt säljaren) vid besiktningen, men inte vid tillträdesdagen 4 månader senare (enligt leverantören). Ligger det inte hos säljaren att säkerställa att allting är i fungerande skick vid tillträdesdagen? Blir annars väldigt svårt att upptäcka fel efter besiktningen..
Hej Anna.
Jo, om felet uppstått mellan besiktningen och tillträdet skall säljaren åtgärda felet.
mvh admin på EKonomifokus
Hej! Vi har precis flyttat in i huset som vi har renoverat sedan några månader tillbaka. Vi tog över förra ägarens abonnemang för fiber/tv och har betalat denna sedan tillträdet. Vi har nu satt upp vår TV och misslyckats med att få kanaler via boxen. Efter besök från serviceteknikern visade det sig att fibersladden för TV var sönder och säljaren hade försökt laga den med tejp. Vi kommer att debiteras en större summa för utbyte av denna.
Vid besiktningstillfället sa säljaren att allt i huset fungerade som det skulle. Vi har bildbevis från tillträdesdagen som visar att tv-funktionen inte fungerade korrekt enligt serviceteknikern (lampa på boxen) och att sladden var tejpad.
Har vi rätt att kräva ersättning för utbyte då tv funktionen inte fungerade vid tillträdet? Tack på förhand!
Hej Anna.
Det låter som ett dolt fel beroende på om de var möjligt att upptäcka felet med fiberkabeln vid en okulär besiktning.
Om det var möjligt = inget dolt fel.
Om det inte var möjligt = dolt fel och ni har rätt till ersättning.
Mvh admin på EKonomifokus
Jag köpte en lägenhet och efter ett tag när jag bott i bostaden inser jag att takhöjden på flera ställen är för låg och följer inte bbr regler. Mina vänner duckar när dem går runt i bostaden. Har ej sne/tak eller liknande. Däremot har föreningen installerat ventilation som stänkt takhöjden enormt. Vilket gör att takhöjden är i vissa delar av hemmet endast 2m. Inuti taket sitter ventilationen och på visning fanns inget verktyg för att öppna luckan upp dit.
Föreningen vägrar justera ventilationen. Hur gör jag nu? Är det ett dolt fel att inte ”kunna” höja taket pga ventilation i bakom tak bara för att föreningen vägrar?
Hej Natasha.
Dolt fel kan det inte vara.
Om det finns några regler som kräver att lägenheten skall ha en viss takhöjd och att föreningen är tvungen att åtgärda det vågar jag inte svara på.
Testa att ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk vägledning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, jag köpte en lägenhet och jag betalade de första 10 procenten av lägre kostnadspris. I lägenhetsbroschyren hävdades att badrummet renoverades 2017 och att säljaren nämnde i fråglistan badrummet renoverades och hemmet inte har något fukt- och ventilationsproblem. När dokumenten mottogs per post fanns inget dokument om renovering och kvalitetscertifikat för badrumsrenoveringen. När jag frågade certifikatet berättade mäklaren att det inte finns något certifikat och det gjordes av en person och bara har ett kvitto från honom. Jag frågade den sakkunniga personen om badrummet och han sa att badrummet har många problem och renovering följde inte något protokoll för renovering av badrummet. Vad är mäklarens och säljarens ansvar i den här situationen?
vad kan jag göra med tanke på det faktum att jag gav bud med denna förutsättning att badrummet renoverades?
Kan jag säga upp avtalet utan att betala ersättning?
Tack
Hej Matin.
Jag svarade på din fråga på engelska nyss.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hi, I bought an apartment and I paid the first 10 percent of apartment cost price. In the apartment brochure, it was claimed that the bathroom renovated in 2017 and the seller mentioned at question list the bathroom was renovated and the home does not any moisture and ventilation problem. When the documents were received by post there was no document about the renovation and quality certificate of the bathroom renovation. When I asked the certificate the broker told me there is no certificate and it was done by a person and only have a receipt from him. I asked the expert person the check the bathroom and he told me the bathroom has a lot of problems and renovation did not follow any protocol of bathroom renovation. What is the broker and seller’s responsibility in this situation?
what can I do considering the fact I gave bid with this presupposition that the bathroom renovated?
Can I cancel the contract without paying compensation?
