Säljarens ansvar vid bostadsförsäljning

Säljarens ansvar vid bostadsförsäljning

Som säljare är du ansvarig för att all information om bostaden som överlämnas till köparen är korrekt. Om informationen är felaktig riskerar du att i efterhand tvingas betala ersättning eller skadestånd till köparen. Det är många som tror att man lägger över ansvaret för informationen på fastighetsmäklaren när man säljer men det stämmer inte. När en bostad säljs skrivs det ett avtal mellan köpare och säljare. Fastighetsmäklaren räknas inte som en part i detta avtal.

Köparen har en undersökningsplikt som är långtgående. Det innebär att köparen måste undersöka bostaden innan köpet. Allt som går att upptäcka vid en undersökning faller under köparens undersökningsplikt vilket gör att köparen inte kan kräva ersättning för sådant som går att upptäcka i efterhand.

Som säljare behöver du alltså inte upplysa om att lampan i badrummet inte fungerar eller att det är en repa i parkettgolvet om du inte vill. Det skall köparen upptäcka själv. Det är däremot väldigt viktigt att du ger rätt uppgifter till köparen och att du inte undanhåller sådant som köparen bör veta om men som inte är lätt att upptäcka, till exempel att det ska byggas ett dagis på granntomten eller att bostadsrättsföreningen planerat att höja månadsavgifterna.

Som säljare är du ansvarig för följande:

  • Information om bostaden
  • Genomföra dina skyldigheter enligt det avtal som skrivs med köparen
  • Beräkna dina ungefärliga driftskostnader för bostaden
  • Upplysa mäklaren om eventuella fel på bostaden som köparen bör känna till
  • Hjälpa mäklaren att inhämta nödvändig information om bostaden.
  • Upplysa mäklaren och köparen om pantförskrivningar/lån som belastar bostaden.
  • Upplysa mäklaren och köparen om eventuella servitut som belastar fastigheten.
  • Dolda fel (2 år för bostadsrätt och 10 år för friköpt bostad, exempelvis hus)

Objektsbeskrivning – säljaren är ansvarig för uppgifter

När du som säljare skriver ett kontrakt med en köpare så bifogas en objektsbeskrivning. Objektsbeskrivningen beskriver exakt vad det är du säljer. När du skriver under/signerar en objektbeskrivning så godkänner du samtidigt att uppgifterna i den stämmer. Skulle det vara någon information i objektsbeskrivningen som inte stämmer med verkligheten så riskerar du att köparen i efterhand kräver dig på ersättning eller skadestånd för felaktigheterna. Du måste alltså noggrant läsa igenom den objektsbeskrivning som mäklaren lämnar ut till spekulanter på din bostad.

Exempel:
Du säljer en bostadsrätt där det i objektsbeskrivningen står att det ligger parkettgolv i vardagsrummet. Det visar sig i efterhand att det inte är parkettgolv, det är istället ett fanérgolv. Köparen kan då kräva ersättning av dig i efterhand för den felaktiga uppgiften.

Vad du bör titta extra noga på i objektsbeskrivningen

  • Samtliga materialval som står beskrivna måste stämma med verkligheten.
  • Stämmer uppgiften om bostadens storlek.
  • Stämmer alla uppgifter om vitvaror som hör till bostaden.
  • Finns det några utfästelser i beskrivningen som inte stämmer till 100%.

I videon förklarar mäklarsamfundets kundombudsman vad som gäller när det står felaktiga uppgifter i objektsbeskrivningen.

💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se
hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Joakim har studerat fastighetsförmedling på Högskolan i Väst under 3 års tid. Med ca 10 års erfarenhet som fastighetsmäklare vill nu Joakim via sina guider inom bostad förmedla kunskap till läsarna och hjälpa dem att fatta bättre beslut vid köp av ny bostad eller försäljning av befintlig.

189 KOMMENTARER

  1. Hej,
    Köpt en nyproduktion. Har tecknat förhandsavtal. Nu meddelar byggstyrelsen att avgiften ska höjas med ca 20%. Kan jag kräva prisavdrag och hur mycket är rimligt. Köpet är på 5,7 miljoner. De hävdar att deras räntegaranti är deras kompensation. Den är skräp byggbolag balder

    • Hej Eric.

      För att du skall kunna kräva kompensation eller säga upp avtalet utan påföljder behöver höjningen klassa som väsentlig.
      Vad jag vet har man ännu ingen praxis för vad som anses som ”väsentlig”. Om 20% anses som ”Väsentlig” vågar jag inte svara på.

      Du får nog tala med en jurist om detta ärende för jag kan tyvärr inte ge något bra svar, det finns inga riktlinjer (som jag känner till) jag kan basera mitt svar på.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  2. Hej,

    Jag har nyligen köpt en bostadsrätt och fick reda på 2 veckor innan tillträde att det har blivit en vattenläcka från diskmaskinen som har orsakat skador på golvet.
    Besiktningsman har varit på plats och konstaterat att det är fukt på betongen, eventuellt även på konstruktionen.
    Föreningen är informerad och de har även gjort en besiktning där även de konstaterat att golv måste rivas upp och göra ett stickprov på betong för att mäta fuktnivån i konstruktionen.

    Alla rum har samma typ av golv och är även utan trösklar. Säljarens försäkringsbolag godkänner bara golvbyte på kök och vardagsrum då det är i princip öppen planlösning. De godkänner däremot inte resterande rum.

    Kan vi kräva att de river upp och sätter nytt golv i de andra rummen också? åtminstone i hallen då planlösningen som sagt är öppen utan några dörrar och inga trösklar. Dom enda dörrarna vi har i lägenhet är in till sovrum och badrum.

    Om inte, kan man kräva någon ersättning eller skadestånd då lägenheten inte är i samma skick som den var när vi skrev under?

    Eftersom skadan skedde innan tillträde är det säljarens försäkring detta går på.

    Tacksam för svar!

    • Hej matilda.

      Jag vågar inte svara på den frågan för jag är inte säker på svaret. Mitt råd är att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

    • Tips
      1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
      2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån

  3. Hej!
    Jag äger en bostadsrätt där det finns en vinkyl i köket. Vinkylen installerades av ägaren innan och gick sönder för ca 2 år sedan. Jag har inte haft det ikopplad sen dess. Nu har jag sålt min lägenhet och undrar om jag har en skyldighet att köpa en ny vinkyl åt den nya ägaren? Om ja, måste jag köpa en ny eller jag kan jag köpa en begagnad? Vinkylen var alltså avstängd på visningen men köparen frågade aldrig om den fungerade. Vinkylen är ca 7-8 år gammal så det är inte så konstigt att den är trasig. Det står inte heller något om vinkylen i lägenhetsbeskrivningen (dock är den med på bilderna).

