Fastighetsmäklare kan anlitas för att enbart hjälpa till med pappersarbetet (kontrakt osv) när ett hus eller en bostadsrätt skall säljas. Det kallas då för ett skrivuppdrag. Ägaren av bostaden har då hittat en köpare själv och vill därför inte betala för hela mäklartjänsten. Man vill helt enkelt att mäklaren enbart skall ansvara för det juridiska, alla papper och organisera alla steg i affären.
När man anlitar en mäklare för ett skrivuppdrag så får man hjälp med allt det juridiska och allt pappersarbete. Det är en trygghet att veta att mäklaren har koll på vad som behöver göras och du som köpare eller säljare behöver bara följa med och följa instruktionerna som man får av mäklaren.
Artikelns innehåll:
1. Kostnad / pris för ett skrivuppdrag
2. Vad ingår i ett skrivuppdrag?
Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
Kostnad / pris för ett skrivuppdrag
Att anlita en mäklare som hjälper till med att allt pappersarbete och alla de olika momenten i en bostadsaffär kostar kostar vanligtvis mellan 5 000 – 25 000 kr. Det är dock värt varenda krona om man känner sig osäker på vad som gäller och hur man skall göra. Kostnaden är dessutom avdragsgill när du deklarerar försäljningen.
Att anlita en mäklare för ett skrivuppdrag kostar vanligtvis:
- Ett skrivuppdrag för en bostadsrätt kostar från 5 000 kr upp till 25 000 kr
- Ett skrivuppdrag för ett hus kostar från 10 000 kr upp till 25 000 kr
Mäklaren har ett visst juridiskt ansvar i ett skrivuppdrag och måste därför ha försäkringar som täcker eventuella felaktigheter i kontraktet osv. De måste även lägga ner tid och energi på ett skrivuppdrag, det är därför det kostar så pass mycket att anlita en mäklare för denna tjänst. Vissa mäklarfirmor är ännu dyrare än ovan nämnda prisnivåer men det finns ingen anledning att anlita mäklarna som är oskäligt dyra. Kontakta istället någon av mäklarbyråerna som kan hjälpa dig med ett skrivuppdrag för en rimlig kostnad.
Längre ner i artikeln kan du läsa vilka moment och dokument som ingår i ett skrivuppdrag.
Få mer betalt för bostaden med rätt mäklare
Ibland är det bra att fixa en köpare själv och spara in på mäklarkostnaden men ibland är det en ren förlustaffär. Statistik visar att mäklare får mycket mer betalt för din bostad än du får om du väljer att sälja den själv. Det är därför klokt att ta hem några olika mäklare och se hur mycket de bedömer att de kan sälja bostaden för innan du säljer den själv. Förmodligen kan mäklaren sälja bostaden betydligt dyrare och kostnaden för mäklaren blir en riktigt bra investering istället. För att se vad mäklarna i just din kommun/stad kan erbjuda i form av tjänst och arvode/provision kan du nyttja den kostnadsfria hemsidan Hittamäklare.se. Det är helt gratis att fylla i en ansökan och du förbinder dig inte till något.
På Hittamäklare kan du även se betyg på alla mäklare från deras tidigare försäljningsuppdrag samt en topplista över de bästa mäklarna i ditt område.
Vad ingår i ett skrivuppdrag?
Vad som ingår skiljer sig lite beroende på om det är ett hus eller en bostadsrätt som skall säljas.
