Oavsett om man köper ett hus eller en bostadsrätt så är reglerna i princip desamma. Som köpare är man skyldig att undersöka bostaden noga innan man köper. Fel som går att upptäcka vid en vanlig så kallad okulär undersökning av en kunnig person kan man inte kräva ersättning för i efterhand. Om felet inte går att upptäcka vid en sådan undersökning kan det räknas som ett dolt fel och då kan köparen ha rätt att kräva ersättning av säljaren.
Artikelns innehåll:
1. Fel som går att upptäcka & dolda fel – skillnad
2. Fel i hus & fastighet
3. Fel i Bostadsrätt
4. Fel som uppstår mellan kontrakt och tillträde
5. Vad gör man om man upptäcker fel?
Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
Fel som går att upptäcka & dolda fel – skillnaden
Först och främst måste vi skilja de tre typerna av fel och brister som finns vid bostadsaffärer:
- Fel som går att upptäcka = Fel och brister som går att upptäcka innan köpet
Ingen ersättning kan krävas i efterhand ❌ - Dolda fel = Fel och brister som ej går att upptäcka innan köpet
Ersättning kan krävas i efterhand ✅ - Fel i beskrivningen av bostaden = Felaktiga uppgifter lämnas av säljaren eller mäklaren
Ersättning kan krävas i efterhand ✅
Som köpare är man skyldig att noga undersöka bostaden innan köpet. Man har en så kallad undersökningsplikt.
När man säger att ett fel går att upptäcka så menar man vid en vanlig okulär besiktning. En okulär besiktning innebär att man tittar, luktar och känner på bostadens olika delar. Man skall lyfta på mattor, flyta möbler och testa alla vitvaror och maskiner. Man borrar inte i väggar eller liknande vid en vanlig okulär besiktning.
Som köpare förväntas du att göra en sådan okulär besiktning själv eller med hjälp av en besiktningsman. Du är skyldig att undersöka vad det är du köper. Om ett fel eller en brist finns vid tillfället då du undersöker bostaden och är möjligt att upptäcka kan du INTE klaga på detta i efterhand. Du kan till exempel inte klaga på en trasig tvättmaskin om den var trasig när du var där och undersökte bostaden.
Som spekulant måste du undersöka om vitvaror fungerar, om vattenkranar, duschar, lampor och el-uttag fungerar. Du måste helt enkelt testa allt. Det går inte heller att klaga på ett märke i parketten även om det stod en soffa över märket på visningen. Du förväntas undersöka detta innan ditt köp. Om det är viktigt för dig att undersöka bostaden mer noggrant än att bara titta vid visningen kan du be om att få lägga in ett besiktningsvillkor i kontraktet när du köper bostaden. Dvs du begär att få göra en noggrann undersökning av bostaden innan köpet blir bindande. Gör du inte det så är chansen att klaga på eventuella vanliga fel förverkad när du skrivit under kontraktet.
Ska du sälja din bostad rekommenderar vi att du först jämför mäklarna och deras arvoden på Hittamäklare.se.
Fel som går att upptäcka
Vanliga fel innebär fel som går att upptäcka vid en besiktning eller noggrann undersökning av bostaden. Dessa fel går inte att åberopa i efterhand.
Exempel på fel som går att upptäcka:
- Trasig vitvara (alla vitvaror bör testas vid undersökningen av bostaden)
- Trasiga maskiner eller uppvärmningssystem (alla maskiner bör testas vid undersökningen av bostaden)
- Trasiga eluttag (alla eluttag bör testas vid undersökningen av bostaden)
- Repor i golvet
- Märken under mattor och bakom soffor eller andra möbler
- Sprickor i kaklet
- Felmonterad golvbrunn
- Felaktigt renoverat badrum
Dolda fel
Ett dolt fel är ett fel som inte går att upptäcka vid en noggrann undersökning. Felet måste dessutom ha funnits där vid köptillfället. Dolda fel kan köparen vanligtvis kräva ersättning för.
Exempel på dolda fel:
- Mögel i väggarna som ej går att upptäcka
- Skadedjur som ej går att upptäcka
- Felaktigt genomförda renoveringar eller ombyggnationer som inte går att upptäcka eller som man inte kan förvänta sig.
