Uppdaterad: 16 maj 2025
Bostadsrätt
Hem / Bostad / Bostadsrättsförening /

En bostadsrätt är en ägandeform där du har rätt att bo i och använda bostaden. Du äger inte själva bostaden utan enbart nyttjanderätten till den. Det är bostadsrättsföreningen som fysiskt äger bostaden. Nyttjanderätten gäller utan tidsbegränsning så länge du som bostadsrättsinnehavare uppfyller dina åtaganden gentemot föreningen.
Det viktigaste att veta om bostadsrätter
Vad är en bostadsrätt?
En bostadsrätt är en särskild boendeform i Sverige där du genom ett köp förvärvar en nyttjanderätt till en specifik lägenhet i en bostadsrättsförening (BRF), en ekonomisk förening som äger fastigheten. Istället för att äga lägenheten direkt blir du delägare i föreningen genom en andel, vars storlek ofta baseras på lägenhetens yta eller insats. Detta ger dig rätt att bo i och använda lägenheten utan tidsbegränsning, så länge du uppfyller föreningens villkor.
Som bostadsrättshavare betalar du en månadsavgift till föreningen, som täcker gemensamma kostnader som exempelvis underhåll av fastighetens yttre delar, till exempel tak och fasad. Du ansvarar själv för det inre underhållet av lägenheten, som renovering av väggar, golv och köksinredning, medan föreningen hanterar större reparationer och skötsel av gemensamma utrymmen som trapphus och gård.
Din rätt att bo där är kopplad till medlemskapet i föreningen, och du måste följa dess stadgar och regler, till exempel gällande störningar eller ändringar i lägenheten. Vid försäljning överlåter du bostadsrätten till en ny köpare, som måste godkännas av föreningen. Det är alltså en blandning av ägande och hyresliknande ansvar, vilket skiljer det från både att äga en fastighet och att hyra en hyresrätt.
Videoklipp – så fungerar det att bo i BR
I klippet förklarar HSB hur det fungerar att bo i bostadsrätt.
Vad är en bostadsrättsförening?
En bostadsrättsförening (BRF) är en ekonomisk förening där medlemmarna gemensamt äger en fastighet med bostäder. Som medlem köper du en bostadsrätt, vilket ger dig rätt att bo i en specifik lägenhet och en andel i föreningen. Föreningen sköter fastighetens yttre underhåll och gemensamma utrymmen, medan du ansvarar för insidan av din lägenhet. Medlemmarna betalar månadsavgifter för drift och beslutar tillsammans om större frågor på föreningsstämmor. Syftet är att förvalta bostäderna kollektivt och ekonomiskt hållbart.
Bostadsrättsföreningen är skyldig att upprätta en årsredovisning varje år och skicka in till bolagsverket. Bostadsrättsföreningar har som mål att inte göra någon vinst så allt överskott i föreningen skall gå tillbaka till bostadsrättsinnehavarna i föreningen.
För- och nackdelar med att bo i bostadsrätt
Det finns både fördelar och nackdelar med bostadsrätter. Nedan listar vi 6 st fördelar och 6 st nackdelar.
6 Fördelar med bostadsrätter
Det finns en del fördelar med att köpa en bostadsrätt istället för att köpa en fastighet/hus eller hyra en bostad.
- Billigare än att hyra
Normalt sett är det billigare att köpa en bostadsrätt än att hyra motsvarande bostad. Det beror på att det inte är något hyresbolag inblandat som skall tjäna pengar på bostaden. - Det är en investering
Bostadsrätter stiger i värde över tid på grund av hur vårt ekonomiska system är uppbyggt. Du måste ju bo någonstans och därför är det i princip alltid en god investering på lång sikt att investera i en bostadsrätt istället för att hyra en bostad. - Du kan renovera, öka värdet och bo fint
I bostadsrätter får man renovera invändigt och göra bostaden fin. Dessutom ökar värdet på bostaden vanligtvis när man renoverar så man får både bo fint och man tjänar pengar samtidigt när man gör renoveringar. - Du slipper underhåll
Om du köper ett hus måste du underhålla det, måla om, byta tak osv. Äger du en bostadsrätt så är det bostadsrättsföreningens ansvar att sköta det yttre underhållet på byggnaden. - Du får vara med och bestämma
I en bostadsrättsförening är det medlemmarna som bestämmer. Du kan därför vara med och påverka hur föreningen skall skötas genom att vara med och rösta på föreningens stämmor eller gå med i styrelsen. - Mindre avgifter än när du köper hus
När du köper hus måste du betala stora kostnader för lagfart och pantbrev. Dessa kostnader slipper du när du köper bostadsrätt. Vid köp av bostadsrätt tillkommer max runt 2000 kr i avgifter medans lagfart och pantbrev kan kosta flera hundra tusen vid ett husköp.