Thank you
Hello Matin.
Im sorry but you should have checked that before you bought the apartment.
You cant demand a cerificate after the deal is done.
If it says that the bathroom was renovated and it wasnt, then you can demand compensation but ”renovated” can mean that they only changed small things i the bathroom.
”Renovated” does not automaticly mean that the entire bathroom is renovated with certificates and all.
There is nothing you can do now about the certificate and you have to buy the apartment in its current condition.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej, vi skrev köpeavtal för en villa (vi är köpare) för några månader sen med tillträde om några veckor. Huset besiktigades innan visningen. Nu ringde säljaren mig och berättade att någon form av plåt från taket blåst ned. Taket har takpannor, och det här är någon del som sitter i kanten. Det verkar som detta hände i samband med de stora stormarna i början av februari, alltså efter att besiktning gjordes och kontraktet skrevs men innan tillträde. Han (säljaren) undrade om vi kunde fixa det efter tillträdet mot att vissa möbler följer med i köpet. Jag blev direkt ganska orolig då alltså någon del av taket stått oskyddad i över en månad (ganska blöt månad dessutom) och funderar på att försöka kräva att fackman monterar tillbaka plåten och att det dessutom görs en besiktning av taket för att säkerställa att det inte uppstått en fuktskada under tiden. Vad föreslår ni?
Hej Jonathan.
Jag är tyvärr för dålig på byggnadstekniska frågor så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med denna fråga.
Jag ser dock ingen anledning med att vänta med åtgärderna. Det är lika bra att fixa taket direkt så att inte ytterligare skador uppstår.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Jag håller på att sälja min bostadsrätt. Badrummet är något äldre och vi målade golvet för en tid sen med färg anpassad för våtrum för att fräscha upp det. Nu har färgen börjat flagna något. Allting fungerar perfekt i badrummet men flagningen gör mig lite orolig. Kan jag på berätta om detta på ett riktigt sätt för köparen? Tex nämna att badrummet är äldre, det funkar men att färgen flagnar något. Vill inte att de ska känns sig lurade men vill samtidigt inte renovera om hela badrummet precis innan flytt.
Hej KM.
Det är upp till dig om du vill berätta eller inte.
Det är ju enbart estetiskt så du lurar ingen.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi har sålt ett dödsbo nyligen och denna process startades med mäklare redan innan vår förälder dog. Därav gick man genom allt av besiktning med mera då föräldern var i livet. Det uppgavs här att taket lagts om 2012, detta vet jag som barn inte något om då vi inte har haft så god relation genom åren. Jag tvivlar dock på att det blivit gjort utan min vetskap. Nu så här i efterhand känner jag mig jätte ängslig för att detta är fel information til den som köpt. Dock säger besiktningen att taket är i väldigt bra skick.
Allt gick väldigt fort med mäklaren och vi sa ifrån om detta men mäklaren publicerade denna information iallafall. Känner mig lite överkörd av mäklaren som bara körde på och vet inte vad eller om jag ska göra något.
Tacksam för svar.
Hej Stefan.
Jag tror inte att det är smart att ta upp detta i efterhand sålänge inte köparen klagar.
Du får helt enkelt vänta och se om det uppstår några problem.
Förhoppningsvis så blir det inga problem.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Min dotter har just köpt en lägenhet där det stod att det fanns bredband i fastigheten i objektbeskrivningen. Det visade sig vid inflyttningen att säljarna inte har uttag för bredband och de kunde inte svara på om de haft det. Vem står för eventuell kostnad och har mäklaren anses ha undanhållit denna information?
Hej Rut.
Om det är felaktiga uppgifter i objektsbeskrivningen och säljaren har signerat den så är det säljaren som är ansvarig.