- Läs vår artikel om dolda fel
- Läs vår artikel om dolda fel-försäkring
I videon går Magnus på Mäklarsamfundet igenom vad dolda fel är.
Dolda fel kan åberopas inom:
10 år vid köp av hus & fastighet
2 år vid köp av bostadsrätt
Om tidsfristen löpt ut kan köparen inte kräva ersättning.
Fel i beskrivningen
Om mäklaren eller säljaren lämnat felaktiga uppgifter om bostaden kan köparen ha rätt till ersättning. Köparen skall då vända sig mot säljaren med ett ersättningskrav. Om det är mäklaren som gjort fel kan säljaren i sin tur vända sig mot mäklaren.
Exempel på fel i beskrivningen:
- Det står i objektsbeskrivningen att bostadens boarea är 80 kvm men den är i själva verket bara 72 kvm
- Det står i objektsbeskrivningen att det ligger golvvärme i badrummet men golvvärme saknas
- Det står att det ingår parkeringsplats till bostaden vilket visar sig inte stämma
💡 Tips! – Jämför bolån & lånelöften!
På Lånekoll.se kan du nu jämföra räntor och villkor på bolån & lånelöften hos flera olika banker med en enda ansökan. Du får en lista med bankernas olika erbjudanden och väljer själv om du vill acceptera ett erbjudande eller inte. Det är gratis och du förbinder dig inte till något när du ansöker.
Lånekoll kan även hjälpa till med att sänka räntan på dina befintliga bolån.
Fel i hus & fastighet
- Fel i fastigheter regleras i jordabalken.
- Dolda fel kan åberopas i upp till 10 år efter köpet vid köp av hus & fastighet
I videon förklarar Familjens jurist vad som gäller kring fel i hus & fastighet
Fel i bostadsrätt
- Fel i bostadsrätt regleras i köplagen eftersom en bostadsrätt räknas som lös egendom. Branschpraxis och reglerna i jordabalken rörande köp av fastighet används och för att tolka köplagens regler kring fel.
- Dolda fel kan åberopas i upp till 2 år efter köpet vid köp av bostadsrätt
I videon förklarar Familjens jurist vad som gäller kring fel i bostadsrätt
Fel som uppstår mellan kontrakt och tillträde
Om ett fel uppstår mellan kontrakt och tillträde, till exempel om köparen tappar något i golvet och en stor spricka eller repa uppstår i parkettgolvet, är säljaren ansvarig för att åtgärda detta eller ersätta köparen för skadan. Det är därför väldigt viktigt att både säljare och köpare dokumenterar eventuella fel eller brister så att ingen av parterna i efterhand kan hävda att felet uppstått mellan kontrakt och tillträde.
Fel på vitvaror mellan kontrakt och tillträde
Om en vitvara alternativt en elektrisk- eller motordriven pryl går sönder mellan visning (eller besiktning) och tillträde så har köparen rätt till skälig ersättning om vitvaran/maskinen är så pass ny och fin att man som köpare inte kan förvänta sig att den kan gå sönder. Skälig ersättning innebär att man har rätt till ersättning för att köpa en vitvara som är av liknande modell, prisklass och skick. Alltså, man har inte rätt till ersättning för en helt ny vitvara om den tidigare var begagnad.
Är det en gammal vitvara, dvs 5-10 år eller äldre så kan man som köpare förvänta sig att vitvarans livstid är slut och att den kan gå sönder när som helst. Därmed har man ingen rätt till ersättning för gamla vitvaror när man köper bostad.
I videon förklarar mäklarsamfundets kundombudsman om vem som ansvarar för trasiga vitvaror vid en försäljning.
Vad gör man om man upptäcker fel?
Om man som köpare upptäcker ett fel efter tillträde skall man så snabbt som möjligt kontakta säljaren och meddela om felet. Man kan kontakta säljaren via telefon, mail, sms eller brev. Diskutera om problemet går att lösa.
Om ni inte kommer fram till någon lösning bör köparen formulera ihop ett mail, sms eller brev där man förklarar felet och vilken ersättning som önskas av säljaren. Om säljaren vill göra rätt för sig så kommer man överens om en ersättning som säljaren betalar.
Om säljaren vägrar betala och parterna inte kommer överens får köparen gå vidare och stämma säljaren i tingsrätten.