    • Hej Sofia.

      Nej, du behöver inte ersätta vinkylen eftersom den inte fungerade när din köpare var och kollade på bostadsrätten och skrev på överlåtelseavtalet. Då har köparen inte någon rätt till något annat än den trasiga vinkylen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  4. Hej!
    Min lägenhet renoverades och i samband med renoveringen så råkade vi spilla ut en stor hink med flera lite vatten på golvet som rann ner genom konstruktionen och isoleringen till grannen nedanför, därpå kontaktade jag Folksam och föreningen var upplyst om vad som skett och de skulle i sin tur få ut en besiktningsman som var från företaget Anticimex, där och då skulle man ha kollat konstruktionen dvs öppna upp och vidta avfuktning men Anticimex och föreningen gjorde aldrig det även att jag har mejl konversation med föreningen där det tydligt står att föreningen ska be Anticimex kolla konstruktionen så att vi inte får fuktskador i framtiden. Idag bor jag inte i lägenheten men har då fått krav från min köpare att det är fukt under golvet och det visar sig att föreningen & Anticimex aldrig gjorde en kontroll i konstruktionen. Kan jag kräva föreningen eller företaget som besiktigade lägenheten för skador och mina utlägg då jag får bekosta hela kalaset själv i efterhand ?

    • Hej Kushtrim.

      Spontant låter det som att du kan kräva ersättning för dina utlägg av ditt försäkringsbolag eller av anticimex.
      Kontakta dom och fråga vad som gäller. Om du inte får hjälp kan du nog kontakta konsumentombudsmannen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  5. Hej
    Jag har en fråga. Jag köpte ett litet gammalt hus för 3 månader sedan nu upptäckte jag att det finns läckage i rören i källaren. Min fråga är vems ansvar är det säljaren eller ligger allt ansvar på köparen?

  6. Hej!
    Jag köpte min första lägenhet för två veckor sedan, har varit på visning och kollade allt, fick information om att köket är renoverad och jag tänkte inte allt på de något mer för lägenheten var ändå fint och fräsch men jag tåg upp de flera månget att jag vill ha både garantier på vitvaror och all kvitto fick höra som svar att jag får de tillsammans med nyckeln sedan efter en månad när vi träffades och jag fick nycklarna och säljaren fick sina pengar så sa hon att de finns inga kvitto eller garantier för vitvaror för de är begagnade enligt de så köket är renoverad med begagnade varor. På objektbeskrivningen så står de endast köket är renoverad + att balkongen är inglasad och de är inte inglasad heller. Min tjej misstänkte att balkongen var inte inglasad när vi var på visningen för jag kollade inte men hon sade inte de till mig när vi var klara och vi var på väg hem så sa hon att” jag tror balkongen var inte inglasad” sedan jag kollade på annonsen de står att de är inglasad i med att de var vinter och kolsvart då vi både trodde att vi inte såg så bra för att vi inte ans öppnade balkongdörren, nu efter hand så upptäckte jag att ventilationen är också filmintresserade och att kontakterna till både Tv och i köket är nerrivna.
    Hur gör jag?

    • Hej Moktar.

      Det kan vara så att du kan ha rätt till ersättning av säljaren.
      Jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning:
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  7. Hej, jag köpte en bostadsrätt för 1,5 år sedan som är byggd 2015. Jag frågade mäklaren om kända fel eller brister samt om det hörs något från grannar. Inga brister finns och det hörs inte något sa mäklaren.

    Nu när jag bott där en tid har det alltid hörts fotsteg ovanifrån men jag är ljudkänslig och de flesta hade vant sig vid detta. Är det något att värt lyfta med mäklare?

    Däremot så hade spishällen tydligt slitage, den funkar bra men spishällens list är skadad på hela kortsidan och det kostar minst 1700 kr att byta den vilket ej täcks av garanti. Mäklaren hade lagt en bunt broschyrer på spishällen för att täcka detta under visning.
    Har vi möjlighet att kräva en lösning? Hur går vi i så fall tillväga?

    • Hej Simon.

      Båda dessa saker faller under din undersökningsplikt. Du skulle helt enkelt kollat upp dessa saker ordentligt innan du köpte bostaden. Du har inte rätt till någon ersättning i efterhand.

      Mvh admin

  8. Hej

    jag har nyligen köp en bostadsrätt och tillrätt den den 24 februari, när jag fick min första avi för mars så var elförbrukningen för december inräknad, ringde upp mäklaren som skulle förmedla detta till säljaren och har fortfarande inte fått något svar från säljaren, mäklaren bad mig försöka nå säljaren idag den 3 mars utan svar så jag skickade ett sms och väntar på svar. på vem ligger ansvaret att se till att säljaren gör rätt för sig, det återstår även elförbrukning för både januari och mars som kommer att tillkomma på de nästkommande månadsavgifterna. vad gör jag??

    • Hej Theodora.

      Du har rätt att få ersättning av säljaren för de kostnader som egentligen säljaren skall betala eftersom det är säljarens förbrukning. Det står i överlåtelseavtalet.
      Det är ditt ansvar att kräva säljaren på de pengarna, inte mäklarens.

      Om inte säljaren betalar kan du hota med att stämma säljaren. Då brukar det bli fart på folk.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  9. Hej!

    Jag har köpt en bostadsrätt där enligt säljaren ett 5,5kvm förråd skall ingå. Tyvärr kollade jag aldrig själv på förrådet när jag var på visning.

    Mäklare smsade mig senare en bild på förrådet och påstod 5,5 kvm storleken enligt säljaren.

    Jag valde att lita på det. Men det visade sig sedan att bilden var tagen på ett annat större förråd och mitt förråds verkliga storlek är på 1,8 kvm. Mycket mindre än vad säljaren sade.

    Vet att jag har undersökningsplikt för sånt men jag känner mig lurad ändå.

    Vad kan jag göra här?

    Tack!

    • Hej Andrey.

      Spontant låter det som att du kan ha rätt till ersättning. Mitt råd är att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  10. Hej !
    Jag köpte en bostadsrätt för några månader sen , två veckor innan tillträdet , får jag en faktura från förening ,det står i att värme avgift är 9140 kr /år , men enligt köpekontrakt är värme ingår i månadsavgift .
    Säljaren säger att det är inte hans fel , och mäklare vill förhandla med mig och ta all ansvarig på sig .
    Frågan är får jag ersättning eller prisavdrag för detta ?och vem ska jag stämma för fel , säljare eller mäklare?
    Tack för svar och vänligaste hälsningar,
    Ehab

    • Hej Ehab.