Det är alltså säljaren som ni skall kräva på ersättning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag har köpt en bostadsrätt, men hade inte möjlighet att flytta in samma helg som jag fick tillträde (7:e februari) då jag var bortrest hela helgen. Först helgen därpå kunde jag flytta in. Under första veckan efter inflytt upptäckte jag flera problem med lgh, bland annat funkar inte det ena ytterlåset, och dessutom var det dåligt städat. En vecka efter jag flyttat in dvs 2 veckor efter tillträde skrev jag ett mejl med alla problem samt en del andra oklarheter till säljaren. Jag fick inget svar på 2 dagar så min pappa ringde mäklaren eftersom jag verkligen behövde kodlåset till brevlådan då räkningen skulle in om 2 dagar. Nu har det gått över en vecka och jag har fortfarande inte fått nåt svar på mejlet från säljaren, men jag tror att säljaren har sagt till mäklarassistenten att de inte vill ersätta flyttstädningen pga jag påtalade det 2 veckor efter inflytt (var ju inte hemma helgen innan och under flytthelgen hade jag fullt upp med att flytta själva möblerna så det var först veckan därpå jag hade möjlighet att upptäcka dålig städning). Idag blev jag av med mitt förra boende så jag blev tvungen att börja duscha i nya lgh (duschade i gamla pga avloppen var inte rensade och luktade mögel) och fick därmed städa avloppen i dusch och handfat där vattnet inte rann ner ordentligt (satt plast, mögel, hår, hudavlagringskakor ivägen och allt luktade mögel). Det finns massor kvar att städa och jag skickade idag bilder på allt till säljaren och bad dem återkomma senast imorgon med hur de tänker lösa städningen för nu börjar mitt tålamod ta slut. Har jag rätt att beställa in en städfirma som städar resten efter dem imorgon och sedan skicka räkningen till dem? Eller kan de på nåt sätt säga att det tog veckor innan jag klagade (kunde ju inte flytta in tidigare) så att de inte behöver göra rätt för sig? Har jag rätt till kompensation för den städning jag gjorde själv (kan inte vänta längre med att duscha och de hade inte svarat mig på över en vecka)?
Angående låset, ska säljaren ha sagt att jag skulle upptäckt det på visningen. Visningen var 30 min lång och jag bad mäklaren om nyckeln till både källarförråd och tvättstuga, något jag inte fick, då mäklaren sa att han bara hade en nyckel. Då är det ju inte rimligt att jag ska kunna prova det låset, när mäklaren inte ens har med sig nyckeln. Kan jag kräva att de ersätter låset med ett som fungerar?
Hej Matilda.
2 veckor efter tillträde är tyvärr lite väl sent att komma och klaga på städningen.
Om du dessutom redan har städat och fixat så kan du inte kräva ersättning av säljaren i efterhand.
Mäklaren har rätt i att du borde upptäckt låset. Du har en undersökningsplikt som köpare och den har du inte uppfyllt.
Du borde gjort en ordentlig undersökning av bostaden innan du köpte den.
Du skulle gjort följande:
1. Åkt till lägenheten efter tillträdet och kollat städningen.
2. Undersökt lägenheten ordentligt innan du köpte den.
Se det som läropengar. Nästa gång du köper bostad så kommer du att vara mycket mer noggrann.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej.
Jag sålde en lägenhet för ca ett år sedan där jag själv hade lagt nytt golv i vardagsrummet. Jag var tydlig med att jag själv hade lagt golvet och vi det finns även i skrift som köparen signerat. Nu har köparen hört av sig till mig och vill ha ersättning på över 20000 då golvet spruckit på ett ställe på en platta och dom uppger att hela golvet måste läggas om och att man bara inte kan byta ut den aktuella plattan. Jag undrar nu om det bara är för mig att betala eller om dom faktiskt hade kunnat förutse att golvet inte va proffesionellt lagt då jag hela tiden var ärlig med att jag själv lagt det plus att man lätt kunde se att golvet var amatörmässigt lagt om man granskade det. Jag själv hade såklart ingen aning om att golvet skulle gå sönder och trodde absolut inte det då jag lagt det så proffesionellt som jag kunde med hjälp av en vän.
Det borde finnas rättsfall på liknande och vill inte ge mig in i en ”strid” om jag inte kan vinna och betalar självfallet om det är jag som gjort fel.
Mvh Tobias
Hej Tobias.
Eftersom du varit öppen med att du lagt golvet själv och att det dessutom finns i skrift så har du gjort allt som krävs.