Är felet litet och den ekonomiska skadan är liten är det inte alltid värt att gå vidare med en stämning eftersom det kan bli dyrt om man förlorar. Den förlorande parten i en stämning tvingas betala juridiska kostnader både för sig själv och för motparten samt kostnaden som tingsrätten tar ut för att pröva ärendet.
Felet måste ha ett värde
Även om man hittar ett dolt fel är det inte helt säkert att man har rätt till ersättning. Felet behöver vara stort nog för att påverka bostadens marknadsvärde. Att spisen inte fungerar felfritt exempelvis påverkar sannolikt inte bostadens marknadsvärde och därmed skulle tingsrätten sannolikt inte döma att säljaren skall betala ersättning för ett sådant fel. Ett dolt fel i ett 30-40 år gammalt badrum ger sannolikt inte heller ersättningsrätt eftersom badrummet anses vara mer eller mindre värdelöst på grund av ålder.
💡 Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Vanliga frågor och svar
Säljaren skall överlämna alla eventuella kvitton och garantibevis som denne har för vitvarorna så att köparen kan nyttja garantin. Om säljaren saknar garantibevis eller kvitto kan köparen inte kräva något sådant.
Som köpare kan man klaga på dolda fel i efterhand. Fel som gick att upptäcka innan köpet kan man inte klaga på.
Om något går sönder mellan kontraktsskrivning och tillträde är säljaren ansvarig & sannolikt ersättningskyldig mot köparen så länge som den trasiga saken inte kunde förväntas gå sönder med hänsyn till ålder och skick. Läs mer om detta i artikeln.
Hej, vi köpte en bostadsrätt som vi fick tillträde till den 26 mars.
När det blev den första varma dagen på året skulle vi ta ut markisen på terrassen. Vi kollade den under visningen och då var allt ok med den. Nu gick den rakt ner i golvet (motoriken funkar alltså, men den verkar ha satt sig). Vi har dialog med dem sedan dess men de verkar inte vilja ta hand om den kostnaden det blir att laga den.
Nu har vi dessutom noterat att golvvärmen inte fungerar i det lilla badrummet. Då vi flyttade in när det inte var kallt kunde vi inte riktigt märka det.
Hej Petra.
1. Golvvärmen bör ni haft möjlighet att ta reda på att den fungerade innan köpet. Det bör kunna upptäckas via en besiktning. Därav tror jag att det faller under er undersökningsplikt.
2. Om markisen gått sönder mellan visning och tillträde så behöver man först ta reda på hur gammal markisen är. Är den gammal (över 5-10 år) så kan ni som köpare räkna med att den kan gå sönder när som helst och har därmed ingen rätt till ersättning. Är den hyffsat ny så kan ni ha rätt till ersättning av säljaren.
Laga markisen och skicka sedan ett krav på kostnaden (bifoga underlag för kostnaden) till säljaren. Om säljaren inte vill betala går ni via tingsrätten och kräver ersättning (om ni anser att det är värt jobbet & ni tror att ni kan vinna tvisten).
Mvh admin på Ekonomifokus
Tips
1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften & bolån
Hej. Köpte en bostadsrätt i våras. Noterade vid visning musbajs i vissa rum och obehaglig lukt i kök och under diskbänk. Säljaren hänvisade till att musproblem funnits för länge sen men åtgärdats. Och att lukten berodde på att det var i skåp där sopor förvarats.
Fann efter köp snart att musproblem var stora. Möss hade ätit sönder vitvarorna, mushål fanns i väggen och hade orsakat vattenskada, sanering och återmontering behöver göras under diskbänk (pga nedsmutsad av möss).
Även dolt fel konstaterat av hantverkare i kök med undergolv som sviktar (ej möjligt att upptäcka för novis, och ej upptäckt av besiktningsman).
Vad av detta kan jag kräva säljaren på, och sannolikhet för att få rätt om det kommer till domstol? Kan dolda fel hävdas? Kan annat hävdas?