      Ja det borde du ha rätt till ersättning för.
      Det är säljaren du skall kräva ersättning av. Säljaren kan i sin tur kräva ersättning av mäklaren om det är mäklaren som gjort fel.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  11. Hej

    I år sålde vi en lägenhet med ett problem.
    Det gäller en duschkabin med en ångbastu där det läckte lite från massage munstyckena när man duschade, inte annars, jag påtalade detta till köparen innan signeringen när mäklaren var med, där jag sade att jag skall försöka fixa detta.

    Jag köpte in en ny omkastare till ångduschkabi en och installerar denna och problemet försvinner direkt.

    3 veckor innan vi skall överlämna lägenheten så börjar det läcka i duschhandtaget istället, det är ett helt nytt problem, detta går inte att fixa dock så justerar jag detta till några droppar i minuten fast man inte använder duschen.

    Jag meddelar detta till köpare samma dag som vi lämnar överlämnar nycklarna till bostaden, då medelar jag köparen att jag har köpt in ett dusch handtag som jag kommer installera efter de har flyttat in.

    2 veckor senare så installerar jag detta och problemet slutar nästan, ett ända problem har detta och det är att duschslangen blir hård och spänd dock så droppar den inte längre.

    Köparen yrkar nu på att jag skall ersätta dem med hälften av 15800 kronor ink moms, frakt och montering, ångduschkabinen endast går på 7500 kronor.

    Ångduschkabinen som vi hade vid försäljningen var 13 år gammal och kostade oss då 8500 kronor och var ganska ful och sliten.

    Är detta ett rimligt krav från köparen? mäklaren tycker att vi skall komma överens.

    Hade vi försökt sälja ångduschen så hade vi inte fått en krona för den

    Hur det med värdeminskning på en 13 år gammal ångduschkabin

    Tacksam för råd

    Hälsningar Göran Örming

    • Hej Göran.

      Nej det låter inte som ett rimligt krav. Om ångduschkabinen är gammal så kan köparen förvänta sig att den kan börja strula när som helst och du som säljare är därmed inte ersättningsskyldig.
      Om du vill kan du ju visa din goda vilja och erbjuda några tusenlappar i ersättning som plåster på såren. Men enligt min bedömning har du har ingen skyldighet att ersätta köparen om kabinen är så gammal.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  12. Hej,

    Jag och min sambo har köpt ett hus där energiförbrukningen enligt deklarationen inte alls stämmer överens med den verkliga förbrukningen. Detta upptäckte vi när vi via elleverantören fick fram siffrorna senaste året. Förbrukningen skiljer sig väsentligt. Alltså mycket högre än vad vi först trott. Vad kan vi göra?

    • Hej Olivia.

      Om säljaren försett er med felaktig information kan ni ha rätt till ersättning.
      Mitt råd är att kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får ni kostnadsfri juridisk rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  13. Hej,

    Köpte en lägenhet, för cirka 1,5 år sedan, som annonserades som en trea. Det har efteråt uppdagats att lägenhetens ”tredje rum” är för litet och lägenheten bör istället benämnas som en ”två och en halva”.
    I samtliga avtal och i prospekt från säljaren benämns lägenheten som en trea.
    Vad gäller och hur går jag bäst vidare för att diskutera eventuell ersättning i och med värdeminskning?

    Allt gott!
    Chris

    • Hej Chris

      Om du inte vet hur du skall gå vidare får du kontakta en jurist.
      Om du vill göra det själv så skall du börja med att begära ersättning av säljaren. Vill inte säljaren betala får du stämma säljaren i tingsrätten.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  14. Hej!
    Jag hyrde en villa där fastighetsägaren visade mig elräkningar för 61 000kr/ år . Jag flyttade och de la ut huset till försäljning och då stod det driftskostnader 35 000kr / år.
    Värmepumpen var från 2006 men i annonsen stod det 2020.

    Är detta bedrägeri?

    • Hej Maria.

      Det är tyvärr helt omöjligt för mig att svara på eftersom jag inte känner till alla förutsättningar.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  15. Hej. Jag köpte en lägenhet där det stod i prospektet att samtliga balkonger kommer glasas in vid renovering av fasad och balkonger.

    Några månader efter tillträdet kommer det fram att man själv får beställa och betala inglasning om man vill ha det.

    Tog upp det med mäklaren som sedan vidarebefordra ett mail från en i brf styrelsen där det står att samtliga balkonger kommer bli inglasade vis renoveringen.

    Tar up det med styrelsen som säger att något sånt har aldrig lovats. Visar mailet för personen som sedan skyller på att det var snabbt skriver och att han glömde skriva ”inglasning, om så önskas”.

    Säljaren hade ingen aning om inglasningen. Ingen part vill ta på sig kostnaden. Mäklaren har ju handlat i god tro. Säljaren har godkänt prospektet eftersom mäklaren hade fått uppgifter från styrelsen kring inglasningen.

    Föreningen säger bara ”det kommer aldrig hålla rättsligt”. Budade mer pgr av att inglasning skulle ingå. Nu får jag även betala ytterligare 37.000kr för inglasning.

    Spontant tycker jag att föreningen får bita i det sura äpplet och stå för kostnaden eftersom de gav fel uppgifter till mäklaren.

    Vad säger ni?

    • Hej Ludwig.

      Ja det låter som att det är föreningen som är ansvarig för denna uppgift. Du har dock inget avtalsförhållande med föreningen, endast med säljaren.
      Det är därför säljaren du skall kräva ersättning av. Säljaren får i sin tur kräva ersättning av föreningen.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  16. Hej! Köpte en bostadsrätt som jag synat och även frågat säljaren om det finns något som inte fungerar som det skall. Fick besked att allt fungerar. Dagen efter inflytt upptäcker jag att ugnen inte fungerar. Det är en gas spis med elektrisk ugn. Gas plattorna fungerar men huvudsäkring utlöses när ugnen sätts på.Vid visningen testade jag inte ugnen men har frågat säljaren om allt fungerar. Vad gäller!

    • Hej Veronika.

      Om din säljare gjort en utfästelse att allt fungerar så skall allt fungera. Det blir dock svårt att bevisa om det endast sagts muntligen.
      Alltså, säljarens utfästelse om att allt fungerar går enligt min bedömning före din undersökningsplikt.

      Hade säljaren inte gjort någon utfästelse hade detta fallit under din undersökningsplikt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  17. Hej,
    Måste säljare beställa och stå för slamtömning innan tillträdes datum? Dvs får man sälja ett hus med fulla tank av slam eller måste det vara tömd?

    • Hej Anna.