Du är inte skyldig att åtgärda eller ersätta eventuella problem med golvet.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi har sålt en bostadsrätt och köparna tillträdde 2020-02-10. De hör av sig 2020-02-26 och menar att tvättmaskinen inte värmer vattnet när den tvättar. Tvättmaskinen är från när huset byggdes 2010-2011. Den har fungerat så länge vi bott där och vi tvättade dagarna innan köparnas tillträde. Köparen menar att detta är ”dolt fel” och inte undersökningspliktigt. Nu vill de ha ersättning på 4000kr av oss vilket jag menar inte är rimligt med tanke på åldern på tvättmaskinen. Vad gäller?
Hej Anton.
Det är gränsfall eftersom maskinen är såpass ny/gammal.
Hade den varit äldre hade den helt klart varit köparnas problem.
Hade den varit betydligt nyare hade ni varit skyldiga att laga, ersätta värdet på maskinen i pengar eller byta ut maskinen mot en likvärdig.
Däremot skulle ni aldrig vara skyldiga att bekosta en helt ny maskin.
Min bedömning är ändå att maskinen är såpass gammal att man kan förvänta sig att den kan gå sönder när som helst.
Därför är ni som säljare inte ersättningsskyldiga enligt min bedömning.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Jag har precis sålt min bostadsrätt. Det är en vindsvåning byggd på ett gammalt bostadshus.
Företaget som byggde gick precis i konkurs och kommer ej kunna fullfölja att åtgärda felen som 2-års besiktningen visade.
Det är bland annat mycket sättningssprickor i lägenheten. Allt som skulle åtgärdas är sådant man kan se på väggar och golv och var synligt på visningen så i mitt huvud så har köparen köpt lägenheten i befintligt skick utan åtgärder från min sida eller hur?
Hej Erik.
Detta var en fråga som jag inte kan svara på tyvärr.
Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på EKonomifokus
Hej.
Vi upptäckte efter några månader att bänkskivan som var kaklad börjat spricka. Vi tog bort den för att kolla och såg att det var en totalt vattenskadad och möglig Mdf med dåligt tätskikt. Vi har ju redan rivit. Har vi rätt att reklamera kök ändå?
Vidare så är det en massa annat byggfusk som hittats under rivning och dessa byggare har totalrenoverat, gjort badrum burit av väggar etc, känner att vi borde ta in en besiktningsman.
Vi har bott lite över ett år
VH, Axel
Hej Axel.
Det beror på om det gick att upptäcka eller misstänka dessa fel vid en besiktning av bostaden.
Om felen hade gått att upptäcka vid en besiktning så har ni ingen rätt till ersättning.
Om felen inte gick att upptäcka vid en besiktning så har ni rätt till ersättning.
Sedan gäller det ju att ni har dokumenterat felen eller liknande ifall ni nu har rivit ut allt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Sålde min nästan 100 år gamla vill i somras och den nya ägaren flyttade in oktober-19. Som med alla gamla hus medföljde vissa skavanker – bla ett uttjänt plåttak på en gammal utbyggnad (60-talet) detta påvisades klart och tydligt i Anticimex protokoll. Dessutom behövde kallvinden ses över då början till mikrobakteriell påväxt konstaterades.. Skorstenen saknade även en kåpa som Anticimex påpekade i sin besiktning. Nu har köparen kontaktat mig och hävdar att hela taket (yttertak) måste bytas- att trät är mjukt på vissa ställen och att det även samlats vatten under det gamla undermåliga plåttaket. Allt detta har ju påpekats i Anticimex protokoll – köparen var även flera ggr och tittade/undersökte huset och köpte det sedan i befintligt skick. Kan jag hållas ansvarig för fel som uppkommer så här? Yttertaket/vinden fick ju ”godkänt” vid besiktningen 2-3 månader innan köp? Vari ligger köparens undersökningsplikt? Köparen har ej anlitat besiktningsman innan köp.
Mvh
Ella
Hej Ella.
Det låter som att köparen borde kunnat förvänta sig dessa fel med tanke på vad som står i besiktningsprotokollet.
Därmed kan de inte räknas som dolda fel och därmed är inte du ersättningsskyldig.
Det är den slutsatsen jag kan dra baserat på det du skriver.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej
Jag och min sambo sålde vår bostadsrätt. På tillträdesdagen blev vi kontaktade av köparna som bifogat en bild på induktionshällen som fått en spricka uppe i vänstra hörnet (kosmetiskt fel). Detta är inget vi upptäckt tidigare. De menade även att de hade filmer från visningen där sprickan inte fanns med.