Med hänsyn till omfattande skador av möss inne, som orsakats av ytterpanel som inte är tät och håligheter i ytterfasad där möss kunnat komma in. Förening vill inte åtgärda (det kostar pengar tycker de och det är såna
fel en får räkna med, säger de). Kan det hävdas vårdslöshet från deras sida? Så att de behöver åtgärda invändiga skador. Mössen kryper även genom ventilerna där de kommer in i bostaden. Föreningen har känt till problemen i området med möss innan, men osäker på om de känt till dem i just detta hus. Fasaden målades 2018, de borde
gjort något åt saken då, och spikat igen glipor och hål. Så vad kan jag kräva föreningen på, invändigt, utvändigt? Lagrum?
Hej Kia.
Jag har svårt att se att det ska kunna räknas som dolda fel eftersom du såg mus-problemen på visningen. Det sviktande golvet kunde man väl också upptäcka på visningen?
Däremot, om du kan bevisa att säljaren gjort en utfästelse om att mus-problemet inte existerade längre så kan du ha rätt till ersättning.
Hur stor ersättning du isåfall har rätt till vågar jag inte svara på.
Jag vågar inte heller svara med säkerhet om föreningen kan hållas ansvarig för mus-problemet.
Jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du prata med deras jurister kostnadsfritt.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi har köpt ett hus och har bott där snart i två månader och vi har fått en vattenläcka i badrummet i själva slitsen. Vi märkte läckan i förrådet i källaren som ligger under badrummet. Hela taket va blött. Nu väntar vi på att dom ska bila upp slitsen i badrummet och kolla vad felet är. Tror du att detta är ett dolt fel eller är det bara att gilla läget?. I besiktning så kunde dom inte visa upp ett giltigt papper på själva badrummet att de är riktigt gjort. Vi har fått ett pris av våran försäkring att det preliminärt ska kosta oss runt 45 tusen att fixa men de känns ju lite surt just när man nyss har flyttat in.
Hej John.
Jag vågar tyvärr inte svara på om det räknas som ett dolt fel eller inte. Jag rekommenderar att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så kan du diskutera ärendet med deras jurister kostnadsfritt.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Vi har sålt vår bostad dagen efter inträde dagen köpare har ringt och brättad vi har problem med el!
vem har ansvar för att åtgärda el problem?
Hej Hossein.
Det beror på om felet kunde upptäckas vid en noggrann undersökning eller besiktning av bostaden.
– Om köparen hade kunnat upptäcka felet innan köpet vid en noggrann undersökning så är köparen ansvarig.
– Om köparen inte kunde upptäcka felet vid en noggrann undersökning så är det säljaren (du) som är ansvarig.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej igen, tusen tack för svar. Jag skriver lite mer kompletterande frågor här som jag hoppas att jag kan få hjälp med.
När jag pratade med mäklaren ang. problemen så sa hen att det med golven går över på min besiktningskyldighet att jag hade möjlighet att inspektera innan, vilket jag gjorde med det var en mycket bra träimitatiin så det gick ej att avgöra. Det kanske inte stämmer riktigt som jag fått för svar?
– Tror du att man kan hävda att bredband via tvuttag är att betrakta som fiber?
– Vi har aldrig fått info på något sätt att det läcker in smältsnö från grannensgarage till vårat garage förrän 2 dagar innan tillträde vid bostadsgenomgången med säljare då sa hen att det kan läcka ”lite”. Efterinträdet såg vi att det läckte mycket vatten i hela garaget. Nu ska vi behöva driva ärendet med grannen för en lösning. Hur ser du på detta?
– Efter inträdet såg vi att garahetaket för cykelparkering, ytterförråd har hål och läckervatten.
-I köket var det också märken på gamla fukt/vatten skador som aldrig fick info om ej i besiktprotokoll heller samt slitage på diskbänken.
Mäklaren hävdar att sista 2 punkter är att betrakta som estetiska och man kan inte kräva åtgärd/ersättning.
Mvh
Hej igen Ali.
1. Enligt mig faller inte golvet under din undersökningsplikt och du borde ha rätt till ersättning.
2. Enligt mig kan man inte hävda att bredband via tv-uttag kan betraktas som fiber och du borde ha rätt till ersättning.
3. Vad som gäller för smältsnön i garaget vågar jag inte svara på tyvärr.
4. Hål i garagetaket borde falla under er undersökningsplikt.
5. Märken och slitage i köket borde falla under er undersökningsplikt.
Jag håller alltså med mäklaren om de sista två punkterna.