      Det vet jag faktiskt inte.
      Du kan ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du prata med deras jurist kostnadsfritt.
      Telefon: 08-83 22 66

      mvh admin på Ekonomifokus

  18. Hej!
    Jag och min man har skrivit på ett köpekontrakt på en bostadsrätt/nybygge 2021 och betalat i handpenning 75000. Nu i 2022 när vi har fått upplåtelse avtal till påskrivning har vi märkt att två sovrum är 3 kvm mindre än det som står i den ursprungliga ritplaneringen som skickades ut när vi skrev under ett köpekontrakt.
    Säljaren tyder på att bosdatsarea är detsamma fortfarande och ber om ursäkt.
    På grund av detta har vi funderad på att inte skriva under på upplåtelseavtal och dra oss ur köpet. Så, min frågan är: kan vi dra oss ur köpet och begära handpenning tillbaka?

    • Hej Emira.

      Det kan jag inte svara på tyvärr. Frågan är om avvikelsen är tillräckligt stor för att det skall utgöra skäl nog för att häva köpet.
      Du får nog kontakta en jurist som kan denna typ av frågor för att få hjälp med den bedömningen.

      mvh admin på Ekonomifokus

  19. Hej!

    Jag skriver igen då jag skickade iväg meddelandet innan jag skrivit klart.

    Jag har en fråga då vi har köpt ett fritidshus som är ett gammalt skärgårdshemman. På tomten står det 7 hus varav 3 stycken hus med självhushåll med totalt 4 stycken WC och fyra duschar samt två av husen har tvättstuga. I objektsbeskrivningen står det att det är ett hus för den Stora familjen, här kan man vara med många släkt och vänner och det finns 12 bäddar. Det står även att man kan hyra ut 3 av husen vilket tidigare ägare har gjort. När vi sedan tar över huset så visar det sig att det är ett underdimensionerat minireningsverk installerat i efterhand som endast fungerar för 2-5 personer.

    Det har lett till att är man fler så kommer det upp avloppsvatten i ena duschen i bastun.

    Dessutom så har det enligt tidigare ägare problem uppstått samma problem för dem efter kontraktsskrivning men innan överlåtelse av huset. De har även haft problem flera gånger innan med avloppet men sagt nej i frågelistan om att de har haft problem då de menar på att de har åtgärdat felen. De hade 6 månader där emellan. Vi kräver nu att få ett minireningsverk som är dimensionerat för de tre hushållen som är gjorda för självhushåll och att man kan vara lika många som det står att man kan i objektsbeskrivningen. Vi känner oss lurade då vi inte kan använda alla 3 husen utan vi kan bara vara Max 4-5 stycken i alla husen annars fungerar inte avloppet. I avtalet stod det endast att det fanns ett godkänt minireningsverk. Vi känner oss väldigt lurade på den objektsbeskrivning som vi fick tillhandahålla.

    Tacksam för svar
    Med vänlig hälsning, Lisa

    • Hej Lisa.

      Detta är lite för invecklat för att jag ska kunna svara på det här. Jag rekommenderar att du kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så kan du diskutera ärendet med deras jurist kostnadsfritt.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  20. Hej!
    Jag köpte en bostadsrätt 2016, och i mäklarens beskrivning av bostaden beskrivs badrummet som ”Helkaklat och stambytt!…”. (har sparat beskrivningen)
    Jag hade ingen anledning att tvivla på detta, då badrummet verkligen var toppfräscht. Senare fick jag veta av mina grannar, att det endast utförts en s.k. relining av rören , något man skulle kunna kalla ”stamrenovering” eller liknande, men knappast ett ”stambyte”.
    Så, nu kommer det att bli stambyte i hela fastigheten våren 2023, och jag kommer inte att kunna bo i min lägenhet på ca 2 månader + att jag behöver lägga ut pengar för att få badrummet återställt med samma standard (som duschväggar), en kostnad på ca 25.000 (hyra av annan bostad + återställning).
    Jag undrar om jag har rätt att kräva ersättning av säljaren eller mäklare?
    Med vänlig hälsning,
    Paulina

    • Hej paulina.

      Nej tyvärr. När man köper en bostadsrätt har man 2 år på sig att åberopa eventuella fel eller brister.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  21. Hej,
    När vi köpte radhuset så fick vi information om att varmt vatten ingick i månadsavgiften till föreningen. Det står även tydligt i objektbeskrivningen att varmt vatten ska ingå i avgiften.
    Efter att vi hade flyttat in så undersökte jag det vidare då jag reagerade på att det finns en vattenvarmbredare i ena badrummet som försörjde sig på min elförbrukning. Nu uppger föreningens ordförande att varmt vatten inte ingår, Vad kan jag göra i detta fall?

    • Hej Timon.

      Det låter som att du kan ha rätt till ersättning av säljaren.
      Mitt råd är att du kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så får du rådgivning gratis.
      Telefon: 08-83 22 66

      mvh admin på Ekonomifokus

  22. Hej
    Vi har köpt ett hus som i objektsbeskrivningen står att det är 177kvm +83kvm biyta (260kvm). Står även att det är areauppgifter enligt taxeringsinformationen. När vi nu börjar undersöka vilken försäkring vi ska ha så har alla försäkringsbolag uppgifter om 150kvm +75kvm (225kvm).
    Vi vet att vinden är inredd vilket kan göra att boytan ökar upp till 177kvm men eftersom inga tillbyggnader är gjorda så ”saknar” vi 35kvm totalt sett.
    Nu har vi dock begärt ut information från lantmäteriet men vad kan/bör vi göra om det är mindre än vi trott. Vi önskar fortfarande köpa huset (överlåtelse om ngr veckor) men då kvmpriset är över 40.000kr så känner vi oss lite lurade. Finns det något vi kan göra?

  23. Hej!
    Vi köpte en bostadsrätt i november förra året. Det var ett dödsbo som vi köpte, så säljaren hade inte tagit reda på all information om lägenheten vilket vi fick senare erfara. I bostadsrättsföreningen finns det en gemensam pool vilket var ett av det största köpargumentet för oss, 2 månader efter att vi flyttat in får vi ett meddelande att dom ska stänga poolen. Detta var för oss från en dag till en annan men boenden i BRF var väl medvetna om att detta var på tal så dom har pratat om detta i tidigare år. I objektbeskrivningen stod poolen med som första säljargument. Vi betalade mer för att ha en pool. Nu har vårat största säljargument försvunnit och värdet på vår lägenhet har gått ner. Vi känner oss lurade. Vad har vi för rättigheter? Säljaren vägrar ta på sig ansvar och mäklarens försäkringsbolag likaså. Vi anser detta vara ett stort misstag från deras sida som nu vi får lida av. Jag har även dokument som visar på att BRF har i tidigare år talar om nedläggning av poolen. Har vi rätten på vår sida?

    • Hej Sofia.