6 Nackdelar med bostadsrätter
- Du måste ha sparat ihop en hel del pengar
För att kunna köpa en bostadsrätt måste du spara ihop till minst 15 % av bostadens pris i kontantinsats. Resterande kan du låna av banken. Om din ekonomi är tillräckligt god kan du i vissa fall låna till hela eller delar av kontantinsatsen. - Du måste förmodligen ta ett stort lån
De flesta måste ta ett bolån hos banken för att kunna köpa bostadsrätt i Sverige. Har man stora bolån riskerar man att hamna i knipa om man förlorar jobbet eller råkar ut för en olycka och förlorar sin inkomst eller om bolåneräntorna stiger kraftigt. - Priser på bostadsrätter svänger upp och ner
Över lång tid går priserna på bostäder i Sverige uppåt men på kort sikt kan priserna svänga rejält. Om du måste sälja din bostadsrätt när det är ”dåliga marknad” riskerar du att göra en förlust. Eftersom det handlar om stora pengar kan förlusten bli stor om man har otur. - Du äger inte själva bostaden
Köper du en fastighet/hus så äger du bostaden, köper du en bostadsrätt så äger föreningen bostaden. Det innebär att du riskerar att förlora din bostad om föreningen inte sköter sin ekonomi. Du får därför aldrig den fullständiga kontroll som du får vid fastighetsägande. - Du får inte göra precis vad du vill
För större renoveringar eller ombyggnationer av bostaden krävs föreningens godkännande. Äger du en fastighet kan du göra precis som du vill (med vissa undantag). - Du har mer ansvar än i en hyresrätt
I en hyresrätt är det bara att ringa hyresvärden när något går sönder, till exempel spisen. I en bostadsrätt är det du själv som är tvungen att laga eller köpa en ny spis.
🔗 Läs mer om ansvar i en bostadsrätt
Hyra ut bostadsrätt – andrahandsuthyrning
Uthyrning av bostadsrätt regleras i lagen om uthyrning av egen bostad och hyreslagen.
Du får lov att hyra ut din bostadsrätt om bostadsrättsföreningen ger sitt samtycke. När du hyr ut bostadsrätten ska hyran vara skälig, du behöver skatta för en del av hyresinkomsterna, och det finns specifika regler kring uppsägning, besittningsrätt och liknande.
Vi har skrivit en djupgående guide med allt du behöver veta om regler osv vid uthyrning av bostadsrätt. kika in den:
Giltiga skäl för uthyrning
Om man nekas att hyra ut sin bostadsrätt kan man vända sig till Hyresnämnden och överklaga beslutet så länge man har giltiga skäl för uthyrningen. Här är några exempel på skäl:
- Sambotest
- Studier eller arbete på annan ort
- Sjukdom
- Du ska bo utomlands under längre tid
- En närstående är i behov av boende
- Att din bostadsrätt är svår att sälja under nuvarande marknadsläge
- Militär grundutbildning ”lumpen” eller militärtjänstgöring
Skälig hyra
När en bostadsrätt hyra ut måste hyran vara skälig. En skälig hyra för bostadsrätter räknas fram genom att bostadens kapitalkostnad och driftskostnaderna räknas ihop tillsammans med ett eventuellt påslag för möblemang. Kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.
Besittningsrätt / besittningsskydd
När en bostadsrätt hyrs ut kan hyresgästen inte få besittningsrätt. Hyr man ut flera bostäder samtidigt kan vissa av hyresgästerna få besittningsrätt.
Skatt vid försäljning av en bostadsrätt
Säljer man en bostadsrätt ska man betala 22 % i skatt på vinsten. Det spelar ingen roll hur länge man ägt bostadsrätten, skatten är alltid 22 %.