Mitt råd är att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så kan du prata med deras jurist kostnadsfritt.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hejsan! Vi köpte hus och i husannonsen stod att huset har fiber indragit samt att sovrummen har golv av laminat och pakett. Efter tillträdet upptäckte vi att huset saknar fiber och har bredband via tv-uttaget. När huset kommer få fiber i framtiden så ska det tillkomma en kostnad som vi får betala. Saknaden av fiber begränsar valmöjligheter för tv och internet tjänster för oss. Golven var inte laminat/parket utan plastgolv på rulle. Golven luktar gummi när det blir för varmt och måste bytas av oss pga otrevlig doft från mattorna när det blir för varmt. Plastmattorna har en mycket bra träimitation som inte gått att upptäcka vid visning. Säljaren sa inget om det. Kan vi kräva ersättning för dessa?
Hej Ali.
Ja, du har fått felaktiga uppgifter vid köpet och har med största sannolikhet rätt till ersättning.
Du kan kräva ersättning direkt av säljaren. Kommer ni överens om en ersättningsnivå så är det den enklaste vägen att gå. Kommer ni inte överens så kan du gå vidare och stämma säljaren. ta hjälp av e jurist om du inte vet hur du ska gå vidare med en stämning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Jag har sålt min bostad och flyttat ut alla mina tillhörigheter. Jag har bott där i fem år och haft en säng ståendes mot en vit vägg, vilket har orsakat fläckar som jag inte kan ta bort. Är jag tvungen att ta bort dem eller ingår det i undersökningsplikten som köparen har att faktiskt kolla väggen bredvid sängen?
Hej Simon.
Det ingår i undersökningsplikten så du är inte skyldig att åtgärda.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Vi har precis flyttat i radhus men spis platan luktar ila kosan under kan vi inte öppna den luktar ila mvh Largime
Hej Ljargime.
1. Ring och fråga om säljaren vet vad som är fel.
2. Anlita någon som hjälper er att undersöka vad felet är.
Ni har sannolikt ingen rätt att få ersättning av säljaren för lukt från spisplattan.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej jag sålde ett äldre hus 2022 med en Värmepump som installerades 2018 av en VVS firma och nu har något i elektroniken gått i sönder och vi fick fram en firma som kollade på den som har mycket garanti ärenden på just det märket och de påstår att den är felinstallerad men den har funkat sen 2018 när den sattes och vi har installations garantin men tyvärr är det bara 3års garanti men köparen kräver mig på pengarna av byte av värmepumpen hur står man till det? Skall tilläggas att jag gjorde en stor besiktning genom anticimex av hela fastigheten och de hade inga anmärkningar. Är det dolt? är man kunnig så kanske man kan se om den är felinstallerad men jag tror inte riktigt på det då den har funkat klockrent sen den sattes där 2018 när jag hade fastigheten.
Hej Linus.
Jag vågar inte svara på vad som gäller i ditt specifika fall. Du kan ringa mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning av deras jurister.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hejsan, jag och min sambo målade om taket i hallen (putsat betongtak, gemensam vind ovanför) och ca 10min. Efter färdigställandet ramlade dryga 2 kvadratmeter av putsen ner.
Räknas detta som ett dolt fel? Kan vi få ersättning av säljaren? Eller är det rent av föreningen som har ansvaret om fukt från vinden orsakat felet?
Hej Viktor.
Det är svårt att svara på här men mitt råd är att du kontaktar din bostadsrättsförening och ber dom kika på problemet och se om de kan bekosta ett återställande.
Det är inte säkert att föreningen är skyldig att åtgärda felet.
Om inte föreningen åtgärdar problemet så kan det möjligtvis räknas som ett dolt fel men jag skulle tro att det inte gör det. Jag tror dessutom att felet är för litet för att du ska kunna ha rätt till ersättning även om det skulle klassas som ett dolt fel.
Tyvärr kan jag inte erbjuda något tydligare svar än så här eftersom det är en lite komplicerad situation. Om du vill ha kostnadsfri rådgivning kan du kontakta mäklarsamfundets kundombudsman så får du prata med deras jurister kostnadsfritt.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi har flyttat in i en lägenhet som är väldig lyhörd alltså ljudisolering är dålig. När vi frågade säljare innan om fastigheten hon svarade att det är lugnt finns inget problem.