      Jag vågar inte svara på om ni har rätt till ersättning i detta fall eller om det faller under er undersökningsplikt.
      Jag rekommenderar att ni ringer till mäklarsamfundets kundombudsman så får ni kostnadsfri rådgivning av deras jurist.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  24. Hej,

    Vi har precis köpt en lägenhet där man i prospektet visade en alternativ planlösning där man hade flyttat köket till ett av sovrummen för att få en öppen planlösning. Nu när vi ska flytta in säger föreningen att detta inte är möjligt då det stör grannarna under och över. Vad ska vi göra då den alternativa planlösningen sa mäklaren var okej?

    • Hej Julia.

      Detta är en lite speciellt situation. Jag vet inte exakt vad som gäller så jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri juridisk rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  25. Hej! Vi har köpt ett 1 plans hus med källare. I besiktningen har Anticimex skrivit att man bör se över dräneringen då det inte är gjort sen huset byggdes. Vi frågade säljarna om
    dem hade haft problem med att de kommit in vatten i källaren och dem svarade nej. Vi fick huset på torsdagen och på lördagen när snön kom så fick vi vatten i källaren. Har vi någon rätt till ersättning för detta?

    • Hej Lina.

      Jag har svårt att se att det klassas som ett dolt fel eftersom det stod i besiktningen att dräneringen behöver ses över.
      Jag tror inte ni har rätt till ersättning men du kan dubbelkolla det kostnadsfritt med mäklarsamfundets kundombudsman:
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  26. Hej!
    Jag sålde mitt hus för några månader sen. Köparen använde Anticimex som besiktningsman.
    Där det blev antecknat om att där var ett läckage i dräneringen på ena sidan huset. Anticimex visade exakt vart det va och var vi skulle utföra detta arbete. Vi stod självklart för hela det kalaset och lämnade intyg på arbetet som utfördes av en anläggningsfirma.
    Tyvärr kvarstod problemet, MEN vi har väl gjort vår del? Behöver vi fortsätta dräneringen den sista biten runt huset? Eller vi har gjort vår del, besiktningsmannen visade var vi skulle dränera och vi anlitade ett företag för detta. Kan det verkligen ligga på oss att fortsätta betala för denna dränering? Tacksam för svar!
    Mvh Caroline

    • Hej Caroline.

      Om det räknas som ett dolt fel kan ni behöva åtgärda det.
      Mitt råd är att du kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      mvh admin på Ekonomifokus

  27. Hej!
    Vi har köpt en bostad, i objektsbeskrivningen står det att vedspisen i köket är sotad och klar.
    Vi kände oss ändå lite osäkra på hur den fungerade, så vi frågade en sotare som tittade på den.
    Han sa då: elda inte i den, det är stora sprickor i ugnen, beror troligtvis på att en gängstång är av.
    Vem ska betala kalaset?
    Är det säljaren som sa att den fungerade eller blir det vi som köpare som får bekosta reparationen?

    Tack för svar, mvh Helena

    • Hej Helena.

      Om det som säljaren angivit inte stämmer så har ni rätt till ersättning.
      Mitt tips är att du kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  28. Hej!
    Vi köpte vårt hus i augusti 2021. Säljaren och prospektet uppgav att badrummen var renoverade 2017 på ett fackmansmässigt vis. Vi frågade vid ett flertal tillfällen om våtrumscertifikat finns och fick ja som svar. vid tillträdet hade säljaren flyttat utomlands. Vi skrev på hos mäklaren och säljaren hade lämnat fullmakt, men mäklaren hade inga papper på huset hos sig, så vi antog att de låg i huset. Det visade sig att inga ritningar, kvitton eller våtrumscertifikat fanns i huset. Dessutom har de inte tagit bort en massa bråte (sopsäckar och gamla ruttna plankor och trasiga verktyg) bakom husgrunden som vi inte kommit överens om att han skulle lämna. Vi kontaktade mäklaren direkt och hon hänvisade till säljaren. Säljaren uppgav att han skulle komma till Sverige i december och att vi då skulle få alla papper som tillhör huset och att han skulle hämta bråten. När nu säljaren kom till Sverige säger han att han endast finner ritningarna på huset men inga kvitton eller våtrumscertifikat. Han ska leta när han åker tillbaka igen utomlands.
    När vi frågade om när han kommer och hämtar bråten så svarar han inte på telefon eller SMS.
    Vad kan vi göra? Vi har köpt huset med tron om att det finns våtrumscertifikat och vi vill ju ha alla papper som tillhör huset. Vad gör vi åt det och måste vi slänga hans bråte?

    • Hej Lena.

      Om ni har skriftligt via sms eller mail eller liknande där säljaren säger att våtrums intyg finns så har ni möjlighet att kräva ersättning.
      Har ni endast fått det möjligt kan det bli svårare att bevisa.

      Gällande bråten så har ni rätt att göra er av med skräpet på säljarens bekostnad. Då får ni anlita en firma som tar bort skräpet och sedan kräva kostnaden av säljaren.

      Ring mäklarsamfundets kundombudsman om du vill ha kostnadsfri rådgivning:
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  29. Hej
    Vid ett hus köp 2019/2020 var objektbeskrivning och besiktningsmannens protokoll att det mesta var i ordning. Ett terass tak med täckande trall och ytskikt av papp under och under detta en underliggande våning/rum. Eftersom det nu läcker vatten från taket och att vid uppbrytning av trallen visar det sig att det är bristfälligt gjort och tätat lite här och där och med felaktiga produkter (allt enl certifierade företag som nu gjort besiktning) Säljaren har inför besiktningsmannen uppgivit att trallen är bytt och taket (papp, tätningar) är inspekterat/kontrollerat (ej papper av vem eller hur) Besiktningsmannen uppger att det som finns under trallen ej går att inspektera och hänvisar i besiktningen till säljarens uppgifter på denna punkt.
    Dolt fel ? Undanhållande av uppgifter/ fakta?
    Dolda fel försäkrings bolaget hänvisar att de inte tar på sig ansvaret eftersom den nylagda trallen förklarar att säljaren sett bristerna och ej korrigerat detta.

    Vad gäller??

    • Hej Gunnar.

      Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning kring detta ärende:
      Telefon: 08-83 22 66

      Det är tyvärr lite för invecklat för att jag skall kunna svara på det här.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  30. Min son har köpt ett hus med friskrivning från säljaren. Vi visste innan att 3-kammarbrunnen inte var anmäld till kommunen men den tidigare ägaren som installerat den är ”fackman” inom avlopp så tänkte att det är väl lätt ordnat. Det var inte så utan det är utdömt pga att ingenting från toaletterna går till brunnen och fanns inget att suga ur efter ett år. Kan man ”sätta åt” den tidigare ägaren (inte den som sålde till sonen) som medvetet gjort bortkoppling och inte anmält nuvarande avloppssystem ? Sonen är nu tvungen att göra en helt ny anläggning för ca 100tkr.

    • Hej Robert.