Nu kräver köparna att vi ersätter dem med en helt ny induktionshäll. Tilläggas kan att vitvarorna i vår gamla lägenhet var från 2008. Undrar vad vi gör här? Vad är en skälig kompensation för en spricka i en över 10 år gammal induktionshäll?
Hej Frida.
Som du nämner så är värdet nästan obefintligt på induktionshällen.
Värdeminskningen på hällen är också obefintlig på grund av sprickan.
Jag tycker du skall förklara detta för köparen och erbjuda dig att swisha dom en hundralapp för sprickan.
Om inte köparna förstår när du förklarar så kan du be dom att kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får dom samma förklaring av mäklarsamfundets jurist helt gratis.
Telefon: 08-83 22 66
Du är absolut inte skyldig att ersätta köparna med en helt ny häll.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi har precis sålt vår Brf-lägenhet. Föreningen kommer mellan kontraktskrivning göra vissa besiktningar av fönster. Om de uppkommer fel som landar på oss som Brf-innehavare. Hur hanterar vi situationen mot köparen? Vem ska isåfall ersätta detta?
Mvh
Gunnar
Hej Gunnar.
Fönster brukar föreningen bekosta i de allra flesta fall.
Men, om föreningen hittar fel eller brister i bostaden som de kräver att ni som säljare åtgärdar så är det bara att bita i det sura äpplet och åtgärda bristerna.
Så länge föreningen har stöd i stadgarna så kan kräva er på ersättning eller att ni åtgärdar fel och brister som uppkommer på besiktningen.
Mvh admin på Ekonomifokus
Jag har skickat frågan i mailet
Hej min mamma sålde sitt hus i januari. Dagen efter det såldes somnade hon in. De nya ägarna klagade snabbt på städningen som var utförd av en städfirma. Vilket vi framförde till dem. De kom dit och åtgärdade klagomålen. Sedan kom räkningen. Räkningen var orimligt hög plus att de nya ägarna fortsatte klaga på städningen. Vi började med att få en specificerad utskrift på det utförda arbetet, samt att vi bestred fakturan. De skickade en påminnelse som vi oxå bestred. Nu kommer den att gå till inkasso och sedan kronofogden efter det… vi har i samband med att vi bestred fakturan erbjudit dem att mötas halvvägs.
De nya husägarna är på oss om städningen men väldigt mycket annat oxå som borde vara deras ansvar 🙄
Tacksam för svar/malin
Hej Malin.
Jag ser ingen fråga i din text?
Mvh admin på Ekonomifokus
Tack för svaret
Även om besiktningsmannen missat tydlig mögel?
Hej igen Johan.
Besiktningsmannen har försäkringar som täcker om de missar ett fel.
Om så är fallet får du kontakta firman som besiktigat.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej, har köpt ett radhus där målaren har fått tillträde att börja innan köpekontraktet är påskrivet. Målaren upptäckte då mögel i ett ett rum mot det hus som ligger vägg i vägg, vad gäller nu? Vem ska rätta till skadan?
Hej Johan.
Det beror på.
Gick möglet att upptäcka vid en besiktning?
I så fall är det du som får åtgärda problemet.
Gick möglet inte att upptäcka vid en besiktning?
I så fall är det ett dolt fel och säljaren får åtgärda/bekosta problemet.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
jag sålde en lägenhet för ett år sedan. Nu hörde köparen av sig och kräver att jag ska betala för en spisfläkt som är installerad ”i systemet” vilket den tydligen inte får. ”Påminnelsen avser en OVK som gjordes ca 7 månader innan lägenheten överlåtits till oss vilket betyder att detta är något som du borde ha känt till vid överlåtelsen. Nu måste vi åtgärda detta snarast då alla som hade underkänt i besiktningen behövde göra detta under 2019. Vi tycker att detta är något som du har underlåtit att informera oss om vid överlåtelsen och därför anser vi att denna kostnad bör belasta dig.”
Jag hade inte fått någon information om detta problem med fläkten, inget brev från styrelsen eller så. Det där protokollet hade jag ingen aning om.