Är det dolt fel?
Tack för svaret.
M.V.H.
Hej Ariel.
Nej tyvärr, eftersom det är subjektivt så räknas det inte som ett fel.
Säljaren kanske inte tycker det är lyhört även om ni tycker det.
Mvh admin på Ekonomifokus
Vi har sålt min mammas dödsbo ock köparen har låtit göra en besiktning som inte ledde till några nedslag. När köparen tillträder har en fuktskada visat sig. Vi som dödsbodelägare har aldrig bott i huset som är byggt slutet 80-talet. Har vi som säljare skyldighet att dra i vidare undersökning, kontakt med snickare, försäkringsbolag mm mm. Vi har tecknat en dolda fel försäkring. Ska dödsboets försäkring som sas upp vid tillträdet 1 november nyttjas? Vem är skyldig till att få skadan utredd och reparerad?
Hej Birgitta.
Köparen får ta reda på hur stort problemet är och sedan kräva er på eventuell ersättning. Om felet räknas som dolt är ni skyldiga att betala ersättning.
Er dolda-fel-försäkring bör täcka ersättningen.
Kontakta försäkringsbolaget så kan du säkert få lite mer rådgivning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej! Min snart 80-åriga far har sålt sin villa och köpt en nybyggd bostadsrätt.
Ca 3 månader efter inflyttningen började det att droppa vatten från innertaket.
Det visade sig var ett fel i bygget som gör att det samlats vatten ovanför innertaket i pappas samtliga rum.
Han har nu levt med inplastade golv och möbler i ca 3 månader. (Han har därmed ej kunnat nyttja varken vardagsrum eller sovrum)
Nu har han fått låna en mindre lägenhet i samma fastighet, för att bo där under månaderna för renoveringen.
Han har önskat att få minst 4 månader hyresfritt. Men jag hävdar att han bör önska ersättning i form av högre belopp för allt bekymmer med flytt fram och tillbaka och för den obekväma tiden med inplastat hem
Hur ska han göra? Har han rätt att önska ersättning för detta?
Eller skulle det till och med vara möjligt att häva hela köpet…nu ca 6 månader efter inflyttning?
Tacksam för svar.
Hej Josefin.
Han kan inte häva köpet men han har sannolikt rätt till ersättning. Hur mycket ersättning han har rätt till kan jag inte svara på tyvärr.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Den 16/6 2023 skedde överlåtelse av vår döda mammas bostadsrätt genom mäklare.
Nu hävdar Bostadsrättsföreningen att vi skall betala för en vattenskada som uppstått pga hål i taket på fastigheten som orsakat en fuktskada (jag och min bror visste inget om denna fuktskada)i sovrummet. Vi skall betala att ”ytskiktet” återställd i sovrummet.
Vi (jag och min bror) skall också betala självrisk om 1500:- för en ytterdörr som påstås ha blåst upp och skadats då vår mamma ägde bostadsrätten. Vi kan tyvärr inte fråga henne då hon är död.
Lägenheten är såld. Vi äger den inte längre. Vi är inte bostadsrättsinnehavare. Det är personerna som köpte lägenheten i juni.
Hej Cecilia.
Jag vågar inte svara på vad som gäller eftersom jag inte känner till alla detaljer.
Det är nog bättre att du ringer mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning av deras jurist.
Telefon: 08-83 22 66
mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Jag köpte nyligen en bostadsrätt som totalrenoveras just nu. Jag bor tillfälligt i andrahands lägenhet och den ska jag flytta ifrån om tre dagar.
I samband med renoveringen upptäckte man fukt och mögelskador inne i en vägg i matrummet på regler och isoleringen. Plus den där lukten som kom därifrån när man öppnade upp väggen.
Föreningen har skickat Anticimex för att åtgärda problemet. Just nu står det en fläkt som jobbar för fullt för ta bort all fukt. Är det verkligen tillräckligt åtgärd? Kommer både fukt och lukt försvinna för gott?
Vem står för elkostnad?
Jag ställde en fråga till föreningen om de kommer att kontakta grannar ovanpå och under mig. Svaret jag fick var svårt att tolka, typ nja. I min mening så är det självklart att fråga dem. Fukt och mögel är inget att leka med.