      Det vågar jag inte svara på. Det beror på hur friskrivningen är utformad osv.
      Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får ni kostnadsfri rådgivning:
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  31. Hej

    Vi köpte en fristående villa och känner oss lurade av mäklaren och säljaren.

    1. Takränna som går parallellt med husets kant och munnar i marken läcker vatten som kommer ner till källarens hörn och orsakat vattenskada. Upptäcktes när vi började renovera källaren för att göra om det till ett sovrum. Rev bort gammalt plast matta och tog bort gamla tapet som satt på väggarna. Man kan se tydligt på golvet hur vattnet har spridit sig och gips skivan på väggen ca 10-15 cm i nedre kanten var fuktigt. Vi har låtit nu torka ut allt och vill kontakta försäkrings bolaget för dold fel. Grannar har sett Mäklaren och säljaren kolla just den takrännan över en lång stund men det står inget i besiktningsprotokollen och ingen har nämnt det heller vid visningen. Besiktningsmannen skrev att han kunde inte besiktiga källaren pga av den var ”möblerad” …det var en säng som satt i det hörnet där vattnet har spridit sig.

    2. Vi började att ta upp laminat golvet i källaren för den var väldigt ojämn och slarvig utfört, det luktar hund urin under eller urin för djur. Säljaren födde upp kaniner i huset som han sålde till djuraffären sen. Han hade kaniner i ena sovrummet som fortfarande luktar apa om vi inte öppnar fönstret.
    Besiktningsmannen har skrivit tydligt i sin protokoll att det luktar kanin i hela huset. Vid visningen på slutet i maj var varmt och det var dörren och fönstren öppna så vi kände inget då.

    3. I säljarens fråge formulär påstår han att han gjorde en provtryckning av skorstenen 3 år sedan. När jag ringde i veckan till företaget som utförde det då fick jag ett svar att säljaren bara köpte en Brandskydds kontroll som är en visuell kontroll och kostar hälften som en riktig besiktning dessutom blev det flera brister bla bristfälliga fogar i skorstenens sidor, han hade ingen glidskydd (saknas sen 2008). Han försökte att täta fogarna själv och gjorde aldrig en ombesiktning, jag frågade honom, men han påstår att han har inte hört talas om ngt fel och han har eldat i kaminen varje år…. olovligt för skorstenen är underkänt och skulle flyga iväg vid en provtryckning. Men så klart det är köparens undersöknings plikt också att kolla om säljaren skriver falsk information eller inte… trodde att när man skriver på ett papper då är det sant men han kunde skriva vad som helst tydligen.

    4. Dörrar saknas efter visningen, har har varit klumpig och skadat källardörren och en av garderobs dörr, vi hittade båda 2 i källaren.

    5. Under diskbänken hade han vattenläcka som var torr vid besiktningen, gips skivan som blev skadad skar han ut bara men det finns fortfarande svart mögel på kanten som vi har tyvärr missat vid visningen för det var längst in till vägen och syntes inte när vi har tittat in. Delar av undre delen av köksmöbler som var provisoriskt lagade för syns skull har fallit av och där kan man se att fuktskadan var ganska omfattande. Skyddet under diskmaskinen var för kort/passar inte och blev underkänd av besiktningsmannen men säljaren har inte åtgärdat heller.

    6. Han beskriver sin garage i objektbeskrivningen att: garage taket läcker in vatten. När jag kontaktar en snickare för att åtgärda felet då kollar snickaren även väggarna och dem är så pass skadade att det går inte rädda något utan HELA garage måste rivas och byggas om.

    7. Tvättmaskinen efter varje tvätt läcker vatten, efteråt upptäcker jag att det kommer från golvbrunnen som är fullt med skit och vattnet kan inte rinna ner. Likadant i garaget finns en golvbrunn i mitten som är fyllt med allt bråte och skit och vattnet har samlats upp och riskerade att rinna ner i källaren. Jag var tvungen att ringa efter slamsugning för att förhindra mer skada… nu fungerar allting bra igen. För jävligt att inte sköta om sitt hus och låta andra som flyttar in komma på fina överraskningar.

    8. Detta är vårt första hus köp och tyvärr vi har aldrig fått tag på besiktnings protokollet utan det fick jag för 3 veckor sedan från mäklaren när jag mer eller mindre krävde att få se det. Då hade vi bott i villan i en vecka.
    Besiktnings mannen hade en 16 sidors protokoll över alla fel och 2 punkter där det var kritiskt och behöver vidare utredning. Säljaren var väl medveten om det och ändå har hoppar över att berätta det till oss.

    Vi känner oss lurade och arga, mäklaren viste väl om det att vi är nybörjare för vi sa det tydligt för henne, hon borde sett till att vi får tag på den där besiktningsprotokollet och i vetskap om alla dessa brister hade vi aldrig köpt villan, nu vet vi alla fall varför ingen som bjöd över oss vid budgivningen. Väldigt tråkig erfarenhet och väldigt dåligt skött av mäklaren.

    • Hej Alex.

      Tråkigt att höra. Det mesta låter dock som att det hade kunnat uppdagas innan ni köpte huset om ni hade gjort en ordentlig besiktning eller undersökning av huset innan ni köpte det.
      Om säljaren lovat saker som inte stämmer så kan det vara så att ni kan ha rätt till ersättning.
      Jag föreslår att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så kan du får kostnadsfri rådgivning:
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  32. Hej, vi har precis köpt en bostadsrätt och i objektbeskrivningen står det att det är parkettgolv i en av rummen nu när vi var där och mätte innan vi ska flytta in och gick utan skor så känner vi att det är plastmatta. Plastmattans mönster liknar de parkett som är i alla andra rum så detta är inget vi tänkte på. Är detta något vi skulle ha upptäckt enligt köparens undersökningsplikt eller då det stod i beskrivningen att i det rummet var det parkettgolv kunde vi anta de? Känns konstigt att det ska vara okej att ljuga om de i objektbeskrivningen.

    • Hej Emelie.

      Jag tror att ni kan ha rätt till ersättning för det eftersom det står fel i objektsbeskrivningen.
      Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får ni kostnadsfri rådgivning:
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  33. Hej!
    För ett år sen köpte vi vår bostadsrätt där badrummet var renoverat 2018 och det stod i objektsbeskrivningen att det var förberett för tvättmaskin. Vid köpet stod det ett badkar där som vi nu tagit ut. När elektrikern kom idag för att dra el till tvättmaskin blir vi informerade om att renoveringen ej är korrekt gjord framförallt för att det ej finns en jordfelsbrytare vilket är lagkrav. Badrummet är inte heller förberett för tvättmaskin. Anses detta vara något vi borde ha uppmärksammat innan köpet eller är säljaren ansvarig för felet?

    • Hej Susanne.