Säljer man bostadsrätten med förlust kan man få tillbaka en del av förlusten med hjälp av förlustavdraget i deklarationen.
Vi har skrivit en komplett guide med skatteregler och information om hur man beräknar vinst/förlust och skatt som du kan kika in här:
🔗 Räkna ut vinst/förlust & skatt – bostadsrätt
Deklarera försäljningen
Året efter en försäljning av en bostadsrätt genomförts ska den deklareras i Skatteverkets K6-blanket.
Avdrag
När man beräknar sin vinst eller förlust får man dra av kostnader relaterade till bostadsrätten och försäljningen. Några exempel på avdragsgilla kostnader är mäklararvode och reparationer. genom att dra av dessa kostnader kan man minska sin beskattningsbara vinst.
Betala inte onödigt mycket för mäklaren💡
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Köpa & sälja en bostadsrätt
Bostadsrättsaffärer regleras i Köplagen och påverkas även indirekt av Jordabalken. Säljaren har upplysningsplikt medan köparen har undersökningsplikt och kan inte reklamera fel eller brister som gick att upptäcka vid en noggrann undersökning eller besiktning av bostadsrätten.
Vi har skrivit två kompletta guider med allt du behöver veta om att köpa och sälja bostadsrätter såsom regler, tips osv. Kika in dom här:
🔗 Sälja bostadsrätt
🔗 Köpa bostadsrätt
Överlåtelseavtal
När en bostadsrätt säljs används ett så kallat överlåtelseavtal. När ett hus eller en fastighet säljs används istället köpekontrakt.
Överlåtelseavtalet är ett kontrakt mellan säljaren och köparen där det framgår att nyttjanderätten till bostadsrätten överförs från säljaren till köparen. Avtalet innehåller vanligtvis information om bostaden, köpeskillingen (priset) och villkor för överlåtelsen. För att överlåtelsen ska bli giltig krävs oftast att bostadsrättsföreningen godkänner den.
Handpenning
Handpenningen, som normalt är på 10 % av köpeskillingen, är en förskottsbetalning som köparen betalar betalar in på mäklarens konto inom några dagar efter överlåtelseavtalet skrivits. Den betalas normalt vidare ut till säljaren så for köparen godkänns som medlem i bostadsrättsföreningen.
Resterande 90 % av köpeskillingen betalas på tillträdet.
Kontantinsats
När man köper en bostadsrätt kan man finansiera upp till 85 % av bostadsrättens pris med bolån, resterande del (minst 15 %) måste finansieras med en kontantinsats.
Undersökningsplikt
När man köper en bostadsrätt har man en undersökningsplikt. Det innebär att man måste undersöka bostaden noga innan köpet. Fel som går att upptäcka vid en noggrann undersökning kan ej åberopas i efterhand.
Dolda fel
Fel som inte gick att upptäcka kallas ofta för dolda fel och de kan reklameras och säljaren kan bli ersättningsskyldig i upp till 2 år efter köpet.
Besiktning
Bostadsrätter besiktigas oftast inte inför köp eftersom man har ett begränsat ansvar som bostadsrättsägare. Det finns dock möjlighet att anlita en besiktningsman för några tusenlappar som genomför en besiktning inför ett köp.
Överlåtelseavgift
När en bostadsrätt överlåts tar bostadsrättsföreningen ofta ut en avgift för det administrativa arbete som krävs för omregistreringen. Denna avgift kallas för överlåtelseavgift och den ligger normalt på 2,5% av årets prisbasbelopp.
I föreningens stadgar står det vem av köpare och säljare som ska betala överlåtelseavgiften.
Pantbrev & pantsättning
Pantbrev används inte för bostadsrätter, istället används så kallade pantförskrivningar i bostadsrättsföreningens register.
När en bostadsrätt belånas skickar banken ett meddelande till bostadsrättsföreningen som gör en notering i sitt lägenhetsregister.
Pantsättningsavgift
När en bostadsrätt pantsätts (registreras som säkerhet för ett lån) tar bostadsrättsföreningen ofta ut en avgift för det administrativa arbete som det innebär. Kostnaden kallas för pantsättningsavgift.