Jag är orolig för min hälsa. Är ledsen och förtvivlad. Själva vetskap om att det finns mögel och fukt ger mig rysningar. Kan jag ångra köpet nu mitt i renoveringen? Hela grejen känns som ett nitlott. Vad gör jag nu?
Kan jag ställa mer krav på alla åtgärder och be om att allt det som är skadat byts ut istället för det ska torka?
Tacksam för svar
Kasia
Hej Kasia.
Nej du kan inte ångra köpet.
Jag vågar inte svara på om det är tillräckligt med en fläkt. Det får du nog fråga en expert om, exempelvis Anticimex.
Kostnaden för elen till fläkten kan du nog få bostadsrättsföreningen att stå för.
Om det räcker med en fläkt som torkar bort fukten kan du inte kräva att det skall bytas ut.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi sålde en bostadsrätt i februari i år. Nu har köparen hört av sig om reklamation gällande en spricka i en kakelplatta i duschen och menar på att hon ska gå vidare med detta.
Vi har aldrig sett någon spricka.
Är det möjligt att bli betalningsskyldig för en sådan sak?
Hej Sara.
Om sprickan bara är estetisk är det inget dolt fel och då är ni inte ersättningsskyldiga.
Om det visar sig att badrummet är felaktigt renoverat och att sprickan beror på fuktskador kan det räknas som ett dolt fel och ni kan bli ersättningsskyldiga.
Ifall ni inte lämnat några utfästelser om badrummet, dvs att ni på något sätt har lovat att badrummet är renoverat enligt branschens krav eller av hantverkare så blir ni sannolikt inte ersättningsskyldiga. Då faller felet sannolikt under köparens undersökningsplikt. Köparen borde då kollat upp badrummet innan köpet och hade isåfall kunnat upptäcka att det inte finns några garantier för att badrummet är korrekt renoverat.
Mvh admin på EKonomifokus
Sålde en bostadsrätt nyligen. En skada på golvet som köparna inte upptäckte under visningen. Dom tog upp detta efter att köpet var klart. Är det dolt fel? Köparna hör av sig efter 2 veckor och säger att kökskranen gått sönder och hoppat ur. Aldrig hänt mig när jag bott där. Är det dolt fel eller nåt dom borde upptäcka vid undersökningsplikten? Vem har rätt?
Lägenheten är cirka 17 år gammal.
Hej Jessika.
Inget av det du nämner räknas som dolda fel så du är inte ersättningsskyldig.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej, vi köpte ett hus där ena toaletten inte fungerar. Under visning testade vi så allt fungerar men just på den toaletten hade säljaren stängt av vattnet. anledningen till varför dom stängt av vattnet var att toaletten läckte (detta berättade säljaren efter att jag ringt honom för att förklara vad vi upptäckte när vi väl flyttat in). Vi tänkte inte mer på det så vi fortsatte med visningen. När vi flyttade in, satte vi på vattnet och då märkte att toaletten var i princip obrukbar pga läckage. Jag vet att man som köpare har skyldighet att testa allt men inte är det väl så att man ska hålla på med VVS och stänga/sätta på vatten för att testa packningar i rör/rördelar i toalett?
Hej!
Vi har köpt ett hus. I uppgifterna på kontraktet står det att luftvärmepumpen är cirka 5 år gammal.
Nu när vi gjort service på den efter ett vi upptäckt att den luktar mögel säger servicekillen att han utifrån serienumret ser att den är 15 år gammal.
Får en säljare ljuga i sina uppgifter? Kan vi har rätt till ersättning?
Hej Lina.
Nej en säljare får inte ljuga om sådant. Om ni fått felaktiga uppgifter har ni sannolikt rätt till ersättning.
Börja med att skriva ett brev, sms eller mail till säljaren där ni förklarar situationen och skriver hur mycket ni vill ha i ersättning. Begär en rimlig ersättning, dvs mellanskillnaden i värde mellan en 5 årig pump och en 15 årig pump. Ju mer rimliga ni är desto större chans att säljaren betalar. Säljaren kan swisha er summan om den accepteras.