      Jag är osäker. Du får nog ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  34. Köpte en lägenhet 2015, en 1a på 30m2 där de inte fanns dusch. Jag frågade föreningen om de var okej att bygga dusch (fanns plats) å de var okej efter beskrivning från mig hur de skulle se ut). De vatten å el som skulle förändras skulle då måsta dras av auktoriserad elektriker och rörmokare och ny el och avlopp fixades av auktoriserade. Jag rådfrågade en ventilationsfirma hur jag skulle göra med ventilationen i badrummet då jag hade 1 av 3 utlopp i taket där duschen byggdes.. De rekommenderade en kryddhyllefläkt i köket som var vägg i vägg då jag då kunde använda mig av ventilen i taket till både köket å badet. 3lägen i kök å ett ventilationsläge för badrummet. Jag frågade styrelsen om denna lösning var okej och de sa ja. Lägenheten blev kanon och jag sålde den 1 år senare. 4.5år och 2 ägare senare visar de sig att ovk,n inte går igenom då huset har självdrag samt att ingen bygganmälan inlämnats. Föreningen vill nu att jag ska åtgärda fläkten och bygganmälan. Till saken hör att ingen tilluft finns i lägenheten och de i den dåvarande styrelsen har flyttat och ingen dokumentation finns (ord mot ord) . De är 10lgh i hela huset och ordförande bodde dörr i dörr och han med flera var ofta in och kollade å berömde mig för hur fint den blev. Jag har inte döljt nått för någon och badet är fixat av rörmokare och mattläggare och el av elektriker och fläkten monterade jag enligt anvisningarna. jag stod också för reparationen av avloppsrören i golvet då de visade sig vara rosthål när jag börja bryta idem, orsaken till det va att de skulle ha sommaruppehåll med styrelsemötena och jag hade inte tid å vänta på beslut. Är de verkligen mitt jobb att lösa detta?

    • Hej Danne.

      Det vågar jag inte svara på tyvärr.
      Det är ett alldeles för avancerat ärende för att jag skall kunna svara på det enkelt.

      Mvh admin på Ekonomifokus

  35. Hej , sålde min lägenhet och köparen har fått tillträde till lägenheten den 30 april , köparen har varit i lägenheten vid två tillfällige en gång vid visning och andra gången den 29 april för att undersöka lägenheten innan tillträde , idag den 5 maj fick jag detta , Nu har vi kommit på plats och gått igenom lägenheten lite mer noggrant. Vi har några synpunkter och frågor som inte riktigt var beräknade.

    För att få det negativa ur vägen tar jag detta först;
    Städningen var okej vid ytskikt dock ej acceptabelt som flyttstäd då grovstädning fortfarande fanns kvar.
    *Duschen läkte ut vatten pga. ej rensat avlopp (även ej städat bakom/under dushkabin)
    *Elementskydd ej flyttad för att städa elementet (Väldigt dammigt)
    *Fettfläckar i tak och vid köksfläkt
    *Svartmögel på handfat? (Stora badrummet)
    *Förrådet ej städat.
    Detta har/kommer vi ta hand om. Känns dock inte okej att lämna över lägenheten i sådant skick.

    Sedan har vi även hittat en del fel som ej varit anvisat.
    *Eluttag i köket saknar ”mitten-skruv”, ej fungerande (går ej att koppla i).
    *Diskmaskin saknar komponenter?
    *Ugnslucka felmonterad/trasig? Glasfönster sitter löst.
    *Frys läcker(läckte) vatten. Kopplat ur ismaskin och vattenlåda för att få stopp. Garanti?
    *Handfat i stora badrummet läcker vatten i undre lådan i kommod. Försökt vrida åt men lyckas ej. Trasigt rör?
    *Köksfläkt sitter löst. Felmonterad? Finns beskrivning till denna?
    Spisen och diskmaskinen är mer än 10år gamla .

    har köparen rätt till ersättning ?
    Tack för svar och vänligaste hälsningar,

    • Hej Jad.

      För flyttstädningen: Ja
      För övriga punkter: Nej (de faller allihop under köparens undersökningsplikt enligt min bedömning)

      Mvh admin på Ekonomifokus

  36. Hej! Vi sålde ett 10-år gammalt parhus 2017 som vi själva köpte som nyproduktion. Huset var byggt med den mycket diskuterade putsfasadsmetoden utan luftspalt med detaljer av oljat cederträ. Efter år av förhandlingar med byggjätten som byggde alla hus i området, gjordes det dec 2016 ett putsfasadbyte och ny behandling av cederträplankorna. Arbetet besiktigades och alla protokoll osv var i ordning. Nu 4 år senare upptäckte man att det har tillkommit sprickor i putsfasaden i båda hus samt att cederträpanelen håller dåligt kvalitet (samma plankor hela tiden) och börjat ruttna. Köparen har kontaktat oss för att berätta att grannen kommer att göra en reklamation mot företaget som utförde fasaden men att de själva behöver fullmakt från oss alternativt att de reklamerar fasaden mot oss. I samband med försäljningen av huset tecknades en försäkring för dolda fel. Hur ligger vårt ansvar i allt det här? Vad kan vi förvänta oss om företaget som gjorde putsfasadbytet inte vill samarbeta? Vi har ingen aning om andra hus är också drabbade. Vi har aldrig dolt ngt och alla papper och protokoll är i sin ordning och i huspärmen som köparen fick från oss, vilket också köparen medger. Finns det ngt skäl att inte ge fullmakt till köparen?

    • Hej joanna.

      Jag är osäker på vad som gäller tyvärr.
      Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så kanske du kan få lite vägledning där.
      Det är gratis att ringa dit.

      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  37. Hej,
    Vi har sålt en bostadsrätt och informerat mäklaren om en ombyggnation av takvåningen. Ingen fråga kom från köparen om föreningen hade någon renovering på gång. Därav diskuterades aldrig det här. Vi har inte haft som avsikt att dölja något vilket köparen nu hävdar. Vad är det som gäller?

    • Hej Margareta.

      Jag är inte helt säker eftersom jag inte känner till alla omständigheter men jag tror inte köparen kan kräva något i efterhand eftersom säljaren inte drabbas ekonomiskt på något sätt på grund av ombyggnaden.
      Om du vill ha ett bättre svar kan du ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  38. Hej, vi har pre is flyttat in i vårat nya hus. I papperna som fanns på visningen stod det att köket va nyrenoverat 2020. Vi kollade helheten av köket och tyckte det såg bra ut då det fanns mycket annat att se på den korta tiden man har på sig. Nu när vi bott 1 månad och fått in ett annat ljus i köket ser vi att färgen skiljer sig från köksön och resten av köket. Dom har alltså satt in en köksö, bytt bänkskivor och spis. Jag ringer mäklaren och han erkänner i telefon att det är samma kök som satt när han sålde denna bostad 2016. Har fått tag i ägarna som bodde där innan 2016 och fått reda på att köket renoverades 2007. Det är även samma mäklare som sålt huset båda gångerna. Så både säljaren 9ch mäklaren har ljugit. Vad kan jag göra?