Lagfart
När man köper en bostadsrätt behöver man inte ansöka om lagfart och man slipper därmed den relativt stora lagfartskostnad som man tvingas betala när man köper ett hus eller en fastighet.
Istället för lagfart så registreras man som ägare av bostadsrätten i bostadsrättsföreningens lägenhetsregister.
Hur mycket får jag kvar efter en försäljning?
När du säljer din bostadsrätt behöver du betala eventuell vinstskatt, mäklararvode och du behöver lösa eventuella bolån. Hur mycket du får kvar efter försäljningen beror på en rad olika parametrar. Vi har bygget en kalkylator som hjälper dig att beräkna detta:
🔗 Kalkylator – kvar efter försäljning av bostadsrätt
Betala inte onödigt mycket för mäklaren💡
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Vad får man göra / inte göra i en bostadsrätt?
I en bostadsrätt får man renovera hur mycket man vill så länge man inte tar ner några bärande väggar eller ändrar rördragningar osv så att det påverkar resten av byggnaden. Det är alltså fritt fritt fram att måla om, renovera kök, renovera badrum, byta golv osv.
Tillåtet utan föreningens godkännande
✅ Byta golv
✅ Tapetsera om
✅ Renovera & byta kök
✅ Renovera badrum
✅ El-arbeten i bostaden (så länge en behörig elektriker utför arbetet)
EJ tillåtet utan föreningens godkännande
❌ Riva bärande väggar
❌ Byta fönster och ytterdörrar
❌ Ändra rördragningar så att det påverkar resten av byggnaden
❌ Flytta avlopp
❌ Glasa in balkong
❌ Bygga altan eller uterum
❌ Ändra på ventilationen
❌ Byta eller plocka bort element
I videoklippet går Riksbyggen igenom vad man får göra i en bostadsrätt.
Olika typer av bostadsrätter
- Bostadsrättslägenhet
- Bostadsrättsvilla
- Bostadsrättsradhus
- Bostadsrättsparhus
- Bostadsrättsgarage
- Bostadsrättsparkering
En bostadsrättsförening måste alltså inte innehålla lägenheter utan kan även bestå av villor, garage eller radhus som ägs i bostadsrättsform.

Månadsavgift till bostadsrättsföreningen
Månadsavgiften i en bostadsrätt är en kostnad som betalas till bostadsrättsföreningen för att täcka gemensamma utgifter, som drift, underhåll och lån. Avgiften varierar beroende på föreningens ekonomi, bostadens storlek och bostadsrättens andel i föreningen. Den kan höjas vid behov, t.ex. vid renoveringar eller ränteökningar, och sänkas om föreningen har god ekonomi. Betalas vanligtvis månadsvis via autogiro eller faktura.
Övrig information om bostadsrätter

Vad säger sambolagen om bostadsrätter?
Om en bostadsrätt köps för att användas som gemensamt boende räknas den som samboegendom, enligt sambolagen, och delas upp 50/50 vid separation om inget samboavtal upprättats.
Om den ena parten ägde bostadsrätten innan förhållandet inleddes räknas den inte som samboegendom och ska inte delas vid en separation.
Samboavtal
Om man inte vill att bostadsrätten ska delas lika vid en separation kan ett samboavtal upprättas. I avtalet skriver man vilka egendomar som inte ska omfattas av sambolagen.
Fastighetsbeteckning
En bostadsrätt har ingen fastighetsbeteckning. Den har istället ett lägenhetsnummer inom bostadsrättsföreningen. En bostadsrätt kan alltså ha beteckningen lägenhet nummer 52 i Brf Solskenet exempelvis.
Bostadsrättsföreningens fastighet har däremot en fastighetsbeteckning.
Hemförsäkring
Som bostadsrättsägare behöver du både en hemförsäkring och ett särskilt bostadsrättstillägg. Dessa försäkringar skyddar din bostad, dina ägodelar och ger dig stöd om någon skulle kräva dig på skadestånd.
- Som bostadsrättsägare bör du ha både hemförsäkring och ett bostadsrättstillägg.
- Du kan skaffa ett eget bostadsrättstillägg, eller så kan föreningen ha en gemensam försäkring för alla medlemmar.
- Bostadsrättstillägget täcker skador inne i din bostadsrätt.