Om säljaren inte vill betala kan du ringa mäklarsamfundets kundombudsman och få kostnadsfri rådgivning i ärendet.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Om filtret till vattenpumpen måste bytas och de nya ägarna tar in hjälp men ej det som säljaren rekommenderat och ett annat fel inträffar samt hjälpen ej var kunnig ska säljaren stå för kostnaderna? Pumpen är 10 är gamla. Filtret kunde upptäckas på besiktningen. Kan det räknas som ett sålt fel?
Hej Evelina.
Om filtret kunde upptäckas på en vanlig okulär besiktning så faller det under köparens undersökningsplikt.
Eftersom ett filter behöver bytas med jämna mellanrum innebär det dessutom att köparen kunde förvänta sig att filtret kunde behövde bytas.
Detta är inget som säljaren skall bekosta enligt min bedömning eftersom jag har svårt att se att det skulle vara ett dolt fel. Det är därmed köparens ansvar.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej,
Vi har precis flyttat in i ett hus och efter 4 veckor gick luftvärmepumpen sönder. Denna pump ska ha en livslängd på 15-20 år. Huset är byggt 2009 och dåvarande ägaren flyttade in under 2010. Pumpen har använts sedan 2010. Vi har haft en värmetekniker hos oss som sade att vi måste byta. Priset för en ny pump ligger i bästa fall 100 000 kr men det han rekommenderade kostar 160 000 kr.
Kan vi hävda att det är dolt fel och kräva säljaren på ersättning?. Säljaren har tecknat en dold försäkring genom fastighetsbyrån.
Med vänliga hälsingar
Sherly
Hej Sherly.
Om värmepumpen är 13-14 år gammal kan det tyvärr bli svårt att få rätt till någon ersättning för den. Man brukar säga att en luftvärmepump skall hålla i 10-15 år så när man köper ett hus med en 13 år gammal värmepump så kan man räkna med att den kan gå sönder när som helst.
Det är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny värmepump. Någon ersättning lär ni inte ha rätt till enligt min bedömning.
Mvh admin på Ekonomifokus
Tack för snabbt svar!
Är det dä så att vi i vår tur kan begära ersättning från dem som vi köpte bostadsrätten av?
Mvh Susanne
Hej Susanne.
Ja det kan ni göra eftersom det gått mindre än 2 år sedan ni köpte den.
Mitt råd är att du kontaktar mäklarsamfundets kundombudsman så får du kostnadsfri rådgivning av deras jurist.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej!
Vi har sålt vår bostadsrätt, köparna hade tillträde 15/6. Den 3/7 får vi ett mail om att frysen är trasig och att dem ska ha ersättning för den (6000 kr). Vad är skälig ersättning? Den fungerade när vi flyttade den 5/6 , vi drog ut kontakten på flyttdagen. Är det rimligt att höra av sig efter 2,5 v?
När vi köpte bostaden för ca 1 år sedan sade dåvarande säljarna att frysen var 1 år, så vi informerade våra köpare om att den var ca 2 år. När vi nu kontaktat förra ägarna visar det sig att den är från 2017-2018.
Vi vill titta på frysen, se produktionsinformationen; kan vi be om det? Tänker också att vi gärna skulle vilja få chans att laga den, är det möjligt? Det finns en stor risk att de slängt den, vilket känns fel? Hur stor risk är det, tror du, att detta tas upp i tingsrätten?
Hej Susanne.
Eftersom frysen är äldre än vad ni angivit för köparen är det ni som gjort fel. Att laga den är inte tillräckligt eftersom den befintliga frysen är betydligt äldre än vad som utlovats.
Det rimliga vore att ni ersätter köparna med en summa motsvarande värdet på en 2 år gammal frys av liknande standard. Kika på blocket och se om ni kan hitta någon likvärdig frys. Ni skall alltså inte betala nypris utan värdet på en begagnad frys av motsvarande ålder och standard.
Risken att det dras till tingsrätten skulle jag bedöma som liten men det finns en moralisk aspekt i det hela. Ni har lämnat felaktiga uppgifter till köparen och ni bör göra rätt för er och betala ersättning för ert misstag.
Det spelar ingen roll att ni i er tur fått felaktiga uppgifter om frysen när ni köpte bostaden, ni är ansvariga för de uppgifter som lämnas till köparen.
Mvh admin på Ekonomifokus