Men han hävdar alltså detta. Måste jag betala?
Hej Ida.
Fråga bostadsrättsföreningen om de kommer att kräva att ni åtgärdar problemet.
Om de inte gör det så är det er köpare som får bekosta bytet av fläkt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Köpte en helt ny lägenhet från skanska, under besiktningen så var det nästan mörkt och jag såg inte vissa saker som jag gör nu, dvs att de inte har spacklat i alla hål som bildats i betongen och de har ej dammsugit av väggen o tak så det är massvis av små ”korn” som sticker ut de har inte använt roller heller där jag såg att de har använt vanlig pensel för att rätta till.
De har lovat att fixa den ena väggen för där ser man att färgen har ändrat på sig lite.
I servicebesöket så ignorerade de mina punkter om de andra väggarna o tak, de enda de gav mig var ett mejl med bilder på hur besiktning av vägg och tak går till,
Att man ska vara x antal meter framför vägg med artificiellt ljus, problemen är att jag ser alla fel genom att följa instruktionerna.
Har mejlat till dom som hanterar min lägenhet men där svarar på mejlen genom att undvika min fråga och försöker förklara genom att distrahera mig med svar som de tycker är för hög iq för mig.
Men sen har jag också parketgolv där det var skadat och jag skrev till dom långt innan servicebesöket som kom nu förra veckan, där de hade fixat den genom att lägga på nån typ av reparationsvax men den blev så blank att när man tänder lampan så reflekterar den.
Min fråga är ju då är det något som man kan göra åt dessa så att skanska kan fixa dem eller sitter jag fast med dom tills jag fixar det själv?
Tack i förhand.
Hej Andreas.
Tyvärr är det nog bara att ge upp.
Du kommer aldrig vinna mot byggbolaget ändå.
Om felen är så stora så att du stör dig på dom och Skanska vägrar åtgärda dom så får du nog fixa det själv.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, vi sålde vår mors bostadsrätt efter att hon gått bort. Köparen har varit på visning och gått igenom och tittat även efter att handpenning lagts. Dom har bott där i 5 veckor nu, vi har aldrig bott där, nu kommer köparen tillbaka med en lång lista med saker bl.a ang. badrummet. Ägaren innan mor tog bort badkaret men lät golvbrunnen ha samma placering man gjorde en kanal för vattnet att rinna ner i till brunnen, badrummet renoverades för 5 år sen och kanalen är kvar. Vattnet rinner inte alltid i kanalen men ner i brunnen ändå. Köparen hävdar nu att det är fel fall på golvet och att golvet måste bytas. Badrummet är godkänt av föreningen. Vilka skyldigheter har vi som säljare här? Skulle han inte ha satt på vattnet och kollat? Hur lång tid har man på sig att komma med fel?
Hej Anita.
Köparen kan inte klaga på golvbrunn och fall till golvbrunn badrummet i efterhand.
Fallet till golvbrunnen hade köparen kunnat upptäcka enkelt om han/hon gjort en ordentlig undersökning av badrummet innan köpet.
I detta fall får köparen skylla sig själv som köpte lägenheten i det utförande som den var när köpet genomfördes.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej. Vi har sålt vårt hus. Badrummet och tvättstugan renoverades 2012, så tvättmaskin och torktumlare är alltså från 2012. Varmvattenberedaren är tidigare än 2012, skulle gissa på ca 2005. (Vi flyttade in i huset 2015).
Nu har köparna hört av sig och säger att varmvattenberedaren inte fungerar, när de skulle fylla jacuzzin. Den funkade bra när vi bodde där, men vi har förvisso inte badat på länge. Dock har vi kunnat duscha alla fyra i familjen utan problem. De säger att varmvattnet inte räcker till att fylla badet.
Torktumlaren säger de är trasig, att den inte pumpar ut kondensvattnet. Den har fungerat bra när vi har bott där, men visst, något kondensvatten har den inte pumpat ut, vi har dock inte upplevt att det har varit något problem. Vad gäller här?
MVH
Therese
Hej Therese.
Varmvattenberedaren är så gammal så man kan förvänta sig att den går sönder när som helst. En 15 år gammal varmvattenberedare räknas som slut.
Där har ni ingen skyldighet att ersätta något.