När du äger en bostadsrätt är du ansvarig för skador på fast inredning, väggar, tak och golv. Du har också ett ansvar gentemot bostadsrättsföreningen och dina grannar. Skador från till exempel brand eller vatten kan snabbt sprida sig i ett flerfamiljshus. Om du orsakat en skada genom oaktsamhet kan föreningen eller grannarna kräva dig på kompensation.
Kapitaltillskott
Ett kapitaltillskott är en frivillig eller obligatorisk insats som en bostadsrättsinnehavare betalar till bostadsrättsföreningen för att stärka dess ekonomi. Det används främst för att minska föreningens skulder. Kapitaltillskottet kan påverka föreningens avgifter och bostadsrättens värde, och det är kopplat till beslut som tas på föreningsstämman.
Två typer av kapitaltillskott
- Månadsavgift (indirekt kapitaltillskott)
En del av din månadsavgift går till att amortera föreningens lån. Summan du betalat i amorteringar under ägandet är ditt indirekta kapitaltillskott, vilket är avdragsgillt vid försäljning. Amorteringar minskar lånen och höjer bostadsrätternas värde. - Extra kapitaltillskott (direkt kapitaltillskott)
Föreningen kan besluta om ett extra kapitaltillskott där medlemmar betalar in en summa för att amortera lån. Det sänker räntekostnader och månadsavgifter samt ökar bostadsrätternas värde.
Gåvobrev för bostadsrätt
En bostadsrätt kan överlåtas som en gåva med hjälp av ett vanligt gåvobrev. För att överlåtelsen ska gå igenom måste mottagaren av gåvan godkännas som medlem i bostadsrättsföreningen.
Stambyte
Med 30-50 års mellanrum behöver de flesta bostadsrättsföreningar genomföra ett stambyte.
- Vem beslutar om stambyte? Styrelsen, efter medlemsbeslut på stämma.
- Vem betalar? Föreningen står för kostnaden, finansierat via avgifter eller lån.
- Hur lång tid tar det? Vanligtvis 6-8 veckor per lägenhet, beroende på omfattning.
- Måste jag flytta ut? Oftast inte, men badrum och kök kan vara obrukbara stundtals.
- Kan jag renovera själv efteråt? Ja, men bara ytskikt, inte stammar, och enligt föreningens regler.
- Vad händer vid skador? Föreningen fixar stammar och grundskador, du står för inredning om inte försäkring täcker.
- Kan jag motsätta mig? Nej, om stämman beslutat, men du kan överklaga till hyresnämnden vid oskälighet.
Bostadsbidrag & bostadstillägg
Det är möjligt att få bostadsbidrag och bostadstillägg om man bor i en bostadsrätt.
- Bostadsbidrag är ett ekonomiskt stöd från Försäkringskassan för unga under 29 år eller hushåll med barn, som hjälper till med bostadskostnader som hyra eller månadsavgift i bostadsrätt. Det baseras på inkomst, bostadskostnad och hushållets storlek.
- Bostadstillägg är ett stöd från Pensionsmyndigheten för pensionärer (eller Försäkringskassan för vissa sjukpensionärer), och täcker del av bostadskostnaden för att säkerställa en skälig levnadsstandard.
Båda bidragen syftar till att underlätta boendekostnader, men riktar sig till olika grupper och har olika villkor.
ROT-avdrag
Man har rätt att nyttja ROT-avdraget om man äger en bostadsrätt.
Rotavdraget är ett skatteavdrag i Sverige som ger dig rätt att dra av en del av arbetskostnaden för renovering, ombyggnad eller tillbyggnad av din bostad, som en bostadsrätt eller villa. Avdraget gäller bara arbetskostnaden, inte material. Du måste äga bostaden och arbetet utföras av en registrerad firma.
Syftet med avdraget är att stimulera byggbranschen och underlätta för privatpersoner att förbättra sina hem. Kolla Skatteverkets aktuella regler för detaljer.erlätta boendekostnader, men riktar sig till olika grupper och har olika villkor.
RUT-avdrag
Man har rätt att nyttja RUT-avdraget om man äger en bostadsrätt.