    Mvh Micke

    • Hej Micke.

      Jag tror det blir svårt att kräva ersättning i efterhand för det eftersom ni borde kunna sett det innan ni köpte bostaden.
      Ni har alltså slarvat i er undersökningsplikt.
      ”Nyrenoverat” behöver inte betyda att allt i köket är nytt. Det kan räcka med att man målar om och byter bänkskiva så kan det räknas som ”nyrenoverat”.

      Det kan däremot finnas delar av köket som ni möjligtvis kan kräva ersättning för.
      Ring mäklarsamfundets kundombudsman så får ni kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  39. Hej Joakim,
    Jag köpte en ägarlägenhet i oktober 2020. Den var total nyrenoverad vid köpet
    Då jag flyttade in, så var bostaden inte städad, fanns bland annat urin kvar intorkad runt bägge toaletterna, byggdamm och rester kvar från renoveringen, fönstren hade kvar klisterskvätt och var oputsade.

    Senare har det kommit fram att driften på ventilationen på det nya flexit systemet var inte drift inställd, så det blev ytterligare mer städ eftersom det blev en damm bomb som kom in i bostaden, då jag satte in kontakten.

    Jag fick ta in tekniker för att göra rätt installation drift på flexit systemet, där de även upptäckte att det var fel spisfläkt. Fläkten som var monterad var en frånluftsfläkt, den var inte rätt fläkt till ventilationssystemet, det som skulle ha varit rätt, var en alliance fläkt.

    Jag fick ta hit en service tekniker för att kolla varför induktionshällen inte fungerade som det skulle, och där sa teknikerna att det var fel spismodell som var installerad. Den nuvarande induktionshäll måste ha en luftspalt, vilket inte finns, utan att jag måste ha en annan modell som inte behöver ett luft flöde. Service teknikern har även konstaterat att det var fel spisfläkt som var installerad.
    En ny häll och fläkt kommer att kosta mig 13400 kr exkl installation.

    Jag har tagit upp detta med säljaren och skrivit en reklamations brev på nämnda punkter, men han total nonchalerar mig. Vad ska jag göra?

    Vore tacksam för svar och hjälp.
    Vänligen/Marnie

    • Hej Marnie.

      Om säljaren vägrar betala får du stämma säljaren i Tingsrätten.

      mvh admin på Ekonomifokus

  40. Hej
    Vi köpte ett radhus i juni med tillträde i oktober. Under månaderna mellan kontraktskrivning och tillträde hade vi sms-kontakt med säljaren som gav oss uppgifter om modell, mått och färg på innerdörrarna då vi skulle beställa fler dörrar pga ombyggnation och ville ha likadana i hela huset. Efter inflyttning visade det sig att dörrarna hade annat mått och färg. Vi står nu med en uppsättning specialbeställda dörrar för 3000kr/st och säljaren vill inte ta något ansvar utan beklagar att han angett fel mått. Kan vi driva detta vidare på något vis?

  41. Hej!
    Min mamma har sålt en bostadsrätt i mars 2020 och nu har det visat sig att det stod golvvärme i badrum i objektsbeskrivningen, vilket det visat sig inte varit. Objektsbeskrivningen blev av mäklaren kopierad från när min mamma köpte lägenheten så den trodde ju hon var rätt och godkände. Med andra ord var den också fel när hon köpte, vilket hon inte visste. Nu kräver de nya ägarna full ersättning för ett helt nytt kaklat badrum och installation av golvvärme. Lägenheten är från 2004, kan vi göra något åldersavdrag för badrummet eller bara ge ersättning för golvvärmen och arbetskostnaden?

    • Hej Margaretha.

      Ja din mamma kommer förmodligen att bli skyldig att betala ersättning.
      Jag är osäker på hur ersättningen skall beräknas. Kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning.
      Telefon: 08-83 22 66

      Mvh admin på Ekonomifokus

  42. Hej,
    Vi köpte ett hus i april -20, och flyttade in okt/nov-20. I prospektet angavs en driftskostnad på totalt 26300 kr/år, varav el : 5649 kr/år och Uppvärming: 7230kr/år (Totalt uppskattningsvis ~12870 kr/år för el). Vi kommer från lägenhet och hade ingen anledning att tvivla på dessa uppgifter tänkte vi. Precis vid inflytt då vi fått tillgång till energibolagets elförbrukning av huset som visar att vår elförburkning kommer att hamna på runt 28447 kr/år (vilket vi nu kan bekräfta efter ha bott i huset ett tag) istället för 12870 kr som stod specificerat i prospektet. Mäklaren hade endast begärt att säjarna skulle fylla i ”El…” på en handskriven lapp, och ej vidare granskat dessa uppgifter om de vore rimliga eller ej. Vi anser att mäklarens ouppmärksamhet att granska dessa uppgifter medfört att vi nu då får en total driftskostnad hamnar på minst 41877 kr/år istället för runt 26300 kr/år. Dvs leder detta till mer än 15000 kr/år ökad utgift för oss, samt felaktiga siffor vi baserat vår budgivning på, samt fått lånelöfte hos banknen osv.
    Vi hörde av oss till mäklaren, som via sin jurist hävdar att mäklaren inte hade anledning att tvivla på siffrorna, vilket vi anser att borde ha gjort om man har någon erfarenhet av att sälja hus. Inga räkningar eller liknande hade krävts in från säljarna, som hade trott att det var endast en månads elkostnad hon ville ha på sin handskrivna lapp.

    Vart borde man vända sig med detta ärende? Och vem är ansvarig? Vi tycker att hon som mäklare borde få ta ansvar för detta, och funderar på gå vidare till FRN för en opartisk bedömning. Eller borde vi anse att detta är säljarnas fel?
    Oavsett är vi förlorande i detta men vi skulle vilja att detta inte drabbade någon annan, samt anser att professionella mäklare borde ha någon typ av ansvar.

    Tack för svar och vänligaste hälsningar,
    Anna

    • Hej Anna.

      Mäklaren är inte skyldig att granska uppgifterna om det inte skulle vara extremt stora eller små siffror.
      Juristen har alltså helt rätt.

      Det ni kan göra är att kräva ersättning av säljaren om ni anser att ni blivit lurade av siffrorna.
      Det är säljaren som är ansvarig för siffror och det är alltså därför säljaren som ni kan kräva ersättning av och inte mäklaren.

      Mvh admin på Ekonomifokus

Ställ en fråga eller skriv en kommentar

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här