Torktumlaren är visserligen ganska gammal men den är på gränsen och det verkar som att den inte fungerade ordentligt när ni sålde den.
Det ärliga och schyssta vore om ni Swishade en slant till köparen motsvarande en reparation av torktumlaren alternativt värdet på den 7-8 år gamla torktumlaren.
En sådan är inte värd många kronor.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Ska köpa en lägenhet som är väldigt möblerad, så att det är svårt att inspektera väggar och golv.
Går det att skriva in i kontraktet att eventuella fel som bakom möblemang räknas som dolda fel (om inte säljaren kan flytta på möblerna så att det går att inpektera)?
/ Andreas
Hej Andreas.
Det går att skriva med en sådan formulering i avtalet men det är nog svårt att få till formuleringen så att den blir bra.
Det bästa och enklaste är nog att du får möjlighet att titta ordentligt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi har sålt vår bostadsrätt och nya ägaren får nycklarna om 2v. Allt påskrivet och klart. Idag vid en inspektion av ventilationen (via bostadsrättsföreningen, som genomfördes i alla lägenheter) framkom det att den fläkt som förra ägaren installerat i köket måste bytas ut då den var felaktig vilket såklart medför kostnad. Vart hamnar den kostnaden? På förra ägaren som felaktigt installerade den? På oss som bor där just nu? På nya ägaren som köpt den och får nycklarna om 2 veckor? Vilka skyldigheter har vi i detta nu? Vi har ägt lägenheten i över 2 år.
Med vänlig hälsning
Eric
Hej Eric.
Fråga föreningen om de kommer att kräva att ni åtgärdar problemet.
Om de inte gör det så är det er köpare som får bekosta bytet av fläkt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, köpte en lägenhet med tillträde för två månader sedan. Idag när vi skulle byta en armatur i vardagsrummet märker vi att säljaren dragit elen själv på felaktigt sätt och lämnat en strömförande kabel naken, mot stålet på armaturen, vilket gjorde hela lampan strömförande. Hade jag tagit i lampan när den var på skulle jag alltså fått en stöt. Hur fungerar det med sånt här, är det något man får ersättning för eftersom säljaren inte upplyst mig om att en kabel låg oskyddad och att lampan är strömförande? Förvirrad och orolig över vad som kunnat hända om barnen tagit i lampan eller så.
/ Terese
Hej Terese.
Det låter som ett dolt fel.
Steg 1 är att du skall be säljaren åtgärda problemet och koppla in lampan ordentligt.
Om inte säljaren åtgärdar felet får du åtgärda det själv och sedan kräva säljaren på kostnaden som det medför.
Det är alltså bara ett par hundralappar på sin höjd som det handlar om.
Mvh admin på EKonomifokus
Hej,
Jag sålde en lägenhet i September -19. Året innan hade jag bytt ut några vitvaror, bl.a. en köksfläkt.
Nu har nya ägaren ringt mäklaren och skickat han en faktura på en ny fläkt samt montering då förra ägaren och föreningen menar på att det var fel fläkt monterad. (Köpte dock en likadan fast rostfri).
Hon har alltså inte tagit i kontakt med varken mig eller mäklaren innan de har bytt ut det utan bara skickat en faktura på ca 6500kr.
Vem har rätt och vad gör man?
Med vänlig hälsning,
Alex
Hej Alex.
Köparen köpte lägenheten med den fläkten som satt där vid köpet och kan inte kräva att du bekostar en ny fläkt.
Köparen borde undersökt bostaden ordentligt innan köpet, då hade detta upptäckts.
Det som kan göra att du är skyldig att byta fläkt eller bekostad fläktbytet är om lägenheten ligger i en bostadsrättsförening där det står inskrivet i stadgarna att det görs en besiktning av lägenheten vid överlåtelser och att denna typen av fel skall åtgärdas eller bekostas av säljaren. Vissa riksbyggen-föreningen har detta upplägg vet jag av egen erfarenhet men det är ganska ovanligt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Jag har just sålt min lägenhet med tillträde 7/10. Nu, en vecka senare, hör köparen av sig och meddelar att kranen i köket läcker (köket renoverades av hantverkare för ca ett år sedan). Kranen har inte läckt så länge jag bott där, och det verkar mycket underligt att defekten skulle tillkommit spontant senaste veckan.