Rut-avdraget är en skattereduktion i Sverige som ges för vissa hushållsnära tjänster, som städning, barnpassning och trädgårdsarbete. Det innebär att du kan dra av en del av kostnaden för dessa tjänster direkt på fakturan, upp till ett visst belopp per år.
Syftet är att underlätta för privatpersoner att köpa tjänster och samtidigt stimulera arbetsmarknaden. För att få avdraget måste tjänsten utföras av ett registrerat företag och du behöver ha betalat tillräckligt med skatt under året.
Betala inte onödigt mycket för mäklaren💡
Hittamäklare.se hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.
Problem som kan uppstå i en bostadsrätt
Det finns olika typer av problem som kan uppstå för bostadsrättsägare, här är några exempel:
Störande grannar
I en bostadsrättsförening (BRF) gäller att man som medlem har rätt att använda bostaden, men också en skyldighet att visa hänsyn till sina grannar. Enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar får man inte störa omgivningen genom exempelvis hög musik, oväsen eller andra störande beteenden, särskilt under kvällar och nätter.
Om störningar uppstår kan man först försöka prata med grannen. Fungerar inte det, kan man kontakta styrelsen, som har befogenhet att vidta åtgärder, som att skicka varningar eller i allvarliga fall begära vräkning via hyresnämnden. Det är viktigt att dokumentera störningarna, exempelvis med tidpunkter och beskrivningar, som bevis.
Störningsjouren
Störningsjouren är en tjänst som vissa bostadsrättsföreningar anlitar för att hantera akuta störningar, som oväsen från grannar, utanför ordinarie kontorstid. Som bostadsrättsinnehavare ringer du jouren vid behov, till exempel vid hög musik sent på kvällen. De skickar personal som dokumenterar och försöker lösa situationen, ofta genom att kontakta den störande. Kostnaden kan tas från föreningens budget eller debiteras den skyldige, beroende på stadgarna. Kolla med din förening om tjänsten finns och hur den fungerar.
Vattenskada
Ansvaret för en vattenskada i en bostadsrätt delas mellan dig och föreningen, beroende på vad som orsakat skadan. Normalt står var och en för sin del: du betalar för skador inne i lägenheten, som väggar och golv, medan föreningen hanterar byggnadsdelar de ansvarar för, som tak eller rörsystem. Men om skadan beror på vårdslöshet eller medvetet handlande – oavsett från dig, en granne eller föreningen – kan den skyldige få stå för alla kostnader, även det som annars fallit på någon annan.
Till exempel:
Om ett läckande tak, som föreningen ska sköta, orsakar en skada på din innervägg, fixar föreningen taket men inte väggen – det är ditt ansvar att bekosta, såvida inte föreningen varit vårdslös.
Detta visar hur viktigt det är med en hemförsäkring inklusive bostadsrättstillägg, som kan täcka dina kostnader. Vissa föreningar har ett gemensamt tillägg, så kolla om du behöver eget.
Duvor på balkongen
I en bostadsrätt ansvarar du som bostadsrättshavare vanligtvis för att hålla balkongen ren, inklusive från duvor, eftersom balkongen räknas som en del av ditt inre underhåll enligt bostadsrättslagen (7 kap. 12 §). Det innebär att du själv får ta bort duvskit, fjädrar eller annat skräp och vid behov sätta upp skydd, som nät eller piggar, om stadgarna tillåter det. Föreningen ansvarar dock för själva konstruktionen – som räcke eller golv – och större skador, till exempel om duvor orsakar rost som kräver reparation.
Kolla föreningens stadgar, för ibland kan de lägga över mer ansvar på dig eller föreningen. Om duvproblemet kommer från gemensamma ytor, som taket, kan du kontakta styrelsen för att lösa grundorsaken. eller vatten kan snabbt sprida sig i ett flerfamiljshus. Om du orsakat en skada genom oaktsamhet kan föreningen eller grannarna kräva dig på kompensation.
Vanliga frågor och svar
Då förlorar de boende sina bostadsrätter och blir sittande kvar med eventuella lån men ingen bostad.
Ja, det behövs inget godkännande från bostadsrättsföreningen
Ja, det behövs inget godkännande från föreningen för detta om man inte vill flytta anslutningar till vatten- och avlopp.
Altanbygge kräver bostadsrättsföreningens godkännande och bygglov.