Hus/fastighet
När det kommer till friköpta hus/villor och fastigheter så hjälper mäklaren till med följande moment och dokument i affären:
- Kontraktsskrivning och upprättande av själva köpekontraktet
- Samla in och upprätta de bilagor som krävs till kontraktet
- Kontakt med banker och bokning av tillträde
- Deponering och utbetalning av handpenningen
- Kontroll av pantbrev och ägarkontroll
- Tillträdet, upprättande av likvidavräkning & köpebrev
- Skicka in köpebrevet och ansöka om lagfart
Bostadsrätt
Skrivuppdrag för en bostadsrätt/lägenhet består av följande moment och handlingar som mäklaren ordnar:
- Insamling av bilagor såsom stadgar & årsredovisning
- Ta fram en mäklarbild/utdrag ur lägenhetsregistret
- Kontroll av ägare, bostadsrätt och pantförskrivningar
- Kontraktsskrivning & upprättande av överlåtelseavtal
- Ansökan om medlemskap i bostadsrättsföreningen
- Deponering och utbetalning av handpenningen
- Kontakt och bokning av tillträde med banken
- Upprättande av likvidavräkning till tillträdet
- Tillträdet
Ha inte för bråttom
Som vi nämner ovan skall man inte ha för bråttom och sälja till första bästa innan man gjort en ordentligt undersökning kring vad man kan få för sin bostad på öppna marknaden. Använd Hittamäklare.se för att samla in offerter och för att jämföra de bästa mäklarna som är aktiva i ditt område så att du kan göra dina kalkyler ordentligt. Tjänar du på att sälja själv och endast anlita mäklaren för ett skrivuppdrag eller kan du rent av få ännu mer pengar kvar i plånboken om du säljer med en mäklare på öppna marknaden?
Det är helt gratis att använda de tjänst som Hittamäklare erbjuder och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Hej!
Vi anlitade en mäklare för en kontraktsskrivning.
Ansökan om lagfart står specifikt med som en punkt i den beskrivning av uppdraget som vi skrivit under. Nu har vi fått avslag på ansökan om lagfart (säljaren är skriven i Norge och det har lett till en del komplikationer) men mäklaren vägrar hjälpa till med kompletteringar utan lämnar oss själva med det. Han anser att hans uppdrag är slutfört.
Till saken hör att han hade som krav att vi betalade hans arvode innan han skickade in ansökan om lagfart till lantmäteriet så han har ju redan fått våra pengar.
Vi betalade runt 10.000 för tjänsten.
Mäklaren visste att säljaren var norsk medborgare när han åtog sig uppdraget.
Jag har väl egentligen två frågor:
Vet du om det är vanligt att man just håller lagfartsansökan inne tills arvodet är betalt?
Och hur skulle du se på mäklarens ansvar i den fortsatta processen för att få lagfarten?
Väldigt tacksam för svar!
/Martina
Hej Martina.
Denna fråga kan jag tyvärr inte svara på men det kan sannolikt mäklarsamfundets kundombudsman. Där får du gratis hjälp.
Telefon: 08-83 22 66
Mvh admin på Ekonomifokus
Tips
1. Hittamäklare.se - Jämför mäklarna och deras offerter
2. Lånekoll.se - Jämför räntor på lånelöften för bolån & privatlån
För info så ingår inte objektbeskrivning i ett skrivuppdrag. /Mäklare
Hej VL.
Det har du helt rätt i.
Tack, jag tar bort det.
Mvh admin på Ekonomifokus
ska mäklaren göra pappersarbete till skattemyndigheterna efter avslutat husaffär
Hej Anna.
De flesta mäklare brukar hjälpa till med deklarationen av försäljningen men det är inte alla som gör det.
Du får fråga din mäklare.
Mvh admin på Ekonomifokus
Jag undrar vad jag gör med de pengar som kommer av husförsäljningen. Har i dag ”alla banker” och upp till bankgarantins gräns, 950 000:-
Om det blir ytterligare ett par mnr, vad gör jag, jag vill ha full garanti.
Har hört något om att man under en viss tid kan få liknande garanti för just pengar från husförsäljning.
Tack för svar
Hej Inger.
Det låter som ett angeläget problem.
Mitt tips är att sprida pengarna hos de olika bankerna med bankgaranti så som du gjort men jag tror inte du behöver oroa dig för att ha större belopp än så hos bankerna. Det skall extremt mycket till för att alla skall kollapsa samtidigt.
Annars får du nog börja köpa fysiska värdesaker såsom dyra tavlor, bilar eller fysiskt guld.
Mvh admin på EKonomifokus