Är det jag som ska stå för kostnaden av den rörmokare köparen anlitat för att åtgärda skadan?
Med vänlig hälsning,
Elisabeh
Hej Elisabeth.
Kolla med hantverkare om det finns någon sorts garanti på jobbet.
Annars gäller följande:
Om du vet med handen på hjärtat att kranen inte läckte när du lämnade över lägenheten så är du inte ansvarig för att åtgärda felet eftersom det uppkommit under köparens ägo.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Jag sålde min lägenhet för 1 år sedan. Köparna hörde av sig nu och sa att golvbrunnen var felrenoverad i badrummet nu och kräver mig på pengar trots att de fått våtrumscertifikat från när badrummmet renoverades för 2 år sedan.
Räknas detta som ett dolt fel? Är jag skyldig att betala de?
Hej Hanna.
Du får kräva att firman som renoverade badrummet åtgärdar felet isåfall.
Våtrumsintyget innebär att du har 10 års garanti på arbetet och då skall det vara korrekt utfört.
Testa och se om inte köparen kan vända sig direkt mot hantverkaren/företaget som renoverade och kräva att felet åtgärdas.
I värsta fall får du agera mellanhand mellan köparen och hantverkaren.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hejsan!
Vi sålde vår bostadsrätt där det står ett ganska avancerat spabad i badrummet.
Vid visning av lägenheten var displaypanelen trasig och fungerade ej.
Det gick snabbt till kontraktsskrivning och vid mötet frågade mäklaren hur det stod till med badkaret.
Jag svarade med att det just nu ej var funktionellt men att jag kunde beställa en ny del och få det lagat.
Inget dokumenteras eller skrivs in i avtalet.
Den nya delen blir hemskickad och när den kopplas in verkar den vara defekt.
Hur blir det nu vid tillträde?
Har köparen köpt lägenheten ”i befintligt skick” eller kommer jag bli tvungen att ersätta delen eller köparen?
Tack för att du fortfarande svarar på våra frågor
Mvh,
Lars
Hej Lars.
Du har givit en muntlig utfästelse om att du skall laga badkaret och då gäller den.
Du är skyldig att laga eller ersätta köparen.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, vi köpte nyss en bostadsrätt, och nu under renoveringen upptäckte vi ett ca 20×20 cm stort uppsågat hål under fastskruvade garderober i ena sovrummet, men jag vet att tidigare ägaren byggt garderoberna och då garanterat känt till hålet. Jag har nu hört av mig till säljaren utan resultat. Vid försäljningen fick hon fylla i ett papper hos mäklaren där hon beskrev de brister som fanns, och detta var inte med.
Hej Amanda.
Jag vet faktiskt inte om det skall anses som ett fel eller en brist.
Jag tror inte det men jag är inte säker.
Hade jag varit er så hade jag inte tyckt det var värt att bråka om. Jag hade satt igen hålet och målat om väggen. Det är ju en väldigt liten kostnad.
Mvh admin på Ekonomifokus
Fick brev igår från en advokatfirma. Våra köpare av huset kräver oss på 310.000 som ska vara betalt inom 30 dgr.
De menar på att golvet på nedre plan inte är lagt som det står i besiktningsprotokollet.
Vad har köparen rätt till i detta läge?
Hej Kim.
Jag får nog be dig att ringa mäklarsamfundets kundombudsman för kostnadsfri juridisk rådgivning.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Har köpt ett bostadsrättsradhus där det i objektbeskrivningen står att det är
induktionshäll i köket men när vi flyttar in upptäcker vi att det är en vanlig häll. Bostaden är 8 år gammal och spishällen sedan dess. Kan vi kräva ersättning?
Hej Andreas.
Ja ni kan kräva ersättning.
Men med handen på hjärtat. Hur stor är värdeskillnaden på en induktionshäll och en vanlig häll som är 8 år gamla?
Det är någon hundralapp på sin höjd.
Ni kan ju kontakta säljaren och förklara läget samt be om lite kompensation. Skulle säljaren vägra betala så är det nog tyvärr inte värt att bråka något mer om det.
Mvh admin på Ekonomiofkus