Inglasning av balkong kräver bostadsrättsföreningens godkännande och bygglov.
Det är den vinst som realiseras när en tillgång, exempelvis en bostadsrätt, säljs med vinst.
Det finns inget specifikt ord men man kan använda co-operative building society, tenant-owned apartment, condominium eller private housing cooperative.
Det är bostadsrättsföreningen som är fastighetsägare.
Läs även våra artiklar
Skribent - Joakim Ryttersson
Joakim har arbetat som fastighetsmäklare i många år och vill nu via Ekonomifokus.se förmedla kunskap och hjälpa besökarna att fatta bättre beslut vid köp och försäljning av bostad samt vid bolånerelaterade frågor. Utöver kunskaper inom bostadssegmentet har Joakim även ett stort intresse för ekonomi och finans. Tillsammans med Andreas Hogmalm startade Joakim företaget Hojjo Sverige AB som grundade bostads- och ekonomisajten Ekonomifokus.se. Företaget äger och driver även andra hemsidor, Boupplysningen.se, Aktiekunskap.nu och Aktiewiki.se exempelvis.
Jag kommer att låta mitt barnbarn bo i våran bostadsrätt i 3 månader när vi är i stugan, men det tillåtet ej ordförande, har han rätt till det ?
Hej Lena.
Om bostadsrätten hyrs ut krävs tillstånd från bostadsrättsföreningen. Då har föreningen rätt att neka.
Om det istället rör sig om en inneboende så har föreningen inget att säga till om.
I detta fall är det svårt för mig att avgöra om det räknas som en uthyrning eller en inneboende. Vilken bedömning en domstol skulle göra vågar jag inte svara på. Det finns alltså risker med att låta ditt barnbarn bo i lägenheten när inte du bor där om du inte har tillstånd från styrelsen.
Mvh admin på Ekonomifokus
Kan en bostadsrättsförening tá ut samman pris på ett hyresgarage som ett bostadsrättsgarage i sitt hus?
Har inte lyckats fråga om det på telefonfråga till jurist. Det enda napp jag fått är en jurist som för 8000 skall skriva till föreningen, efter att han läst på om reglerna.
blåsiga hälsningar
eva
Hej Eva.
Jag vågar tyvärr inte svara på om det finns några regler kring det där och vad de isåfall säger.
Mvh admin på Ekonomifokus
I would like to know if, because I am a foreigner, if a condomium goes bankrupt how can I protect the money I have paid for my appartment. I paid nearly everything cash and therefore how is it possible to loose that money, that is my money I have bought it with and how can I protect that
Hello Adrianna.
You cant. If that happends it is possible that you loose all your invested capital. If you dont want to take that risk, buy a house or an apartment that you own, not a bostadsrätt.
Mvh admin på Ekonomifokus
Jag har köpt en nyproducerad lägenhet . Jag gjorde tillval med ca 100.000kr ,. Får jag räkna med det som anskaffningsvärde vid en försäljning?
Hej Bengt.
Ja.
Mvh admin på Ekonomifokus
Vem ansvarar för inglasad större balkong
Hej Helene.
Det är olika från förening till förening så kontakta din förening och fråga.
Mvh admin på Ekonomifokus
Hej
Hur ser man att det är en bra bostadsrättsförening?
Är A+ säkert?
Hur fort kan det gå at en förening går från A+(+) till ex C, och är det möjligt? Är det realistisk?
Om en bostadsrättsförening inte sköter sin ekonomi, kan man då förlora sin bostadsrätt och sina pengar? Va händer då? Har man förlorat alt och fåt betalningsanmärkningar?
Hur ofta händer det, att en förening går konkurs?
Va är worst case senario?
Finns där någon sorts skydd eller säkerhet?
Tack för ert svar
Hej Inger.
A+ brukar vara en stabil förening.
Hur fort det kan ändras vågar jag inte svara på.
Du kan förlora bostadsrätten om föreningen går i konkurs. Då står du med ett stort lån och ingen bostad.
På 90-talet var det ett antal bostadsrättsföreningar som gick i konkurs.
Idag är risken extremt liten att föreningar går i konkurs eftersom räntan är så låg.
Om du köper i en stabil förening behöver du inte vara orolig för konkurs.
Mvh admin på Ekonomifokus